Държавата отказа жп лиценз на Христо Ковачки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата отказа жп лиценз на Христо Ковачки

Дружествата, свързани с Ковачки, са най-големият клиент на БДЖ. Те обаче не плащат за получените услуги

Държавата отказа жп лиценз на Христо Ковачки

Дружеството му продължава да не плаща задълженията си към БДЖ, които са около 16 млн. лв.

Калина Горанова
9694 прочитания

Дружествата, свързани с Ковачки, са най-големият клиент на БДЖ. Те обаче не плащат за получените услуги

© Георги Кожухаров


Държавата в лицето на Министерството на транспорта и изпълнителна агенция "Железопътна администрация" е отказала да издаде лиценз за товарни железопътни превози на свързаната с Христо Ковачки "ТБД - Товарни превози". Компанията е 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол", която е част от енергийния бизнес на Ковачки, включващ множество мини за въглища и ТЕЦ-ве.  

С искането си за лиценз Ковачки се опитва да намали зависимостта си от държавния жп превозвач Български държавни железници. За БДЖ пък еманципирането на Ковачки означава загуба на най-големия клиент, който обаче от няколко години не плаща редовно на превозвача. Това постоянно води до финансови сблъсъци между двете страни и до заплахи от страна на БДЖ, че спира с превозите на въглища до ТЕЦ-вете.

Въпросът с натрупаните към държавната задължения отново излезе на дневен ред, след като БДЖ през миналата седмица е изпратило писмо с предупреждение, че ще спре превозите, ако финансовите договорки не започнат да се изпълняват. Сюжетът се развива паралелно с обжалването на отказа за лиценз, което "ТБД - Товарни превози" обжалва пред Върховния административен съд. Административното дело е образувано на 22 октомври и ще се гледа догодина.

Ковачки vs. държавата

"ТБД - Товарни превози" подава заявление за лиценз за товарни жп превози на територията на цялата страна в Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" на 21 март 2014 г. При разглеждане на документите комисията на министерството констатира пропуски и недостатъци по отношение на изискването за финансова стабилност, както и по отношение на изискването за наличие на материална база.

На 15 май "ТБД - Товарни превози" е било уведомено за несъвършенствата на заявлението си, като е предоставен 10 дневен срок за отстраняване на нередностите, т.е. до 25 май включително. "ТБД - Товарни превози" обаче е предоставило допълнителната информация на 5 юни. Като резултат на 2 септември 2014 г. министърът на транспорта излиза със заповед, че отказва издаването на лиценза, а сега "ТБД - Товарни превози" обжалва решението.

БДЖ vs. Ковачки

Дали като реакция на отказа на администрацията да има собствена жп компания, или просто заради липса на средства, сега свързаните с Ковачки компании са в нова серия финансови проблеми с БДЖ. Общо просрочените и текущите задължения за транспортната услуга са около 16 млн. лв. Прекият длъжник към "БДЖ - Товарни превози" са спедиторите на въглищата, но заради неплащане от страна на мините.   

Първите задължения от около 3 млн. лв. са натрупани по времето, в което спедитор на мините на Ковачки е "Ти Рейл България". Компанията е собственост на бившия директор на БДЖ Наско Цанев. Той бе изпълнителен директор на дружеството по време на кабинета "Сакскобургготски" през 2003 - 2005 г. Името му нашумя покрай продажбата на 40 нови кушет-вагона, представяйки ги като стари. Проблемите със задълженията на Ковачки започват през есента на 2012 г., като БДЖ завежда дело срещу "Ти Рейл България". От пролетта на миналата година мините на Ковачки започват да използват за спедитор офшорната "Тибиел". От есента на миналата година и този спедитор започва да трупа задължения към превозвача. Проблемът влезе в критична фаза през февруари 2014 г., когато "БДЖ - Товарни превози" спря да вози въглищата за мините за три дни. В резултат в края на февруари се стигна до споразумение между двете страни за погасяване на дълговете. От миналата седмица обаче има ново развитие по казуса, като от държавния превозвач са изпратили писмо с предупреждение, че спират превозите, тъй като споразумението от февруари не се изпълнява в договорения обем. От пресцентъра на БДЖ съобщиха, че до момента са изплатени едва 700 хил. лв. Превозите още не са спрени, като се водят разговори между двете страни за уреждане на въпроса.

Приходите и загубата на "БДЖ-товарни превози" се увеличават



Леко увеличение на приходите и загубата на "БДЖ-товарни превози" показва отчетът на държавната компания за деветте месеца на годината. Постъпленията нарастват със скромните 54 хил. лв. и достигат 96.69 млн. лв. Това се дължи основно на увеличения обем превози с 331 хил. тона, се казва в анализа за дейността на дружеството.

Компанията е приключила 9-те месеца със загуба от 9.87 млн. лв., което е ръст от 344 хил. лв. на годишна база. Според ръководството на компанията увеличаващата се загуба се дължи на няколко фактора като неизпълнението на планираните количества превозени товари - с близо 80 хил. тона; заради по-големия дял на превозените товари на по-ниска цена; въведения разход от тази година за експертно обслужване от "Холдинг БДЖ" в размер на 1.4 млн. лв. и др.

Краткосрочните дългове на компанията са достигнали 107.25 млн. лв. От тях 64.4 млн. лв. са към доставчици - основно НКЖИ (55.3 млн. лв.).

Държавата в лицето на Министерството на транспорта и изпълнителна агенция "Железопътна администрация" е отказала да издаде лиценз за товарни железопътни превози на свързаната с Христо Ковачки "ТБД - Товарни превози". Компанията е 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол", която е част от енергийния бизнес на Ковачки, включващ множество мини за въглища и ТЕЦ-ве.  

С искането си за лиценз Ковачки се опитва да намали зависимостта си от държавния жп превозвач Български държавни железници. За БДЖ пък еманципирането на Ковачки означава загуба на най-големия клиент, който обаче от няколко години не плаща редовно на превозвача. Това постоянно води до финансови сблъсъци между двете страни и до заплахи от страна на БДЖ, че спира с превозите на въглища до ТЕЦ-вете.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Кога ли Ковачки ще започне да си плаща сметките???

  • 2
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Още един псевдо-бизнесмен. Ще взема назаем от А да купя евтино от държавата та да го заложа при Б за да платя на А. То освен седене по ресторанти с политиците, трябва малко и акъл та не говорим за управленски талант.
    Т.е. още един бизнес симулатор като КТБ. Но се задържа по-умело на повърхноста жонглирайки с дълговете си… за колко ли време!?

  • 3
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801

    Може ли един полуолигофрен-бандит да изнудва цялата държава!? Като не може да плаща, да бъде оставен да фалира.
    То "Кремиковци" умря...

  • 4
    qmh avatar :-?
    ямх

    .....че кога комунист си е плащал сметките!?

  • 5
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    ...то па едно БДЖ...:)

  • 6
    xmm avatar :-?
    xmm

    И Ковачки,и БДЖ работят....
    Работят,но не плащат.
    За какво работят всъщност?

  • 7
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    До коментар [#6] от "xmm":

    Народ, който има поговорка, зАлудо работи, зАлудо не стой, едва ли ше разбере въпроса ти...който, в същност крие отговор на въпроса, защо сме на това положение...:)

  • 8
    dobivelkov avatar :-?
    Велков

    Ковачки иска да си вози сам кюмюра ли, що ли...

  • 9
    moi6e...tolkoz avatar :-|
    Мойше! Толкоз!!!

    До коментар [#1] от "dr_t":

    Този Ковачки не дължеше ли и няколко милиона на НОИ, но получи дългосрочна отсрочка?

  • 10
    johnniewalker avatar :-|
    johnniewalker

    Интересно този защо го държат над водата още посредством НОИ, БДЖ и още една купчина държавни институции и предприятия кредитирали подобието на бизнес... За да ни завлече с още няколко десетки милиона? За десерт след КТБ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK