Великобритания продава дела си в Eurostar

Reuters

Великобритания продава дела си в Eurostar

Сделката за оператора на високоскоростни влакове може да достигне 300 млн. лири

2601 прочитания

Reuters

© Reuters


Британското правителство планира да продаде своя 40 процентен дял в Eurostar – компанията, която оперира високоскоростните влакове между Лондон, Париж и Брюксел, съобщава Reuters. В края на миналата седмица финансовият министър на страната Джордж Озбърн покани потенциалните купувачи да представят писма за интерес до 31 октомври. По думите му, ако офертите са достатъчно високи, плановете на държавата са да финализира сделката до края на първото тримесечие на следващата година.

Свиване на дълговете

Сделката, която според някои експерти може да достигне стойност от 300 млн. лири, е част от плановете на правителството да продаде корпоративни и финансови активи на стойност 20 млрд. лири до 2020 г. "Решени сме да изпълним приетия план за реформиране на британската икономика и свиване на задълженията. Процесът на продажба ще има важен принос към понижаването на публичния дълг. Целта на правителството в тази продажба е да максимализира възвращаемостта за британския данъкоплатец", заявява Озбърн в официалното си съобщение.

Намерението на Лондон да продаде дела си в Eurostar бе обявено още в края на 2013 г. Инвестиционната банка UBS е наета от правителството като съветник по сделката. Засега най-голям интерес към инвестиция в Eurostar проявяват пенсионни, застрахователни и инфраструктурни фондове. Другите акционери в железопътния оператор са френската държавна компания SNCF с 55% дял и белгийското правителство с 5 на сто.

Според източници на Reuters френското и белгийското правителства са решили да не участват в търга за британския дял. Те ще имат право да направят предложение с 15% премия спрямо окончателната оферта на купувача, но най-вероятно няма да се възползват от тази възможност. Сделката ще е първото навлизане на частен собственик в създадената през 1994 г. Eurostar, която обслужва 145 млн. пътници годишно.

Приходите от продажбата ще бъдат използвани за покриване на дългове, а не за понижаване на бюджетния дефицит. Технически погледнато обаче пак се освобождават средства, които могат да бъдат използвани за инфраструктура и други инвестиции, отбелязва Reuters. През миналата година Eurostar е изплатил дивиденти в размер на 18.6 млн. лири, от които 7.4 млн. са отишли в британския бюджет. През финансовата 2012 г. сумите са били съответно 16.3 и 6.5 млн. лири.

Масова приватизация

През миналата година правителството на консерваторите приватизира държавният пощенски оператор Royal Mail, с което набра 2 млрд. лири. Сделката обаче стана обект на критики, че цената е била твърде ниска, тъй като акциите на компанията се оскъпиха значително впоследствие. Други активи, които вероятно ще бъдат пуснати за продажба, са държавният дял в компанията за обогатяване на уран URENCO, публичната част от радиочестотния спектър, пенсионните фондове на Royal Mail, портфолиото от студентски кредити и др. Правителството обаче се отказа от идеята да приватизира и Кралския монетен двор основно защото не очаква подобна сделка да донесе достатъчно печалба.

През декември правителството ще представи обновените си планове за управление на бюджетните разходи и данъците. Ако Консервативната партия спечели предстоящите избори през май следващата година, тя ще се придържа към програмата за бюджетни икономии, въпреки че понижаването на бюджетния дефицит става по-бавно от първоначално планираното.

Железопътна консолидация в Северна Америка

Канадската Canadian Pacific Railway води разговори с конкурента си CSX за евентуално сливане, което ще обедини два от най-големите железопътни оператори в Северна Америка, съобщава Wall Street Journal. Първоначалното предложение е било отхвърлено и няма яснота дали канадската компания ще се откаже от идеята си, заявяват източниците на изданието. Общата пазарна стойност на компаниите би надхвърлила 62 млрд. долара, като сделката ще подобри възможностите им да се възползват от енергийния бум в региона. Canadian Pacific е втората най-голяма компания в сектора в Канада и има пазарна капитализация от 32 млрд. долара. CSX от своя страна е третият най-голям жп оператор в САЩ. Пазарната му капитализация е по-малка – 30 млрд. долара, но генерира повече приходи. Заедно двете компании биха имали годишни приходи от 18 млрд. долара. Оперираните от тях железопътни мрежи се използват основно за пренос на стоки и суровини, като нарастващ дял има петролът.

 

Британското правителство планира да продаде своя 40 процентен дял в Eurostar – компанията, която оперира високоскоростните влакове между Лондон, Париж и Брюксел, съобщава Reuters. В края на миналата седмица финансовият министър на страната Джордж Озбърн покани потенциалните купувачи да представят писма за интерес до 31 октомври. По думите му, ако офертите са достатъчно високи, плановете на държавата са да финализира сделката до края на първото тримесечие на следващата година.

Свиване на дълговете


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    ptr_sofia avatar :-|
    ptr_sofia

    Изумен съм, че темата е "масови приватизации" и все още никой гений не е избръщолевил нищо за Костов, който, както знаем, "такова таковата на държавата" :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход