Абонати на загубата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Абонати на загубата

Абонати на загубата

Лидерите в сектора засега са с чуждестранни собственици, приходите им растат бавно и са трайно на минус

6932 прочитания

© Капитал


Огромни, но на загуба. Това е финансовото състояние на най-големите вериги за храни от години. Последнитеq най-пресни числа са за 2013 г. - показват, че компаниите в топ 15 в сектора са направили гигантските за българските разбирания продажби от над 4 млрд. лв. Почти всички обаче са на загуба, като отчетеният минус е над 150 млн. лв., а малките изключения на печалба не компенсират и една трета от отрицателните резултати.

Финансовите показатели сочат и друго: бизнесът с храни на най-големите е пораснал със скромните 3% през 2013 г. Едноцифрените помръдвания нагоре всъщност са характерни за последните пет години. А ръстовете идват основно от последните компании, влезли на пазара - Kaufland, Lidl и Carrefour, които през последните години отваряха нови магазини. Иначе по-старите членове на групата като Metro, Billa и "Пикадили" или са със спаднали продажби, ли са замръзнали на едно ниво.

Концентрацията

Бърз поглед върху присъствието в класацията показва, че от години големите обороти са в чуждестранните представители - осем компании от топ 10 са със собственици от Европа. До неотдавна хегемонията беше още по-изразена - в лидерския списък беше и Mercator. Скоро обаче картината може да се окаже различна заради още излизания на чужди играчи - най-малкото "Пикадили" от тази година е българска.
Секторът има и ярко откроен лидер - Kaufland, който прави една четвърт от общите продажби в топ 15. След като през 2011 г. германската компания от типа дискаунтър изпревари основния си конкурент Metro и застана на първо място, през миналата година веригата за пръв път премина границата от 1 млрд. лв. приходи. Освен това Kaufland увеличи разстоянието пред другия германски търговец, който е на втора позиция, с близо 719 млн. лв. Докато Kaufland има ръст на продажбите от почти 7%, Metro губи почти 13% от приходите си. Изминалата 2013 г. е поредната недобра за Metro. Не само че някогашният номер едно вече не е на първа позиция, а година след година бележи спадове. Това се дължи на няколко фактора, но като цяло влияние оказва силната конкуренция на останалите вериги. Докато Metro беше сам на пазара, компанията имаше бизнес, който радваше централата в Дюселдорф. С навлизането първо на Billa, а после и на другите германски вериги като Kaufland и Lidl конкурентните предимства на Metro избледняха. Негативният цикъл, в който се намира компанията, се вижда и по финансовите резултати. Само за две години печалбата на Metro се е стопила с 40% и в момента е близо 33 млн. лв. Това развитие е в синхрон с бизнеса на компанията на международно ниво. В момента групата търси изход от кризата на загуби и високи задължения, в която се намира, като разпродава дъщерни дружества и променя стратегията си. Четвъртата по големина верига за храни в България след Kaufland, Metro и Billa е германският дискаунтър Lidl. Веригата има над 11% ръст на продажбите, но продължава да е на загуба, макар и намалена. През 2012 г. компанията е на червено с близо 83 млн. лв., а за изминалата година загубата е сведена до 33 млн. лв. През 2011 г. тя беше дори над 100 млн. лв. Дружеството отваря нови обекти, затова няма да е чудно, ако до година-две изпревари Billa и влезе в челната тройка.

Веригата, която през миналата година е направила най-голям ръст на оборота, е българската "Фантастико". Тя е и една от малкото сред гигантите в класацията, която няма чужд собственик и от създаването й не е променяла собствеността си. "Фантастико" е пета по големина с малко над 340 млн. лв. оборот. Това е ръст от близо 12% спрямо предходната година. Веригата е и с най-висока рентабилност – 6.23%.

Клубът на губещите

От десетте най-големи вериги за храни само три са на печалба – Metro, "Фантастико" и ЦБА. Шест са на загуба, като при "Пикадили", Lidl и Carrefour тя е най-голяма – съответно 42, 33 и 31 млн. лв. За Kaufland няма данни за финансовите резултати, но според представители на сектора дискаунтърът вече работи на печалба. Загуби отчитат не само инвестиращите в нови обекти, но и компаниите с над 10-годишна история. Това означава, че за да правят продажби на слабия български пазар, те често предлагат стока под себестойност.

Минусите не са типични само за големите. И по-малките вериги с български собственици също работят на загуба или символична печалба.

И макар данни за тази година да липсват, трудно може да се очаква картината да се промени съществено. Причината - клиентите все още потребяват малко и основно евтини стоки. Логично за компаниите това значи консервативна стратегия на свиване или направо излизане от пазара.

Огромни, но на загуба. Това е финансовото състояние на най-големите вериги за храни от години. Последнитеq най-пресни числа са за 2013 г. - показват, че компаниите в топ 15 в сектора са направили гигантските за българските разбирания продажби от над 4 млрд. лв. Почти всички обаче са на загуба, като отчетеният минус е над 150 млн. лв., а малките изключения на печалба не компенсират и една трета от отрицателните резултати.

Финансовите показатели сочат и друго: бизнесът с храни на най-големите е пораснал със скромните 3% през 2013 г. Едноцифрените помръдвания нагоре всъщност са характерни за последните пет години. А ръстовете идват основно от последните компании, влезли на пазара - Kaufland, Lidl и Carrefour, които през последните години отваряха нови магазини. Иначе по-старите членове на групата като Metro, Billa и "Пикадили" или са със спаднали продажби, ли са замръзнали на едно ниво.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    интересно, едно са числата в статистиката :-) пример КАРФУР, друго са непрекъснатите информации за забавени плащания отстрана на гърците и масовите откази на големите производители и вносители да работят с тях.

    при тези взаимно изключващи се твърдения идва въпросът - има ли нещо гнило в големите вериги или то е само в ЛОШИТЕ търговски практики които се прилагат у нас?

    явно законът приет от предното 42-ро НС е бил повече от основателен, но тогава идва въпроса - КОЙ накара/принуди Плевнелиев да го върне?

  • 2
    primerno avatar :-|
    primerno

    Да бе и ние им повярвахме, но явно и контрола, който извършва НАП към тези вериги е същият, който БНБ е извършила към КТБ, демек кръгла нула!

  • 3
    hdj27318443 avatar :-|
    Стабилни в мизерията, епизод пореден

    За всеки който е клиент на тия магазини е очевидно, че щом "Фантастико" е на печалба, няма начин Билла и Кауфланд да губят. Просто със счетводни трикове си плащат данъка в някоя друга държава. Което не е престъпление.

  • 4
    emilm13 avatar :-|
    emilm13

    Целта е да се съсипят малките магазинчета - както сочи друга статистика. Като станат монополисти, ще се договорят и ще си избият загубите. Позната практика от другите браншове.

  • 5
    arax avatar :-|
    arax

    само пикадили и гърците са на загуба другите са само със "счетоводни" загуби ;)

  • 6
    mrvip avatar :-|
    mrvip

    Айде пак специалистите в коментарите... Това не ви е кварталната бакалия. Докато инвестираш и растеш си на загуба, виж ако вече си тръгнал наобратно, като Метро, си на печалба.

  • 7
    forest avatar :-|
    Forest

    и какво излезе сега - повечето "колониалисти" на загуба, а отговорните български бизнесмени на печалба :-)
    или българските търговци продават с по-голяма печалба или отговорно са решили плащат данъци.

  • 8
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    На загуба, ма не се отказват :)
    Когато проумеят, че българинът влиза в хипер-мега-дупер-магазините им, предимно за да си купи най-евтината стока, тогава ще преосмислят търговската си политика...
    Аз пазарувам от местни търговци, които предлагат прясна и качествена стока с гарантиран произход.

  • 9
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    А в някои държави това си е престъпление...

  • 10
    aircraft_carrier avatar :-|
    aircraft_carrier

    Надявам се най после да рухне митът за чуждестранните инвеститтори.Това са хиени които идват тука за да ограбват България.Хора разберете че ако не се вземем в ръце и не си оправим Родината няма кой да го направи


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.