Инвеститори с наложен платеж
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Инвеститори с наложен платеж

Инвеститори с наложен платеж

Заради ръста в онлайн търговията куриерският бизнес е един от малкото, където чужди компании навлизат

Калина Горанова
5636 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Хилядите им служители са пръснати от единия край на планетата до другия, разполагат с огромни разпределителни центрове, флотилия от самолети и още по-дълга върволица от автомобили. Те винаги са в движение и никога не спят.

Куриерският бизнес е един от малкото, в които независимо от кризата има истински живот, като това важи в пълна степен дори и за българския пазар. На фона на напускащи чужди инвеститори в различни браншове тук втора голяма чужда компания, френската GeoPost, влиза с дял в голям местен играч за последните няколко години. От една страна, сделките се случват, защото пазарът на куриерски услуги върви нагоре всяка година, като основен двигател е интернет търговията. При нея България има доста за наваксване и следователно още потенциал за растеж. От друга, чуждите компании не спират с разширяването на мрежите си, а влизането в местен играч е най-бързият вариант за установяване на директно присъствие.

През България за Румъния

През 2012 г. австрийската Oesterreichische Post започна навлизането си в основния играч при отпечатването и разпространението на сметките за комунални услуги "МиБМ Експрес", като систематично стигнаха до мажоритарно участие. Наскоро френската GeoPost, в която основен акционер е LaPost, купи първия си голям пакет от акции в един от двата най-сериозни играчи в куриерските услуги, "Спиди". Френската компания придоби 11% от акциите й срещу 12 млн. лв. през Българската фондова борса. Стратегическото намерение на чуждестранния инвеститор е да увеличи дела си до 25% от капитала на "Спиди" с публичното предлагане на новите акции на куриерската компания "Спиди", което започна на 23 септември. То трябва да набере 20.4 млн. лв. свеж ресурс. В началото последния ден за заявка на права, 8 септември, бяха заявени 98,3% от правата, при минимален праг за успех записване на 80% нови акции. Или ако правата бъдат платени до 30 октомври, увеличаването на капитала ще е успешно, като незаявените права ще отидат за продажба на аукциона, който ще се проведе на 15 октомври.  

Ресурсът от предлагането, като ще има и банково финансиране, трябва да отиде за придобиване и инвестиции на двете по-малки куриерски компании – "Геопост България" и румънското "Дайнамик парсъл дистрибюшън" и двете дъщерни дружества на френската група GeoPost. Френската група е основен собственик на международната куриерска компания DPD, с която "Спиди" си партнира от 2010 г.  Или на компанията й предстои разрастване, но вече с помощта на чужд партньор.

При листването на компанията на борсата преди около две години и половина мажоритарният собственик на дружеството Валери Мектупчиян обясни, че има желание да се намери стратегически партньор. И тази пролет инвеститорите бяха уведомени, че целта е постигната.

Компанията отчита ръст на приходите си през 2014 г. 17%, а на броя на пратките - 25% до момента, като средно за цялата година очакванията са приходите да са с 15% нагоре спрямо 2013 г. Възходящото движение по думите на мениджмънта на компанията е по-силно на международния пазар, отколкото в пределите на страната. Основен фокус на компанията и най-голям проект е интегрирането на българския и румънския пазар, което стартира от 1 септември, като от тази дата се доставят пакети до Румъния на цените за България.  

За да са до всяка точка

Хилядите им служители са пръснати от единия край на планетата до другия, разполагат с огромни разпределителни центрове, флотилия от самолети и още по-дълга върволица от автомобили. Те винаги са в движение и никога не спят.

Куриерският бизнес е един от малкото, в които независимо от кризата има истински живот, като това важи в пълна степен дори и за българския пазар. На фона на напускащи чужди инвеститори в различни браншове тук втора голяма чужда компания, френската GeoPost, влиза с дял в голям местен играч за последните няколко години. От една страна, сделките се случват, защото пазарът на куриерски услуги върви нагоре всяка година, като основен двигател е интернет търговията. При нея България има доста за наваксване и следователно още потенциал за растеж. От друга, чуждите компании не спират с разширяването на мрежите си, а влизането в местен играч е най-бързият вариант за установяване на директно присъствие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.