Автомобилният пазар в Европа е на път да порасне за пръв път от 7 години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автомобилният пазар в Европа е на път да порасне за пръв път от 7 години

Reuters

Автомобилният пазар в Европа е на път да порасне за пръв път от 7 години

Продажбите през октомври са се увеличили за 14-и пореден месец

2348 прочитания

Reuters

© Reuters


Продажбите на автомобили в Европа отчетоха годишен ръст от 6.2% през октомври, като по този начин автомобилният пазар е на път да постигне първата си година на растеж от 2007 г., предаде Reuters. Увеличаването на сделките е подхранено от ценовите отстъпки на компании като Renault, BMW и Fiat Chrysler. Търсенето на всички големи пазари освен Франция нараства. Продажбите в сектора са се увеличили за 14-и пореден месец след шест години на спад, но остава все още малко под върха, достигнат преди началото на глобалната финансова криза.

Положителни резултати

Регистрираните нови автомобили през миналия месец са били 1.11 млн. спрямо 1.05 млн. година по-рано, показват данните на Еuropean Automobile Manufacturers’ Association (ACEA). Продажбите за последните 10 месеца са нараснали с 5.9%, достигайки 11 млн. броя.

В Испания продажбите са нараснали с внушителните 26% през октомври. Правителството в Мадрид изпълнява програма за мотивиране на собствениците да продават старите си автомобили за скрап и да купуват нови. Във Великобритания, Италия и Германия също се отчита повишение на сделките. Единствената голяма европейска икономика, в която се наблюдава спад на регистрираните автомобили на годишна база през октомври, е Франция. Продажбите в страната са намалели с 3.8%.

В България през октомври е отчетен спад на месечна база от 0.3%, но на годишна има ръст от 8%. За десетте месеца в страната са продадени 16 832 нови автомобила, но трябва да се има предвид, че част от тях се изнасят в други страни от ЕС заради по-ниските цени у нас.

Автомобилната индустрия в Европа все още се възстановява от най-големия си спад за последните 20 години, който отчете през 2013 г. Той беше резултат от шест последователни години на свиване на пазара. През последната година ситуацията трайно се променя, като октомври е 14-ият пореден месец на нарастване на продажбите – най-дългата положителна поредица, откакто ACEA събира данни за пазара от 1990 г.

"Скоростта, която пазарът е набрал сега, е значително по-добра от това, което можехме да очакваме в началото на годината", каза пред Reuters Филип Хушо, анализатор в лондонското поделение на UBS. Експертът посочва още, че условията за ценообразуване остават сурови и няма големи възможности за подобряване в тази сфера.

През миналия месец четири от пет от най-големите автомобилни производителя в Европа са отчели ръст на продажбите. Брандовете на френската Renault са реализирали 10% нарастване на продажбите, като най-търсените модели на компанията са Captur, Duster и хечбекът Sandero. BMW също отчита ръст от 9.5%, а Fiat Chrysler, Ford, Volkswagen и Peugeot реализират нарастване на продажбите на европейския пазар съответно с 8.4, 4, 7.2 и 1.1%. Два от брандовете на General Motors - Opel и Vauxhall, са продали с 11% повече автомобили, а Mercedes-Benz, който е собственост на Deimler – с 9.1%.

Значителни отстъпки

Намаленията на цените в Германия – най-големия автомобилен пазар в Европа, и рекордно ниските лихви по кредитите спомогнаха за увеличаването на търсенето дори и в момент, в който прогнозите за ръста на икономиката на Европейския съюз (ЕС) бяха понижени. Средните отстъпки на дилърите в страната бяха около 11.8% от обявената продажна цена през октомври. Така те запазиха нивата си от предишните два месеца и достигнаха до най-високото си ниво за тази година, се посочва в публикация на Autohaus PulsSchlag.

На върха на класацията за най-големи отстъпки се нарежда италианско-американският автомобилен гигант Fiat Chrysler, чиито намаления достигаха до 14.8%. Малко зад тях са и френските компании Renault и PSA Peugeot Citroen, които предлагаха намаления на цените на автомобилите си от 13.9%.

Продажбите на автомобили в Европа отчетоха годишен ръст от 6.2% през октомври, като по този начин автомобилният пазар е на път да постигне първата си година на растеж от 2007 г., предаде Reuters. Увеличаването на сделките е подхранено от ценовите отстъпки на компании като Renault, BMW и Fiat Chrysler. Търсенето на всички големи пазари освен Франция нараства. Продажбите в сектора са се увеличили за 14-и пореден месец след шест години на спад, но остава все още малко под върха, достигнат преди началото на глобалната финансова криза.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    и тук лека-полека започна да се усеща адекватно пазарно поведение. Някои от дилърите престанаха да мечтаят за луда норма на възвръщаемост.

  • 2
    pitashtia avatar :-|
    Питащият

    Намалиха цените, а старите автомобили се скапаха , но е рано да се радват от тази промишленост на някакъв ръст. Доходите растат само по върховете , а всички останали си броят центовете.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK