Започваме онлайн продажби още догодина

Визитка Алекс Джоло идва в България, за да открие първия магазин на веригата за спортни стоки Decathlon през 2012 г. Година по-късно, в края на август, отваря "Декатлон – Витоша" на околовръстното шосе, срещу жк "Младост 4". Мениджърът на "Декатлон България" е бакалавър по икономика и магистър по PR в университета La Sapienca, Рим. Работи в Decathlon от 2006 г.

Задачата му в България е в рамките на 3-4 години да разработи пазара и да намери свой заместник. До момента експанзията на френската компания изпреварва плановете, които бяха за тези 3-4 години да покрие големите градове. В София вече работят два магазина на Decathlon, а идната пролет отваря и трети - в търговския център Plaza West на околовръстния път. Във Варна вече работи обект, до седмици отваря и в Пловдив, а откриването в Бургас се очаква следващата година.

 

Измина първата година на Decathlon на българския пазар. Как я оценявате като продажби и пазарно присъствие?

Това беше много добра година за нас. Най-вече защото миналата есен имахме само един магазин в България, а в момента вече са три - два в София и един във Варна, и подготвяме откриването на четвърти. Фактът, че това се случи в рамките само на 14 месеца, е наистина успех за нас. Освен това обратната връзка, която получаваме от нашите клиенти, също е много позитивна и показва, че сме намерили правилния подход към пазара. Хората харесват концепцията ни, харесват Decathlon. Във финансов план резултатите също надминават очакванията ни - прогнозите ни показват, че ще приключим годината с приходи от 30 млн. лв. Магазин "Витоша" (на Околовръстния път, до жк  "Младост"- бел. ред.) е наистина успешен - разположен е в по-богатата част на София, видим е, лесно достъпен… Но и другите два магазина - в квартал Подуене и във Варна, работят много добре.

Какви нови обекти планирате през тази и следващата година?

До края на годината очакваме откриването на първия ни магазин в Пловдив. Догодина планираме да отворим третия си обект в София - в жк "Люлин", и с това експанзията ни в столицата за момента приключва. Работим също по откриването на магазина ни в Бургас, което също е планирано за следващата година. С това първият етап от разрастването ни в страната приключва - ще имаме покритие на София и трите най-големи града.  

В краткосрочен план обмисляте ли разрастване към по-малките областни центрове?  

Работим по втория етап от експанзията ни в България, но за момента нямаме конкретни планове за областните градове. Приоритет за нас са онлайн продажбите, те със сигурност ще предшестват по-нататъшното разширяване на магазинната ни мрежа. Това е стратегическо решение.

Защо е стратегическо?

Това е начинът да достигнем до потребителите в по-малки населени места, например Плевен или Благоевград… Вземете най-малкия град в България - Мелник, там няма икономическа логика да отворим магазин, но със сигурност имаме потенциални клиенти. Нашата задача е да направим спорта достъпен за хората и онлайн продажбите са начинът за това.

Кога ще стане възможно това?

Вече започнахме подготовка и смятам, че през първата половина на 2015 г. ще можем да започнем онлайн продажби.

Какъв ще е асортиментът на онлайн магазина - всички продукти на Decathlon ли ще се предлагат?

Все още не сме го решили, това ще зависи от платформата, която ще изберем. Минимумът ще е да предлагаме асортимента от магазините ни в София и Варна. Но вероятно впоследствие ще разширим кръга от продукти и с такива, които в момента не се предлагат в тях.

Кои са най-търсените спортни продукти в българските ви магазини?

Специално в София, а вероятно и в Пловдив ще е така, най-добре се продават стоките в отделите за планински спортове, фитнес и бягане. Във Варна, естествено, акцентът е върху водните спортове и също екипировката за фитнес.

Очаквах да споменете и колоезденето.

Да, продаваме и много колелета, но развитието на този спорт е по-ограничено, защото е сезонен. Докато бягане, планински спортове и фитнес можеш да практикуваш от януари до декември. За мен лично бягането има много голям потенциал за развитие. Може да се каже, че по отношение на продуктите на Decathlon то ми е любим спорт, тъй като най-добре показва нашата философия. На практика можеш да го практикуваш навсякъде, а нашите ценови оферти са такива, че на практика може да започнеш да тичаш с пълна екипировка за общо 40-50 лева. На последния маратон в София отидох в Южния парк и наблюдавах участниците. Много от тях тичаха с футболни обувки или дори с ежедневни обувки, а това създава опасност от травми. Тези хора са наши потенциални клиенти, защото очевидно имат желание да бягат, а ние можем да им предложим подходящи обувки за този спорт на напълно достъпна цена. Нашата задача е да стигнем до тези хора.

Има ли специфика на българския пазар, изненада ли ви нещо?

Като цяло не. Най-търсените ни продукти са в общи линии едни и същи на всички пазари, където присъстваме. В този смисъл няма някаква специфична черта или предпочитания на българските потребители, които да мога да откроя в сравнение с други пазари на Decathlon.

Как се развива пазарът на спортни продукти в България като цяло? Има ли ръст?  

След влизането на Decathlon - със сигурност. Трудно ми е да определя обема на целия пазар в страната. Сигурен съм обаче, че с нашето присъствие е нараснал и ще ви дам пример с мен. Аз съм италианец и преди да започна работа в Decathlon, любимият ми спорт естествено беше футболът. Като мениджър на отдела за спортове, които се играят с ракета обаче открих скуоша и сега играя скуош. В този случай Decathlon създаде пазар за мен, защото ми даде възможност да си купя ракета за скуош на много достъпна цена. За мен развитието на пазара като цяло е второстепенен въпрос. Много мениджъри го използват като оправдание за решенията си. За мен най-важното е да стигнем до възможно повече потребители и да им предложим професионална екипировка за техните спортове на най-достъпна цена в сравнение с останалите.

Кои са основните ви конкуренти?

Пазарите в Илиенци, Хаджи Димитър… Говоря сериозно. Това са места, където можете да намерите спортни обувки на най-добра цена.

А специализираните спортни магазини?

И те, разбира се. Но ако успеем да сме по-добри от пазарите, които изброих, значи наистина сме си свършили работата и сме достъпни за хората.

Вероятно вече планирате следващата година. Какви приходи залагате?

Трудно ми е да се ангажирам с конкретни числа. Всичко ще зависи от новите магазини, които ще отворим. И естествено от старта на онлайн продажбите ни.

Още от Капитал