Планът за 2015
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Планът за 2015

Даниела Петкова, "Доверие"

Планът за 2015

Какво очаква бизнесът през следващата година

23603 прочитания

Даниела Петкова, "Доверие"

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Даниела Петкова, "Доверие"
Автор: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Нови инвестиции, планиран ръст на обороти и печалби, експанзия. Такава 2015 г. описаха участниците в третото издание на конференцията на "Капитал" Next Year's Business Plan. При селекцията на компании бяха избрани големи представители на различни ключови сектори, при които има конкретни нови планове. Затова и общото оптимистично настроение контрастира със състоянието на икономиката. Там повечето прогнози са за растеж, който при това ще се ускорява, но е в диапазона на малките числа. Пред този сценарий обаче има рискове заради дългогодишен отказ от реформи. Икономиката изчерпа потенциала си да расте, като запазва стабилни макропоказатели на собствен ход, консумирайки стари буфери.

Екстракти от плановете на компаниите може да прочетете в следващите редове. Цялостните прогнози четете в специално издание, което абонатите на "Капитал" ще получат на 29 ноември, а на "Капитал Daily" - на 1 декември.

"Доверие": Целта на бюджета ни не е максимална печалба

Ако събираемостта на осигурителните вноски е 99%, а не 68%, както е сега, активите на фондовете щяха да са със 100 млн. лв. повече.

При бюджетирането целта ни не е постигане на максимална печалба и увеличаване стойността на компанията, а е част от дългосрочната голяма задача – да се изплащат пенсиите на осигурените, каза Даниела Петкова, главен изпълнителен директор на пенсионна компания "Доверие". "Ние възприемаме годишния бюджет като подцел на голямата цел", коментира Петкова. Тя посочи, че за 20 години пенсионната компания няма неизпълнен годишен бюджет.

Планирането за една пенсионна компания е доста различно от това на обикновено търговско или производствено дружество – тя няма право да развива друга дейност извън основната и единствените й приходи могат да бъдат такси за управление на парите на осигурените, удръжки от вноските и доходност от инвестиции на собствени средства. На практика бюджетът на "Доверие" са четири отделни, но свързани помежду си бюджета на трите пенсионни фонда и на самото дружество. Приходите на всеки един от тях зависят от няколко основни фактора – средната заплата, събираемостта на осигурителните вноски и времевия лаг за внасянето им.

Петкова посочи, че резултатите от инвестициите на активите, ако няма големи отклонения в доходността, нямат голямо влияние върху стратегическата цел по изплащането на заместващи доходи на пенсионерите. По повод планираните нови емисии държавен дълг Петкова предположи, че пенсионните фондове ще се включат в покупката им. Тя обаче отбеляза, че вътрешните емисии дълг не са ликвидни за разлика от външните държавни ценни книжа.

При планирането от "Доверие" правят прогнози за средния осигурителен доход, времето за получаването на осигуровките, броя на осигурените. Последното зависи от демографската картина в страната и за последните години тя не е никак добра, с тенденция да се влошава. Петкова обясни, че ако събираемостта на вноските е 99%, управляваните от "Доверие" активи ще са със 100 млн. лв. повече. Реалната събираемост обаче е само 68%. "Доверие" е най-голямата пенсионна компания в България с 2.117 млрд. лв. активи и над 1.2 млн. клиенти, което й отрежда 28% пазарен дял и по двата показателя.

За бюджетирането на пенсионна компания, както е и при държавната система, е много важно да се отбележи колко време хората получават пенсия. Средната продължителност на живота расте, а с това се увеличават и годините, през които се изплаща пенсия. Това е и причината възрастта за пенсиониране постоянно да се покачва и затова солидарните пенсионни системи (каквато е държавната в България) плащат ниски пенсии, отбеляза Петкова. Тя очерта и няколко тревожни тенденции – освен намаляващия брой на работещите проблем са и младите хора, които емигрират, както и 1.5 млн. души между 15 и 64 години, които не работят. От тях малко над 200 хил. са в лошо здравословно състояние, още 452 хил. са учащи, а останалите просто не работят. Около 500 хил. са хората, които не са заети, но получават някакви доходи – помощи, пари от емигранти. Даниела Петкова коментира още, че средното образование не дава никакви познания на учащите какви са правата им при започване на работа.

"Приста ойл": Растем активно на външните пазари

Пламен Бобоков, "Приста ойл"
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Производителят на масла ще изгради смесено предприятие в Алжир

"През следващите три години очакваме три пъти ръст на EBIT", това прогнозира за бизнеса си Пламен Бобоков, председател на управителния съвет на "Приста ойл". "Нямаме план за 2015 г., а амбиции за 2017 г., което включва и 2015 г.", обяви още той за стратегията на българския производител на масла. Компанията е една от малкото български, които не само са експортно ориентирани, но и инвестират в производство навън.

"Според нас България няма шанс за ръст. През 1999 г. разбрахме, че не е възможно да си голям в една малка държава", заяви Бобоков. Към момента производителят залага основно на няколко географски региона. Това е Близкият изток, където по думите на Бобоков няма и сянка на криза. Други пазари с огромен потенциал са т.нар. изолирани икономики в Централна Азия. Компанията вече разполага с производство на масла там, като през следващата години предстои и откриване на завод за рециклиране на отработени масла, който ще е част от подразделението "Приста рисайклинг".

Основен фокус е и африканският пазар, където се отчитат най-големите ръстове в световен мащаб на държавните икономики. Компанията се е насочила към четири основни страни: Египет, Нигерия, Ангола и Алжир. В момента българското дружество работи по създаването на смесено дружество в Алжир с местен партньор за изграждането на производствена мощност. Ангола също представлява интерес за производство. Подобни планове компанията има и за Виетнам, където обаче процесите са по-бавни.

Дружеството избира навлизането на чужд пазар през joint venture, като на най-малко ресурсоемко. Едновременно с това се стреми и към намаляване на дълга си посредством разделяне с активите, които не са производствени. Важна част от бизнес плана е и разработването на нови продукти съвместно със световно голям партньор, които да позволят на компанията да влезе на нови пазарни ниши.

От 2011 г. насам компанията вече е преминала през преструктуриране на състава си, препозиционирането на продукти и фокусирането в различни пазарни ниши, като разработва нови продукти съвместно със световно голям партньор.

"Дискордиа": Европейският транспортен пазар е огромен и има място за български фирми

Христо Христов, "Дискордиа"
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Превозвачът планира до 2020 до има 630 собствени камиона.

Европейският пазар е огромен и българските предприемачи трябва да се възползват от него в още по-голяма степен. Това каза основателят и главен изпълнителен директор на "Дискордиа" - компания в транспортно-логистичния сектор. "Моята препоръка към предприемачите е да помислят какво могат да правят добре и да се възползват от европейския пазар, който е за близо 13.5 трлн. евро", смята Христов.

Самият той вече реално усеща ползите от членството на България в ЕС. "На 1 януари 2007 г. знаех на теория какво се случва от това членство. Сега обаче вече чувствам реално какво е да си бизнесмен, работещ на най-големия световен пазар", каза Христов. Само при логистичните и транспортните услуги той се оценява на над 1 трлн. евро. Основателят на "Дискордиа" се е убедил, че пазарът в България не може да предостави необходимият растеж, поради което той се е вгледал именно в огромния европейски пазар.

"Дискордиа" е поставила фокуса върху развитието на собствения транспорт, т.е. да се увеличава броя на камионите си. Христов прогнозира, че до 2020 г. броят на превозните средства, с които разполага фирмата, ще е близо 630. В момента автопаркът на компанията е разделен условно на три основни направления. Най-голямата част от машините работят по маршрута Турция - ЕС. Втората по големина флота изпълнява само вътрешнообщностни доставки – основно между Германия, Франция, Италия и Великобритания. Третата обслужва пазарите в Гърция и България, като делът на южната ни съседка е 70%.

КЦМ: Търсенето на олово и цинк по света ще расте

Румен Цонев, КЦМ
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Производителят на цветни метали е инвестирал 240 млн. лв. от 2010 г. досега

"В България консуматорите на нашите метали постепенно изчезваха и се наложи да се наложим на чуждите пазари като Европейския съюз и Турция. С световен мащаб обаче се очаква ръст на потреблението на цинк и олово." Това заяви Румен Цонев, главен изпълнителен директор на "КЦМ 2000". Дружеството е част от холдинговата структура "КЦМ 2000 груп", обединяваща около 10 компании, занимаващи се с металургия, индустриален сервиз и т.н. През 2000 г. производителят на цветни метали е приватизиран чрез РМД. Според новата ресурсна политика на Европейския съюз цветните метали са включени в т.нар. критична група, при която, ако местното производство не може да отговори на нуждите на пазара, икономиката може да изпита проблем, обяснява още Цонев.

За да повиши конкурентоспособността си от 2010 г. до момента, производителят на цветни метали е инвестирал 240 млн. лв. в повишаване на енергийната ефективност на предприятието и в увеличение на дела на металите от вторични суровини в производството. Това довежда до намаляване на разхода на електроенергия с 33% и на парниковите емисии с 48%. Около 30% от произведените метали пък са от вторични суровини от т.нар. градски мини. За последните няколко години пък увеличението на активите на компанията е със 140 млн. лв.

За производството на продукти с добавена стойност Цонев коментира, че при оловото и цинка това би било трудно, тъй като ще означава навлизане в полето на клиентите на компанията. Това обаче може да се постигне при среброто и златото.

Основен проблем на голямата индустрия обаче остава нейната зависимост от държавната политика и най-вече от политиката в сферата на енергетиката. Газовата зависимост също е съществен проблем за производството, като ако кризата между Русия и Украйна продължи и догодина, това може да означава нова нужда от инвестиции в системи за алтернативни енергоизточници в производството.

"Булсатком": Стартираме мобилния оператор през май

Пламен Генчев, "Булсатком"
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

До края на годината компанията ще предложи и интернет телевизия

Търговският старт на оператора с мобилна мрежа от четвърто поколение (4G по стандарт LTE) на "Булсатком" ще е през следващата пролет, обяви изпълнителният директор и съсобственик на компанията Пламен Генчев. "Искаме, когато започнем да предлагаме услуги по новия стандарт, мрежата ни да има покритие в по-големите градове", поясни той. По думите му до края на май 2015 г. 4G мрежата на "Булсатком" ще има 50% покритие на България по население. За да предлага освен пренос на данни и гласова услуга, дружеството ще използва специални приложения, разработени за него. "Разбира се, ще предложим на лизинг и за директна продажба крайните устройства, които да работят върху LTE мрежата ни", добави Пламен Генчев.

Другият голям проект на "Булсатком", който ще търпи сериозно развитие, е този за изстрелването на собствен спътник. То ще се случи през 2016 г., финансирането за него е осигурено, а изпълнителите - избрани. "България Сат 1" ще е първият български комуникационен спътник в орбита. Той ще бъде изстрелян с ракета-носител, която не е по традиционна, а по доста нова технология. Благодарение на това цената за позиционирането му е намалена от над 100 млн. долара на 52 млн. долара, обясни Пламен Генчев. Така съответно и целият проект става значително по-рентабилен. "С новия спътник ще имаме много голям капацитет, който е важен за осигуряване на HD качество на повече тв канали", обясни съсобственикът на най-големия платен доставчик на телевизионни услуги в България.

Третият съществен проект на "Булсатком", обявен на конференцията на "Капитал", е за IPTV доставки. Той ще бъде реализиран още до края на тази година. "Новият тип услуга няма да се различава съществено от кабелната или сателитната телевизия. Но с нея телевизионната доставка ще бъде достъпна на всякакви приемници - мобилни устройства, лаптопи, смартфони, таблети, плюс допълнителни функционалности", обясни Пламен Генчев.

Според собствениците на "Булсатком" основният им шанс, стъпвайки на мобилния телеком пазар, ще е в качеството на новата услуга плюс доброто обслужване. "Доказали сме се като приятел на клиента. Не си тормозим клиентите и не ги преследваме", отбеляза Генчев.

"Арексим инженеринг" увеличи бизнеса си с 300% за пет години

Кирил Асенов, "Арексим инженеринг"
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Най-големият проблем за смолянската фирма за пластмасови компоненти е недостигът на квалифицирани кадри

"Човешките ресурси са най-големият ни проблем", каза Кирил Асенов, изпълнителен директор на смолянската компания "Арексим инженеринг". Предприятието произвежда компоненти и детайли от инженерни пластмаси и е един от най-големите работодатели в региона - в момента за него работят над 550 души. Започва дейността си още през 1991 г. с производство на пластмасови детайли за бита с едва десетина души. Днес дружеството работи за над 60 компании, сред които доставчици на автомобилната индустрия и гиганти като Schneider Еlectric, Вosch, Festo и др. "Арексим" работи тясно и с германската Kostal, която от три години също има завод в Смолян с 1000 служители и доставя механични и електромеханични детайли за марки като BMW, Porsche и много други. Двете компании се опитват заедно да развиват кадри чрез различни обучения. Фирмите са оборудвали зала за компютърни системи и машини в местния Технически колеж.

"Налага се да правим собствена образователна програма, за да повдигнем качеството на служителите. Но е много трудно да развиеш човек, когато той няма база", призна Асенов. Заради недостига на работна ръка се налага в един момент предприятието да връща поръчки. В момента "Арексим" има служители и от околни градове като Мадан, които транспортира до завода си.

Според Асенов фирмата му е посредник между различни производители и по този начин е зависима от тях. По тази причина в един момент "Арексим инженеринт" решава да заложи и на собствен продукт, който през следващите години да носи поне 50% от приходите й. Става въпрос за контейнери за акумулатори, които се правят само от три компании в света. Пазарът за тези продукти се оценява на 1 млрд. евро и според Асенов фирмата му има шанс да се наложи в сегмента. "Инженерите ни измислиха съвсем друга технология и при много добра себестойност вече произвеждаме продукт, който е много конкурентен", казва Асенов.

За тази година Асенов очаква приходите на "Арексим" да достигнат 37 млн. лв. продажби, което е ръст от 300% за последните пет години. "Това ни дава кураж да смятаме, че ще се справим с предизвикателството да имаме собствен продукт на пазара", смята Асенов.

"Нестле България" очаква ръст на износа догодина

Хуан Карлос Пералехо, "Нестле България"
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Дружеството продава в чужбина 70% от произведените храни и напитки

Ръст на износа на произведени от "Нестле България" хранителни стоки и напитки очаква през 2015 г. главният изпълнителен директор на компанията Хуан Карлос Пералехо, без да конкретизира прогнозата си в стойностно изражение. По време на конференцията Next Year's Business Plan той каза, че в момента 70% от продукцията се изнася, а потреблението в страната също е динамично и се подобрява. "Традиционно България е пазар с ниско доверие", посочи Пералехо в отговор на въпрос как политическата нестабилност се отразява върху чуждия инвеститор. По думите му важен индикатор, който влияе върху бизнес плановете на компанията, е потребителското доверие, което се подобрява въпреки кризата.

През миналата година "Нестле България" е инвестирала 32.7 млн. лв. Компанията притежава две фабрики и 10 логистични центъра, които са донесли оборот от 335 млн. лв. за 2013 г. Дружеството е работодател на повече от 1500 души, като 18% от персонала са млади хора под 30-годишна възраст. В България "Нестле" продава основно изделия в ниския ценови сегмент, но прогнозите са през 2014 и 2015 г. трендът да се обърне в полза на продуктите с по-висока добавена стойност. Пример за това е кафето на капсули, което изисква от потребителите да направят по-голяма инвестиция за закупуването на специална кафе машина.

Пред участниците на конференцията Хуан Карлос Пералехо описа стратегическото препозициониране на "Нестле" на глобалната карта, създавайки специализирано звено, което да отговаря за пазарите в Европа, Близкия изток и Северна Африка.

Billa: Трайно нагоре

Николай Петров, "Билла България"
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Догодина веригата ще отвори 8 нови обекта при 6 за 2014 г.

Стабилност в сектора на търговията на дребно и запазване на темповете на ръст в компанията. Това е очакването на изпълнителния директор на "Билла България" Николай Петров за следващата година. Веригата приключва тази с 6% ръст на оборота, такива са прогнозите и за 2015 г. Според мениджъра в периода около 2010-2011 г. е имало задържане на приходите заради кризата, но оттогава насам те растат със стабилен темп. Като основна причина за това той посочи стремежа на компанията да подобрява качеството на обслужване и да бъде иновативна в бизнеса си.

Броят на отворените обекти също се увеличава – за тази година те ще са общо шест, всички в София. Предстои откриване на четвъртия от тях в "Студентски град", а до края на годината на още два – в жк "Младост" и в квартал "Лозенец", където Billa влиза в бившия обект на "Елемаг". За 2015 г. броят на новите обекти ще е 8, като фокусът остават София и трите големи града – Пловдив, Варна и Бургас. Причина освен по-високото ниво на доходите е и демографската картина в страната – тя показва, че населението намалява и успоредно с това мигрира към големите градски центрове.

Billa е австрийска верига, която от 1995 г. е част от германския концерн REWE с годишен оборот от над 50 млрд. евро. В България е от 2001 г. и към края на тази година се очаква да оперира с 91 магазина в 35 града на страната и се налага като лидер в сегмента на супермаркетите. Инвестициите в стараната до момента са 300 млн. лв. За следващата година плановете са в българския бизнес на Billa да бъдат инвестирани още 30 млн. лв. От презентацията стана ясно, че след 5 години, т.е. през 2019 г., компанията планира приходи от 900 млн. лв. при почти 500 млн. лв. за миналата година.

Даниела Петкова, "Доверие"
Автор: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Нови инвестиции, планиран ръст на обороти и печалби, експанзия. Такава 2015 г. описаха участниците в третото издание на конференцията на "Капитал" Next Year's Business Plan. При селекцията на компании бяха избрани големи представители на различни ключови сектори, при които има конкретни нови планове. Затова и общото оптимистично настроение контрастира със състоянието на икономиката. Там повечето прогнози са за растеж, който при това ще се ускорява, но е в диапазона на малките числа. Пред този сценарий обаче има рискове заради дългогодишен отказ от реформи. Икономиката изчерпа потенциала си да расте, като запазва стабилни макропоказатели на собствен ход, консумирайки стари буфери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Значиии, българският пазар е твърде тесен за голям бизнес ...

  • 2
    icemax avatar :-P
    icemax

    Пенсионните фондчета са си най-добре!

    И да работят и да не работят добре, всеки месец си получават петте процента от заплатите на хората.

    Направо сладка работа. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK