С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 12 окт 2014, 16:54, 8410 прочитания

Годината не е добра за бирената индустрия, но ние увеличаваме пазарния си дял

Марко Ниавро, генерален директор на "Каменица" АД

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Марко Ниавро оглави "Каменица" АД през септември 2013 г. Преди това генералният директор на пивоварната компания е бил директор "Управление на марките" за Molson Coors Europe. Той е отговарял за глобалното развитие на стратегическите марки Staropramen и Carling, лицензионните брандове и централната дигитална маркетинг стратегия във всичките десет държави от европейската структура на Molson Coors Europe. Започва кариерата си в бирения бранш през 2005 г. в Zagrebacka pivovara. Притежава MBA диплома от Университета по икономика в Загреб, Хърватия.
Спадът на бирената индустрия е част от намаляваща консумация на различни видове напитки.

Предвид резултатите от последните парламентарни избори и 2015 г. ще бъде трудна.

Какво се промени за компанията, след като "Каменица" АД стана част от международната пивоварна група Molson Coors Brewing Company?
- След като станахме част от Molson Coors, се случиха три основни промени. Първо - получихме достъп до едно богато портфолио с много на брой успешни марки бира. Добър пример за това е най-продаваната бира във Великобритания Carling British Cider Cherry, който представихме тази година. Второ, имаме достъп до много добри практики. Пример за това е Cold Edge технологията, която представихме тази година чрез марката Kamenitza. Molson Coors създава много възможности на служителите на "Каменица" АД за допълнителни обучения и кариерно развитие. През последните две години много от нашите служители бяха промотирани на по-високи позиции в групата.

Каква е 2014 за "Каменица", каква е годината за целия пивоварен бранш?
- Като цяло 2014 не беше добра година за бирената индустрия. По данни на AC Nielsen за първите осем месеца на тази година продажбите на бира в цялата бирена индустрия в страната са спаднали с 10.4%. По данни на Съюза на пивоварите в България за същия период спадът в консумацията е близо 7%. Икономическата среда и лошото време като цяло повлияха и на нас, но въпреки този сериозен спад "Каменица" АД успява да запази лидерска позиция на пазара. Според независимите източници, които ние ползваме - AC Nielsen и Съюза на пивоварите в България, "Каменица" АД е лидер по пазарен дял в обем, а през 2013 г. за първи път и по пазарен дял в стойност на продажбите. По данни на AC Nielsen за първите осем месеца на 2014 г. "Каменица" АД държи 34.1% пазарен дял по обем на продажбите и 35% по стойност на продажбите. Според данните на Съюза на пивоварите в България за първите осем месеца пазарният ни дял в обем нараства с 0.3%. Освен това по данни на AC Nielsen през 2014 г. станахме лидер по обем на продажбите и в т.нар. студен пазар или ХоРеКа канала (хотели, ресторанти, кафетерии) с дял 36.6% към август. От 2011 г. сме лидери в търговската мрежа, а сега вече сме водещи и в двата канала на продажба. Това се случва за първи път от десет години.


Какви са прогнозите ви за развитие на бирения пазар до края на годината?
- Много е трудно да се правят прогнози в непрекъснато променяща се среда. Като се има предвид, че 50% от продажбите на бира се реализират през периода май - август, не очакваме, че до края на годината ситуацията ще се промени съществено.

Само лошото време ли е причина за спада в потреблението?
- Със сигурност то е един от основните фактори, но освен това имаме нестабилна политическа и икономическа ситуация плюс криза в банковия сектор. Всички тези фактори заедно влияят на доверието на потребителите и в резултат те харчат и съответно консумират по-малко.

Какви са прогнозите ви за бирения пазар през следващата година?
- Стараем се да сме оптимисти. Очакваме, че след две години спад на пазара и две години лошо време през лятото на следващата година ще има леко подобряване на бирената индустрия. Няма да е лесно особено предвид резултатите от последните парламентарни избори. Така че 2015 ще бъде трудна година.



Какви са особеностите на българския пазар на бира, по какво се отличава той от други в Европа?
- В България РЕТ сегментът (продажбата на бира в пластмасови опаковки) заема повече от 60% от целия пазар. Цената на литър бира в пластмасова опаковка е около 1.20 лв. средно, а цената на литър в стъклена бутилка е средно 2.80 лв. Това прави над 130% разлика, което е причината в България РЕТ сегментът да е своеобразен заместител на ниския ценови сегмент. Такова зависимост не може да бъде наблюдавана на останалите европейски пазари, където РЕТ сегментът или изобщо не съществува, или има значително по-малък дял.

Какво се случва в отделните ценови сегменти на бирения пазар - кой е с най-голям дял, има ли раздвижване във високия ценови сегмент?
- Най-голям е средноценовият сегмент, който представлява 80% от пазара. Както споменах и по-рано, не наблюдаваме особен ръст в нискоценовия сегмент заради сравнително ниските цени на литър бира в PET опаковки. От друга страна, продажбите в премиум сегмента намаляват, но с по-ниски темпове от спада на целия пазар, което ни обнадеждава, че предстои да наблюдаваме позитивно развитие на премиум марките. Това ни радва, тъй като към август 2014 "Каменица" АД има близо 50% пазарен дял в сегмента, което означава, че всяка втора продадена премиум бира е наша.

Какви са тенденциите за цени, видове бира, канали на продажби и очаквате ли някакви промени?
- Основна и много позитивна тенденция през 2014 г. е, че продажбите в канал ХоРеКа спадат с по-бавни темпове на фона на пазара като цяло. По отношение на представянето на различните видове бири можем да споменем няколко важни тенденции. Първо, въпреки сериозните инвестиции в категорията бирените миксове тази година не се представят на нивото на нашите очаквания. Сегментът не се развива както в други държави, което е една от причините, поради които сменихме фокуса си и се насочихме към сайдер категорията. Сайдерът е една от най-бързо развиващите се категории в сферата на напитките в България - само за първите осем месеца тя е нараснала с 44% в обем. Нашият нов представител в категорията - Carling British Cider Cherry, който е на пазара само от 3 месеца, вече се радва на 41% пазарен дял в обем. Друга интересна тенденция се наблюдава при тъмната бира. Тя е основно търсена през зимата, но през последните години не сме виждали много новости в тази категория. Именно поради тази причина преди броени седмици пуснахме на пазара Kamenitza Тъмно Cherry – първата нискоалкохолна тъмна бира с плодов вкус на българския пазар. Не на последно място очакваме една зараждаща се тенденция по целия свят да набере популярност и в България – става въпрос за растящия интерес към крафт бирите (занаятчийски бири).

Какви инвестиции е направила "Каменица" през тази година и какви са плановете ви за 2015 г.?
- През последните 10 години "Каменица" направи инвестиции за общо 120 млн. евро. В началото на 2015 г. предстои да представим най-важното технологично нововъведение на компанията – анаеробен реактор към пречиствателната станция на пивоварната ни в Хасково. Това е уникално по рода си технологично съоръжение, което ще ни позволи да пречистваме не само нашите отпадни води, но и тези на цялата северна индустриална зона в Хасково. Инвестицията е част от стратегията ни за устойчиво развитие до 2020 г., която предвижда в рамките на шест години всички отпадъци или субпродукти от нашето производство да бъдат или рециклирани, или повторно употребявани. Разбира се, ще продължим да инвестираме и в маркетинг и продажби.

Интервюто взе Мара Георгиева.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро "Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро

В топ 20 са най-много отборите от Висшата лига на Англия

18 яну 2020, 1002 прочитания

Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси 6 Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси

Забраната противоречи на европейското законодателство

18 яну 2020, 2353 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
ББР е договорила 300 млн. лв. с Европейската инвестиционна банка

Средствата са с лихва малко над 1%, ще са за кредитиране на малки и средни фирми

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10