С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 окт 2014, 16:56, 9167 прочитания

Как малките могат да пораснат успешно

Печатната компания "Дилком България" изпълни четири проекта по оперативна програма "Конкурентоспособност"

Кремена Раднева | Управляващ партньор в "Интер консулт груп" ООД
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В експлоатация са въведени пет нови машини и две системи за сертификация – на качеството и на информационната сигурност.
"Дилком България" ООД е малко предприятие, което започва дейността си във Варна през 2002 г. Развива се в две основни направления - производство на етикети и търговия с баркод принтери, скенери, апликатори и други, свързани с етикетиране и маркиране на различни продукти. Компанията произвежда широка гама от самозалепващи и несамозалепващи етикети, фолийни етикети и етикети със специално предназначение. Дружеството работи по внедряването на иновативни технологии и изграждане на цялостни системи за проследяемост, базирани на баркод или RFID етикети. Има офиси във Варна, София и Пловдив и екип от 50 души.
Приходите бележат устойчив ръст средно с 11% на годишна база.


Историята

По време на първата ни среща "Дилком" вече имаха зад гърба си един успешно изпълнен проект по оперативна програма "Конкурентоспособност". Не се съмняваха в ползите, ефекта и възможността за растеж, които осигурява държавната помощ, предоставяна чрез европейските фондове в България. Бяха ползвали консултантска подкрепа, а и те самите бяха натрупали опит. Харесахме се взаимно и решихме да продължим напред заедно.

Случи се така, че тогава - през есента на 2010 г., по програмата се набираха проекти по две процедури едновременно – за модернизиране на производството и за внедряване на международно признати стандарти. С управителите на компанията решихме да кандидатстваме и в двете направления и подготвихме два проекта. Единият – в отговор на необходимостта от внедряване на ново по характер оборудване, което да осигури технологични възможности за производство на нови продукти. Вторият целеше надграждане на първия им успешен проект и предвиждаше внедряване на стандарт за управление на информационната сигурност и ERP система.


Предизвикателството

След одобрението и на двата проекта в началото на 2011 г. и след първоначалната еуфория от триумфа дойде голямото предизвикателство - изпълнението. Всеки, който е участвал в такъв процес, е наясно, че за да имаш успех в осъществяването на подобен проект, първо трябва да осигуриш паричен ресурс, да реализираш планираното и да докажеш как си го направил. Едва след това идва безвъзмездното финансиране. Заедно планирахме сроковете за изпълнение на всяка стъпка, заедно предвиждахме паричните потоци и рисковете, заедно избирахме банката кредитор. Администрацията вече работеше ритмично, процедурите позволяваха удължаване на сроковете за изпълнение, което ни даде възможност да "забързаме" единия и да "забавим" другия проект. С парите от гранта на първия разплатихме задълженията към доставчиците по втория. Поздравихме се, когато с кредит за един проект успяхме да изпълним два.

Когато през 2013 г. се отвори нова възможност за кандидатстване – също се възползвахме. Резултатът – четвърти пореден успешен проект за въвеждане в експлоатация на ново технологично оборудване, каквото предприятието не притежаваше. За повечето малки и по-големи предприемачи – кандидати по подобни програми, сериозно се оказва предизвикателството на избора – способността да дефинираш нуждите си и да ги позиционираш правилно във времето. Това, разбира се, зависи едновременно от адекватната стратегия за развитие на предприятието, от възможностите, които програмите създават, и от срока на проектния цикъл – обикновено от формулиране на идеята до реално изпълнение на проекта минава около година. Благодарение на усилията на мениджърите на компанията и консултантския екип обхватът на всеки от проектите беше планиран прецизно - най-необходимата инвестиция в точното време.

Ефектът

Резултатите са категорични. Въведени са в експлоатация пет нови машини, които осигуряват нови продукти с ново качество, минимализиране на брака, автоматизация на процеси, скорост на изпълнение на поръчки. Въведени и сертифицирани са две системи за управление по международно признати стандарти – на качеството и на информационната сигурност. Внедрена е ERP система, която обслужва изцяло процеса в компанията. Като основна полза от SAP ERP системата от "Дилком" отчитат повишаване на ефективността на работните процеси. "Не се налага да се търси допълнителна информация и да се питат колеги, защото всичко е въведено в системата и се ползва директно оттам", споделя управителят Людмила Стойчева. Като резултат е постигната сериозна оптимизация по отношение на оперативността. Четирите проекта на обща стойност повече от 1.1 млн. лв. осигуриха над 700 хил. лв. безвъзмездна помощ за "Дилком". Така за период от около 6 години компанията се нареди сред малкото (1.5%), реализирали 4 и повече проекта в рамките на един референтен период, като беше номинирана от министерството на икономиката в категория "Изрядни бенефициенти" на класацията за най-успешните бенефициенти на ОП "Конкурентоспособност".



"Дилком България" беше одобрена и по спорната процедура "Технологична модернизация в малки и средни предприятия", но поради прекратяването й през юни тази година не успя да се поздрави с пети пореден успех. Постижението е още по-впечатляващо и заради факта, че успехите принадлежат на малка компания. Ефектът от изпълнените проекти – икономическата криза не оказа такова негативно влияние върху "Дилком". Компанията бележи всяка година стабилен ръст на основните икономически показатели. Капацитетът на производството е нараснал три пъти, а персоналът - два пъти. Обемът на продукцията се е увеличил със 72% за 6 години. Разходите са намалели с около 20% вследствие на направените инвестиции. Приходите бележат устойчив ръст средно с 11% на годишна база. Увеличението на печалбата следва това на приходите с леко изпреварване поради свитите разходи. Контролът върху качеството на продукцията се е увеличили с 40-50%. Финансовите показатели за последните 3 години - 2011 - 2013 г., са впечатляващи: Коефициентът на обща ликвидност се е повишил с малко над 1 пункт (1.35), коефициентът на финансова автономност е нараснал 2 пъти, коефициентът за ефективност на разходите - с 12%, а коефициентът на рентабилност на приходите - с около 50%. Компанията се превърна в модерна технологична печатница, която съумя да използва ефективно въведените нови технологии, да затвърди позициите си в България и да увеличи експорта си.

Изводът

"Когато мениджърът има ясна визия за развитието на компанията си, участието в ОП "Конкурентоспособност" осигурява бърза и навременна реализация на идеята", споделя Людмила Стойчева. И добави: "От особено голямо значение е как ще се реализира проектът и тук е мястото на ръководството да определи точно стратегическите си цели, а на консултанта - да влее компетентността си. На база придобития опит и следвайки тенденциите на развитието на пазара, ние планирахме следващите стъпки – въвеждане на иновационни технологии и разширяване на продуктовата гама. Безвъзмездното финансиране няма да промени посоката ни на развитие, но ще ускори постигането на целите. Убедени сме, че ще участваме и в бъдещи програми съвместно с нашия консултант, който е част от нашия успех."

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Franklin Templeton купува Legg Mason и ще управлява активи за 1.5 трлн. долара Franklin Templeton купува Legg Mason и ще управлява активи за 1.5 трлн. долара

Сделката за 4.5 млрд. долара създава инвестиционен гигант

20 фев 2020, 264 прочитания

PPF на Келнер и Sabanci Holding купуват закъсалия турски производител на автомобили Temsa PPF на Келнер и Sabanci Holding купуват закъсалия турски производител на автомобили Temsa

Споразумението предвижда всяка страна да получи 50-процентов дял от турската компания

20 фев 2020, 465 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Военното министерство избира доставчик на облекла за почти 4 млн. лв.

Критерий за избор на доставчик е най-ниската цена

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10