С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 3 ное 2014, 18:20, 10522 прочитания

Инж. Пламен Панчев: Индустриалната зона пести 25% от първоначалната инвестиция

Съуправителят на "Тракия икономическа зона" пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"Уилям Хюз" пусна нова линия за 1.7 млн. лв.

Производителят на автомобилни пружини планира нова инвестиция край Пловдив до края на годината

25 май 2017

Нов японски завод до Пловдив

Производителят на пневматична техника SMC е закупил парцел от 180 дка за 8.2 млн. лв.

16 фев 2015

Американската Sensata строи втори завод край Пловдив

В първия етап на предприятието за сензори наетите ще са 1500, а общият брой може да достигне 3200

20 яну 2015

Транспортният конгломерат Maersk прогнозира забавяне на световната търговия

Според прогнозата им търговията ще нарасне на годишна база с 3-5% вместо с 4-5%.

12 ное 2014

Индустриални площи: лечебен глад

Засега предлагането на бази за складове и производство е слабо, но вероятно ще се оживи догодина

3 ное 2014

Индустриален магнит

Общините също се включиха в битката за инвеститори чрез развитието на собствени производствени зони

16 май 2014

Държавата ще подкрепя по-малки производствени инвестиции

Двойно по-ниски стават праговете за кандидатствалите фирми от преработващата промишленост

23 мар 2014


"Сиенит холдинг" и "КЦМ 2000", развиват мегапроекта "Тракия икономическа зона" чрез специално създаден клъстер. Той обединява зоните в няколко общини около Пловдив. По темата разговаряме със съуправителя на зоната и председател на съвета на директорите на "Сиенит холдинг"

Има ли място в "Тракия икономическа зона" за малкия и средния бизнес?
- Една голяма фирма може да направи своята инвестиция където пожелае, защото разполага с добър екип и за проучване, и за реализиране на проектите. По-малките фирми, което е валидно и за чуждестранните инвеститори, не разполагат с тези възможности и за тях е по-добре и по-изгодно да намерят място за бизнеса си именно в икономическа зона. В "Тракия икономическа зона" (ТИЗ) те намират решени основни проблеми: законодателство, терен, присъединяване към различните експлоатационни дружества, инфраструктура, услуги, които се предлагат тук. Практиката го доказва - например една средна фирма като "Уилям Хюз" от Англия, която явно намери добро място за бизнеса си тук. Започна преди 10 години с 20 работници и 1000 квадратни метра сграда в индустриалната зона край Раковски. Сега вече има 100 работници, инвестицията й надвишава 15 млн. евро, а сградният й фонд е повече от 5000 квадратни метра. За този инвеститор влизането в икономическата зона означаваше сигурност, познаваемост на условията и той разширява производството си вече 3-4 пъти.

Да не пропуснем цената като фактор за влизане на бизнеса в ТИЗ. Изгодна ли е тя, може ли една средна фирма да си я позволи?
- Ако един инвеститор трябва да направи инвестицията си "на голо поле" и ако предпочете да влезе в икономическа зона, втората инвестиция е с около 25 на сто по-ниска от първата. Това казва всичко. Икономиите идват от изградената инфраструктура, от изчистените права на ползване или на собственост, които вече са направени и той ги спестява, както и от разхода за време, което бизнесът високо цени.

В какво се изразява "симбиозата" между големия и средния и малкия бизнес в "Тракия икономическа зона"?

- Да погледнем добрия пример на "Либхер". Фирмата е позиционирана в индустриална зона "Марица", част от ТИЗ. За да обслужват, за да бъдат доставчици и подизпълнители на "Либхер", в индустриалната зона дойдоха още 4-5 средни фирми. Нещо повече - връзката между инвеститорите в "Тракия икономическа зона" и Пловдив е не само икономическа. Компаниите търсят обучен персонал и учебни заведения, които да обучават този персонал. Чуждите инвеститори много често "внасят" високи технологии и съответно повишават изискванията към знанията и уменията на работниците. Икономическите последствия от това са: повече знания, повече добавена стойност, по-високо заплащане и жизнен стандарт. Това е и начин да се свърже поизтънялата нишка "бизнес - образование".

А какъв е интересът на общините да участват в "Тракия икономическа зона"?
- За общините, на чиято територия има вече действащи индустриални зони, нещата са много ясни - работни места, устойчиво развитие, добър жизнен стандарт за населението. Но, да кажем, община Първомай, където още няма създадена индустриална зона, също подкрепя начинанието. Тя вижда своите интереси в това да реализира продукцията, произвеждана на нейна територия. Именно във и чрез ТИЗ, защото тук стартирахме зона с аграрна насоченост, в която се обединяват усилията и интересите на шест големи за България селскостопански производителя. Целта е създаване на няколко преработвателни предприятия и тържище за селскостопанска продукция.
  Деветобщини и две сдружения сключиха през март Меморандум за сътрудничество при развитие на ТИЗ - общините Пловдив, Асеновград, Калояново, Куклен, Марица, Първомай, Раковски, Родопи, Стамболийски, "Клъстер проектиране и строителство" и "Клъстер информационни и комуникационни технологии Пловдив".

Кои са конкурентните предимства на "Тракия икономическа зона"?

- Конкуренцията за привличане на инвеститори започва най-напред на международно ниво. Предимствата ни са, че България има законодателство, подкрепящо българските и чуждестранните инвеститори, ниски оперативни разходи и ниски данъци. Това е оценено от инвеститорите в "Тракия икономическа зона", които са вече над 100, преди всичко от Европа. Работим и очакваме в следващите 10 години да дойдат поне още 100 нови инвеститора от ЕС. Виждаме потенциал и за привличане на бизнес от скандинавските страни, където все още сме малко познати. Но в индустриална зона "Марица" вече има една скандинавска фирма - "Викинг", която произвежда спасителни лодки. Сега сме в преговори за уголемяване на тяхното предприятие.

Китай ли е следващото инвестиционно направление в развитието на "Тракия икономическа зона"?
- Местоположението на България, и особено на Пловдив, започна да става осезаем фактор при връзките ни с Китай. Тук е пресечна точка между Европа, Азия и Африка. Минават 3 от общо 10 паневропейски транспортни коридора - 4, 8 и 10. Пловдив е и важен железопътен център за Европа и Азия. Тук е входната врата за Европа по древния път на коприната, което в очите на китайците е много важно, защото е част от стопанската им история. Този път е носил просперитет на Китай през вековете, сега голямата страна отново иска да възроди това свое предимство. Първият инвеститор в ТИЗ е китайският лидер по производство и търговия със селскостопански продукти "Тиенджин фарм култивейшън груп". Това е първият проект с предмет на дейност агробизнес, който Китай осъществява в страна от Европейския съюз. Компанията отглежда предимно житни растения. Работи от 2014 г. в ТИЗ след неуспешен опит да започнат бизнес в друга част на България. По време на Българско-китайския бизнес форум "Пловдив - Шънджън: Сътрудничество и инвестиции 2014" "Сиенит холдинг" АД и Huawei Technologies Bulgaria подписаха Меморандум за сътрудничество в технологичното обновление на "Тракия икономическа зона". В развитието на ТИЗ се включва и Hainan Longquan Century Project Investment and Development Co. Ltd. с нейната дъщерна фирма Bulgaria Real Estate Investment Co.
Засега слабост в отношенията ни с китайците е, че те очакват, а ние нямаме конкретни проекти, които да им предлагаме. Но ние бързо се учим.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Руската петролна индустрия става все по-независима от западните капитали 1 Руската петролна индустрия става все по-независима от западните капитали

Нови санкции ще имат минимално влияние върху индустрията, пише в свой анализ Reuters

21 авг 2018, 500 прочитания

Загубата на "Спарки Елтос" се увеличава към края на юни Загубата на "Спарки Елтос" се увеличава към края на юни

Одиторът е отказал да завери годишните отчети на ловешкия производител на електроинструменти

20 авг 2018, 2191 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Загубите на НЕК и ЕСО стигнаха половин милиард лева

Регулираните цени тласкат двете компании към все по-нарастващи финансови затруднения

Коалицията ГЕРБ - ДПС в раздаването на пари за общините

Част от отпуснатите от правителството средства са разпределени към предварително избрани фирми

Яке за двама

Ирина Василева създава дрехи, които улесняват майките при носене на бебето

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Лято в Пулия

Дългата сиеста е закон, часовниците не пазят реалното време, а духът на общността е заложен в миналото

Кино: "Дрейф"

Красиво заснета драма на оцеляване по истински случай

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, БДЖ купува 42 влака със скъпа поддръжка, "Спарки Елтос" губи все повече, трус в КФН заради "Олимпик"

Емисия

DAILY @7AM // 21.08.2018 Прочетете