Хапче по мейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хапче по мейл

Хапче по мейл

Онлайн аптеките вече могат да доставят необходимите медикаменти до час

Десислава Николова
18116 прочитания

© shutterstock


Аптеки и дрогерии, които денонощно да приемат поръчки за лекарства без рецепта, хранителни добавки и козметика, съществуват от около седем години. Има и такива, които предлагат 20 хил. артикула – от четка за зъби, през сироп за кашлица до крем против бръчки, такива, в които можеш да попиташ фармацевт за конкретен проблем или да четеш дълга статия за здравословно правене на баница. Има сайтове за спортни добавки и храни, които никой никога не е регистрирал в България и се продават само през интернет, а гаранция за качеството им не съществува.

Зараждането на онлайн пазара

Разликата между виртуалните аптеки и дрогерии за лекарства без рецепта и добавки и сайтовете за нерегистрирани продукти обаче става все по-видима. Онези, които имат специален лиценз за онлайн аптека или дрогерия, фигурират в регистъра на Изпълнителната агенция по лекарствата и могат да дадат гаранция за качеството, срока на годност и състава на доставяните от тях продукти, защото работят с оригиналните вносители.

В момента има 23 виртуални аптеки и дрогерии, които могат да продават медикаменти и козметика, а отделно от това част от съществуващите аптеки имат сайтове, чрез които може да се поръчат козметика и добавки, но не и лекарства. На фона на 4000 работещи аптеки като че ли този бизнес досега изглеждаше пренебрежимо малък, а интернет аптеките служеха по-скоро за имиджова реклама и се издържаха не толкова от продажби, а от реклама на продаваните продукти и предоставяне на информация. Всъщност става въпрос за пазар с огромен потенциал от общо около 642 млн. лв. годишно по данни на IMS Health за миналата година. От тях около 376 млн. лв. са продажбите през аптеките на лекарства без рецепта, а останалата част са хранителни добавки и храни. Засега обаче минимална част от тях се случва в интернет.
Първият и най-популярен сайт-аптека е собственост на старозагорската верига аптеки "Фрамар" и е популярна медия, чрез чиято платформа се продават лекарства, добавки, апарати за кръвно, козметика и освен това публикува актуални политически и бизнес новини, здравни съвети, рецепти за здравословно хранене и притежава база данни за всички възможни лекарства, регистрирани в България, заедно с техните взаимодействия. "Фрамар.бг" е много повече от типичния онлайн магазин с категории, информация за продуктите и бутонче "купи", а е платформа за изразяване на мнение, коментар и получаване на нова информация. Мисля, че това е основният фактор, заложен в концепцията ни и ни държи на позицията най-разпознаваем здравен сайт на България с най-голяма посещаемост от уникални потребители според статистиките на Gemius", коментира Ивайло Тончев, маркетинг директор на "Фрамар".

И докато досега поръчките по интернет с редките изключения бяха само продължение на действащите обекти, а автоматизирането опираше само до изпращането на заявката, вече се появи и първата абсолютно виртуална аптека – тази на българската дигитална медийна група Sportal Media Group, която преди месец регистрира собствена дрогерия – farma.bg. "Ние сме първата чисто медийна група, която развива бизнеса си чрез транзакции, а не само чрез реклама, какъвто е стандартният модел", коментира Стилян Шишков, основател и главен изпълнителен директор на Sportal Media Group.

Не вярвам в интернет

Според европейските директиви онлайн могат да се продават само лекарства без рецепта. Продуктите по лекарско предписание се продават само в аптеките, рекламата им е забранена и могат да се отпускат само от магистър-фармацевт. В част от европейските страни търговията по интернет с лекарства изобщо е забранена. В България тя беше позволена няколко години след влизането в ЕС след дълги дебати. Да търгуват с медикаменти (естествено само тези без рецепта) и добавки могат само аптеки и дрогерии, които са лицензирани за това от лекарствения регулатор.

Собствениците на вериги аптеки отбелязват, че всяка година продажбите онлайн бележат солидни ръстове от 30-40%, но от много ниска база. Тъй като става въпрос за отделен бизнес, за него трябва да има подготвен екип, хора, които да се занимават само с това, и капитал за покупка на стоката. Оказва се обаче, че досега нивото не е било много професионално. "Цените на някои сайтове логично са високи, тъй като при поръчка обикновено ги купуват от близката аптека и имаме много такива клиенти. Причината да не развиваме бизнеса много усилено е, че конкурентите непрекъснато гледат цените в сайта ни и намаляват тези в своите аптеки. Така вредата се оказва по-голяма от ползата", коментира Николай Костов, собственик на аптеки "Ремедиум". Според него в интернет все още преобладават продажбите на спортни добавки, като в момента потребителите започват да търсят утвърдени марки.   Част от компаниите също не смятат интернет продажбите за важна част от бизнеса си. Десислава Райчинова, директор на най-голямата компания за хранителни добавки като пазарен дял Walmark, смята, че в момента търговията в интернет е подходяща за марки със слаба дистрибуция, които нямат представителство и търговски екип или за медицински консумативи – апарати за кръвно налягане и др., както и цели серии спортни добавки. "Ние също имаме електорен магазин, но през него минава под 1% от оборота. Използваме го по-скоро като информационен канал, отколкото като място за продажба. Нашите продукти са от първа необходимост, продават се във всяка аптека и вероятно това не ги прави толкова атрактивни в интернет", казва тя.
Съществуват и още две причини, които правят покупката по интернет по-слабо вероятна. От години аптеките се конкурират на база цени и се оказва, че в част от сайтовете един козметичен продукт например струва по-скъпо, отколкото в близката аптека. Освен това виртуалните аптеки събират такса за доставка, която в някои от тях достига 100 лв. или пък за да спечелиш безплатна доставка, трябва да пазаруваш продукти на максималната продажна цена. Другият момент е времето за доставка – част от сайтовете досега даваха време между един или три дни, докато покупката стигне до клиента. Естествено има и контрааргументи. Според Ивайло Тончев онлайн покупките са реален конкурент на продажбите в една добре развита аптека, но с едно условие - все още законът забраняват доставката на лекарства по лекарско предписание през куриер.

"Развитието на електронната рецепта и електронната здравна карта би променило много сериозно социалната картина в много малки населени места, в които от години няма аптека и хората пътуват километри за някое лекарство по рецепта. Ние често коментираме, че имаме социална функция – успяваме да стигнем с важни за здравето на хората продукти до населени места, в които от години не функционират аптеки. Това обяснява и огромните поръчки, които получаваме често от малки населени места - хората се обединяват, получават безплатна доставка и отстъпка на продукти с гарантиран произход и годност", казва Тончев.

Как да купиш от виртуалната аптека

Ивайло Тончев казва, че онлайн магазинът изпълнява повече от 4000 поръчки на месечна база – национални и международни. Таксите са по низходяща скала и за поръчки над 100 лева са безплатни, а иначе цената на доставка стига до шест лева за страната. Сроковете за доставка за Стара Загора са 2 часа, а за територията на страната стремежът е да бъде до 24 часа. Компанията приема разплащания с банкови карти, epay.bg, Paypal, но все още доминира наложеният платеж.

"Още от самото начало ние изповядвахме концепцията за информиран и свободен избор,  което и досега ни различава от много от колегите", казва Тончев. Той смята, че е трудно да се коментира темата за цените, тъй като зад тях стои до 15% отстъпка за редовни регистрирани клиенти, безплатна доставка за големите поръчки и много продукти на преференциални и промоционални цени.
По подобен начин са структурирани и останалите интернет сайтове – например "Аптека 24" доставя с такса от 3.90 лв. за цялата страна; при поръчка над 100 лв. за страната (и над 20 лв. за Русе) доставките от аптека "Оптима" са безплатни, а иначе варират между 3.99 лв. и 7лв. В аптеки "Ремедиум" също няма такса за поръчки над 100 лв.

В част от сайтовете има възможност за консултация с лекар или фармацевт в реално време, като има възможност и за свързване по телефона.

Изцяло нов модел

Докато за останалите съществуващи офлайн аптеки става въпрос за малък, допълнителен бизнес, най-новият участник на пазара farma.bg се опитва да изгради изцяло нов модел на фармацевтичен портал. Това е третият проект на групата в електронната търговия след магазин за спортни стоки и общия shopping.bg с над 100 хил. продукта. Виртуалната дрогерия обаче е най-дълго развиваният им проект, около една година, заради спецификата на бизнеса, регулациите и лиценза. От компанията решават да вземат пример от най-добрите световни онлайн аптеки и да направят бизнес, основан на транзакции, а не на реклама.

"Всички 3000 продукта, с които започнахме, до един са снимани на бял фон, с професионален апарат от професионален фотограф, защото искахме потребителите да добият същото усещане, когато влязат в нашия сайт, като да се разходят между регалите на аптеката. Помислили сме какъв цвят да е рамката, как да е позициониран продуктът, за да може потребителят да влезе, да намери лесно това, което търси, и да го добави в кошницата", отбелязва Мартин Петров, маркетинг директор на Sportal Media Group. Компанията дълго време водила преговори с националните дистрибутори, за да се интегрира изцяло софтуерно към техните системи и в момента, когато потребителят направи поръчка, тя автоматично започва да се изпълнява в склада. "Много голяма част от електронната търговия, която се случва в България, е електронна само при поръчката. Има онлайн магазини, които работят със 70 доставчика и ако поръчаш три продукта от три различни компании, това отнема време. Аптеката е на ъгъла и времето за доставка е критично, не можем да си позволим три дни да изпълняваме една поръчка", допълва Стилян Шишков. Така сайтът, който е национален, си е дал срок най-много ден за доставка на територията на страната и един час – за София. "В интернет се продава всичко. Ние държим на сайта да се види, че работим с най-големите фармацевтични и козметични компании, с продукти с доказано качество и предлагаме суперсервиз на атрактивни цени с чести промоции. Продуктите са оригинални, а има много сайтове, в които никой не се знае кое откъде идва и къде е бутилирано. За козметиката и добавките това е много голям проблем", казва Мартин Петров.
Той добавя, че докато във физическата аптека магистър-фармацевтът съществува, в интернет връзката с него се губи и затова са добавили функционалност за лайв-чат за консултации през целия ден с техния фармацевт. По думите на Петров буквално след всяка среща с клиент се добавят нови функционалности на сайта – търсене по симптоми на заболяването, подсещане да купиш продукт, който струва два лева при такса за поръчка например три и не би си го купил самостоятелно, добавяне на тагове срещу всеки продукт, добре изписана листовка, сезонни промоции, виртуални витрини с пълната гама продукти на една марка. За първия месец вече са изпълнени 830 поръчки без нито една рекламация, а сайтът има 110 хил. посещения за този период. Част от влизанията са през линкове от останалите сайтове на компанията, чийто основен сайт Sportal генерира 400 хил. уникални посещения на ден. Освен това групата е ексклузивен представител на Skype за България и смята да използва и този канал, както и facebook. Тъй като лекарствата са с фиксирани надценки, както класическите, така и виртуалните аптеки печелят най-много от продажбата на добавки и козметика, където маржовете са между 10 и 30%.

Като цяло сайтовете на повечето онлайн аптеки не са задълбочено разработвани и инвестициите в тях са само за самия сайт. Отделно от това снимките на продуктите са качвани от различен формат рекламни материали, което прави графиката разнородна, а някои от тях, както и рубриките са директно изкопирани от най-големия портал - framar, и дори са с неговото лого. Често порталите са неподредени и претрупани със здравни новини с информационен характер.

Колко струва

"Първоначалният вариант на сайта през 2007 г. струваше около 5000 лв. и инвестицията се изплати за първата година от работата му, през която почти нямаше реклама и поръчки. Оттам нататък обаче са инвестирани много средства в сайта през годините и в развиването на неговите функционалности, заплати на хора, които работят за него. Печалбата идва от реклама и от онлайн магазина, който всеки ден се посещава от над 130 хил. уникални посетители", коментира Тончев.

И докато само преди няколко години, в зората на фармацевтичните портали, тази инвестиция е била достатъчна, а подкрепата от съществуващата аптека - значителна, стартът на бизнеса сега струва доста повече. Във farma.bg например са инвестирани приблизително 350 хил. лв. - разходите за разработване, персонал, наеми, консултанти и всичко останало без стока. "Трудно е да се каже кога инвестицията ще се изплати, защото след началото процесите са много динамични. Срокът от две години ни се струва реалистичен, но ако поръчките започнат да растат повече от предвиденото, е възможно това да стане и по-рано", отбелязва Мартин Петров.

Какво се случва онлайн

Най-често задаваните въпроси към фармацевтите и лекарите са от майки с малки деца, продуктите за тях са най-често обект на консултация. Основно се пазаруват хранителни добавки и козметични продукти. Няма точно определени категории лидери, динамиката е голяма, има сезонност на покупките - слънцезащита през лятото и продукти при грип през есента и зимата. Клиентите се влияят от промоциите, но предимно ако познават марката и тя им говори нещо. Средните стойности на една поръчка са високи - около 50 лв.

Аптеки и дрогерии, които денонощно да приемат поръчки за лекарства без рецепта, хранителни добавки и козметика, съществуват от около седем години. Има и такива, които предлагат 20 хил. артикула – от четка за зъби, през сироп за кашлица до крем против бръчки, такива, в които можеш да попиташ фармацевт за конкретен проблем или да четеш дълга статия за здравословно правене на баница. Има сайтове за спортни добавки и храни, които никой никога не е регистрирал в България и се продават само през интернет, а гаранция за качеството им не съществува.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Продажба на лекарства онлайн има бъдеще-колко му е да сканираш рецептата и да я пратиш:)

  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    тука рецептата доктора я праща още дорде те преглежда... пита в коя аптека искаш да я прати - клик... и готово... в някой аптеки ги доставят, в други требва да си ги земеш сам...

  • 4
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    До [#2] от "tucker case":
    Браво. И си вземам % .

  • 5
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Някои хранителни добавки излиза по-изгодно да си ги купиш директно от САЩ с "безплатна доставка". Или от най-близката аптека.

    Само клиентите от малките населени места може да имат реална полза от покупката чрез сключване на договор от разстояние. Обаче в момента може да пазаруват по този начин само лекарства без рецепта. Ако се изисква рецепта - трябва да пътуват.

    И каква е разликата дали куриер ще ги донесе или пациента сам ще отиде до аптеката и ще донесе лекарството у дома си (ако не умре по пътя)?

    Изобщо това изискване фармацевти да бъдат касиери в аптеките е безсмислено. Най-добре в аптеките да има роботи - няма нужда да се харчи за заплати на касиери, роботите могат да продават лекарствата.

  • 7
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    До коментар [#4] от "oyh53308658":

    да ,прав си , ако си плащаш на доктора реален хонорар ,тази практика няма да съществува ,напр в Германия или Великобритания няма как фармацевт да може да подкупва лекар ,просто заплатите са достатъчни и и никой не рискува с глупости ,както тук .

  • 8
    lacrima avatar :-|
    lacrima

    Безсмислена и рекламна статия.
    Заглавието създава впечатление, че нещо в нормативната уредба се е променило, а това изобщо не е така.
    Лекарства по лекарско предписание продължават да не могат да се продават онлайн.

  • 9
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    "Според европейските директиви онлайн могат да се продават само лекарства без рецепта."

    Не мисля, че това е вярно, в Германия можеш да закупиш по интернет лекарство с рецепта, разбира се, след като изпратиш оригинала на съответен адрес и след това си получаваш по пощата поръчаното.
    Освен това логиката да купуваш лекарства онлайн е чисто икономическа, защото интернет-аптеките продават с мин. 30 % по -евтино, пестейки разходи по работна сила, помещения и поддръжка.

  • 10
    lacrima avatar :-|
    lacrima

    До коментар [#5] от "Валентин":

    "Изобщо това изискване фармацевти да бъдат касиери в аптеките е безсмислено. Най-добре в аптеките да има роботи"

    Разбира се! А това изискване лекар да те преглежда по кабинетите е още по-безсмислено! Нали в интернет си пише всичко - който иска може сам да си постави диагноза и да си реши сам какви хапчета да пие.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK