Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 18 ное 2014, 18:38, 12671 прочитания

"Артек роботикс": Командири на роботи

Млада компания от трима души иска да завземе специфична IT ниша - да препрограмира машини

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
3
корпоративни истории още ще разкаже "Капитал Daily" през следващата седмица. Те ще са на компании, които са финалисти в конкурса и са подбрани от редакцията.

В края на септември започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (ПИБ). Подаването вече приключи, като се включиха 220 дружества. Това е третото издание на инициативата, която цели да насочи обществения интерес към предприемачеството. През тази година наградите ще бъдат с една повече - освен категориите за микро-, малки и средни фирми ще има и отличие за "Внедряване на иновации". Седемчленно жури ще оценява участниците, които ще се конкурират, на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Награждаването на победителите е на 19 ноември.
България е далеч от центъра на автомобилостроенето. След десетките дружества за компоненти сега един млад екип опитва нова ниша - препрограмира поточни линии в автозаводи. Създадена преди броени месеци от програмиста Тодор Добрев, "Артек роботикс" е от малък екип, който се занимава именно с програмирането на индустриални роботи.
Добрев има дълъг опит като системен програмист, а през последните години се специализира именно в тази ниша. Успява да се утвърди като много добър специалист в бранша. Идеята за създаването на "Артек роботикс" всъщност идва като съвет от работодателя след извършен успешен проект за Ford.
 
Румънското начало

Всичко започва, когато Добрев отива по спешност в завод на Ford в Румъния. В него трябва да се произведат около 250 автомобила, като производството трябва да започне веднага. Целият процес трябва да бъде завършен до 6 часа сутринта, защото после започва работата на роботите. Следва цяла нощ на препрограмиране на поточната линия, като в нея има много и различни роботи. На място има и програмисти, които са част от компанията и помагат за проекта. Към 5 часа сутринта приключват цялата процедура.
След бързото и успешно приключване на проекта техническият екип на Ford съветва Добрев да започне да се занимава като подизпълнител с тази дейност, а не като агент на свободна практика, и искат да работят с него, а не с мениджъри по проекти. Така се създава "Артек роботикс".
В момента компанията вече има два големи завършени проекта, които са основно за Ford, но компанията работи и по по-малки задачи. Клиенти на компанията са Ford, Jaguar, производители на роботи като Kuka, VDL Steelweld, софтуерни разработчици като Introsys и други.
 
Големият интерес
 
"Артек роботикс" може да е основана през юни, но не се оплаква от липса на търсене на нейните услуги. Дори то е по-голямо, отколкото компанията има капацитет да поеме. Причината за силния интерес от страна на производителите е добрата репутация, която си е изградил Тодор Добрев в бранша, обявява Теодор Георгиев, един от програмистите в "Артек роботикс". В момента екипът на фирмата се състои от трима експерти, които имат голям опит в програмирането на индустриални роботи. Компанията работи и с мениджъри по управление на проектите, които обаче действат на граждански договори и на проектен принцип.  
Задачата на програмистите е, когато има задание за започване на дадено производство автомобили в конкретен завод, те отиват на място и задават спецификациите и данните, по които да работят роботите. Екипът следи за изпълнението на задачата и много често се налагат корекции на място, дори и когато процесът по работата на поточната линия е започнат. Целта е да се оптимизира цялата дейност колкото се може повече. Самите машини използват стандартни програмни езици като C, Python, Basic и други, като непрекъснато се правят промени в програмирането, за да може да работят добре.
Специалистите нанасят данни за всеки робот – къде да се движи, как да заварява, дали обектът е чуплив при преместване. Изобщо всички дейности, които извършва на поточната линия.


 
Отговорна работа
 
Програмистите отговарят за всяко едно действие на роботите, затова тяхната работа изисква прецизност и концентрираност. Ако вземем за пример проекта в Румъния, можете да си представите какво би станало, ако се произведе дефектна партида от 250 коли, на които да им тече покривът заради лоши заварки. Особено като се има предвид, че има проекти за много по-големи количества автомобили.
Друг момент е безопасността на хората. Роботите са големи машини, които извършват опасни операции. Тъй като те позволяват да се пести място, машините са поставени доста близо едни до други. Затова програмирането трябва да се прави така, че роботите да не навлизат в пространството, определено за хората, за да се предотвратят инциденти.
 
Създаване на български екип
 

Амбицията на "Артек роботикс" е да създаде български екип, който да може да обслужва и програмира колкото се може повече индустриални роботи. Дружеството е първото в България, което извършва подобна дейност, с гордост отбелязват от компанията. Има отделни експерти, които работят за големи чуждестранни фирми в тази област, но досега не е имало специализирано дружество.


Теодор Георгиев, представител и програмист на "Артек роботикс":
Идеята е някой ден българи да стоят зад производството на всички автомобили по един или друг начин


Вместо да ставаме заложници на едни "луксозни затвори", е по-добре да се върнем в България, да основем компанията и да работим като подизпълнители, казва Теодор Георгиев

Вместо да ставаме заложници на едни "луксозни затвори", е по-добре да се върнем в България, да основем компанията и да работим като подизпълнители, казва Теодор Георгиев

Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Как се решихте да направите българска фирма, при положение че толкова време сте работили в чужбина?




Да, работехме в чужбина, но един камък си тежи на мястото. Каквото и да говорим, повечето колеги от другите държави си мислят, че идваме от страна без икономика и едва ли не няма какво да ядем, а не да специализираме и да ставаме по-добри. Същото е и със заплащането - опитват се да ти дават по-ниска заплата, защото си от България. За да успееш в Германия например, трябва да си сред десетте процента от най-добри специалисти, за да бъдеш допуснат изобщо до участие в по-големи проекти. Преценихме, че вместо да ставаме заложници на едни "луксозни затвори", е по-добре да се върнем в България, да основем компанията и да работим като подизпълнители. Защо тук – защото имаме един от най-ниските корпоративни данъци в Европа. Тук сме родени, тук сме отгледани. Според мен не сме държава с лоша икономика.
 
Идеята е някой ден българи да стоят зад производството на всички автомобили по един или друг начин.

Какво е естеството на работата на "Артек роботикс"?
 
Как работи всичко – вие примерно имате завод и сключвате договор с Daimler. За шест месеца трябва да се произвеждат новите B-класи. Имате оборудването и всичко, просто ви трябва човек, който Daimler да изпрати, за да програмира спецификациите на модела, за да могат роботите на производствената линия да започнат работа. Нашата задача е да вземем данните, да препрограмираме поточната линия, така че дори да са работили с Ford или BMW, да се започне производството на B-класа. Напасваме производствените мощности на изискванията на клиента.

Това не е ли вътрешен процес на самите автоконцерни?
 
Не. Няма как. Вътрешните инженери отговарят само за поддръжката, но не и за самото програмиране. От гледна точка на сигурността, ако всяка фабрика притежава данните, компаниите няма да са конкурентоспособни. Информацията я получаваме на специални карти, които се вкарват в самите машини, които следят кой, кога и къде я е активирал. Много от спецификациите са кодирани, ние невинаги ги виждаме, а само ги зареждаме. Можем да работим за различни компании, защото информацията ни се поверява само в момента, в който се действа по даден проект.
 
Къде другаде се ползват подобни роботи?
 
В много сектори, най-вече в автомобилостроенето, както и в хранително-вкусовата промишленост. Всичко по програмирането им може да се сведе до аналитична геометрия. Просто описваме обекти с координати, дават се различни стойности за материалите, които ще обработваме. Ние казваме на роботите какво и как да правят.
  
Колко програмисти са нужни, за да се обслужи един проект?
 
Зависи колко е голям проектът. В момента сме трима специалисти, но компаниите, за които работим, имат свои екипи и разпределяме работата по поточната линия. Има проекти, в които производителите на дадени роботи ни наемат, за да тестваме как работи тяхното изделие със спецификациите на конкретна компания. Предпочитат да вземат външен човек, който да работи с тяхна техника, на техни съоръжения. Репутацията на г-н Добрев след добрата работа във Ford ни осигури повече работа, отколкото можем да поемем.
 
Планирате ли разширение на персонала?

 
Да, ще има разширяване на екипа. Роботите вече са навсякъде в производството и работата тепърва ще расте. Има няколко души, които в момента ги подготвяме за участие по проекти и нещата се развиват. Но е трудно да ги подготвим, защото работата с подобни проекти включва използване на конфиденциална информация и достъп до високи нива на сигурност, които не се предоставят толкова лесно.
 
Самите роботи помагат ли за оптимизацията на разходите и повишаване на производството?
 
Да, абсолютно. Всички материали си имат дадени спецификации за колко секунди може да бъде заверено нещо, за целта има автоматични позиционирания с обемни камери.
Разговарял съм с хора, които работят 35 години в Daimler и други големи производители. Te казаха, че когато са започвали, са работили горе-долу до обед, след това са играли футбол и са се забавлявали. Стояли са във фабриката, ако стане нещо извънредно. Но като цяло натоварването е малко, защото на машината й трябва около два часа да си завърши цикъла. В момента казват, че нямат време даже да хапват. Дори когато новите роботи и машини са инсталирани, ръководството се среща, за да обсъдят 10-секундни промени в цикъла на производството. Това е оптимизация, която може да доведе до спестяване на време при всеки един продукт, а повишеното производство е голям капитал за всяка компания.
 
Ще търсите ли нови клиенти освен тези, с които работите в момента?
 
По принцип да, но в момента сме на етап, в който повече компаниите ни търсят, отколкото ние да намираме проекти. Идеята ни е да можем да изградим колкото се може по-голям български екип.
  
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости" 2 Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости"

Красен Кюркчиев от "Фикосота" предлага стратегия за спрявяне с епидемията с минимални жертви и щети за икономиката, като се раздели обществото на две групи според риска

29 мар 2020, 2961 прочитания

Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално

Повечето от материалите, които "Дънди прешъс металс" използва, се доставят от български фирми

29 мар 2020, 1077 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Аурубис" откри третата си пречиствателна станция

Инвестицията е 6.3 млн. евро и ще пречиства дъждовните води, паднали на територията на производството

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10