Петият по веригата в "Пикадили"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Петият по веригата в "Пикадили"

Петият по веригата в "Пикадили"

Гръцкият стопанин на Carrefour и братя Попови купуват магазините срещу символична цена

Паулина Михайлова, Радостина Маркова
36335 прочитания

© Велко Ангелов


Търговците са разговорливи хора. А бизнесът им е не по-малко податлив на слухове от този на банкерите например. Ако се разчуе за верига магазини, че се продава, ще се получи същото, както ако производителите разберат, че склад на едро ще затваря - всички си искат парите за доставена стока, която принципно се плаща със забавяне. Резултатът може да е същият като от опашките пред банковите клонове. Затова и хората, които биха застанали с имената си зад твърдение за дадена сделка, са точно нула.

Сделка обаче, по всичко личи, ще има, и тя е за "Пикадили". Веригата, основана от варненеца Георги Папуров, продадена на сръбския богаташ Мирослав Мишкович, после - на белгийската Delhaize Group, а последното лято - на българската "АП март", сега отново преминава в ръцете на нови собственици. Както от страна на продавачите, така и на купувачите за момента пазят пълно мълчание по темата. Според няколко източника на "Капитал", близки до процедурата обаче, тя е на финала си, като договорът е въпрос на дни.

Милиони, но малко

За последваща сделка за "Пикадили" се заговори още през юни, като очакванията бяха тя да се случи преди края на годината. Именно този план се изпълнява в момента. Страни по новата сделка са "АП март" (дружество на сина на собственика на "Градус" Иван Ангелов Ангел Ангелов и Петър Дудоленски) като продавач, а като купувачи - братята Валентин и Десислав Попови заедно с гръцката Marinopoulos Group - носител на франчайз правата за Carrefour, плюс финансов инвеститор, появил се на сравнително късен етап от процедурата.

Братя Попови си партнират с Carrefour при редица проекти, свързани с експанзията на веригата в България. Така например те първоначално стояха зад инвестицията в мол Burgas Plaza, където през 2009 г. отвори първият магазин на френската верига в страната. Съинвеститори са и в офисната част на проекта за мол и бизнес сгради (става въпрос за The Mall и European Trade Center) на столичния бул. "Цариградско шосе", където е най-големият хипермаркет на Carrefour. И в двата проекта търговската верига е собственик на обектите си. С имената на двамата предприемачи се свързват и проектите City Mall в Стара Загора и Plaza West в София, където също има или се предвиждат големи магазини на Carrefour.

Знак за връзката на братя Попови със сделката за "Пикадили" бе и назначаването на Таня Косева-Бошова - техен представител в редица имотни проекти, за изпълнителен директор на веригата след смяната на собствеността и влизането на "АП март". Според добре осведомени източници акционерите на "АП март" от самото начало са били в ролята на временни собственици при сделката за "Пикадили" и договорката е сега да прехвърлят дружеството на крайните компании по веригата от сделки.
"АП март" придоби "Пикадили" през юни, като изкупи акциите на "Делез Сърбия" и регистрираното в Люксембург Lion Holding, зад което също стои Delhaize Group. Според източници от пазара платената по тази сделка цена е била 4-5 млн. евро, като сега се очаква новото прехвърляне - в случая на самото "АП март", да стане срещу още 1-2 млн. евро.

За момента всички участници в сделката отказват коментар по нея. Все още в Търговския регистър няма и промени по партидите на купувачите и продавача, които да подскажат как ще бъде прехвърлена собствеността. В България Marinopoulos Group държи бранда Carrefour през "КМБ България". За сделката за "Пикадили" обаче е възможно да бъде регистрирано ново смесено дружество с братя Попови. Кой ще е мажоритарен собственик засега не е ясно, но финансирането едва ли ще дойде от гръцкия партньор. Сделката ще трябва да мине и през Комисията за защита на конкуренцията, която едва ли ще се възпротиви, защото общият пазарен дял няма да е огромен.

Гладни рафтове

Основната полза от обединението на собствеността в двете вериги ще е по-голямата пазарна сила при преговори с производители и доставчици. От консолидацията на бизнеса може да се роди група с общ годишен оборот, по-голям от този на Lidl - четвъртата по приходи верига в страната за 2013 г. Дали и по какъв начин ще се възползват от това предимство обаче ще зависи изцяло от новите собственици.

Плюс в случая е, че Carrefour и "Пикадили" се допълват като концепции. Френският бранд отвори в България основно хипермаркети и супермаркети (Carrefour Market), докато силата на "Пикадили" е и в сегмента на малките магазини за ежедневно пазаруване (convеnience stores). Остава отворен въпросът дали двата бранда ще продължат да се развиват самостоятелно след сделката, или "Пикадили" постепенно ще бъдат ребрандиран като Carrefour. Поне за момента източници и от двете вериги посочват, че плановете са те да продължат дейността си като отделни марки.

"Пикадили" напоследък се рекламира усилено като бранд, който се завръща на пазара с качество и ниски цени. В същото време Carrefour набляга в рекламите си не толкова върху налагане на търговската си марка, а по-скоро върху ниските цени и отделни продукти от асортимента си.

"Да се управляват магазини от различен тип обаче е и рисково", каза мениджър на друга голяма верига. "Carrefour сега има хипер- и супермаркети, а "ежедневните" обекти на "Пикадили" са съвсем друг случай. Да се назначи общ мениджмънт означава заплаха от неуспех. А поддържането на две отделни администрации е неоправдано висок разход за този малък пазар", добави той.

Според повечето участници на пазара е очевидно, че няма как финансирането на сделката да бъде осигурено от гръцкия франчайзьор на Carrefour. Това пролича и от позициите на марката в класацията К100 на "Капитал" за 2013 г., където Carrefour и "Пикадили" се откроиха сред дружествата с най-високи загуби за годината. При носителя на правата на Carrefour за България - "КМБ България", загубата достигна 30.7 млн. лв., като в сравнение с година назад тя нараства петкратно при едва 5% ръст на приходите. Освен това групата майка Marinopoulos има финансови проблеми и трудно би подкрепила българското си дружество.

"Пикадили" също не е в прекрасна позиция - приходите му намаляват с 2.5%, а загубата му, макар и да спада, остава впечатляващите 41.8 млн. лв. Прогнозата за тази година е, че и двете дружества ще влошат резултатите си и оборотите им още ще се свият.

Но докато "Пикадили" се разплаща редовно с доставчиците си, при Carrefour това изобщо не е така, като забавянията вече са хронични, казаха доста производители и дистрибутори. Срокът за осребряване на фактурите по договор с веригата е 60 дни.

"Доставяхме им кафе точно два месеца и спряхме. Познайте защо", каза един от вносителите в сегмента. При цигарите пък с Carrefour работи само ТЛГ, който доставя стоката на Philip Morris. "Търговците на цигари на едро принципно предплащаме всяка доставка и закъснения нататък по веригата не се допускат", обясни един от големите участници на пазара.

"Отказахме се да зареждаме веригата, след като тя спря да плаща още миналото лято и едва си взехме парите. Сега не желаем още от същото", разказа мениджърът на голям производител на пилешки продукти. От доставки за Carrefour се отказаха и големите производители на сладкарски изделия, като там налична в момента е стока само на един такъв.

Според независим анализатор на пазара в момента гръцкият собственик на Carrefour гледа към нови обекти, но не акцентира на търговията, което уврежда марката. Проблемите се задълбочават от свития асортимент и оголелите щандове заради сложните отношения с доставчиците, което пък удря по оборотите на веригата.

В супермаркета на пл. "Славейков" например липсват основни марки кафе, шоколадови изделия, предлага се само една марка олио, при месните заготовки изборът е между продуктите на две фирми, при пилешкото - на една, и т.н. Рафтовете на много места са видимо празни и за да се скрие това, наличните количества от даден продукт са подредени в плътна редица най-отпред по протежение на целия стелаж. В други обекти и самите стелажи са раздалечени един от друг, за да заемат повече пространство и да скрият недостига на стока.

С една дума - въпросът за доставчиците в момента е дали след сделката и Carrefour ще започне да плаща, или и "Пикадили" ще започне да бави пари. "Пикадили" е по-силната марка, особено във Варна, откъдето тръгна, и загърбването й няма да е добър ход", смятат на пазара. Финалното решение за бъдещето на обектите обаче ще бъде взето от новите собственици, а резултатът бързо ще се забележи.

Търговците са разговорливи хора. А бизнесът им е не по-малко податлив на слухове от този на банкерите например. Ако се разчуе за верига магазини, че се продава, ще се получи същото, както ако производителите разберат, че склад на едро ще затваря - всички си искат парите за доставена стока, която принципно се плаща със забавяне. Резултатът може да е същият като от опашките пред банковите клонове. Затова и хората, които биха застанали с имената си зад твърдение за дадена сделка, са точно нула.

Сделка обаче, по всичко личи, ще има, и тя е за "Пикадили". Веригата, основана от варненеца Георги Папуров, продадена на сръбския богаташ Мирослав Мишкович, после - на белгийската Delhaize Group, а последното лято - на българската "АП март", сега отново преминава в ръцете на нови собственици. Както от страна на продавачите, така и на купувачите за момента пазят пълно мълчание по темата. Според няколко източника на "Капитал", близки до процедурата обаче, тя е на финала си, като договорът е въпрос на дни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

30 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    така приключва една търговска марка!

  • 2
    gogich avatar :-|
    Гогич

    Маринополус са големи мърлячи не само тук, но и в Гърция.

  • 3
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Не че Карфур са стока, но като голяма, европейска верига би трябвало да се грижат повече за репутацията си и да се откажат от сътрудничество с Маринополус или да се оттеглят от България.

  • 4
    10001 avatar :-|
    d10001

    чакайте пари от братя Попови..

  • 6
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Карфур успяха да го занемарят. Типично за гръцки пишман бизнесмени. Дано не стане така и с Пикадили! Но като гледам най-големия печеливш ще излезе Фантастико :)

  • 7
    aleko avatar :-|
    aleko

    Язък, Пикадили беше най-добрата верига. Сега има шанс да пропадне. Когато нещо работи добре - не се пипа, но явно друго са решили собствениците. Аз лично бих предпочел да се продаде Европа на Ковачки, която е живата излагация на българския бизнес.

  • 8
    z.123.c.976.9 avatar :-|
    z.123.c.976.9

    Пикадили имаше един нормален собственик - Делез, откакто белгийците си тръгнаха, веригата видимо западна, да видим този гръцки квази-Карфур какво ще направи, не мисля, че ще е много, но пак по-добре от чисто българска собственост. Лоша е средата, и никой не ни иска, затова да не бъдем много придирчиви.

  • 9
    apavlov avatar :-?
    JOjoo

    Добре де, каква им е била идеята на групата около Пиле Градус да е вземат за 4-5 млн.евро и да е продадат няма и година след това за 1-2 млн.евро.... при положение че се виждаше какво е положението при Пикадили?

  • 10
    ancho66 avatar :-|
    ancho66

    До коментар [#5] от "georgi00chinkov":

    Кажи преди това няколко думи ъа какво става дума!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK