С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 21 окт 2014, 18:19, 19222 прочитания

Офисът в моя телефон

Българска компания създаде едно от най-популярните приложения за обработка на документи в света

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
7
млн. лв. са приходите за 2013 г. на "Мобайл системс" спрямо 3.3 млн. лв. през предишната година. Печалбата е 2.6 млн. лв.

В края на септември започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (ПИБ). Желаещите да се включат компании могат да го направят онлайн на едноименния сайт на конкурса до 31 октомври. Това ще бъде третото издание на инициативата, която цели да насочи обществения интерес към предприемачеството. През тази година наградите ще бъдат с една повече - освен категориите за микро-, малки и средни фирми ще има и отличие за "Внедряване на иновации". Седемчленно жури ще оценява участниците, които ще се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара.

8 корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" в следващия месец. Те ще са на компании, които са кандидатствали в конкурса и са подбрани от редакцията. През тази седмица ще публикуваме и историята на производителя на бронежилетки "Марс армор".

обновена на 22 октомври в 13.30 ч.


Колко компании по света смеят да се опълчат на Мicrosoft? Сигурно се броят на пръстите на едната ръка и са от ранга на Google или Apple. Една малка българска фирма обаче има амбиции да "хвърли ръкавица" на софтуерния гигант в сегмента за офис програми за Windows. Компанията Mobile Systems има повече от добра база за развитие - тя вече може да се похвали с едно от най-сваляните мобилни приложения за документообработка. Досега продуктът й OfficeSuite е инсталиран над 160 млн. пъти и продължава да се развива.

Началото

Всичко започва през 2000 г., когато един от собствениците на издателството "СофтПрес" получава ценен съвет от приятел. "Основахме Mobile Systems на 1 април като на майтап. Един познат се занимаваше със софтуер за Palm и тогава ме увери, че има смисъл да се правят програми за мобилни телефони", признава Станислав Минчев. Така със съдружника си в издателството Димитър Митев създават отделна фирма и привличат разработчика Николай Късовски. "Амбициите ми бяха доста големи и поканих Ники да създадем продукт, който да е конкурент на Microsoft Office", казва с усмивка Минчев.



"Когато чух това нещо, си помислих, че този човек не е с всичкия си. Но след това се убедих, че говори сериозно", допълва Късовски.

Първо започват с разработката на електронни речници - издателството е представител на Oxford, PONS, Collins и всички големи производител на речници. След натрупването на първоначален капитал започват да създават и офис пакет за мобилни устройства. Първата версия през 2004 г. е офис приложение за операционната система за Palm устройства. Впоследствие пускат версия и за Symbian. Трудностите са на всяка крачка, тъй като джаджите са най-различни - едни са с писалка, други с тъчскрийн, трети работят само с бутони и всяко приложение трябва да покрива различни изисквания. А и пазарът на такива приложения тогава не е голям. Но пък именно тези първи години дават огромен опит и основа за развитие на фирмата. Бумът настъпва с излизането на първия модел iPhone, който коренно променя средата и самите мобилните приложения. Apple показва на всички как може да се печели от мобилни апликации. Следва и системата на Google Android.

Тогава Mobile Systems вече са далеч пред други разработчици в създаването на такива приложения. Въпреки това са нужни допълнителни ресурси и първоначално екипът съсредоточава усилията си върху версията за Android. Пробивът настъпва с договора със Sony Еricsson, чрез който OfficeSuite е преинсталиран на мобилните устройства на компанията. Така много потребители се докосват до приложението, което впоследствие става и едно от най-теглените от онлайн магазина на Google. Днес апликацията получават всички клиенти, които си купят телефони или таблети Sony, както и потребители на устройствата на Аmazon, Acer и др. Фирмата постепенно развива и приложението си за iOS.

Към бърлогата на звяра

Mobile Systems в момента има 64 служители, от които половината са разработчици. С разрастването си фирмата продължава да наема нови програмисти и експерти, като според Минчев и Късовски трудностите с намирането на квалифициран персонал стават все по-големи. Компанията има и офис в Сан Диего, а плановете са през следващата година да отвори такъв и в държави като Китай, Индия и др. Успехът на продуктите се доказва и от финансовите резултати на българската "Мобайл системс" - за 2013 г. приходите са достигнали 7 млн. лв. спрямо 3.3 млн. за предишната година при печалба от 2.6 млн. лв. (0.64 млн. лв. за 2012 г.).

През тази седмица компанията прави най-мащабния си дебют на продукт - осмата версия на OfficeSuite, за която очакванията са големи. Създателите на офис приложението не крият амбициите си да продължат да растат и в корпоративния сегмент. А плановете за следващата година включват навлизане директно в "бърлогата на звяра" - офис пакет за Windows.  

Търсим още талантливи българи

През коя година пуснахте първия си Office продукт?

- Николай Късовски: Първият ни Office излезе в началото на 2004 г., който беше за Palm OS. Устройствата имаха писалки, а размерът на екрана беше 160 на 160 пиксела. Беше си истинско предизвикателство да се програмира за тези устройства, тъй като имаше сериозни ограничения от всяко едно естество. Но пък този опит ни помогна впоследствие да продължим с продуктовите си линии за другите системи. По този начин направихме и версия за Symbian, когато Nokia направиха нещо страхотно за времето си. И се оказахме подготвени за момента, когато на пазара се появиха iOS и Android, които коренно промениха средата.

Трудно ли беше да развивате продукта си през годините?
Н.К.: В началото постоянно се налагаха промени. След като направихме пакета за Symbian, се оказа, че вече нямаше писалки. Така създадохме продукт, който да работи само с бутони. В един момент писалката се завърна в Symbian, а после и тъчскрийнът. Така през 2006 г. и 2007 г. усилията ни бяха съсредоточени в поддръжка на този проект, което беше трудно, тъй като изискваше сериозни ресурси при много ниски приходи. В този момент се появи iOS и Apple показа на всички как да се печели от приложения. Тогава бяхме много успешни с речниците си, но нямахме ресурси веднага да направим Office приложението си. През 2009 г. сключихме сделка със Sony Ericsson приложението ни да бъде преинсталирано на техните устройства. И в момента всеки нов телефон и таблет Sony Experia идва с такава апликация.

Станислав Минчев: Преинсталирани сме в устройства на Sony, Аmazon, Toshiba, Acer, Sharp и др.

Какъв е бизнес моделът на приложението?

Н.К.: Той се променяше през годините. Първоначално предлагахме само viewer-версия, след което направихме платена версия за редактиране на файлове. През май пуснахме версия, която хем редактира, хем е безплатна, но отделно има и отделни премиум възможности като например да конвертира пдф-файлове и т.н. Първоначално имахме платена еднократно версия, но сега сме на месечен или годишен абонамент.

Колко общо инсталации има продуктът ви досега?
С.М.: До момента има над 160 млн. инсталации в историята на продукта. Имаме продажби в 205 държави. Избраха ни сред най-бързо развиващите се компании на списание Inc.

На колко езика се предлага Office пакетът?

С.М.: На 63.

Колко голям е екипът ви по този продукт?

С.М.: 64 души, които работят и по други продукти, които са интегрирани в Office пакета ни.

Колко от тях са разработка и поддръжка?
Н.К.: Разработчиците са над тридесет.

Трудно ли намирате квалифицирани кадри тук?
Н.К.: Трудно се намират добри разработчици, а и фирмата ни не е много видима. Просто досега нямахме нужда от публичност. Мога да кажа, че условията при нас са страхотни. Всяка година минимум по един път актуализираме заплатата на екипа.

Каква част от вашите потребители използват продукта ви на Android и на iOS?

С.М.: 85% от потребителите са на Android - там версията ни е сред лидерите при бизнес приложенията. Имаме много потребители и в Китай.

Тези потребители склонни ли са да плащат за приложения?

С.М.: Не, но има други начини за монетизация на продукта - през оператори, чрез реклама и др.

Н.К.: Истината е, че специално при iOS започнахме по-късно да налагаме продукта си - три години след нашите конкуренти.

С.М.: Но с новата ни версия се надяваме да придобием по-голям дял.

Какви са плановете ви за развитие през следващата година?
С.М.: Искаме да подобрим версията за iOS и най-амбициозната ни е да пуснем продукт за Windows.

Н.К.: За тази цел търсим талантливи българи, които да станат част от екипа ни. Досега нямахме проблем с намирането на нови хора, но с по-големите амбиции имаме нужда от по-голям екип. Интервюта ни са трудни, а основното ни изискване е хората да мислят. Служителите ни са доволни - доказателство за това е, че само през тази година хора от нашия персонал имат 7-8 бебета. Нямаме никакво текучество. Така че искаме да продължим тази линия на развитие. За да останем в този бизнес, предизвикателства са големи, трябва да се конкурираме директно с Google и Microsoft.

С.М.: Всъщност последният човек, който привлякохме в компанията ни, е работил 15 години за Microsoft. Той ще се занимава с отварянето на новите ни офиси през следващата година в Англия, Германия, Индия и Китай.

Така ли искате да продавате продуктите си – през местни офиси?

Н.К.: Амбициите ни са да влезем и на корпоративния пазар. Но това не може да стане без локални офиси и партньорства с местни компании. Идеята ни е да се налагаме като бизнес разработчик.

Защо участвахте в конкурса "Най-добра българска фирма" на ПИБ?
Н.К.:
Досега не сме се показвали като българска компания пред българските потребители. Горди сме, че българска компания може да успее и че шепа хора от Софийския и Техническия университет всъщност правим бизнес на световно ниво.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите владетели на "Булсатком" Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

13 дек 2019, 706 прочитания

Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите

Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"

13 дек 2019, 392 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Две от основните компании на "Стара планина холд" с ръст на приходите

Производителят на акумулатори "Елхим-Искра" отбелязва понижение на продажбите

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред институцията и възможните решения

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10