"Глобул" отчете ръст на печалбата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Глобул" отчете ръст на печалбата

"Глобул" отчете ръст на печалбата

Операторът е завършил на 40% подмяната на мрежата си

Юлиян Арнаудов
8831 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


"Глобул" отчете слабо понижение на приходите, но изненада приятно собственика си Telenor с ръст на печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA). Това стана ясно от представянето на финансовите резултати на норвежката група заедно с тези на българското й поделение (вече "Теленор България") в сряда.

Българската компания обяви приходи от 167.1 млн. лв. за периода от началото на юли до края на септември, което е спад от 1.3% спрямо същите три месеца на 2013 г., когато те са били 169.2 млн. лева. Причината за намаляването на постъпленията са по-слабите продажби на мобилни устройства, както и понижените цени на дребно за роуминг, отбелязват от оператора.

В същото време печалбата преди данъци, лихви и амортизации се повишава през третото тримесечие с 19.6% до 68.7 млн. лева. През периода юли-септември на миналата година EBITDA е била 57.4 млн. лева. Маржът на печалбата като процент от приходите също се увеличава на годишна база. През третото тримесечие тя е 41.1%, докато година по-рано тя е била 33.9%.

"Глобул" се представя според нашите очаквания. Приходите спадат заради по-слабите продажби на мобилни телефони и по-ниски цени за роуминг вследствие на регулаторния ефект", коментира Йон Фредерик Баксас, главният изпълнителен директор и президент на Telenor по време на обявяването на финансовите резултати на групата. Увеличението на EBITDA на българския оператор обаче предизвиква приятна изненада за скандинавския собственик.

"EBITDA-та на "Глобул" е по-добра от очакваната през третото тримесечие", коментира главният финансов директор на Telenor Рихард Олав Аа.

Средномесечният приход от абонат също се увеличава леко от 11.3 на 11.6 лв, но това се дължи повече на счетоводни корекции, поясняват от компанията.

Ситуацията за деветмесечието е сходна, но с по-умерен темп на растеж на брутната печалба и малко по-силно понижение на приходите. Постъпленията са спаднали с 5.3% до 470 млн. лева в периода януари-септември спрямо същите месеци на предходната година, докато EBITDA се увеличава с 5.7% до 186.2 млн. лева.

Все още чужди

Близо година след като норвежкият гигант Telenor финализира сделката по придобиването на "Глобул", скандинавската компания все още гледа на своя български актив като на нов бизнес. Ръководството на Telenor изрично подчерта по време на пресконференцията за финансовите резултати, че тяхното българско звено е наскоро придобито и че в момента се инвестира в него, за да се развие според техните изисквания. Процесът на сливане на "Глобул" с голямата група на Telenor обаче продължава - ребрандингът на българския оператор реално стартира, а той като процес е обвързан с пълната подмяна на мобилната му мрежа. И докато за стратегията по смяната на марката за момента се пази мълчание, смяната на базовите станции беше тема при представянето на резултатите на "Глобул". По данни на мениджмънта на норвежката компания към края на третото тримесечие новата мрежа в България е завършена на 40%. Според отчета на Telenor процесът се очаква да приключи през първата половина на 2015 г., каквито бяха и първоначално обявените намерения.

"Подмяната на мрежата е готова на 40%, като отчитаме ръст на потреблението на мобилен интернет от заменените базови станции", обяви Баксас.

По тази причина  "Глобул" отчита рязко увеличение на инвестициите през третото тримесечие - те скачат от 2.8 млн. лева през третото тримесечие на 2013 г. на 25.7 млн. лева през същия период на настоящата година.

Вечният втори

"Глобул" скоро може да се откаже от титлата "вечно втори" при мобилните оператори. Компанията отчита ръст на потребителите, които вече са 4.047 млн. спрямо 3.944 през същия период предходната година. Така операторът скъсява преднината на лидера "Мобилтел", който отчита свиване на пазарния си дял с 2 процентни пункта през юли-септември. Абонатите на "Мобилтел" вече са 4.137 млн., което прави разлика между първия и втория мобилен оператор в страната от едва 90 хил. абонати, което предвид динамиката не е голяма преднина.

Финансови резултати на "Глобул"(в млн. лева)
 VII-IX 2014VII-IX 2013Изменение в %I-IX 2014I-IX 2013Изменение в %
Приходи167.1169.2-1.3470496.5-5.3
EBITDA*68.757.419.6186.2176.15.7
ARPU (в лева)**11.611.32.6   
* EBITDA - печалба преди данъци, лихви и амортизации     
** ARPU - средномесечен приход от абонат     
Източник: финансовият отчет на Telenor     

"Глобул" отчете слабо понижение на приходите, но изненада приятно собственика си Telenor с ръст на печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA). Това стана ясно от представянето на финансовите резултати на норвежката група заедно с тези на българското й поделение (вече "Теленор България") в сряда.

Българската компания обяви приходи от 167.1 млн. лв. за периода от началото на юли до края на септември, което е спад от 1.3% спрямо същите три месеца на 2013 г., когато те са били 169.2 млн. лева. Причината за намаляването на постъпленията са по-слабите продажби на мобилни устройства, както и понижените цени на дребно за роуминг, отбелязват от оператора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Айде де, задействайте се малко по-смело, очакваме ви, дано станете първи...

  • 2
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Глобул са много силни при бедните хора. Трябва, обаче повече агресивност от тяхна страна към големите корпорации и държавните фирми с посещения на адрес от техен консултант (както БТК правят), пък след това на тоя консултант да му платят комисьон.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    viktor_k avatar :-|
    viktor_k

    Вие сериозно вярвате ли си? Глобул да има увеличение на абонатите?
    Истината е, че това "увеличение" идва от активирането на други услуги като домашен телефон, дейта карти и др.
    Според Глобул през 2013 г. абонатите им уж са се увеличили с 160 000, а според КРС те намаляват с 23 000. Така че си правете сметка колко истина има в техните данни. Не че и Мтел не лъжат, но поне те казват колко абонати имат на различните услуги.
    Истината е, че хората масово минават на Виваком и Мтел заради по-качествената мрежа, по-доброто покритие и скорост на мобилния интернет. Можете да се убедите и сами. Офисите на Вива и Мтел са пълни, а тези на Глобул почти винаги празни

  • dedoliben

    Тъпи печалбари са норвежците махат обурудването на Ериксон,Сименс и Моторола и слагат на Хуавей заради келепира.
    Наели са куцо и сакато за суап на базовите станцйи.
    После да не се чудим че в нормалните страни където живеят нормални хора нищо вече не се произвежда.
    Сега менъджмента като като приложи хубавата българска дума аутсорсинг ще разкатае майката на поредната високотехнологична компания у нас.

  • 5
    xps avatar :-P
    xps

    Увеличаване на печалбата чрез намаляване на разходите - съкращаване на персонал, затваряне на магазини, орязване на бонуси и придобивки..... имаме новина .... увеличили сме печалбата :)

  • 6
    Slick avatar :-|
    Slick

    До коментар [#4] от "dedoliben":

    Ако норвежците бяха толкова плоски в мисленето си, едва ли щяха да са толкова големи като бизнес.
    За мен лично е факт, че обхвата на Глобул/Теленор се подобри в последните няколко месеца, особено на места, където традиционно имаха проблеми.

  • 7
    stefan_st avatar :-|
    Стефан Ст

    Пазарният дял на Мтел постепенно спада, а на другите оператори расте. До няколко години Теленор ще се изравни с Мтел по пазарен дял, а ако наистина услугите им се подобрят, ще бъдат и първи.

  • 8
    venimus avatar :-|
    Волен от Ривиа

    До коментар [#3] от "viktor_k":

    Обмисли пак нещата преди да се кълнеш в тях. Офисите на БТК и МТел са пълни защото обслужването е мудно, бюрократично и некардърно и заради това се редят опашки. Да не мислиш, че висят с часове защото им е голям кеф или са пуснали безплатни банани? Освен това се тъпчат основно заради проблеми: на кой му се счупил телевизора, кой решил да си връща стационарния телефон, на кой картата му блокирана. Глобул не предлагат телевизия и други несвойствени неща, за това и не се занимават с излишни проблеми. Другите поради факта, че предлагат китайски боклуци като техника и се бият в гърдите как всичко им е най-хубаво само си навличат допълнително проблеми. А нито телевизията им и интернета са хубави, нито са евтини. Аз лично имам 80МБита+220 канала (за 2 ТВ!) за 17 лв. на месец от локалната кабеларка, които нито Мтел нито Бибаком могат дори да се доближат. В офиса имаме оптика на БТК и няма такъв ташак, за чеп ми е, като не може да държи и 20 МБита. Тъщата има Мтел комбо и интернета е пълен боклук, а телевизията и е 40 канала с 10 повтарящи. Сеттоп бокса лагва до границата на неизползваемост. А и за какво ми е да си обединявам услугите, сякаш кой знае какво ще спестя, като така или иначе се налага да обикалям гишета по други причини. Естествено у нас хората не са свикнали да проучват конкуренцията и се нанизва на първата оферта, която им кажат "че е най-добрата у нас и няма смисъл даже да проверявате другите, те са по-зле". Хората са много наивни.

    Колкото и да се прехвалват, кой какви клиенти е отчел, фактите са, че няма читав оператор у нас все на някой нещо му куца. Факт е обаче, че на Глобул от над година интернета им се е подобрил многократно и това, че бил по-зле е вече в миналото.

  • 9
    sto67nes avatar :-(
    sto67nes

    Да си осмислят и тарифите...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK