Аптеки и дрогерии, които денонощно да приемат поръчки за лекарства без рецепта, хранителни добавки и козметика, съществуват от около седем години. Има и такива, които предлагат 20 хил. артикула – от четка за зъби, през сироп за кашлица до крем против бръчки, такива, в които можеш да попиташ фармацевт за конкретен проблем или да четеш дълга статия за здравословно правене на баница. Има сайтове за спортни добавки и храни, които никой никога не е регистрирал в България и се продават само през интернет, а гаранция за качеството им не съществува.
Зараждането на онлайн пазара
Разликата между виртуалните аптеки и дрогерии за лекарства без рецепта и добавки и сайтовете за нерегистрирани продукти обаче става все по-видима. Онези, които имат специален лиценз за онлайн аптека или дрогерия, фигурират в регистъра на Изпълнителната агенция по лекарствата и могат да дадат гаранция за качеството, срока на годност и състава на доставяните от тях продукти, защото работят с оригиналните вносители.
В момента има 23 виртуални аптеки и дрогерии, които могат да продават медикаменти и козметика, а отделно от това част от съществуващите аптеки имат сайтове, чрез които може да се поръчат козметика и добавки, но не и лекарства. На фона на 4000 работещи аптеки като че ли този бизнес досега изглеждаше пренебрежимо малък, а интернет аптеките служеха по-скоро за имиджова реклама и се издържаха не толкова от продажби, а от реклама на продаваните продукти и предоставяне на информация. Всъщност става въпрос за пазар с огромен потенциал от общо около 642 млн. лв. годишно по данни на IMS Health за миналата година. От тях около 376 млн. лв. са продажбите през аптеките на лекарства без рецепта, а останалата част са хранителни добавки и храни. Засега обаче минимална част от тях се случва в интернет.И докато досега поръчките по интернет с редките изключения бяха само продължение на действащите обекти, а автоматизирането опираше само до изпращането на заявката, вече се появи и първата абсолютно виртуална аптека – тази на българската дигитална медийна група Sportal Media Group, която преди месец регистрира собствена дрогерия – farma.bg. "Ние сме първата чисто медийна група, която развива бизнеса си чрез транзакции, а не само чрез реклама, какъвто е стандартният модел", коментира Стилян Шишков, основател и главен изпълнителен директор на Sportal Media Group.
Не вярвам в интернет
Според европейските директиви онлайн могат да се продават само лекарства без рецепта. Продуктите по лекарско предписание се продават само в аптеките, рекламата им е забранена и могат да се отпускат само от магистър-фармацевт. В част от европейските страни търговията по интернет с лекарства изобщо е забранена. В България тя беше позволена няколко години след влизането в ЕС след дълги дебати. Да търгуват с медикаменти (естествено само тези без рецепта) и добавки могат само аптеки и дрогерии, които са лицензирани за това от лекарствения регулатор.
"Развитието на електронната рецепта и електронната здравна карта би променило много сериозно социалната картина в много малки населени места, в които от години няма аптека и хората пътуват километри за някое лекарство по рецепта. Ние често коментираме, че имаме социална функция – успяваме да стигнем с важни за здравето на хората продукти до населени места, в които от години не функционират аптеки. Това обяснява и огромните поръчки, които получаваме често от малки населени места - хората се обединяват, получават безплатна доставка и отстъпка на продукти с гарантиран произход и годност", казва Тончев.
Как да купиш от виртуалната аптека
Ивайло Тончев казва, че онлайн магазинът изпълнява повече от 4000 поръчки на месечна база – национални и международни. Таксите са по низходяща скала и за поръчки над 100 лева са безплатни, а иначе цената на доставка стига до шест лева за страната. Сроковете за доставка за Стара Загора са 2 часа, а за територията на страната стремежът е да бъде до 24 часа. Компанията приема разплащания с банкови карти, epay.bg, Paypal, но все още доминира наложеният платеж.
"Още от самото начало ние изповядвахме концепцията за информиран и свободен избор, което и досега ни различава от много от колегите", казва Тончев. Той смята, че е трудно да се коментира темата за цените, тъй като зад тях стои до 15% отстъпка за редовни регистрирани клиенти, безплатна доставка за големите поръчки и много продукти на преференциални и промоционални цени.В част от сайтовете има възможност за консултация с лекар или фармацевт в реално време, като има възможност и за свързване по телефона.
Изцяло нов модел
Докато за останалите съществуващи офлайн аптеки става въпрос за малък, допълнителен бизнес, най-новият участник на пазара farma.bg се опитва да изгради изцяло нов модел на фармацевтичен портал. Това е третият проект на групата в електронната търговия след магазин за спортни стоки и общия shopping.bg с над 100 хил. продукта. Виртуалната дрогерия обаче е най-дълго развиваният им проект, около една година, заради спецификата на бизнеса, регулациите и лиценза. От компанията решават да вземат пример от най-добрите световни онлайн аптеки и да направят бизнес, основан на транзакции, а не на реклама.
Като цяло сайтовете на повечето онлайн аптеки не са задълбочено разработвани и инвестициите в тях са само за самия сайт. Отделно от това снимките на продуктите са качвани от различен формат рекламни материали, което прави графиката разнородна, а някои от тях, както и рубриките са директно изкопирани от най-големия портал - framar, и дори са с неговото лого. Често порталите са неподредени и претрупани със здравни новини с информационен характер.
Колко струва
"Първоначалният вариант на сайта през 2007 г. струваше около 5000 лв. и инвестицията се изплати за първата година от работата му, през която почти нямаше реклама и поръчки. Оттам нататък обаче са инвестирани много средства в сайта през годините и в развиването на неговите функционалности, заплати на хора, които работят за него. Печалбата идва от реклама и от онлайн магазина, който всеки ден се посещава от над 130 хил. уникални посетители", коментира Тончев.
И докато само преди няколко години, в зората на фармацевтичните портали, тази инвестиция е била достатъчна, а подкрепата от съществуващата аптека - значителна, стартът на бизнеса сега струва доста повече. Във farma.bg например са инвестирани приблизително 350 хил. лв. - разходите за разработване, персонал, наеми, консултанти и всичко останало без стока. "Трудно е да се каже кога инвестицията ще се изплати, защото след началото процесите са много динамични. Срокът от две години ни се струва реалистичен, но ако поръчките започнат да растат повече от предвиденото, е възможно това да стане и по-рано", отбелязва Мартин Петров.
Какво се случва онлайн
Най-често задаваните въпроси към фармацевтите и лекарите са от майки с малки деца, продуктите за тях са най-често обект на консултация. Основно се пазаруват хранителни добавки и козметични продукти. Няма точно определени категории лидери, динамиката е голяма, има сезонност на покупките - слънцезащита през лятото и продукти при грип през есента и зимата. Клиентите се влияят от промоциите, но предимно ако познават марката и тя им говори нещо. Средните стойности на една поръчка са високи - около 50 лв.
Аптеки и дрогерии, които денонощно да приемат поръчки за лекарства без рецепта, хранителни добавки и козметика, съществуват от около седем години. Има и такива, които предлагат 20 хил. артикула – от четка за зъби, през сироп за кашлица до крем против бръчки, такива, в които можеш да попиташ фармацевт за конкретен проблем или да четеш дълга статия за здравословно правене на баница. Има сайтове за спортни добавки и храни, които никой никога не е регистрирал в България и се продават само през интернет, а гаранция за качеството им не съществува.
25 коментара
Продажба на лекарства онлайн има бъдеще-колко му е да сканираш рецептата и да я пратиш:)
тука рецептата доктора я праща още дорде те преглежда... пита в коя аптека искаш да я прати - клик... и готово... в някой аптеки ги доставят, в други требва да си ги земеш сам...
До [#2] от "tucker case":
Браво. И си вземам % .
Някои хранителни добавки излиза по-изгодно да си ги купиш директно от САЩ с "безплатна доставка". Или от най-близката аптека.
Само клиентите от малките населени места може да имат реална полза от покупката чрез сключване на договор от разстояние. Обаче в момента може да пазаруват по този начин само лекарства без рецепта. Ако се изисква рецепта - трябва да пътуват.
И каква е разликата дали куриер ще ги донесе или пациента сам ще отиде до аптеката и ще донесе лекарството у дома си (ако не умре по пътя)?
Изобщо това изискване фармацевти да бъдат касиери в аптеките е безсмислено. Най-добре в аптеките да има роботи - няма нужда да се харчи за заплати на касиери, роботите могат да продават лекарствата.
До коментар [#4] от "oyh53308658":
да ,прав си , ако си плащаш на доктора реален хонорар ,тази практика няма да съществува ,напр в Германия или Великобритания няма как фармацевт да може да подкупва лекар ,просто заплатите са достатъчни и и никой не рискува с глупости ,както тук .
Безсмислена и рекламна статия.
Заглавието създава впечатление, че нещо в нормативната уредба се е променило, а това изобщо не е така.
Лекарства по лекарско предписание продължават да не могат да се продават онлайн.
"Според европейските директиви онлайн могат да се продават само лекарства без рецепта."
Не мисля, че това е вярно, в Германия можеш да закупиш по интернет лекарство с рецепта, разбира се, след като изпратиш оригинала на съответен адрес и след това си получаваш по пощата поръчаното.
Освен това логиката да купуваш лекарства онлайн е чисто икономическа, защото интернет-аптеките продават с мин. 30 % по -евтино, пестейки разходи по работна сила, помещения и поддръжка.
До коментар [#5] от "Валентин":
"Изобщо това изискване фармацевти да бъдат касиери в аптеките е безсмислено. Най-добре в аптеките да има роботи"
Разбира се! А това изискване лекар да те преглежда по кабинетите е още по-безсмислено! Нали в интернет си пише всичко - който иска може сам да си постави диагноза и да си реши сам какви хапчета да пие.