"Мобилтел" изгуби 2% пазарен дял за година

"Мобилтел" изгуби 2% пазарен дял за година

Най-големият мобилен оператор в страната отново отчете намаление на приходите и печалбата и ръст при мобилния интернет

Юлиян Арнаудов
9970 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Намаления на приходите и печалбата, увеличаване на инвестициите и ръст при клиентите и потреблението на мобилен интернет, който засега не води до стопиране на спада при първите два показателя. Това общо за българския телеком сектор състояние се потвърждава още веднъж от финансовите резултати на "Мобилтел", които излязоха вчера заедно с отчета на компанията майка Telekom Austria за третото тримесечие на 2014 г. Конкретно при пазарния лидер в мобилния сегмент в България добавката е и постепенно намаление на пазарния дял. Изходът за момента е предлагане на пакетни услуги и стриктен контрол върху разходите, става ясно от частта за България в отчета на австрийския телеком. Според анализа там основна причина за понижаващите се показатели на "Мобилтел" са влошената макроикономическа обстановка, силната конкуренция, регулациите.

Минусите ...

През третото тримесечие на 2014 г. пазарният дял на "Мобилтел" в мобилния сегмент се е свил с близо 2 процентни пункта от 39.5% за същия период на 2013 г. до 37.8% сега, сочат данните в отчета на Telekom Austria. Клиентите на българския оператор са намалели от 4.22 млн. на 4.13 млн. в края на септември спрямо същия момент на 2013 г. Приходите на "Мобилтел" продължават да се понижават, като за третото тримесечие са 93.7 млн. евро спрямо 101.2 млн. евро за периода юли - септември 2013 г. Според австрийския собственик основните причини за този спад са понижението на цените на месечните абонаменти, както и силният натиск за сваляне на цените на разговорите заради конкуренцията. Тенденцията е валидна както в сегмента на индивидуалните потребители, така и при корпоративните клиенти. Печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) намалява с 15.2% на годишна база до 37.6 млн. евро, а средномесечният приход от мобилен абонат (ARPU) се понижава с 4.6% до 6.2 евро. Негативна е ситуацията и при финансовите резултати за първите девет месеца на 2014 г. Приходите на "Мобилтел" през януари - септември намаляват до 276.3 млн. евро спрямо 300 млн. евро през същия интервал на 2013 г., което означава понижение от 7.9%. EBITDA се свива с 10.5% до 113.4 млн. евро на годишна база за същия период.  

... и плюсовете

Мениджмънтът на "Мобилтел" се опитва да противодейства на негативните трендове, като предлага повече добавена стойност, пакетни оферти и налага стриктен контрол на разходите. Българският оператор работи активно в тази посока, като през септември компанията пусна директна доставка на сателитна телевизия. Така "Мобилтел" навлезе на наситен пазар с ниски крайни цени с цел да запази и привлече повече клиенти чрез пакетни тройни или четворни услуги – мобилна или фиксирана телефония, интернет и телевизия.

Добрите новини за "Мобилтел" са, че отчита силен ръст от 30.8% при потребителите на мобилен интернет до 227.8 хил., както и увеличение на дела на абонатите спрямо общите клиенти, който през третото тримесечие се увеличава до 79.1% спрямо 78% през същия период на предходната година.

Telekom Austria засилва присъствието си в Македония

Telekom Austria обяви, че ще обедини своя оператор в Македония Vip Operator с местното звено One на Telekom Slovenije. Австрийската група ще държи 55% от съвместното дружество, като словенският телеком си запазва опцията да се оттегли в рамите на три години. Сделката трябва да бъде финализирана през първото тримесечие на 2015 г. и по този начин двете компании ще създадат най-големия мобилен оператор в страната. Това става само няколко месеца след като австрийската група обяви, че е придобила македонския кабелен оператор Blizoo от шведския инвестиционен фонд EQT (собственик и на българската "Близу") за неназована сума.

Финансови резултати на "Мобилтел"(в млн. евро)
 VII-IX 2014VII-IX 2013Изменение в %I-IX 2014I-IX 2013Изменение в %
Приходи93.7101.2-7.4276.4300-7.9
EBITDA*37.644.3-15.2113.4126.7-10.5
ARPU (в евро)**6.26.5-4.6   
* EBITDA - печалба преди данъци, лихви и амортизации     
** ARPU - средномесечен приход от абонат     
Източник: финансовият отчет на Telekom Austria     

Намаления на приходите и печалбата, увеличаване на инвестициите и ръст при клиентите и потреблението на мобилен интернет, който засега не води до стопиране на спада при първите два показателя. Това общо за българския телеком сектор състояние се потвърждава още веднъж от финансовите резултати на "Мобилтел", които излязоха вчера заедно с отчета на компанията майка Telekom Austria за третото тримесечие на 2014 г. Конкретно при пазарния лидер в мобилния сегмент в България добавката е и постепенно намаление на пазарния дял. Изходът за момента е предлагане на пакетни услуги и стриктен контрол върху разходите, става ясно от частта за България в отчета на австрийския телеком. Според анализа там основна причина за понижаващите се показатели на "Мобилтел" са влошената макроикономическа обстановка, силната конкуренция, регулациите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


16 коментара
  • 1
    balien avatar :-|
    balien

    Така е. След като отблъскват вече дори и абонати готови да плащат редовно...

  • 2
    edin131 avatar :-|
    Bai nik

    бях им абонат от създаването им ,в последните 6 години постепенно ме натовариха с над 20 карти и над 450 лв средна сметка ,при все ,че лично аз си ходя с 1 апарат в джоба ,е приключихме договора ,отказах се от услугите им учудващо нежно и културно и сега за същите услуги плащам на друг оператор най много 120 лв ,благодаря им за спестените пари от тук нататък ,никога няма да им стана абонат повече ,не че при другите е по добре ,но все пак трябва да има мярка

  • 3
    _tsiki_ avatar :-|
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)

    Доят като за последно, а за всички е ясно, че са отживелица. Бъдещето е изцяло voip, но имат стабилни лобита и ще скубят баницата докато потребителите не им отсекат пръстчетата. Или другият вариянт да ги продадат тези оператори, както австииците на разни латино бандити монополисти сраснати с държаваната власт там и да ги баламосват, че и тук държавите ще им пазят гърба за няколко години.

  • 4
    kam27 avatar :-?
    kam27

    Глупости !Заработихте си паричките ?Браво

  • 5
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Мтел имат супер добър интернет. Те са с мн. пред другите. Маркетинга им куца яко. БТК изнасилват клиентите на Мтел (държавни фирми например, и големи корпорации). БТК не рекламират, а влизат неканени с дързост и почват да раздават подаръци (с огромни такси). Друг недостатък на Мтел е нагласените им (от обслужващите ги хора в игрите им) - нагласени игри с раздаване на телефони, а Мтел и не се и осещат. Друг удар под кръста е, че мафиотизираната ни система, целенасочено удря рекламодателите на вестника.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    pipera avatar :-P
    Пипера е много лют

    това са хора, при които отиваш да си купиш апарат и си готов да подпишеш договор и те правят всичко възможно да те отблъснат с неприемливи условия.

  • 7
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Никога вече Мтел!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    viktor_k avatar :-|
    viktor_k

    Статията е провокативна, най-вече с цел да покаже слабите страни на отчета. Всъщтност има и много силни страни. Една от тях е, че спрямо юни тази година абонатите се увеличават с 30 000. Увеличението може да е малко, но нафона на предходните тримесечия, където загубата беше от порядъка на 50 до 100 хил. клиенти за едно тримесечие, този резултат е повече от добър.

  • 9
    pkolev avatar :-|
    Dalt

    Няма какво да се чудят. Няколко довода, които и мен ме замислят много сериозно:

    - iPhone за 2400, при 1367 в Германия;
    - Премахнаха прекрасно работещата БЕЗПЛАТНА ipTV, за да я заменят с някакво полуработещо псевдо приложение срещу 5 лв/месец;
    - В последните месеци няколко сериозни проблема с домашния интернет;
    - Премахнаха супер форума на МегаЛан, за да го заменят с нещо полу-готово решение, дето не става за нищо;
    - За да се чуеш със съпорта им трябва да чакаш 15-20 минути;
    - Никакви отстъпки за лоялни клиенти;
    - Ако не си в последните три месеца от договора, си НИКОЙ за тях. Точно обратното е ако края на договора е близо;
    - Ако си в провинцията и пътуваш, връзката се разпада на всеки 20 километра;
    - Set Top Box-a им е ултра бавен, а дистанционното "хваща" само ако е насочено директно.

    80% от приятелите ми ги смениха като интернет и ТВ доставчик. Аз също ще поема по този път след 5-6 месеца.

    Същото важи и за телефонията, само дето процентите са по-малко - около 40-45.

  • 10
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Абе те клиентите ненапразно си го наричат МенТел...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход