"Газпром нефт" планира 55 бензиностанции до края на 2016 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Газпром нефт" планира 55 бензиностанции до края на 2016 г.

Приходите на дружеството за миналата година са били 62 млн. лв., а загубата е 18 млн. лв.

"Газпром нефт" планира 55 бензиностанции до края на 2016 г.

Руската компания ще развива веригата си в България със строителство на зелено

Калина Горанова
15049 прочитания

Приходите на дружеството за миналата година са били 62 млн. лв., а загубата е 18 млн. лв.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Българското поделение на "Газпром нефт" "НИС Петрол" очаква мрежата от бензиностанции да достигне 55 към края на 2016 г. Руската компания развива мрежата си у нас през сръбското си дружество "Нафтена индустрия Сърбия" (NIS), като "НИС Петрол" е негова собственост. Досега компанията разполага с 35 обекта, като 23 вече са брандирани. Бъдещото развитие на мрежата ще бъде на принципа на строителство на зелено, като вече има закупени 12 парцела, седем от които вече са с разрешително за строеж. Строителството на първите от обектите ще започне през идната пролет. От въпросните 7 терена три се намират в София, а останалите 4 на магистрала "Тракия" - два обекта ще са в отсечката между Пазарджик и Пловдив от двете страни на магистралата и още два при Стара Загора. Нови обекти се предвиждат и на ключови гранични пунктове. Отделно компанията ще си прави и банка от дилъри за управлението на обектите си.

Сръбска основа  

Планът на дружеството стана ясен по време на посещение в рафинерията на компанията в Панчево, в близост до Белград. В началото на 2009 г. руската "Газпром нефт" приключи сделката по закупуването на мажоритарния дял от акции от 56.15% в държавната сръбска петролна компания "Нафтена индустрия Сърбия" (NIS). Цената на сделката беше 400 млн. евро, като сред ангажиментите на купувача беше да инвестира 550 млн. евро в рафинерията в Панчево, така че горивата да отговарят на европейските стандарти. През 2012 г. обновяването приключи, като ангажиментите по приватизационния договор вече са изпълнени. Инвестициите са повишили процента на светлите горива, бензин и дизел, от единица петрол до 76%, като в близките няколко години предстоят и последващи инвестиции за преработка на най-тежките фракции на петрола. Обновяване ще има и на по-малката бивша държавна рафинерия за моторни масла в Нови Сад. Заради свръхпроизводството на горива в световен мащаб обаче рафинерията в Панчево не работи в пълния си капацитет от 4.8 млн. тона на година, като основна част от тях отиват за местния сръбски пазар. 

За да успее да се възползва от печалбите, които в бизнеса с горивата са основно на пазара на дребно, след обновяването на производството руската компания през сръбското дружество се насочи към затварянето на кръга, т.е. към развитието на мрежи за търговия на дребно в други държави от региона. Компанията взе решение да не навлиза с марката NIS, която може да бъде открита още и в Република Сръбска в Босна и Херцеговина, а с руския бранд, като към момента българската мрежа от бензиностанции "Газпром" е най-голяма в региона.

По пътя към веригата

Сръбското поделение в момента има вериги бензиностанции "Газпром" в четири страни от региона. В Сърбия бройката им е 11, в Румъния има 17, в Босна и Херцеговина - 27, а в България - 35, като по думите на мениджмънта на дружеството през тях дружеството държи около 2.5% от пазара на дребно. Компанията започна да инвестира на българския пазар бавно от 2011 г. с единични покупки на бензиностанции и терени, противно на първоначалните очаквания, че ще закупи наведнъж сериозна бройка обекти от конкурент.

До момента "НИС Петрол" е инвестирала 75 млн. евро в страната, като 55 млн. евро са били в бензиностанции, а останалите 20 млн. евро в покупката на лицензирания склад за течни горива в Костинброд, който беше закупен от "Газтрейд" в края на 2012 г. Въпреки отчетеното забавяне при развитието на покритието, което е необходимо на компанията, ако иска да привлича корпоративни клиенти, изграждането на нови обекти ще продължи, макар и с по-малки стъпки.

Числата на България

Отчетът на българското дружество показва, че приходите за миналата година са нараснали до 62 млн. лв. при 11 млн. през 2012 г. От продажби на дребно идват 40 млн. лв., като към края на 2013 г. компанията е имала 31 бензиностанции - 19 собствени и 12 под наем. Загубата също расте - 18 млн. лв. при 10 млн. лв. за 2012 г. За дружеството са работили 209 човека към края на миналата година.

Планираните инвестиции за тази година са 29 млн. лв., а целта е компанията да има 49 работещи бензиностанции, пише в доклада на ръководството. Изпълнението на задачата изглежда трудно, след като до октомври обектите са 35. Прогнозните приходи са 102 млн. лв. Малка част от тях ще дойдат от продажби на едро - 9.9 млн. лв.

Банка от дилъри

Подобно на повечето компании на пазара и българското поделение на "Газпром", "Нис Петрол" работи на принципа на дилърите и ще си прави банка от партньори, съобщиха от ръководството на компанията. Т.е. намира се партньор, който да управлява дадена бензиностанция, собственост на веригата. Срещу това получава възнаграждение - най-често комбинация от фиксирано и плаващо. Този вариант е предпочитан, тъй като ако петролните вериги ползват собствени служители в обектите, това, от една страна, означава сложен контрол. От друга - е по-лесно да прекратиш договора си с фирма, когато не си доволен, отколкото да се уволняват служители.

Българското поделение на "Газпром нефт" "НИС Петрол" очаква мрежата от бензиностанции да достигне 55 към края на 2016 г. Руската компания развива мрежата си у нас през сръбското си дружество "Нафтена индустрия Сърбия" (NIS), като "НИС Петрол" е негова собственост. Досега компанията разполага с 35 обекта, като 23 вече са брандирани. Бъдещото развитие на мрежата ще бъде на принципа на строителство на зелено, като вече има закупени 12 парцела, седем от които вече са с разрешително за строеж. Строителството на първите от обектите ще започне през идната пролет. От въпросните 7 терена три се намират в София, а останалите 4 на магистрала "Тракия" - два обекта ще са в отсечката между Пазарджик и Пловдив от двете страни на магистралата и още два при Стара Загора. Нови обекти се предвиждат и на ключови гранични пунктове. Отделно компанията ще си прави и банка от дилъри за управлението на обектите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Добре са дошли! Свои пари харчат, работни места все някакви ще отворят. Дано са си направили сметките да са на плюс!
    По-интересна е интригата с друга руска фирма: Лукойл в Румъния за което като че ли (и защо ли) у нас не се говори много. Защото Лукойл България с митническите си и данъчни "трикове" краде от всички нас!

  • 3
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    на този етап ,качеството на продаваното гориво в тази верига е много добро , от време на време зареждах дизеловата си тойота в Румъния и постигах невероятно нисък разход , сега същото става и като зареждам на бензиностанцията ,която е до дома ми и е от този нов бранд ,на мястото на ОМВ , много добър разход и осезаемо по добра мощност за колата ,а и много колеги имат същото впечатление ,не съм фен на руснаците и високите им цени ,но което си е право ,трябва да се каже ,явно е ,че другите вериги ни продават по ниско октаново число и съответния разход е мнооого по голям ,на фона и на високи цени

  • 4
    comandante avatar :-P

    До коментар [#2] от "longin":
    Не по врат а по шия !
    Ходи повече пеша или си купи велосипед ако искаш да ги бойкотираш !
    Либертарианските лаборатории масово вменяват на българина да избира само "правилните" бензиностанции , "правилните" магазини , "правилните" монополи за електричество , водоснабдяване и да сключва възможно най не изгодните договори с телефонии и кабелни оператори !
    Ама аз като гледам нещата стават все по-зле и не му се види края?

  • 5
    1024 avatar :-|
    1024

    на този етап ,качеството на продаваното гориво в тази верига е много добро
    --------------------------
    Потвърждавам, наистина горивото на Газпром е качествено, на "този етап". Имам усещането, че ако марката се наложи, някои предприемчиви родни бизнесмени ще се възползват от франчайза покрай хубавото гориво да ни пробутват и бъркоч...

  • 6
    mititu avatar :-?
    MititU

    Аз също съм доволен до забелязвам че слагат и пълния литраж за които си платил а не плащаш един литър получаваш 700-800 грама ;)

  • 7
    coreni avatar :-|
    Coreni

    Те и Лафка имаха грандиозни планове....

  • 8
    yws02375476 avatar :-|
    yws02375476

    До коментар [#2] от "longin":

    Ти май не знаеш, че ОМВ е горе-долу руска собственост :)

    Купувайте си бензин от ЕКО и Ромпетрол. Те не зареждат от Лукойл.

  • 9
    sasho_n2 avatar :-|
    Александър

    До коментар [#8] от "yws02375476":

    За Ромпетрол съм съгласен, но си в голяяяма греша за Еко-то. Над 85 % от релизираните от тях горива се доставят от Лукойл. Горива от Гърция (без пропан-бутан) се доставят единствено в пограничните райони, където имат обекти.

    Относно Газпром, истината е че си внасят 100% от горивата от модернизираната им рафинерия в Сърбия. За момента горивата са със сравнително високо качество (ако ги сравняване с тези излезли от Лукойл, откъдето пазаруват всички останали). Трябва да започнат да се разширяват, за да добият повече популярност ( както направиха в Пловдив - изкупиха всички обекти на Шел и в момента имат доста обекти в града) и най-важното да се стремят да запазят доброто качество на горивата възможно най-дълго време.

  • 10
    winterbach avatar :-?
    Петър Иванов

    С което монопола върху бензиностаниите у нас -Лукойл -Гапром и /уж/скрития на Петрол става 85%. Като добавим 500 хиляди имота на руснаци и регистрираните вече в търговския регистър 51 500 / петдесет и една хиляди и петстотин/ фирми със собственост граждани на Руската федерация, се чудя държава ли сме или класическа колония...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK