Пазарът за сателитна телевизия в България е силно конкурентен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът за сателитна телевизия в България е силно конкурентен

Пазарът за сателитна телевизия в България е силно конкурентен

Михай Урсой, регионален мениджър на SES Astra за България, Румъния и Молдова, в интервю за "Капитал Daily"

Юлиян Арнаудов
14197 прочитания

© SES Astra


Какви са ви впечатленията за пазара на сателитна телевизия в региона?

- Сателитният пазар е много конкурентен в България и Румъния. Особено в Румъния, където разполагаме с няколко сателитни оператора, които се борят за всеки клиент. На румънския пазар се съревновават SES Astra, Amos, Telenor, Eutelsat, Intelsat, Telesat – тоест има шест компании, които предоставят сателитен сигнал. В България са Hellas Sat, които са собственост на ArabSat, но името на сателита остана същото. Неговите услуги се използват в момента от "Булсатком", които също се подготвят да изстрелят собствен спътник. След това са Intelsat, които предоставят сигнал на БТК. SES Astra също присъства на българския пазар, като имаме няколко клиента, които от време на време използват услугите ни. Нашата цел е да пробием в страната, като опитваме всякакви възможности.

Новото в България е, че "Мобилтел" пуснаха платформа за сателитна телевизия и съм много любопитен как тази услуга ще се развие, дали ще успеят да привлекат клиенти. Това са основните елементи на местния пазар и, както виждате, тук конкуренцията е ожесточена.

Мислите ли, че "Мобилтел" ще успеят да спечелят добър пазарен дял в разпространението на сателитна телевизия?

Визитка:

Михай Урсой е мениджър на SES Astra за Румъния, България и Молдова. Той е в екипа на компанията от 5 години и оттогава отговаря за развитието на бизнеса на Astra в региона. Завършил е география и икономика в Букурещкия университет и бизнес администрация в Оксфорд.

- Аз не мога да прогнозирам това – всичко зависи от тях и от потребителите. Телевизионният пазар е вече доста наситен. Има повече от 80% проникване сред населението на платени тв услуги, което е значително. Освен това останалите потребители приемат безплатен цифров ефирен сигнал, макар че, доколкото знам, процесът по цифровизацията в страната не премина гладко и изпитва затруднения. При такъв развит и конкурентен пазар на пръв поглед няма място за нови играчи. Но това е относително. Например в Румъния, където пазарът също е много силно наситен, телекомът Orange успя да пробие. През изминалата година те пуснаха услуга за сателитна телевизия, като Astra им предоставя връзката. Досега, което е доста кратък период, привлякоха близо 100 хил. абоната. Макар да не им беше лесно, те просто изиграха много добре картите си и успяха да предложат различни услуги.

Как Orange постигнаха това в Румъния?

- Те съумяха да бъдат различни от конкуренцията, като например не заложиха на ниската цена, а заложиха на висококачествените канали. Когато Orange стартира услугата, те предлагаха над 100 канала, от които 43 са HD. Няма друга платформа в Румъния, която да разполага с толкова много HD канали. Това се оказа голям фактор и потребителите в страната започнаха да го оценяват. HD каналите не са нещо от бъдещето, те са налични в момента. Мисля, че в България хората започнаха да го разбират това.

Каква е формулата, за да може нов играч да навлезе на подобен наситен пазар и да привлече повече потребители? Да се ориентираш към крайните потребители или чрез договори за продажба на едро – т.нар. White Label споразумения?

- Лично аз не съм виждал успешни примери в региона за разпространение на сателитна телевизия чрез White Label споразумения. В България все още не знам за подобен проект, който да е успял, в Румъния не се оперира по такива модели. Запознат съм и с доста други пазари, закъдето не съм чувал подобна формула да е постигала пазарен успех. Затова смятам, че първият модел – директната продажба до крайните клиенти, ще работи по-добре. Особено ако си голям телеком, за теб е по-важно да достигнеш до крайните абонати.

Споменахте, че Astra има български клиенти, които ползват услугите й – кои са точно те?

- Основно това са медийните тв компании, които ползват услугите ни, когато им потрябва повече капацитет. Всички големи тв канали в България използват нашия сателитен сигнал от време на време, за да могат да излъчват важни събития на живо. Това може да са спортни събития, извънредни новини. В България и Румъния клиент ни е CME, който е собственик на bTV. Astra разполага с най-мощния сателит за предоставяне на временен капацитет. Той е разположен на 23.5 градуса изток, което е идеално местоположение за България, и ако не се лъжа, координатите на София са почти сходни.

Планирате ли по-директно навлизане на българския пазар?

- В общи линии се опитваме да намерим подходящи партньори, с които да стартираме подобен тип услуга. Astra не пуска самостоятелно DTH телевизия към крайния клиент, затова не планираме да пускаме собствена платформа. Реално сателитните оператори не правят това, те разполагат с партньори, които да продават на едро и дребно.      

С кои компании водите преговори?

- Не мога да коментирам конкретно. Във всеки момент обсъждаме с някои компании подобни действия и винаги сме отворени към преговори с всеки.

До две години "Булсатком" планира да изведат собствен сателит. Това ще промени ли пазара за сателитна телевизия на Балканите?

- Трудно е да се каже. Както споменах – пазарът е много конкурентен. Те ще трябва да са подготвени за много сериозна битка. Трябва да се вземе предвид, че "Булсатком" се опитва да интегрира колкото се може повече вертикални телеком услуги. Компанията реши да изстреля собствен сателит – нещо, което хората не очакваха да се случи. Но това е тяхната стратегия – да развиват самостоятелно всички технологии за масови комуникации от сателит, през мобилна мрежа до оптика. Те диверсифирицат и интегрират различните услуги. Ако трябва да се върнем на спътника – той все пак е само един, докато например Astra разполага с над 50. Само за региона на Европа имаме пет идеални като разположение сателита, които покриват много добре Балканите. Всички те предоставят високо качество на връзката, като Astra постави стандартите за подобен тип комуникация. Осигуряваме стабилен сигнал с 99.99% шанс за непрекъсваемост.

Освен това "Булсатком" трябва да могат да предоставят голямо количество канали, които да са качени на техния сателит. Утвърдените сателитни оператори разполага с голямо количество съдържание. Astra например разполага с 200 канала, качени на спътниците. Те са необходими, за да може всеки клиент на компанията да започне да развива нови проекти при доставката на DTH телевизия. Когато изстрелваш първия си сателит, реално започваш от нулата, а този процес е доста труден.

- Всичко зависи от това как са изградени транспондерите на сателита и как се предава връзката. Технологията, с която работи Astra, позволява да се предоставя стабилен сигнал при определени размери на приемната чиния – максимум 60 см диаметър. Освен това зависи и колко силно излъчвате сигнала – ако заделите цял транспондер за един HD канал, ще разполагате с много стабилна и кристална връзка.

Какви са ви впечатленията за пазара на сателитна телевизия в региона?

- Сателитният пазар е много конкурентен в България и Румъния. Особено в Румъния, където разполагаме с няколко сателитни оператора, които се борят за всеки клиент. На румънския пазар се съревновават SES Astra, Amos, Telenor, Eutelsat, Intelsat, Telesat – тоест има шест компании, които предоставят сателитен сигнал. В България са Hellas Sat, които са собственост на ArabSat, но името на сателита остана същото. Неговите услуги се използват в момента от "Булсатком", които също се подготвят да изстрелят собствен спътник. След това са Intelsat, които предоставят сигнал на БТК. SES Astra също присъства на българския пазар, като имаме няколко клиента, които от време на време използват услугите ни. Нашата цел е да пробием в страната, като опитваме всякакви възможности.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    sstefanivanov80 avatar :-|
    stefan_ivanov

    Моето мнение че сега на мода са смарт телевизорите ,пускаш им нета и гледаш колкото канали си искаш ,пък на тези сателитни антени им е неудобно че отгоре на балкона комшията като пусне водата и може да ти я счупи.

  • 2
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    До коментар [#1] от "stefan_ivanov":

    Пък аз не съм много съгласен с вас, щото си имам антена от доста годинки и досега никой и нищо не ми я е счупило. Виж, ако можеш да си осигуриш качествен сигнал от нета, може и да може да гледаш много канали, ама не навсякъде това е възможно, поне не засега...

  • 3
    comandante avatar :-|

    И какво ме конкурентното ?
    Вече няма нищо по-нормално от това при който и да отидеш да изнудват с договори за 1 , 2 или повече години !



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK