На второ четене: КЗК пак ще проверява казус с Григор Димитров
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На второ четене: КЗК пак ще проверява казус с Григор Димитров

Преди по-малко от месец антимонополната комисия сметна, че рекламните приходи на Димитров не са от стопанска дейност, а спонсорство. Сега допуска нелоялно привличане на клиенти с помощта на негово изображение

На второ четене: КЗК пак ще проверява казус с Григор Димитров

Тенисистът се оплака от използването на негова снимка от "Монделийз". Регулаторът отхвърли жалбата му, но месец по-късно ще мисли отново

Весела Николаева
4743 прочитания

Преди по-малко от месец антимонополната комисия сметна, че рекламните приходи на Димитров не са от стопанска дейност, а спонсорство. Сега допуска нелоялно привличане на клиенти с помощта на негово изображение

© JASON LEE


В първото си решение КЗК реши, че не е в правомощията й да се занимава със снимки

По-малко от месец след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) реши, че няма проблем с използването на снимката на тенисиста Григор Димитров в маркетинга на бисквити BelVita, ведомството се е самосезирало по същия казус и е започнало проверка. Този път в нея е включено използването на снимката и на тенисистката Цветана Пиронкова за същите бисквити. Първия път Димитров подаде иск в КЗК срещу "Монделийз България холдинг" (наследник на "Крафт фуудс холдинг България") и маркетинговата агенция "Ноу уей" за използването на негова снимка във Facebook страницата на бисквити BelVita без негово съгласие и това на фотографа. На 18 септември антимонополната комисия реши, че ще остави без последствия иска на тенисиста, който от няколко месеца е в топ 10 на световната ранг листа. Решението не отричаше използването на изображения без разрешение, но посочваше, че в този казус КЗК не може да се меси.

В първия случай КЗК извърши проверка след сигнал за нечестно търговско поделение по чл. 29, 31 и 32 от глава седма на Закона за защита на конкуренцията - за забрана на действия, които са в противоречие с добросъвестната търговска практика; за забрана на заблуждение чрез използване на неверни сведения или изопачаване на факти; за забрана на заблуждаваща и неразрешена сравнителна реклама. Сега от комисията твърдят, че проверяват евентуално извършване на нарушения по цялата глава 7 от закона - "Забрана за нелоялна конкуренция".

Бисквити с ракета

Само 20 дни по-късно, на 8 октомври, членовете на КЗК решават да започнат ново производство, като аргументите им са сходни с тези, посочени от Димитров при подаването на иска му. Сега от комисията обясняват, че са установили използването на снимки на Димитров и Пиронкова "в социалната мрежа "Фейсбук", върху които е поставено логото на BelVita. Снимката на Пиронкова е била публикувана на 9 януари, а на Димитров – на 28 февруари. Още при проверката след иска на Димитров КЗК са събрали данни, че използването на изображенията е без съгласието на спортистите. Няма обаче обяснение защо при подадения иск от страна на Димитров за публикуването на снимки без съгласието му комисията е решила, че проблем няма, а сега вече започва да вижда евентуално нарушение.

Според тенисиста рекламата създава невярна асоциация, че той одобрява и използва бисквитите и внушава "ако закусваш с бисквити BelVita, ще станеш шампион като Григор Димитров". Димитров също така е заявил пред КЗК, че има стопанска дейност в България и е рекламно лице на "Юниливър" за дезодоранти Rexona и "Балдаран спринг" за едноименната минерална вода. Извън България тенисистът има и по-големи рекламни договори, като например с производителя на спортни стоки Nike.

Вчера едно, днес - друго

Макар пред КЗК Димитров да твърди, че са му нанесени преки щети на дейността и финансовото му състояние, според комисията той предоставя рекламни услуги като спортист, по договори за спонсорство и доходите му от тях "не могат да бъдат определени като приходи от стопанска дейност". Т.е. според членовете на комисията не може да се говори за предприятие, следователно тенисистът не е в обхвата на Закона за защита на конкуренцията, а авторското право за снимките се урежда от други закони. Сега обаче комисията е решила, че все пак може да започне производство по ЗЗК за нелоялна търговска практика – заблужаваща реклама и привличане на клиенти.

В сегашното си определение за образуване на производство от антимонополното ведомството обясняват, че използването на известни личности в рекламни клипове и събития е "обичаен подход за привличане на потенциални клиенти, а оттам и за увеличаване ръста на продажбите на производителя". Освен това потребителите асоциират продукта с рекламното лице, а допълнителните послания могат да внушат, че личността го препоръчва и подкрепя, се аргументират още от КЗК. Глобите за нелоялна конкуренция в този случай може да достигнат до 10% от оборота.

В първото си решение КЗК реши, че не е в правомощията й да се занимава със снимки

По-малко от месец след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) реши, че няма проблем с използването на снимката на тенисиста Григор Димитров в маркетинга на бисквити BelVita, ведомството се е самосезирало по същия казус и е започнало проверка. Този път в нея е включено използването на снимката и на тенисистката Цветана Пиронкова за същите бисквити. Първия път Димитров подаде иск в КЗК срещу "Монделийз България холдинг" (наследник на "Крафт фуудс холдинг България") и маркетинговата агенция "Ноу уей" за използването на негова снимка във Facebook страницата на бисквити BelVita без негово съгласие и това на фотографа. На 18 септември антимонополната комисия реши, че ще остави без последствия иска на тенисиста, който от няколко месеца е в топ 10 на световната ранг листа. Решението не отричаше използването на изображения без разрешение, но посочваше, че в този казус КЗК не може да се меси.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK