С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 окт 2014, 16:56, 9048 прочитания

Как малките могат да пораснат успешно

Печатната компания "Дилком България" изпълни четири проекта по оперативна програма "Конкурентоспособност"

Кремена Раднева | Управляващ партньор в "Интер консулт груп" ООД
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В експлоатация са въведени пет нови машини и две системи за сертификация – на качеството и на информационната сигурност.
"Дилком България" ООД е малко предприятие, което започва дейността си във Варна през 2002 г. Развива се в две основни направления - производство на етикети и търговия с баркод принтери, скенери, апликатори и други, свързани с етикетиране и маркиране на различни продукти. Компанията произвежда широка гама от самозалепващи и несамозалепващи етикети, фолийни етикети и етикети със специално предназначение. Дружеството работи по внедряването на иновативни технологии и изграждане на цялостни системи за проследяемост, базирани на баркод или RFID етикети. Има офиси във Варна, София и Пловдив и екип от 50 души.
Приходите бележат устойчив ръст средно с 11% на годишна база.


Историята

По време на първата ни среща "Дилком" вече имаха зад гърба си един успешно изпълнен проект по оперативна програма "Конкурентоспособност". Не се съмняваха в ползите, ефекта и възможността за растеж, които осигурява държавната помощ, предоставяна чрез европейските фондове в България. Бяха ползвали консултантска подкрепа, а и те самите бяха натрупали опит. Харесахме се взаимно и решихме да продължим напред заедно.

Случи се така, че тогава - през есента на 2010 г., по програмата се набираха проекти по две процедури едновременно – за модернизиране на производството и за внедряване на международно признати стандарти. С управителите на компанията решихме да кандидатстваме и в двете направления и подготвихме два проекта. Единият – в отговор на необходимостта от внедряване на ново по характер оборудване, което да осигури технологични възможности за производство на нови продукти. Вторият целеше надграждане на първия им успешен проект и предвиждаше внедряване на стандарт за управление на информационната сигурност и ERP система.


Предизвикателството

След одобрението и на двата проекта в началото на 2011 г. и след първоначалната еуфория от триумфа дойде голямото предизвикателство - изпълнението. Всеки, който е участвал в такъв процес, е наясно, че за да имаш успех в осъществяването на подобен проект, първо трябва да осигуриш паричен ресурс, да реализираш планираното и да докажеш как си го направил. Едва след това идва безвъзмездното финансиране. Заедно планирахме сроковете за изпълнение на всяка стъпка, заедно предвиждахме паричните потоци и рисковете, заедно избирахме банката кредитор. Администрацията вече работеше ритмично, процедурите позволяваха удължаване на сроковете за изпълнение, което ни даде възможност да "забързаме" единия и да "забавим" другия проект. С парите от гранта на първия разплатихме задълженията към доставчиците по втория. Поздравихме се, когато с кредит за един проект успяхме да изпълним два.

Когато през 2013 г. се отвори нова възможност за кандидатстване – също се възползвахме. Резултатът – четвърти пореден успешен проект за въвеждане в експлоатация на ново технологично оборудване, каквото предприятието не притежаваше. За повечето малки и по-големи предприемачи – кандидати по подобни програми, сериозно се оказва предизвикателството на избора – способността да дефинираш нуждите си и да ги позиционираш правилно във времето. Това, разбира се, зависи едновременно от адекватната стратегия за развитие на предприятието, от възможностите, които програмите създават, и от срока на проектния цикъл – обикновено от формулиране на идеята до реално изпълнение на проекта минава около година. Благодарение на усилията на мениджърите на компанията и консултантския екип обхватът на всеки от проектите беше планиран прецизно - най-необходимата инвестиция в точното време.

Ефектът

Резултатите са категорични. Въведени са в експлоатация пет нови машини, които осигуряват нови продукти с ново качество, минимализиране на брака, автоматизация на процеси, скорост на изпълнение на поръчки. Въведени и сертифицирани са две системи за управление по международно признати стандарти – на качеството и на информационната сигурност. Внедрена е ERP система, която обслужва изцяло процеса в компанията. Като основна полза от SAP ERP системата от "Дилком" отчитат повишаване на ефективността на работните процеси. "Не се налага да се търси допълнителна информация и да се питат колеги, защото всичко е въведено в системата и се ползва директно оттам", споделя управителят Людмила Стойчева. Като резултат е постигната сериозна оптимизация по отношение на оперативността. Четирите проекта на обща стойност повече от 1.1 млн. лв. осигуриха над 700 хил. лв. безвъзмездна помощ за "Дилком". Така за период от около 6 години компанията се нареди сред малкото (1.5%), реализирали 4 и повече проекта в рамките на един референтен период, като беше номинирана от министерството на икономиката в категория "Изрядни бенефициенти" на класацията за най-успешните бенефициенти на ОП "Конкурентоспособност".



"Дилком България" беше одобрена и по спорната процедура "Технологична модернизация в малки и средни предприятия", но поради прекратяването й през юни тази година не успя да се поздрави с пети пореден успех. Постижението е още по-впечатляващо и заради факта, че успехите принадлежат на малка компания. Ефектът от изпълнените проекти – икономическата криза не оказа такова негативно влияние върху "Дилком". Компанията бележи всяка година стабилен ръст на основните икономически показатели. Капацитетът на производството е нараснал три пъти, а персоналът - два пъти. Обемът на продукцията се е увеличил със 72% за 6 години. Разходите са намалели с около 20% вследствие на направените инвестиции. Приходите бележат устойчив ръст средно с 11% на годишна база. Увеличението на печалбата следва това на приходите с леко изпреварване поради свитите разходи. Контролът върху качеството на продукцията се е увеличили с 40-50%. Финансовите показатели за последните 3 години - 2011 - 2013 г., са впечатляващи: Коефициентът на обща ликвидност се е повишил с малко над 1 пункт (1.35), коефициентът на финансова автономност е нараснал 2 пъти, коефициентът за ефективност на разходите - с 12%, а коефициентът на рентабилност на приходите - с около 50%. Компанията се превърна в модерна технологична печатница, която съумя да използва ефективно въведените нови технологии, да затвърди позициите си в България и да увеличи експорта си.

Изводът

"Когато мениджърът има ясна визия за развитието на компанията си, участието в ОП "Конкурентоспособност" осигурява бърза и навременна реализация на идеята", споделя Людмила Стойчева. И добави: "От особено голямо значение е как ще се реализира проектът и тук е мястото на ръководството да определи точно стратегическите си цели, а на консултанта - да влее компетентността си. На база придобития опит и следвайки тенденциите на развитието на пазара, ние планирахме следващите стъпки – въвеждане на иновационни технологии и разширяване на продуктовата гама. Безвъзмездното финансиране няма да промени посоката ни на развитие, но ще ускори постигането на целите. Убедени сме, че ще участваме и в бъдещи програми съвместно с нашия консултант, който е част от нашия успех."

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 846 прочитания

Трудни времена за SoftBank Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

15 ное 2019, 1377 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Военното министерство избира доставчик на облекла за почти 4 млн. лв.

Критерий за избор на доставчик е най-ниската цена

Още от Капитал
Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10