Адриан Йежина: Българският тв пазар не е устойчив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Адриан Йежина: Българският тв пазар не е устойчив

"Трябваше да променим начина на мислене в "Мобилтел"

Адриан Йежина: Българският тв пазар не е устойчив

Главният директор "Мултимедия и фиксирани услуги" в "Мобилтел" пред "Капитал Daily"

5314 прочитания

"Трябваше да променим начина на мислене в "Мобилтел"

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Профил

Адриан Йежина е главен технически директор на хърватския оператор Vipnet, който е част от групата на Telekom Austria (собственик и на българския "Мобилтел"). В "Мобилтел" паралелно с назначението си в Хърватска той заемаше поста директор "Мултимедия и фиксирани мрежи" от февруари 2014 г. до сега. Преди да се присъедини към Vipnet Йежина е главен директор на кабелния оператор в Хърватска DCM от 2002 г. По негово управление през 2007 г. компанията се превръща в лидер на пазара за кабелна телевизия и през 2009 г. се трансформира в B.net.

Разбрахме, че напускате "Мобилтел" и България. Защо?

Аз бях изпратен от Telekom Austria, за да подготвя стратегията за предлагане на комплексни услуги от "Мобилтел" и да развия фиксирания бизнес на компанията. От самото начало идеята беше да заема позиция в оператора тук временно. Сега дойде време да се разделя с нея. Всъщност през цялото време имах ангажименти и към "Мобилтел" и към Vipnet в Хърватия. Сега в мениджмънта на Vipnet Net бяха направени сериозни промени, които налагат да се посветя изцяло на работата си там.

Какви са промените там?

Изпълнителният директор на компанията напусна, за да се присъедини към централното ръководство на Telekom Austria. Главният маркетинг директор също напусна, като в момента двете позиции се заемат от един човек. Предишният главен изпълнителен директор пък съчетаваше позицията си с тази на главен технически директор. В момента аз поемам тази функция във Vipnet, като я обединих с предходната си длъжност - директор на "Мултимедия, облачни и фиксирани услуги".

С една дума - ставате главен технически директор на оператора в Хърватия и затова си тръгвате оттук?

- Аз вече изпълнявам тази длъжност от август. В продължение на една година бях члена на борда на директорите и на двете компании. По план прекарвах една седмица в България и после една в Хърватия. Това е тежка задача не само от професионална, но и от лична гледна точка, защото на практика съм на пълен работен ден на двете места едновременно. Освен това пътуването от София до Загреб е много времеемко. Необходими са ми шест-осем часа, за да дойда до тук. Все пак за същото време мога да отида до Ню Йорк.

Но пък за една година постигнахме доста неща. "Мобилтел" пусна първата конвергентна услуга в края на пролетта, като бях част от екипа, който работи по нея. След това пуснахме DTH сателитна телевизия, а по-късно този месец ще обявим и нова облачна услуга. Работим върху технологии, които да подобрят мрежата ни. Основите са положени, екипите са формирани и компанията трябва да продължи да изпълнява своята стратегия.

Тоест, оценявате престоя си тук като успешен?

- Мисля, че свършихме доста работа. Накрая резултатите ще покажат дали съм бил успешен или не. Изградихме основа, която може да доведе до стабилен растеж при комплексните телеком услуги. "Мобилтел" има възможност да предложи конкурентни и качествени услуги. Сега всичко зависи от екипа - дали ще бъдат постигнати резултатите, които се очакват.

Какво точно трябваше да свършите в "Мобилтел"?

- Трябваше да ревизираме офертите и да интегрираме услуги, които се предлагат от групата на Telekom Austria в другите държави. Целта е "Мобилтел" да се превърне в национален телеком, с качествени услуги и конкурентни предложения в целия спектър – от преноса на глас, през предлагане на телевизия, интернет и различните видове пакети. Доскоро компанията беше национален мобилен оператор, но въпреки че има голямо покритие на домакинствата в страната, тя предлагаше ограничени възможности при фиксираните услуги. С една дума, не използвахме напълно потенциала на "Мобилтел". Това което направихме, особено в частта с DTH телевизията, е да увеличим портфолиото си. В момента се превърнахме в истинска телекомуникационна компания, която предлага широк спектър от услуги за клиентите си навсякъде в България. Ще се опитаме да заемем лидерската позиция при предлагането на комплексни телеком предложения.

Искате да бъдете номер едно не само в мобилния сегмент?

- Да, разбира се. Но ще отнеме малко време, преди да постигнем тази цел. Определено имаме дългосрочни планове, не просто за една или две години. Смятаме, че имаме доста силна позиция дори при фиксирания и комплексен сегмент на телеком услугите.

Каква е целта при навлизането ви на пазара за фиксирани услуги? Предполагам, не очаквате да изкарате много пари от там?

- Вижте го от гледната точка на потребителите. Досега, когато хората отидеха в магазина, на две трети от тях не можехме да им предложим услуга за телевизия. Тези хора ползват мобилни услуги, където ние сме все още лидер с пазарен дял от 40%. Тези потребители биха могли да искат да ползват фиксирани услуги. Защото, щом са наши абонати, те са свикнали с качеството, което предлагаме при мобилния пренос на глас и данни, и има логика да искат и друго.

Значи смятате, че мобилните абонати на "Мобилтел" ще изберат компанията да им предоставя и стационарен интернет и телевизия?

- Твърде възможно е. Не е задължително всеки от тях да направи подобен избор. Но ние трябва да докажем, че можем да предоставяме фиксирани услуги. На мобилния пазар сме от неговото създаване и вече сме се доказали. Имали сме естествено нашите пикове и спадове, но откъм припознаване и качество, тоест от системна гледна точка, "Мобилтел" е стабилен. На фиксирания пазар все още не сме изградили това познаване на марката.

Предполагам, ще следите и в бъдеще развитието на новия бизнес на "Мобилтел" тук?

- Да. Аз имам задължения и към групата на Telekom Austria. Част съм от екип, който управлява маркетинг стратегията по конвергентност на целия телеком. България е част от тази политика, която вече е наложена в Австрия, Хърватия и Македония. Стратегията на Telekom Austria e всички звена по света да предлагат комплексни телеком услуги. На някои места това ще стане по-бързо, на други – по-бавно.

В момента имаме нов мажоритарен собственик в Telekom Austria, който според медиите ще използва групата за допълнително разширяване на своята дейност в Източна и Югоизточна Европа. Дали ще се случи, кога и как – това не се знае. Но определено Telekom Austria ще спечели от това.

Кой ще заеме вашето място в "Мобилтел"?

- Повечето от работата е свършена, така че няма да има нужда от допълнителен член на борда на компанията, но на директорско ниво ще има нов човек.

Който е?

- Роланд Тюрке стана директор "Фиксирани услуги". Той поема някои от дейностите, а други ще бъдат прехвърлени на други мениджъри.

Каква е прогнозата ви за българския телевизионен пазар и евентуалния пазарен дял на "Мобилтел"?

- Не смятам, че подобен пазар е устойчив, при положение че има толкова много оператори за фиксирани услуги. Просто натискът от технологична и инвестиционна гледна точка се увеличава, докато приходите не са толкова високи. В дългосрочен план малко компании ще могат да издържат на този пазар. Каквото се случва в останалите държави по света, това ще се случи и в България. Кога - трудно е да се каже. Нелогично е да има 200-300 малки оператора. Навсякъде другаде в Европа има пет-шест, до десет. Всяка държава е специфична, но в света на телекомите трябва да имаш сериозен капитал, за да продължиш напред.

Ще бъде ли трудно на "Булсатком"?

- В България един от проблемите е, че има много голям сив пазар – неотчитане на абонати, нерагламентирано излъчване. Тук има и високо ниво на софтуерно пиратство. Всички тези фактори държат средномесечния приход от абонат (ARPU) на много ниско ниво. Ако ситуацията беше с една идея по-добра, този показател щеше да е по-висок. От друга страна, в страната има много добри скорости на интернет връзката.

Говорейки за консолидация - не приемайте, че тя ще резултира в намалена конкуренция. В държави с по-висок приход от абонат има обикновено по три-четири оператора и въпреки това има силна конкуренция. Хърватия например е също толкова конкурентен пазар, макар че там телевизионните оператори са четири-пет, а не както тук – над 200. Но местните хърватски компании не се съревновават само с цена, а и с добавена стойност и качество. Ситуацията в България не е такава, защото заради споменатите особености цената е основен фактор. Но когато ARPU е ниско, съответно и маржът на печалбата е слаб, а оттам не се отделят инвестиции за нови технологии. Накрая имаме ефекта на бумеранга – позитивен ефект за потребителите в краткосрочен план и загуба за тях в дългосрочен.

Какви са разликите в цените на телевизионния пазар в България и Хърватия?

- Хърватия има двойно ARPU спрямо България на телевизионния пазар. Всички държави от бивша Югославия отчитат по-големи приходи от абонат спрямо тук. Докато в същото време БВП на човек от населението е почти идентично. Ако направим сравнение – услугата за телевизия на всякакви устройства беше пусната в Хърватия през 2011 г. От четири-пет години има възможност за връщане до 30 мин. на програмата (Time shift). Близо половината от операторите имат подобна функция сред услугите си. В България едва една-две компании предлагат подобни екстри. Освен това видеото на поискване е много слабо разпространено в страната. По света традиционната линейна телевизия преди заемаше 100% от пазара, а сега намалява прогресивно за сметка на видеото на поискване и други услуги с по-висока добавена стойност.

И липсата на тези технологии ще намали броя на операторите в България?

- Просто се съмнявам, че тук ще има някакво различно развитие от тенденциите по света. В България със сигурност няма да открием топлата вода.

Според вас, конкурентни ли са тв офертите на "Мобилтел" в момента?

- Да.

Губи ли компанията пари от тях?

- Не.

А ще прави ли пари от тях?

- Такъв е планът. Търговско дружество сме и е нормално да се стремим към печалба. Парите могат да дойдат след една или две години, но е важното да добавим стойност за акционерите. Например повечето абонати носят някаква стойност. Също така, ако разгледате самостоятелната ни оферта за DTH, ще видите, че тя е нормална за пазара и не се предлага под себестойност. Тоест ние не субсидираме сегменти. Но някои потребители, които ползват мобилни услуги, може да искат да добавят сателитна телевизия, други интернет и т.н. Цените в един момент стават по-ниски спрямо тези, ако си набавите услугите самостоятелно от различни доставчици. Това ще ни направи привлекателни за абонатите и съответно ще ни превърна в телеком, който предлага пълен пакет от услуги.

Кои бяха основните трудности, с които се сблъскахте в България?

- Да променим начина на мислене в компанията. "Мобилтел" имаше културата на мобилен оператор, която се различава спрямо тази във фиксирания сегмент. Трябваше да накараме всички да гледат на компанията като телеком, който предлага пълния спектър от услуги. Има някои различия в това как се провежда мобилен и как фиксиран бизнес. Понякога това може да засегне техническата част или маркетинга. Но "Мобилтел" беше фокусиран към мобилния бизнес с добри ресурси във фиксирания пазар. Трябваше просто да се промени културата на работа.

Планира ли "Мобилтел" да разшири широколентовата си интернет мрежа, било то чрез придобивания или с полагане на нови кабели?

- Това, което правим в момента, е да подобрим качеството на вече изградената мрежа. Някъде тя е съставена изцяло от оптика, на други места имаме LAN кабели. LAN е добро решение, но за нас не предоставя достатъчно добро качество. Затова един от приоритетите ни е да я подменим, което ще стане в краткосрочен план – в рамките на една година. Там, където има смисъл да разширяваме мрежата, ще го направим. Но е много трудно да се каже къде точно ще стане това. Планът е първо да се консолидира и подобри инфраструктурата, с която разполагаме в момента.

Тоест не планирате нови покупки на още тв доставчици?

- Не мога да коментирам конкретно. Но вярвам, че трудно ще намерим някой, който да има достатъчно добавена стойност за нас.

Какво става с Blizoo в Македония?

- Там сляхме и мобилния си оператор с този на Telekom Slovenija. Така вече компанията се превръща в много силен играч както на мобилния, така и на фиксирания пазар. Което предполага добро бъдеще за Telekom Austria в страната.

Но става дума за съвместно дружество, в което държите 55%.

- Да, но примерно Карлос Слим разполага с 60% в Telekom Austria. Него как възприемате – като собственик или просто като някакъв акционер? Всичко е въпрос на гледна точка. Ако погледнете в САЩ – там имаме четири мобилни оператора и през последните няколко години се опитват да се консолидират пазара до три. В Китай има три GSM компании.

В България също има три мобилни оператора.

- Да, но мобилни. На фиксирания пазар са няколкостотин. В САЩ при стационарния бизнес също има само няколко оператора. France Telecom и Deutsche Telekom обединиха някои от операциите си, за да мога да се конкурират с големите играчи. Тук имаме град с местен оператор от 20 хил. абонати и компанията не може да вземе необходимото технологично оборудване, да предоставя допълнителни услуги и т.н. Ако не могат да са конкурентоспособни, те няма да могат да съществуват дълго.

Обаче имаме различно обслужване. Ако сте абонат на голяма компания, при авария никой няма да дойде с дни. Малкият квартален оператор реагира за часове.

- Технически не съм казал, че сме перфектния телеком. Но определено се стремим да бъдем максимално близо до това определение. Ако погледнете назад във времето, ще видите, че с всяка година ставаме все по-добри и по-добри.

Каква е цената за DTH в Хърватия, да кажем, стандартния тв пакет?

- Около 10 евро. Което е двойно спрямо България, както казах по-рано.

Каква е прогнозата ви за телеком пазара в България като цяло? Очаквате ли да се консолидира и какви ще са основните източници на приходи за сектора?

- Едно нещо е напълно сигурно – ръстът при преноса на данни. За това съм 100% сигурен. Лично не вярвам, че операторите ще се превърнат в "проста тръба", която само ще предлага интернет. Ако това стане, този процес ще отнеме поне двайсетина години. Защото чувам тези твърдения от доста време и все още те не са реалност, поне не и в този мащаб, който всички очакват. Големите пет IT компании от САЩ (Microsoft, Facebook, Google, Amazon, Apple) определено ще променят потребителските навици, но телекомите ще продължат да имат много близки отношения с клиентите. Става дума за услуги, за услуги с добавена стойност, за тарифиране и т.н. Някои услуги ще намаляват своята значимост спрямо други. Преносът на глас постепенно ще се измести към интернет базирани решения. В един момент цените на дребно ще се стабилизират. Другата тенденция е, че ще преминем към отчитане на интернет трафик, подобно на начина, по който отчитаме консумацията на електроенергия. Все повече компании се ориентират към облачните услуги, което ще засили и употребата на мобилен интернет. Смятам, че в бъдеще ще имаме големи пакетни услуги – от мобилен интернет, през разплащания и т.н. Освен това има един момент, че повечето промени се случват с по-бавни темпове, отколкото хората очакват. Преминаването първо на 3G, а после и на 4G мрежи отнема повече време, отколкото беше заявено първоначално. За мобилните разплащания трябва да имате софтуера, после смартфоните, които да са съвместими, да има достатъчно магазини, където да приемат. В момента едва 1% от магазините могат да приемат мобилни разплащания. Така че промените в нашия бизнес отнемат време.

Интервюто взеха:

Паулина Михайлова

Юлиян Арнаудов

Профил

Адриан Йежина е главен технически директор на хърватския оператор Vipnet, който е част от групата на Telekom Austria (собственик и на българския "Мобилтел"). В "Мобилтел" паралелно с назначението си в Хърватска той заемаше поста директор "Мултимедия и фиксирани мрежи" от февруари 2014 г. до сега. Преди да се присъедини към Vipnet Йежина е главен директор на кабелния оператор в Хърватска DCM от 2002 г. По негово управление през 2007 г. компанията се превръща в лидер на пазара за кабелна телевизия и през 2009 г. се трансформира в B.net.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    rage_against avatar :-P
    Rage Against

    странно как МТел въпреки всичките си препродажби, си остана свърталище на ченгета и долни комунистически отрепки.

    откакто конкуренцията се увеличи, МТел изгубиха предимство на почти всичките си пазарни сегменти.

    да не говорим, че накрая и обвиняват сивия пазар за загубите си.

    а за ТВ пазара да не отварям тема избрали ZTE за своята IPTV услуга и после се сърдят, че абонатите им ги напускат... :)

  • 2
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes

    Ментел не става!

  • 3
    dio avatar :-|
    dio

    Явно това е човекът зад покупката на Мегалан от Мтел. Може да не е достигнала до него информацята, че Мегалан почти се скапа от към качество и поддръжка от както станаха собственост на Мтел. Преди няколко месеца имаха проблем и нета беше спрял. Звъня на телефона им да споделя, че има проблем, а те телефоните изключени ....
    Като направиш гаф, то поне понеси последтвията и недоволството на клиентите си с достойнство.

  • 4
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    Общи лафове:-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK