С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 10 окт 2014, 19:18, 16784 прочитания

Хапче по мейл

Онлайн аптеките вече могат да доставят необходимите медикаменти до час

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Аптеки и дрогерии, които денонощно да приемат поръчки за лекарства без рецепта, хранителни добавки и козметика, съществуват от около седем години. Има и такива, които предлагат 20 хил. артикула – от четка за зъби, през сироп за кашлица до крем против бръчки, такива, в които можеш да попиташ фармацевт за конкретен проблем или да четеш дълга статия за здравословно правене на баница. Има сайтове за спортни добавки и храни, които никой никога не е регистрирал в България и се продават само през интернет, а гаранция за качеството им не съществува.

Зараждането на онлайн пазара


Разликата между виртуалните аптеки и дрогерии за лекарства без рецепта и добавки и сайтовете за нерегистрирани продукти обаче става все по-видима. Онези, които имат специален лиценз за онлайн аптека или дрогерия, фигурират в регистъра на Изпълнителната агенция по лекарствата и могат да дадат гаранция за качеството, срока на годност и състава на доставяните от тях продукти, защото работят с оригиналните вносители.
В момента има 23 виртуални аптеки и дрогерии, които могат да продават медикаменти и козметика, а отделно от това част от съществуващите аптеки имат сайтове, чрез които може да се поръчат козметика и добавки, но не и лекарства. На фона на 4000 работещи аптеки като че ли този бизнес досега изглеждаше пренебрежимо малък, а интернет аптеките служеха по-скоро за имиджова реклама и се издържаха не толкова от продажби, а от реклама на продаваните продукти и предоставяне на информация. Всъщност става въпрос за пазар с огромен потенциал от общо около 642 млн. лв. годишно по данни на IMS Health за миналата година. От тях около 376 млн. лв. са продажбите през аптеките на лекарства без рецепта, а останалата част са хранителни добавки и храни. Засега обаче минимална част от тях се случва в интернет.
Първият и най-популярен сайт-аптека е собственост на старозагорската верига аптеки "Фрамар" и е популярна медия, чрез чиято платформа се продават лекарства, добавки, апарати за кръвно, козметика и освен това публикува актуални политически и бизнес новини, здравни съвети, рецепти за здравословно хранене и притежава база данни за всички възможни лекарства, регистрирани в България, заедно с техните взаимодействия. "Фрамар.бг" е много повече от типичния онлайн магазин с категории, информация за продуктите и бутонче "купи", а е платформа за изразяване на мнение, коментар и получаване на нова информация. Мисля, че това е основният фактор, заложен в концепцията ни и ни държи на позицията най-разпознаваем здравен сайт на България с най-голяма посещаемост от уникални потребители според статистиките на Gemius", коментира Ивайло Тончев, маркетинг директор на "Фрамар".
И докато досега поръчките по интернет с редките изключения бяха само продължение на действащите обекти, а автоматизирането опираше само до изпращането на заявката, вече се появи и първата абсолютно виртуална аптека – тази на българската дигитална медийна група Sportal Media Group, която преди месец регистрира собствена дрогерия – farma.bg. "Ние сме първата чисто медийна група, която развива бизнеса си чрез транзакции, а не само чрез реклама, какъвто е стандартният модел", коментира Стилян Шишков, основател и главен изпълнителен директор на Sportal Media Group.

Не вярвам в интернет


Според европейските директиви онлайн могат да се продават само лекарства без рецепта. Продуктите по лекарско предписание се продават само в аптеките, рекламата им е забранена и могат да се отпускат само от магистър-фармацевт. В част от европейските страни търговията по интернет с лекарства изобщо е забранена. В България тя беше позволена няколко години след влизането в ЕС след дълги дебати. Да търгуват с медикаменти (естествено само тези без рецепта) и добавки могат само аптеки и дрогерии, които са лицензирани за това от лекарствения регулатор.
Собствениците на вериги аптеки отбелязват, че всяка година продажбите онлайн бележат солидни ръстове от 30-40%, но от много ниска база. Тъй като става въпрос за отделен бизнес, за него трябва да има подготвен екип, хора, които да се занимават само с това, и капитал за покупка на стоката. Оказва се обаче, че досега нивото не е било много професионално.
"Цените на някои сайтове логично са високи, тъй като при поръчка обикновено ги купуват от близката аптека и имаме много такива клиенти. Причината да не развиваме бизнеса много усилено е, че конкурентите непрекъснато гледат цените в сайта ни и намаляват тези в своите аптеки. Така вредата се оказва по-голяма от ползата", коментира Николай Костов, собственик на аптеки "Ремедиум". Според него в интернет все още преобладават продажбите на спортни добавки, като в момента потребителите започват да търсят утвърдени марки.  
Част от компаниите също не смятат интернет продажбите за важна част от бизнеса си. Десислава Райчинова, директор на най-голямата компания за хранителни добавки като пазарен дял Walmark, смята, че в момента търговията в интернет е подходяща за марки със слаба дистрибуция, които нямат представителство и търговски екип или за медицински консумативи – апарати за кръвно налягане и др., както и цели серии спортни добавки. "Ние също имаме електорен магазин, но през него минава под 1% от оборота. Използваме го по-скоро като информационен канал, отколкото като място за продажба. Нашите продукти са от първа необходимост, продават се във всяка аптека и вероятно това не ги прави толкова атрактивни в интернет", казва тя.
Съществуват и още две причини, които правят покупката по интернет по-слабо вероятна. От години аптеките се конкурират на база цени и се оказва, че в част от сайтовете един козметичен продукт например струва по-скъпо, отколкото в близката аптека. Освен това виртуалните аптеки събират такса за доставка, която в някои от тях достига 100 лв. или пък за да спечелиш безплатна доставка, трябва да пазаруваш продукти на максималната продажна цена.
Другият момент е времето за доставка – част от сайтовете досега даваха време между един или три дни, докато покупката стигне до клиента.
Естествено има и контрааргументи. Според Ивайло Тончев онлайн покупките са реален конкурент на продажбите в една добре развита аптека, но с едно условие - все още законът забраняват доставката на лекарства по лекарско предписание през куриер.
"Развитието на електронната рецепта и електронната здравна карта би променило много сериозно социалната картина в много малки населени места, в които от години няма аптека и хората пътуват километри за някое лекарство по рецепта. Ние често коментираме, че имаме социална функция – успяваме да стигнем с важни за здравето на хората продукти до населени места, в които от години не функционират аптеки. Това обяснява и огромните поръчки, които получаваме често от малки населени места - хората се обединяват, получават безплатна доставка и отстъпка на продукти с гарантиран произход и годност", казва Тончев.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE За втора година млади предприемачи могат да кандидатстват в програмата на ABLE

Крайният срок за участие е 15 декември

8 дек 2019, 598 прочитания

General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ General Motors и LG Chem ще инвестират над 2 млрд. долара в завод за батерии в САЩ

Компаниите ще си сътрудничат в производството на нови модели електромобили

8 дек 2019, 512 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сатя Надела разгневи жените в IT индустрията

Изпълнителният директор на Microsoft обяви, че нежният пол не трябва да иска по-високи заплати, след това се извини за изказването си

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10