Пазарът на храни във Великобритания с първи спад от 20 години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на храни във Великобритания с първи спад от 20 години

Reuters

Пазарът на храни във Великобритания с първи спад от 20 години

Това води до допълнително напрежение сред големите търговски вериги преди Коледа

4026 прочитания

Reuters

© Reuters


Пазарът на хранителни стоки във Великобритания отчете първия си тримесечен спад за последните поне 20 години. Данните за индустрията внасят допълнително напрежение върху "големите четири" играча (Tesco, Asda, Sainsbury и Morrison), докато те се подготвят за коледния сезон, съобщава Reuters.

Резултатите на пазарния анализатор Kantar Worldpanel показват, че пазарът на хранителни стоки на Острова се е свил с 0.2% на годишна база и е достигнал до 24.88 млрд. паунда през трите месеца до 9 ноември. Това е първият спад, откакто анализаторската компания започна да го следи през 1994 г.

Борба за клиенти

Свиването е отражение на ценовата война, която се води с изключително бързо разрастващите се германски вериги с отстъпки Aldi и Lidl. Засега двете компании държат малки пазарни дялове, но нарастващата им популярност е видна от ръста на продажбите им, който на годишна база за тримесечието скача съответно с 25.5% и 16.8%.

Веригите с отстъпки на Острова успяват да привлекат клиенти от познати и утвърдени компании като Tesco, Asda, Sainsbury и Morrison, тъй като хората привикват все повече към стратегията на семейни финанси на "затягане на коланите". И четирите вериги отговориха на конкуренцията с намаляване на цените, но само Asda успява да задържи потока си от клиенти в битката с дискаунтърите.

"Битката за по-голям пазарен дял на продажбите доведе до ценова война, което означава, че средната кошница на ежедневните потребителски стоки като мляко, хляб и зеленчуци сега струва с 0.4% по-малко, отколкото по това време миналата година", посочва в изявление Фрейзър Маккевит, директор на анализаторския център за търговия и потребление към Kantar Worldpanel, цитиран от Reuters. Това е лоша новина за търговците, но много добра новина за потребителите, продължава експертът. Kantar Worldpanel очаква спадът на цените да продължи и догодина.

Структурна промяна на пазара

В изявление от миналата седмица главният изпълнителен директор на Sainbury Майк Кауп изтъкна, че британската хранителна индустрия е изправена пред изключително рядко настъпваща комбинация от "циклична и структурна промяна".

"Големите четири" трябва да се изправят пред комбинация от дефлация, клиенти, които се спират по-рядко в супермаркетите, и тенденцията, която се зароди по време на рецесията, хората да ядат навън все по-често, посочва Reuters. Големите магазини извън града, в които се продават и облекло и аксесоари, вече не са толкова привлекателни сред потребителите, предпочитащи да използват по-удобните магазини в градовете или да пазаруват онлайн.

В изследване на индустрията, публикувано от Goldman Sachs, се посочва, че трите листвани на борсата вериги супермаркети разполагат с 20% повече място, отколкото имат нужда, и ще трябва да затворят някои магазини.

Спад на продажбите

В изследването си Kantar сочи, че продажбите на Tesco са спаднали с 3.7% през тримесечния период, въпреки че скоростта, с която веригата губи пазарните си позиции, е спаднала. Продажбите на Asda са отчели спад със същото темпо, с което се е свил и пазарът, като компанията успява да задържи пазарния си дял от 17.2%. Sainsbury и Morrison са отчели спад на продажбите на годишна база съответно с 2.5% и 3.3%.

Пазарът на хранителни стоки във Великобритания отчете първия си тримесечен спад за последните поне 20 години. Данните за индустрията внасят допълнително напрежение върху "големите четири" играча (Tesco, Asda, Sainsbury и Morrison), докато те се подготвят за коледния сезон, съобщава Reuters.

Резултатите на пазарния анализатор Kantar Worldpanel показват, че пазарът на хранителни стоки на Острова се е свил с 0.2% на годишна база и е достигнал до 24.88 млрд. паунда през трите месеца до 9 ноември. Това е първият спад, откакто анализаторската компания започна да го следи през 1994 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Трябва да се залага на качествени стоки.Туризмът може да окаже съществено влияние на сектора.

  • 2
    bcp30351467 avatar :-|
    D. Bonin

    Jiveia v London, rabotia za Saynsbury's I smeia da tvardia che prodavat samo bikluci-polufabrikati, nishto istinsko niama. Razlichni plodove s ednakav vkus.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK