С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 13 ное 2014, 18:10, 11093 прочитания

BG Menu: Гладни за ръст

Платформата за доставки има глобални амбиции и не ги крие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
5 корпоративни истории още ще разкаже "Капитал Daily" в следващия месец. Те ще са на компании, които са кандидатствали в конкурса и са подбрани от редакцията.

В края на септември започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (ПИБ). Подаването вече приключи, като се включиха 220 дружества. Това е третото издание на инициативата, която цели да насочи обществения интерес към предприемачеството. През тази година наградите ще бъдат с една повече - освен категориите за микро-, малки и средни фирми ще има и отличие за "Внедряване на иновации". Седемчленно жури ще оценява участниците, които ще се конкурират, на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Награждаването на победителите ще е на 19 ноември.


Владимир Давчев е жител на света. Звучи банално, но в неговия случай Земянското жителство сякаш е гравирано най-отпред на лицето му. Говори с еднаква лекота за България, Румъния, САЩ, Гърция, Лаос и Камбоджа. И не защото съпругата му е американка, не защото брат му живее и работи в чужбина, не защото урежда срещата си в София в 10.30, за да може вечерта да е другаде из Европа, а защото плановете му са такива - за света. "Какво ще правя после? Ами искам да мога да избирам какво да правя", казва Давчев. Разказва за BG Menu толкова бързо, че не смогваш да чуеш думите, камо ли да следиш всичко, и явно върши всичко така. А не че няма какво да разкаже, особено що се отнася до бъдещето. Намеренията му са да създаде най-съвършената платформа за доставка на храни не в България, не в региона, а на планетата. После? Ще видим.


Семейното начало

Всичко започва от "Престиж бизнес" - фирма за доставка на офис продукти. Тя всъщност е принадлежала на бащата на Владимир Давчев. "Тогава бях само на 16 години", разказва Владимир. От 1993 до 2004 г. той живее и учи в САЩ, където получава бакалавърска и магистърска степен. Първо учи в Bryant University, а после продължава в Boston College. В Щатите работи четири години в лекарствената дивизия на CVS Pharmacy - най-голямата фармацевтична верига в света. После близо година е консултант по маркетинг стратегия за Европа в Staples - една от големите вериги магазини за офис консумативи. Прибирайки се в България, явно донася със себе си и духа и стила на работа от САЩ - онзи с високите обороти (който явно не е чужд на семейството и по принцип). "Продадохме фирмата на баща ми и с парите стартирахме "Сагита", разказва Владимир Давчев. Малко по-късно добавя, че, "естествено" е похарчил всичко, че и много повече, но изобщо не изглежда натъжен от този факт, защото е убеден, че създава други стойностни проекти с мащабно бъдеще.

"Сагита" е инвестиционната компания, образно казано, "шапката", под която са приютени трите компании на бащата и сина, създадени от нея: BG Menu, Matrax и Medical Express. Първата доставя храни от ресторанти и магазини, втората е вносител на матраци Magniflex, а третата се занимава с каталожна търговия на медицинска техника и консумативи.



В момента по думите на Владимир Давчев 100% от времето му е ангажирано с BG Menu. Компанията всъщност оперира платформа за доставка на храни и хранителни стоки. Просто е: влизаш в сайта, избираш си храна, поръчваш си и доставчикът идва. Бизнес моделът е такъв, че от доста време (виж интервюто) BG Menu не извършва доставката пряко - прави го или съответното заведение, или ако то няма транспорт или предпочита да не извършва тази услуга - пратката се донася от куриер, с когото операторът има договор. "В момента всъщност разработваме най-развитата платформа за доставка на храни в света", казва на няколко пъти Давчев - което оправдава усмивката му при мисълта, че в нея са инвестирани милиони. Не казва точно колко, но пък знае, че ще трябват още. През миналата година BG Menu получава 200 хил. евро от фонда Launchub, а в момента е пред затваряне на сделка с частни инвеститори с тригодишен хоризонт. Макар Давчев да не разкрива подробности, споделя, че след три години най-вероятно тези инвеститори ще имат контролен дял от фирмата.

От България, през Румъния и още по-далеч

Към момента всъщност BG Menu е част от компанията "Хелоу хънгри" (част от "Сагита къмпани"). В "Хелоу хънгри" влизат българската марка BG Menu и румънските "Куики" (Quiky) и "Оливиер". С парите от фонда за start-up финансиране и с тези от частните инвеститори всъщност са купени двете румънски дружества. В момента моделът на доставка в Румъния е предимно през мобилни апликации, а в България - предимно през сайта. Според Владимир Давчев в индустрията, в която той работи, традиционно при сделките за покупка на дружества един потребител през мобилна апликация струва седем-осем пъти повече от потребител през сайт. В Румъния стадият на развитие на пазара със сайтовете е пропуснат, но в България пазарът в момента е именно на този етап от съзряване.

Що се отнася до числата - за 2013 г. приходите на компанията за доставка на храни и хранителни стоки са малко над 500 хил. лв., а финансовият резултат - "много малка печалба", казва Давчев. За тази година той е наясно, че ще е на загуба. По думите му до 2017 г. не планира да спечели пари от "Хелоу хънгри" именно заради инвестициите, които непрекъснато се правят. "Пазарът в България е малък, но има потенциал. Ние инвестираме в самата платформа, в технологиите, в персонала, в маркетинг", разказва Давчев. И всичко това се прави именно с цел да се създаде най-доброто в сектора, което да може да се разраства и на големи пазари.

Към момента в "Хелоу хънгри" работят близо 60 души. Поръчките се приемат през телефон, таблет, компютър. Предлаганите артикули за доставка са над 200 хил., а ресторантите и заведенията партньори са общо около 700, от които 500 в България.

Какво предстои? Освен експанзията в Гърция, Сърбия, Македония, разбира се, мисли се за някой от по-големите европейски пазари. Разбира се, и за завръщане в САЩ. "Все пак съпругата ми е американка", казва Давчев. С нея очевидно уговорката е била в стил "завръщане за малко в родината". И така десет години. Самата тя също не си губи времето тук - работи последователно като маркетинг директор на "София ленд", после за три години в "Телерик", а в момента отглежда бебе. "Да, ще се върнем в САЩ", казва Владимир Давчев. И признава, че няма конкретна идея с какво ще се занимава след, например, пет години. Освен че иска да се направи нещо така, че на различните и немалко места на планетата, където хората гладуват, това да спре да се случва, докато на други места други хора просто изхвърлят храна.

Владимир Давчев, основател на "Хелоу хънгри":Планираме експанзия и в Гърция, Македония и Сърбия

Планирате ли да се разраствате още и къде?

- В момента фокусът ни е върху максималното разрастване в България и Румъния. Преди да помислим за други страни, трябва да сме сигурни, че сме номер едно на тези пазари в този бизнес. Но другите държави, от които се интересуваме и проучваме, са Македония, Гърция и Сърбия. Но пак казвам - в момента сме концентрирани върху експанзията си в България и Румъния. Тук работим в 12 града, а в Румъния все още 99% от бизнеса ни е в Букурещ, макар и да обслужваме четири града. Целта ни е в момента, в който сме сигурни, че имаме много голямо предимство пред всички в Букурещ, да погледнем и към другите градове там. Тъй като Румъния логистично се обслужва много по-трудно от България. Като хора и капитал там се изисква много повече за едно и също. Поради големите дистанции, пътищата и Карпатите едно пътуване от 300 километра може да е шест-седем часа.

А какво се случва на българския пазар? Расте ли на него нишата на вашия тип бизнес - доставки на храна? И ще продължи ли да расте?

- Пазарът расте както в света, така и тук. Факторите за това са както на макро-, така и на микрониво. На макрониво интернет все повече навлиза, потребителите му стават все повече, а нашата услуга е фокусирана точно върху тях. Отделно хората все повече поръчват по няколко причини. Първо, имат все по-малко време, второ - работят все повече (ако доскоро работеше единият в семейството, сега масово работят и двамата), и, трето - така могат да контролират крайната сметка. Когато човек отиде на ресторант с приятели, никога не знае, или поне не знае с точност, колко ще плати накрая. Но когато поръчаш нещо при нас, знаеш, че ще трябва да платиш точно 29.99 лв. например. На микрониво самата индустрия привлича повече играчи, става по-конкурентна и се наливат все повече средства в инфраструктура, в технологии. И така услугата става по-позната, по-разпознаваема.

Какви шансове можете да имате в Гърция според вас?

- Гърция е най-конкурентният пазар в региона. Но нека погледнем например американския пазар. Той е страхотно наситен, но защо? Защото има и страхотно голям потенциал. Нещата там излизат извън това кой е бил първият или вторият играч и кой е най-голям. Вече се развиват всякакви ниши в бизнеса. Примерно представете си услугата доставка на храна от най-добрите готвачи в Щатите. Това е услуга, която, ако се предложи тук, би имала три-четири поръчки на ден. Поради мащаба на пазара обаче, както е и на някои от най-големите пазари в Европа, там има много по-голям потенциал. И когато основният бизнес се запълни с големи играчи, се оформят и по-малки ниши. И значи има възможност и за теб да генерираш приходи и печалба.

Тоест разчитате на мащаба на пазара и на възможността за нови ниши?

- Да. Всъщност за Гърция имаме конкретен план как бихме могли за сравнително кратък срок да станем един от големите играчи, а не нишов такъв, тъй като освен възможностите за органичен растеж съществуват и такива за сливания и придобивания. Това е много бърз начин за навлизане на пазара. Както направихме в Румъния. Ние преди пет месеца в Румъния нямахме нищо, а в момента след двете сделки тя ни е по-голям пазар от България по брой поръчки.

Каква е средната сметка на човек, който си поръчва храна за вкъщи?

- Трябва да разделим двете услуги, които предлагаме. Едната е като "Куики" в Румъния, където ние през куриерска фирма обслужваме ресторанти от среден и висок клас. Там поради вида услуги, типа ресторанти и съответния тип клиенти средната сметка е 24 евро. В България е 22 евро. Но когато погледнем доставките на бърза храна като пица, дюнер, китайска храна, средната стойност на една поръчка е 10-12 евро, като в Румъния е малко по-висока.

Колко остава за вас от 10 евро платена храна?

- Ние правим пари по няколко начина. Освен това, че имаме комисиона, която получаваме от ресторантите, ние предлагаме все повече услуги, които ни дават възможност за приходи, без да ощетяваме ресторанта. Но в момента не мога да коментирам комисионите.

Дайте тогава пример за такава допълнителна услуга.

- Ние от една година всъщност не доставяме храна пряко, но десет години сме го правили.

Тоест 10 години имахте собствен транспорт и шофьори?

- Да. Десет години доставяхме храна пряко. Имахме шофьори, коли, мотопеди, колела - всичко, което се движи. Но вече не работим по този начин, това е аутсорснато или самите ресторанти си го правят. Но ние сме една от 10-те или 15-те компании в света, които са правили доставка на храна толкова много години. И цялото това ноу-хау сме го свели в една апликация, която предоставяме на нашите партньори ресторанти срещу съвсем малка такса и те могат да я използват за цялата си логистика.

Ако един ресторант е на вашата платформа, има ли право да бъде и в конкурентна?

- Да, може където си иска.

Но куриерът, който ви обслужва, няма право да работи с ваш конкурент?

- Не, няма. Всъщност не че няма, той иска да работи само с нас. Просто ние, бидейки най-големият играч, можем да си позволим да даваме и най-големи поръчки. А причината за тази ексклузивност е, че ние инвестираме в ноу-хау.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кои са иновативните предприятия на 2019 г. Кои са иновативните предприятия на 2019 г.

Осем компании получиха отличия в конкурса, който се организира за 15-а поредна година

5 дек 2019, 1407 прочитания

Софтуерната индустрия вече отговаря за 2.9% от БВП 3 Софтуерната индустрия вече отговаря за 2.9% от БВП

Общите приходи на компаниите в сектора за 2018 г. са 3 млрд. лв., а заетите са общо 33 хил. души

5 дек 2019, 1423 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
ЕС вероятно ще одобри сделката между Etihad и Alitalia

Базираният в Абу Даби превозвач иска да купи 49% от италианската авиокомпания

Още от Капитал
Има ли спасение за "Топлофикация София"

Общинското дружество е в критично състояние, но ръководството му твърди, че има въможноти за стабилизиране

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

Ново място: Little Bird Place

Галерията е посветена на взаимовръзките между природата и изкуството

Velvet November

30 години след Нежната революция чешките дисиденти, социолози, историци правят равносметка на фона на протести

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10