Мода с бърза доставка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мода с бърза доставка

Складовете на компанията

Мода с бърза доставка

Сайтът Fashion Days вече ще работи със стоки на склад и значително по-кратък срок за изпращане на покупките

Радостина Маркова
13254 прочитания

Складовете на компанията

© Капитал


Харесвате си обувки на John Galliano от последната кампания с намалени цени. Правите  заявка онлайн и чакате. В най-общия случай - между две и три седмици, докато сайтът обработи поръчките и организира доставките. Така, накратко, работят компаниите за т.нар. flash sales (онлайн продажби чрез ограничени във времето кампании с големи  отстъпки). По този модел доскоро се развиваше първата и най-голяма платформа от този тип в България, а и в Източна Европа - Fashion Days, част от едноименната швейцарска  група.

От няколко месеца обаче бизнесът на базираната в Цюрих група компании е различен - flash sales моделът остава, но не като основна част от продажбите. Платформата вече функционира повече като стандартен електронен магазин за мода - с продукти на склад и значително съкратено време за доставка. В новия вариант то е до 3-4 дни за всички пазари, където Fashion Days оперира.

За швейцарската група решението е стратегическо и цели да запази възходящия тренд на продажбите (виж таблицата). В по-общ план може да се разглежда и като част от тенденция за разнообразяване на бизнес модела в световен план.

Пътят на доставката

Бизнесът на Fashion Days започва през 2009 г. чрез регистрираната в Швейцария едноименна компания. На фокус са пазарите в Централна и Източна Европа, като през следващите две години групата започва да работи на седем от тях - първо в Румъния, след това в Чехия, Словакия, Словения, България, Унгария и накрая в Полша.

Моделът е подобен на този, наложен в края на 2007 г. от Gilt Groupe на американския пазар. В основата му са кратки кампании, по време на които ограничен кръг потребители могат да пазаруват продукти на скъпи модни марки на силно намалени цени. Нещо като онлайн разпродажби. При тях отстъпките достигат 70-80% от редовната цена, макар и с уговорката, че се предлагат колекции от минал сезон. Достъпът е на клубен принцип, като условието да пазаруваш е да си регистриран потребител.

От самото начало Fashion Days развива този модел, като работи с кампании със средна продължителност от 3-4 дни. Преди всяка от тях сайтът сключва договор с марката, чиито продукти предлага. Самата  поръчка обаче се прави едва след края на кампанията, когато са събрани заявки от клиенти. Следва доставка до централен склад, от където чрез куриерски фирми продуктите се разпращат до получателите. Процесът отнема време и клиентите получават поръчките си две-три седмици след заявката. Според мениджърите на Fashion Days това е довело до смяна на модела.

По думите на оперативния директор на групата Питър Рон повратът настъпил в края на 2011 г., когато мажоритарен собственик на Fashion Days стана фондът за инвестиции в електронна търговия Naspers (част от портфолиото му са също Emag и OLX). По това време компанията расте, но се нуждае от финансова подкрепа, за да се развива и да инвестира в проучвания на потребителските нагласи. Резултатите от тях показват именно това: основен проблем са бавните доставки.

"Очаквано за нас flash sales моделът бързо набра популярност, защото предлагаме скъпи марки на достъпни цени. Хората обаче не искат да чакат", констатира Питър Рон.

С това първата крачка към промяната е направена.

По нов начин

Потребителите усетиха разликата тази пролет. От няколко месеца в сайта на Fashion Days може да се пазарува и без регистрация (извън flash sales кампаниите), портфолиото от марки се разраства, предлагат се и актуални колекции, но вече на редовни цени. Най-видимата промяна обаче е срокът на доставка - сега за седемте пазара на групата той е 3-4 дена, а за Румъния - дори в рамките на следващия ден.

Зад това стои нова организация на работа - предлаганите продукти са налични на склад, където заявките от крайни клиенти се приемат и обработват за часове. Групата оперира с три складови бази и разпределителен център с обща площ от 7 000 кв. м. в покрайнините на Букурещ, откъдето обслужва всички пазари. Наличните артикули са 500 000 от 1000 марки. Повечето стоки с намалени цени също са налични на склад.

Според Питър Рон с новата организация групата може да достави 92% от предлаганите артикули в срок до два дни, докато преди това е важало за едва 5% от тях. Проучванията показват, че нараства и удовлетвореността на клиентите - ако преди промяната тя е била 5.3 по десетобалната скала, сега е 8.6 точки. Според статистиката на компанията това намалява и дела на върнатите стоки, като целта е през 2015 г. той да падне под 10%.

Глобално погледнато

Извън тези числа промяната при Fashion Days може да се разглежда и като част от глобална тенденция за постепенно изчерпване на flash sales модела. Ако в първите години приходите на този тип компании растяха в пъти, сега запазването на ръста изисква повече усилия, включително и завой в политиката на продажби.

Причините, според пазарните анализи, са свързани със самия генезис на този тип търговия. В Щатите например появата на Gilt Groupe съвпадна с началото на кризата, когато много реномирани марки трябваше да изчистват големи количества стока от минали колекции. С времето обаче големите брандове пренастроиха производствата си към новите пазарни условия, а и развитите пазари излизат от рецесия и потреблението се възстановява. Освен това на много от тях сезонните разпродажби са регулярни и със значителни ценови отстъпки, а в някои случаи това важи и за актуални колекции.

Това неизбежно ще се усети и в Източна Европа, макар и картината тук да е по-различна. На много пазари в региона ключови търговци отсъстват или поне не са директно представени, за да предложат разнообразие от продукти и конкурентни цени. Това отчасти се компенсира от електронната търговия и обяснява защо страни като България са в Топ 3 по продажби и ръст за групата Fashion Days. Номер едно и по двата показателя е румънският пазар.

В крайна сметка обаче и швейцарската група излезе от чистия flash sales модел, като редом с изброените по-горе предимства печели и още едно: разширява кръга от предлагани марки, а за някои от тях се превръща и в платформа за присъствието им в Източна Европа.

Ева Вучева, мениджър "Корпоративно развитие" в групата, дава пример с брандове като Mexx и Esprit, които затвориха магазините си в Румъния, но останаха на пазара през Fashion Days. В България също има пример, но в обратна посока - Mango, която тази година влезе директно, от следващата пролет ще се продава и през модния сайт.

За испанската марка това е възможност да покрие пазара бързо и без значими инвестиции в магазини, особено извън големите градове. За много други брандове това е и начин да проучат интереса и да разширят познаваемостта си преди физическата експанзия в нови страни.

За компаниите в сферата на електронната търговия бъдещето изглежда ясно нагоре. От потребителска гледна точка интернет предлага комбинация от разнообразни продукти, бързо и удобно пазаруване. От тук нататък въпросът е да уцелят подходящия модел.  

Бизнес за 100 млн. евро

С очаквани приходи от 100 млн. евро тази финансова година (до март 2015 г.) Fashion Days се очертава като лидер в онлайн продажбите на мода за Централна и Източна Европа. През последните три години групата отчита постоянен ръст на приходите, като за тази очакваните нива са близо 37%.

Българският бизнес също расте - през 2013 г. приходите на регистрираното в София "Фешън дейс шопинг" са достигнали 20.5 млн. лв. и спрямо година назад са се увеличили с 22.5% (близо до средния ръст на групата за периода). С подобни резултати дружеството има сериозна преднина пред конкурентите си в сегмента на flash sales и онлайн продажбите на мода. Сред тези с международен бизнес е платформата Stilago, която започна дейност в началото на годината като част от словенската група Studio Moderna, но впоследствие бе придобита от германската Klingel Group. На пазара оперират и български сайтове като Trendo. Като цяло обаче обемът му е трудно изчислим, макар и проучванията да класират България като една от най-активните страни в региона при онлайн покупките на дрехи и обувки - според Consumer Barometer на Google около 51% от потребителите в страната пазаруват през мрежата.

На тази база мениджърите на Fashion Days очакват продажбите да растат и на местно, и на групово ниво. В основата са както оптимизацията на дейността и промяната на модела, така и прогнозите за органичен ръст - от привличане на нови клиенти и разширяването на портфолиото от марки. Каналите за продажба също се увеличават - сайтът вече е достъпен през апликации за iPhone и iPad, а до края на годината се очаква и Android приложение. С това продажбите през мобилни устройства също нарастват и вече са 31% от общите.

По отношение на навлизането на нови пазари Ева Вучева обясни, че групата има такива планове, но през следващата година фокусът ще е в налагането на сайта след промените в концепцията му.

Харесвате си обувки на John Galliano от последната кампания с намалени цени. Правите  заявка онлайн и чакате. В най-общия случай - между две и три седмици, докато сайтът обработи поръчките и организира доставките. Така, накратко, работят компаниите за т.нар. flash sales (онлайн продажби чрез ограничени във времето кампании с големи  отстъпки). По този модел доскоро се развиваше първата и най-голяма платформа от този тип в България, а и в Източна Европа - Fashion Days, част от едноименната швейцарска  група.

От няколко месеца обаче бизнесът на базираната в Цюрих група компании е различен - flash sales моделът остава, но не като основна част от продажбите. Платформата вече функционира повече като стандартен електронен магазин за мода - с продукти на склад и значително съкратено време за доставка. В новия вариант то е до 3-4 дни за всички пазари, където Fashion Days оперира.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    todorov_g avatar :-|
    todorov_g

    Ами тези големи отстъпки въобще не са гаранция за ниски цени. Една известна марка обувки в сайта с "голямо намаление" беше на по- високи цени от колкото в магазините на марката в София. Така, че не само бързината на доставките е важна.

  • 2
    dremla avatar :-|
    Bulletproof

    Абсолютно съгласна съм с горния коментар! Стартовите цени на продуктите във FashionDays са силно завишени, в сравнение с цените на другите търговци, предлагащи същите брандове. И разликата изобщо не е малка - при новите колекции има разлики от около 150-200 лв...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    wmz04371669 avatar :-|
    Благодетел

    До коментар [#2] от "Забравила съм си червената шапчица": Не само от Фешън дейс, но и в Емаг цените на продуктите им са ужасно неадекватни, но вероятно с финсновия ресурс на мажоритарния собственик успяват да правят сериозни реклами и да "зарибяват" заблудени потребители, което едва ли ще продължи повече от още година-две....

  • 4
    fashion_days avatar :-|
    fashion_days

    Здравейте,

    Във Fashion Days се стараем всеки път да договаряме възможно най-добрите условия за своите клиенти, като при някои разпродажби отстъпките ни достигат до -90%.

    Цените на новите колекции на сайта ни отговарят на наложените от съответната марка цени за региона. Намаления от тези цени се правят след строго регламентирани периоди, които са договорно установени и би следвало да важат за всички дистрибутори на марките. Ние непрекъснато следим цените на пазара и в редките случаи, в които забележим несъответствие, незабавно координираме това с марката-доставчик.

    Приятен ден на всички!

    Fashion Days

  • 5
    milokali9 avatar :-|
    milokali9

    Приятели,
    щом коригирате цените, то тогава коригирайте си серията ГЕОКС мъжка линия. Спортно елегантни обувки с налични номера до 43. Исках да закупя чифт за цена 259 лв мисля , è бяха. В магазина същите са 195 ! Ако това са най-добри цени здраве му кажи.
    Предполагам това е изключение, но трябва да светне червена лапма . А тъй като съм убеден, че някой ще опита да ме оборва...няма смисъл. Обувките са последна серия на Геокс налични и в Сити Център и София Ринг Мол. Имам и снимки с цената - 195 български лева.

  • 6
    dremla avatar :-?
    Bulletproof

    До коментар [#4] от "fashion_days":

    Много думи - малко смисъл.
    Бихте ли обяснили например защо тази рокля: https://www.fashiondays.bg/product/just-cavalli-multicolored-dress-10604309-1/?lt=bc , във Вашия сайт струва 1119.90 лв. (573 Евро), а в официалния сайт на марката (http://store.robertocavalli.com/bg/justcavalli/short-dress_cod34458667dg.html?referergallery=29092 ) струва 500 Евро. Това са 150 лева разлика! Вие искате да кажете, че Вашата цена е такава, защото от Кавали са решили в България да продават дрехите си със 150 лв. по-скъпо?

    След като бяхте така добри да отговорите на предните коментари, ще се радвам да отговорите и на този.

  • 7
    fashion_days avatar :-|
    fashion_days

    Здравейте!

    Ние предлагаме всички нови колекции на препоръчана от доставчика цена. Не отричаме, че е възможно на друго място да попаднете на артикул, който да бъде с по-ниска цена от нашата. Ценообразуването се определя индивидуално от всеки търговец и ние нямаме контрол върху стойността на продуктите в други онлайн или офлайн магазини. Въпреки това непрекъснато се стараем да следим цените, включително по клиентски сигнали, за да отговорим максимално адекватно на търсенето.

    Поздрави и хубава вечер!

    Fashion Days


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.