С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 10 окт 2014, 19:18, 17082 прочитания

Хапче по мейл

Онлайн аптеките вече могат да доставят необходимите медикаменти до час

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Как да купиш от виртуалната аптека

Ивайло Тончев казва, че онлайн магазинът изпълнява повече от 4000 поръчки на месечна база – национални и международни. Таксите са по низходяща скала и за поръчки над 100 лева са безплатни, а иначе цената на доставка стига до шест лева за страната. Сроковете за доставка за Стара Загора са 2 часа, а за територията на страната стремежът е да бъде до 24 часа. Компанията приема разплащания с банкови карти, epay.bg, Paypal, но все още доминира наложеният платеж.
"Още от самото начало ние изповядвахме концепцията за информиран и свободен избор,  което и досега ни различава от много от колегите", казва Тончев. Той смята, че е трудно да се коментира темата за цените, тъй като зад тях стои до 15% отстъпка за редовни регистрирани клиенти, безплатна доставка за големите поръчки и много продукти на преференциални и промоционални цени.
По подобен начин са структурирани и останалите интернет сайтове – например "Аптека 24" доставя с такса от 3.90 лв. за цялата страна; при поръчка над 100 лв. за страната (и над 20 лв. за Русе) доставките от аптека "Оптима" са безплатни, а иначе варират между 3.99 лв. и 7лв. В аптеки "Ремедиум" също няма такса за поръчки над 100 лв.
В част от сайтовете има възможност за консултация с лекар или фармацевт в реално време, като има възможност и за свързване по телефона.
 
Изцяло нов модел

Докато за останалите съществуващи офлайн аптеки става въпрос за малък, допълнителен бизнес, най-новият участник на пазара farma.bg се опитва да изгради изцяло нов модел на фармацевтичен портал. Това е третият проект на групата в електронната търговия след магазин за спортни стоки и общия shopping.bg с над 100 хил. продукта. Виртуалната дрогерия обаче е най-дълго развиваният им проект, около една година, заради спецификата на бизнеса, регулациите и лиценза. От компанията решават да вземат пример от най-добрите световни онлайн аптеки и да направят бизнес, основан на транзакции, а не на реклама.
"Всички 3000 продукта, с които започнахме, до един са снимани на бял фон, с професионален апарат от професионален фотограф, защото искахме потребителите да добият същото усещане, когато влязат в нашия сайт, като да се разходят между регалите на аптеката. Помислили сме какъв цвят да е рамката, как да е позициониран продуктът, за да може потребителят да влезе, да намери лесно това, което търси, и да го добави в кошницата", отбелязва Мартин Петров, маркетинг директор на Sportal Media Group. Компанията дълго време водила преговори с националните дистрибутори, за да се интегрира изцяло софтуерно към техните системи и в момента, когато потребителят направи поръчка, тя автоматично започва да се изпълнява в склада.
"Много голяма част от електронната търговия, която се случва в България, е електронна само при поръчката. Има онлайн магазини, които работят със 70 доставчика и ако поръчаш три продукта от три различни компании, това отнема време. Аптеката е на ъгъла и времето за доставка е критично, не можем да си позволим три дни да изпълняваме една поръчка", допълва Стилян Шишков. Така сайтът, който е национален, си е дал срок най-много ден за доставка на територията на страната и един час – за София.
"В интернет се продава всичко. Ние държим на сайта да се види, че работим с най-големите фармацевтични и козметични компании, с продукти с доказано качество и предлагаме суперсервиз на атрактивни цени с чести промоции. Продуктите са оригинални, а има много сайтове, в които никой не се знае кое откъде идва и къде е бутилирано. За козметиката и добавките това е много голям проблем", казва Мартин Петров.
Той добавя, че докато във физическата аптека магистър-фармацевтът съществува, в интернет връзката с него се губи и затова са добавили функционалност за лайв-чат за консултации през целия ден с техния фармацевт. По думите на Петров буквално след всяка среща с клиент се добавят нови функционалности на сайта – търсене по симптоми на заболяването, подсещане да купиш продукт, който струва два лева при такса за поръчка например три и не би си го купил самостоятелно, добавяне на тагове срещу всеки продукт, добре изписана листовка, сезонни промоции, виртуални витрини с пълната гама продукти на една марка. За първия месец вече са изпълнени 830 поръчки без нито една рекламация, а сайтът има 110 хил. посещения за този период. Част от влизанията са през линкове от останалите сайтове на компанията, чийто основен сайт Sportal генерира 400 хил. уникални посещения на ден. Освен това групата е ексклузивен представител на Skype за България и смята да използва и този канал, както и facebook.
Тъй като лекарствата са с фиксирани надценки, както класическите, така и виртуалните аптеки печелят най-много от продажбата на добавки и козметика, където маржовете са между 10 и 30%.
Като цяло сайтовете на повечето онлайн аптеки не са задълбочено разработвани и инвестициите в тях са само за самия сайт. Отделно от това снимките на продуктите са качвани от различен формат рекламни материали, което прави графиката разнородна, а някои от тях, както и рубриките са директно изкопирани от най-големия портал - framar, и дори са с неговото лого. Често порталите са неподредени и претрупани със здравни новини с информационен характер.


Колко струва

"Първоначалният вариант на сайта през 2007 г. струваше около 5000 лв. и инвестицията се изплати за първата година от работата му, през която почти нямаше реклама и поръчки. Оттам нататък обаче са инвестирани много средства в сайта през годините и в развиването на неговите функционалности, заплати на хора, които работят за него. Печалбата идва от реклама и от онлайн магазина, който всеки ден се посещава от над 130 хил. уникални посетители", коментира Тончев.
И докато само преди няколко години, в зората на фармацевтичните портали, тази инвестиция е била достатъчна, а подкрепата от съществуващата аптека - значителна, стартът на бизнеса сега струва доста повече. Във farma.bg например са инвестирани приблизително 350 хил. лв. - разходите за разработване, персонал, наеми, консултанти и всичко останало без стока. "Трудно е да се каже кога инвестицията ще се изплати, защото след началото процесите са много динамични. Срокът от две години ни се струва реалистичен, но ако поръчките започнат да растат повече от предвиденото, е възможно това да стане и по-рано", отбелязва Мартин Петров.

Какво се случва онлайн



Най-често задаваните въпроси към фармацевтите и лекарите са от майки с малки деца, продуктите за тях са най-често обект на консултация. Основно се пазаруват хранителни добавки и козметични продукти. Няма точно определени категории лидери, динамиката е голяма, има сезонност на покупките - слънцезащита през лятото и продукти при грип през есента и зимата. Клиентите се влияят от промоциите, но предимно ако познават марката и тя им говори нещо. Средните стойности на една поръчка са високи - около 50 лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Takeaway.com и Just Eat отлагат листването си заради проверка на регулаторите във Великобритания Takeaway.com и Just Eat отлагат листването си заради проверка на регулаторите във Великобритания

Сливането на двете компании за доставка на храна създаде консолидиран гигант с оценка над 6 млрд. паунда

26 яну 2020, 335 прочитания

Акциите на Intel достигат върха от дотком балона 1 Акциите на Intel достигат върха от дотком балона

Книжата на технологичната компания поскъпнаха заради много добрите финансови резултати

26 яну 2020, 483 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сатя Надела разгневи жените в IT индустрията

Изпълнителният директор на Microsoft обяви, че нежният пол не трябва да иска по-високи заплати, след това се извини за изказването си

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10