С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 13 окт 2014, 17:26, 7032 прочитания

Не се опитваме да откраднем хляба на другите оператори

Питър Ковел, главен изпълнителен директор на "Макс телеком" пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Питър Ковел е главен изпълнителен директор на "Макс телеком" (която предлага услуги под търговската марка "Макс") от април 2013 г., когато основателят на компанията Красимир Стойчев я продаде на лондонския инвеститор с руски произход Даниел Купсин. Новият собственик до момента е изградил частично мобилна мрежа от четвърто поколение по технологията LTE, която имаше търговски старт през май тази година.

Питър Ковел има 30 години опит в телеком индустрията. Той е бил главен оперативен директор на руския оператор VimpelCom от 2006 до 2009 г. Преди това е заемал същата длъжност в БТК от 2004 до 2006 г. Инженер по професия, като започва своята кариера в Кралските военноморски сили на Великобритания през 1974 г.



На какъв етап е изграждането на мрежата на "Макс телеком"?

- Вече имаме първоначалните 20% покритие по население, които са необходими на една компания, за да бъде разпозната като оператор. До края на годината трябва да сме обхванали 50% от градското население в страната, където основно е съсредоточена и нашата целева група клиенти. Така че работата продължава и за момента върви по план. Доволни сме от обратната връзка, която получаваме от потребителите за услугите си. Искаме те да получат още повече качество, но това ще отнеме време.

Кои градове планирате да добавите към 4G покритието си?
- Градовете, включени в мрежата ни, са София, Стара Загора, Сливен, Русе, Плевен, Банско. Следващите населени места, в които ще пуснем услуга, са Варна, Бургас и Пловдив. Така ще обхванем 50% от градското население. Ние обаче не се стремим просто да имаме покритие, а и мрежата да бъде напълно легална и изправна. Действаме поетапно и вече имаме по-добри резултати от първоначално заложените. Трябва да отбележа и че до момента не сме срещали големи трудности при изграждането на мрежата. Ние и не очаквахме такива, като изключим процеса по легализацията, защото използваме местата, на които е разположено оборудването на WiMax мрежата ни.

Смятам, че ще отговорим на изискванията, заложени в лиценза ни за мобилен оператор. А те са в рамките на пет години да постигнем 50-55% покритие на населението. Това са 38 града. В каква точно последователност ще го направим ще зависи от търсенето и къде има пазарна изгода. Има и друг момент – когато изграждате 4G LTE мобилна мрежа, задачата не е от типа "трябва да имаме 99% покритие". Тук трябва да се подхожда внимателно - като хирург със скалпел, а не като работник с моторен трион. Защото услугите, които планираме да пуснем, няма да са стандартни за GSM оператор. Няма да се стремим да имаме просто пренос на глас и на данни. Затова трябва да осигурим високо качество на мрежата.



Тоест имате всички разрешителни от ДНСК за обектите си?
- Да, следваме стриктно процедурите. Затова и действаме толкова предпазливо и пускаме постепенно услугата град по град. Не бихме обявявали населените места, ако не сме легализирали мрежата.

А сега, ако има инициатива за промяна на Закона за устройство на територията, за да се улесни легализацията на телеком мрежи, ще участвате ли?
- Това е като игра на карти. За момента можеш да играеш само с тази ръка, с която разполагаш. Ако мрежата не е легална, на втория ден след пускането й ще трябва да я изключиш. Ние не сме институция, която да прави преценки. Освен това всяка компания действа сама за себе си. Като нов играч на пазара ние трябва да следваме процедурите буква по буква. Това обявихме на регулатора (КРС) в началото - ще бъдем прозрачни и ще играем по правилата. Ако правилата се променят към по-добро – това ще бъде страхотно. Няма да има по-щастлив човек от мен. Надявахме се да постигнем покритие на морските курорти през лятото, но не успяхме, защото към стандартните изисквания за легализация се добавят и специални ограничения, валидни за черноморските курорти, което ни забави доста. Използвахме обаче това време да изградим мрежата в Банско.

Докъде стигнаха преговорите ви с мобилните оператори за национален роуминг?
- Вложихме много време и усилия в това. Имаме експертен екип, който води разговори с трите оператора. Преговорите с всеки от тях са в различен стадий. При националния роуминг има два ключови елемента – търговски и технически. Последният изисква да се постигне съвместимост на оборудването. Ние имаме нова технология, която трябва да кореспондира със старата съществуваща. Докато повечето 4G мрежи в Европа са надградени над наличната 3G инфраструктура. Затова при тях нещата са по-лесни. При преговорите с мобилните оператори динамиката е непрекъсната и постоянно се появяват някакви пречки, промени в изискванията и т.н. Надяваме се скоро да постигнем положителен резултат. Мисля, че това ще е добре за България. В Европа националният роуминг е част от реалността. Не виждам смисъл засега да се обръщаме към регулатора за помощ. Ние не се опитваме да откраднем хляба на останалите оператори, това е просто различен тип услуга.

Все пак колко близо сте до подобно споразумение?
- В момента не можем да коментираме поради търговски съображения.

Наскоро стана ясно, че сте поръчали разработка на Over The Top (ОТТ) услуга за България. Тя ще подпомага преноса на глас ли?
- Гласовите OTT услуги в момента играят голяма роля на телеком пазара. Преди десет години си спомням как в БТК обсъждахме доколко Skype ще навреди на приходите на компаниите. Това не се случи в такъв мащаб. Сега обаче ситуацията е различна. Психологически вече хората, като вземат мобилния телефон, веднага пускат OTT приложение – било то Skype, Viber, WhatsApp, Zoip или друго. Във всички случаи това ще стане част от нашите услуги. Направихме и проучване в България и единствената причина младите да разполагат с телефонен номер е, за да могат техните родители, баби и дядовци да могат да им звънят.

Няма проблеми да използваме OTT като заместител на гласовата услуга – имаме номерационен план и договори за взаимно свързване. Но всичко опира в крайна сметка опира до покритие.

Какви допълнителни възможности ще даде това приложение?
- Когато хората си помислят за OTT, те си представят само Skype или Viber. Може да се надградят много услуги – телевизия, видео на поискване, пренос на глас през LTE (VoLTE) и т.н. Всъщност много от новите крайни устройства вече са съвместими с LTE мрежите, но все още много малко позволяват VoLTE услуги. Догодина очакваме да има над 100 съвместими модела. След време VoLTE ще бъде стандарт при мобилните телефони. То предоставя уникални възможности, тествал съм го и има кристален звук.

Готови ли сте да предложите на абонатите си по-ниски цени за мобилни услуги от конкурентите си?
- Не вярвам, че цените непрекъснато могат да падат. В един момент качеството ще се влоши. Не може да финансираш нещо и да нямаш възвращаемост. Операторите имат големи разходи за лицензи, за честоти, за мрежи.
Едно време всички оператори в България избягваха темата за 4G LTE, а сега всички я подхванаха. Скоро и трите големи GSM компании ще имат такива мрежи.

Няма ли да стане пренаселен този пазар, към него се е запътил и "Булсатком"?
- В скандинавските страни всички оператори имат LTE – пренаселен ли е пазарът там? За "Булсатком" - те трябва първо да изградят мрежата си. Едно е да имаш пари, друго е да си завършил изграждането на мрежата. С проекта на "Макс телеком" това е единадесето стартиране на оператор в моята кариера. Започнахме преди 18 месеца и трудностите, които срещнахме, за да достигнем това ниво, ме шокираха.

Привлече ли компанията финансов инвеститор, който да я подкрепи евентуално срещу миноритарен дял. Знаем, че такъв се търсеше.
- Всяка компания се опитва да намери пари. Независимо дали си малък или голям оператор, непрекъснато ти трябват средства. Част от нашето ежедневие е да намерим източник на подобно финансиране – било то инвеститор или институция. Всичко зависи колко бързо искаме да напредваме, а ние искаме да го правим бързо. Имаме си инвеститор, който има желание да задържим темпото. Ако дойде друг такъв вариантите са или да вземе дял, а ако е институция - това няма да засегне пряко структурата ни, защото ще става въпрос за дълг. Това са възможностите, които има. Преди 18 месеца, когато се опитвахме да намерим инвеститор, всички потенциални такива, с които разговаряхме, бяха скептични. Първо, заради българския пазар и, второ, защото ни разглеждаха като стартираща компания. Но с развитието на мрежата ни започнаха да си променят мнението и да питат за потенциални инвестиции срещу дял. Но нашите нужди се промениха през този период. В момента традиционните инвеститори, които искат дял, не са ни толкова изгодни и предпочитаме институции, които предлагат средства. Защото не се променя структурата на компанията, а това ти позволява да запазиш посоката на развитие.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Основателят на Huawei предлага да сподели 5G технологията със западни компании Основателят на Huawei предлага да сподели 5G технологията със западни компании

Жън Джънфей се надява така да премахне съмненията за шпиониране от фирмата си

15 сеп 2019, 1 прочитания

Naspers се разделя на две и прави европейски IT гигант с оценка от 120 млрд. долара Naspers се разделя на две и прави европейски IT гигант с оценка от 120 млрд. долара

Южноафриканската компания листна Prosus на борсата в Амстердам

15 сеп 2019, 88 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Връзките на Apple с доставчик излизат на светло

Фалитът на производителя на синтетичен сапфир GT Advanced Technology разкрива част от проблемите между технологичния гигант и подизпълнители

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател