С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
53 31 окт 2014, 17:44, 28383 прочитания

Верижен отлив

Свиващото се потребление, сивото бъдеще за пазара и несигурната обща среда водят до изнасяне на част от големите чужди търговци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Верижен отлив

Инфографика

Топ 15 на веригите

Увеличаване

Част от темата

Защо някои търговски вериги си тръгват

Петият по веригата в "Пикадили"

Гръцкият стопанин на Carrefour и братя Попови купуват магазините срещу символична цена

Абонати на загубата

Лидерите в сектора засега са с чуждестранни собственици, приходите им растат бавно и са трайно на минус



Беше истински празник - с цветята, бонбоните, черпенето и всичко останало. За отварянето на първия магазин на Metro в България в София бяха дошли цяла компания германци от високите етажи на веригата. А събралите се гости, журналисти и обикновени граждани нямаха търпение сияещият чужденец с костюма да спре да говори още колко обекта ще отворят тук и да слезе от трибунката на входа, за да отворят вратите към невижданото чудо.

Сега всичко това звучи като умилителен репортаж от откриването на топлата вода или усмивка от старите ленти на пост-соца. Но е факт, че тогава всички се втрещихме: не бяхме виждали толкова огромни магазини с толкова пълни стелажи и такова разнообразие.


Петнайсет години по-късно, макар и регалите все така да блестят, повод за празници в бизнеса на големите търговски вериги няма. Няма ги чужденците по трибуните, за рождените си дни супер- и хипермаркетите "черпят" с нещо като два лева отстъпка в цената на евтините колбаси, а за нови проекти или магазини все по-малко се говори. И макар да няма ексцесии като масирано затваряне на обекти или скоростно изнасяне на веригите, бавно и полека вълната на отдръпване на големите чуждестранни компании в търговията на дребно се надига. Свитото потребление, прогнозите за символичен ръст на икономиката, мрачната демографска картина, малкият и вече наситен пазар - всичко това са фактори, които обясняват защо някои от големите вериги за хранителни стоки си тръгват от България. Ако към тях се добави още по-неприятният факт на политическа несигурност и непредвидимо законодателство, тенденцията е още по-обяснима. С една дума - вълната е колкото предизвикана от пазарните реалности, толкова и от политическата и макроикономическата ситуация.

Лошо ли е, че "Пикадили" се продава за пореден път? Лошо ли е, че за бизнеса на Billa също се проучва възможност за сделка? Лошо ли е, че отдавна няма Ena, Ramstore, Plus, а отскоро - и Mercator? От гледна точка на пазара - всъщност не е фатално, от гледна точка на останалите играчи пък съвсем. Лошото е, че причините за целия този процес продължават да са валидни, и затова в дългосрочен план може да бъде увреден и самият пазар. А най-лошото е, че същите фактори, които вредят на търговията на дребно, опорочават и цялата бизнес среда.
С една дума - за какви заводи да говорим, след като се изнасят дори магазините?

Напрежение по веригата



Случките от последните месеци и тези, които предстоят през следващите, са доказателство именно за това, че в нишата на големите ритейлъри тече пренареждане, като някои играчи консолидират бизнеса си, а други се оттеглят.
Най-прясната история е тази с Carrefour и "Пикадили". По информация на "Капитал", след като в началото на лятото белгийската група Delhaize се изнесе от страната, продавайки бизнеса си на "АП март", сега дружеството ще бъде придобито от гръцката група Marinopoulos и нейните партньори в България - братята Валентин и Десислав Попови (виж следващия текст), а вероятно ще има и чужд финансов инвеститор.

Макар и официално нито една от страните да не потвърди, нито пък даде каквато и да било информация, според няколко източника на вестника договорът за новата сделка е въпрос на дни. Причината - сегашните собственици на "Пикадили" нямат дългосрочни интереси в този бизнес и още в момента на придобиването на магазините от белгийците са планирали изход от инвестицията.
Самата Delhaize скоростно си тръгна от българския пазар едва три години след като влезе на него именно защото не виждаше перспектива и трупането на загуби беше неоправдано в дългосрочен план. Показателна за състоянието на сектора беше и продажбата на "Пикадили": първо, купувач бе българско дружество, и второ - цената е в пъти под платената три години по-рано от Delhaize.

Пак по информация на "Капитал" от три различни източника, германският собственик на Billa - концернът REWE, също подготвя продажба на българския си бизнес. Процедурата, според близки до нея източници, все още не е в напреднал етап, но се придвижва. Очаквано, от централата на REWE във Виена отрекоха информацията и дори подчертаха, че България остава един от фокусите на бизнеса им - логична реакция предвид факта, че до сделка може и да не се стигне, а и секторът е чувствителен към слухове, защото те със сигурност предизвикват реакция у доставчиците. "Ясно е, че Billa се продава, доколко е избран купувач обаче е отделен въпрос", каза представител на друга чужда верига. От адвокатските среди пък дойде информацията, че потенциален купувач е чуждестранен фонд за дялови инвестиции. Към момента не е ясно и дали в сделката ще бъде включена и дъщерната верига Penny. Причината за нея, ако се случи, ще е същата като при Delhaize - въпреки оборота печалба няма, а за концерн с мултинационално присъствие просто няма причина България да бъде третирана като стратегически пазар.

Според запознати от сектора в по-далечна перспектива предстои и сделка за веригата HIT, която за всичките години на българския пазар остана с два магазина в София. "Показателно е, че имат само два обекта и не става дума за отваряне на нови. При толкова малко магазини самата концепция за работа като търговска верига не работи. Не се оправдава дори поддържането на администрация", обясни източник от сектора, който не пожела името му да се цитира.

Малко по-назад във времето словенската група Mercator затвори магазините Roda през пролетта на 2013 г. Четири години по-рано словенската верига стъпи в България с ясното намерение да постигне позициите на един от най-силните играчи на ритейл пазара. Плановете за огромни магазини, с които веригата стартира обаче постепенно бяха редуцирани. Марката се смени и вместо Mercator отвори по-ниската в ценови план Roda, но бизнесът не тръгна, експанзията забуксува и накрая словенската верига просто се изнесе от България. Още по-назад във времето гръцката Еna също си тръгна доста безславно, а след нея и турската Ramstore.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пламъците над "Аванти" Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

19 апр 2019, 4607 прочитания

В България ALSO* 1 В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

19 апр 2019, 1184 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Германският собственик на "Каолин" залага на България

Quarzwerke планира нови инвестиции в дружеството, съобщи един от собствениците на групата - Роберт Линдеман-Берк

Имплозия на "Позитано" 20

След бламирането на Корнелия Нинова за евролистата въпросът е накъде е поела БСП и кой я води

Ковачки се сбогува с Общинска банка

Фирмите на енергийния магнат оттеглиха исковете си срещу решението на БНБ от 2011 г., с което им беше отнет контрола

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София