Преговаряме за покупка и на други вериги
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Преговаряме за покупка и на други вериги

Преговаряме за покупка и на други вериги

Изпълнителният директор на "Пикадили" Таня Косева-Бошова пред "Капитал"

Радостина Маркова, Паулина Михайлова
29664 прочитания

© Капитал


Визитка

Таня Косева-Бошова е изпълнителен директор на веригата "Пикадили" от средата на годината. Преди това ръководеше офисния комплекс European Trade Center (ETC). Била е изпълнителен директор на "Лендмарк България", на Burgas Plaza - първия мол в Бургас, както и на първия търговски парк в Пловдив – Retail Park Plovdiv. Осем години е работила в международната консултантска компания Colliers, като четири от тях е била главен директор на българския офис. Възпитаник е на Американския университет в България с магистърска степен в специалностите "Икономика" и "Бизнес администрация".

С нея разговаряме по повод очакваното приключване на сделката по обединяване на "Пикадили" и Carrefour в България. В новата група тя ще управлява бизнеса на оперативно ниво заедно с мениджъра на Carrefour в страната Милош Ристич.

Преди седмица стана ясно, че "Пикадили" и Carrefour скоро ще имат общ собственик. Каква е структурата на сделката?

- Става въпрос за смесено дружество между двама партньори. Настоящите акционери в "АП март" – Петър Дудоленски и Ангел Ангелов, които купиха през лятото "Пикадили" от Delhaize, сега се обединяват с гръцката група Marinopoulos в България. Тя е носител на франчайз правата за Carrefour, така че на практика това е обединение между две търговски вериги. То включва и обща структура на работа на двете компании - обединяват се отделите, увеличава се покупателната сила. Но двата бранда остават независими един от друг, като отделни формати и концепции за модерна търговия. "Пикадили" и "КМБ България" (представлява Carrefour – бел. ред.) остават отделни дружества, няма да се сливат и ще продължат да развиват и оперират своите търговски вериги, но с общ мениджмънт.

Говорим за смесено дружество, в което 50% ще имат собствениците на "Пикадили" и 50% - гръцките представители на Carrefour, така ли?

- Да, "АП март" ще стане собственост на двете групи – на Marinopoulos и на сегашните акционери в дружеството – Петър Дудоленски и Ангел Ангелов, през "Юропиън ритейл инвестмънт". След концентрацията те ще притежават равен брой акции в компанията.

За момента обаче тя е собственик само на "Пикадили". Как Сarrefour ще стане част от сделката?

- Съгласно постигнатите договорености "АП март" ще придобие собствеността върху "КМБ България", срещу което групата Marinopoulos ще придобие определения процент от акциите в капитала на "АП Март". Така, след като приключи трансформацията на собствеността, ще имаме две самостоятелни дружества, оператори на търговски вериги – "Пикадили" и "КМБ България", но с общ собственик – "АП март". То от своя страна ще се притежава от акционерите.

Кой на кого какво плаща?

- Това е вътрешна информация, която не може да бъде разгласявана.

Все пак съобщено беше, че след сделката капиталът на "АП март" ще бъде увеличен с 46 млн. лв. За какво ще се използват тези пари?

- Да, това ще стане на 50% до края на тази и 50% през следващата година. Средствата ще се използват за плащане към доставчици и оперативната дейност.

Ще отваряте ли нови магазини?

- Съвсем скоро "Пикадили" отваря в Sofia Ring Mall на околовръстното шосе. Също така преговаряме за много нови магазини и за една малка верига.

Къде са братя Попови в тази сделка?

- Не участват в сделката.

А кой е Николай Лазаров? Говори се, че е човек, свързан с тях, който е и в ръководството на Marinopoulos.

- Не ми е известно да има българин в ръководството на Marinopoulos.
Има ли опция за бъдещо ребрандиране на някоя от двете вериги?

- За момента няма такова решение. Ако има, ще е въпрос на анализ. Все пак не забравяйте, че вложихме доста средства и усилия в ребрандиране на "Пикадили" и налагане на марката.

Как ще се позиционират двете вериги?

- Валидни са плановете за "Пикадили", които обявихме през лятото. Веригата остава насочена към активните хора, които търсят качество и разнообразие. Не говоря за висок сегмент, по-скоро за връщане там, където първоначално бяхме – към средно ниво цени, високо качество и разнообразие на асортимент от продукти.

A Carrefour?

- Той оперира с 22 магазина, от които голяма част са хипермаркети. При този формат акцентът, силата и стратегическото предимство са в големия брой разнообразни продукти на едно място. Докато пазим двата бранда поотделно, всеки от тях ще запази и профила си.

Ще преговаряте като една компания с доставчиците?

- Да.

Но като крайни цени политиката вероятно ще е също различна?

- Не бих искала да коментирам, все пак стратегията ни все още е в началния етап на реализация.

След тази промяна Carrefour ще започне ли да се разплаща навреме с доставчиците си?

- Да. Това е желанието на инвеститорите, затова е осигурен и този капитал.

Как Marinopoulos ще осигури средства?

- От оперативната си дейност и приходи.

Защо не го направи до момента?

- Както знаете, през последните години Гърция мина през тежка икономическа криза. Това се отрази и върху дейността на Marinopoulos. Същевременно паралелно с България групата осъществи много агресивна експанзия на Балканите, включително в Албания, Македония, и Сърбия, която изискваше много финансов и оперативен ресурс. Тук обаче използвам случая да спомена, че с годишен оборот от 3 млрд. евро групата Marinopoulos е лидер на Балканите в търговията със стоки на дребно.

Какво променихте в "Пикадили" след смяната на собствеността?

- Успяхме да оптимизираме разходите. Въвеждаме нова подредба в магазините, подобрихме цялостната организация на работа, зареждането, вътрешната комуникация и не на последно място – направихме магазините по-приветливи и чисти. Търговските вериги са място, където се продават продукти на различни производители. Работата на търговеца е да ги подреди така, че да направи пазаруването лесно и интуитивно за клиента. За Коледа ще осигурим допълнителен персонал, включително касиери и хора които да опаковат покупките на касата. Целта ни е да направим пазаруването лесно и бързо и да позволим на хората да прекарат повече моменти в празнуване, а не в организационни дейности.

Какво ново да очакваме от новата верига?

- Разширяваме асортимента и в същото време го променяме на базата на проучвания кои продукти се продават най-добре. Специално при "Пикадили" връщаме и онлайн продажбите – на уебсайта на веригата вече могат да се поръчват определени продукти, например вино. До края на годината ще заработи доставка на всички артикули от основния асортимент. Нашата идея е да стигнем и до хората, които нямат време, и да ги улесним в пазаруването.

Тези доставки само в София ли ще се предлагат?

- Не, и в останалите градове, където имаме магазини. В момента доставяме през нашия сайт само в София, а през нашия партньор pazaruvai-lesno – до останалите градове.

Какъв дял от приходите очаквате да заемат те?

- Все още са много малка част, през следващата година очакваме да достигнат 5-10%.

Кога ще въведете онлайн доставки и за Carrefour?

- Следващата година. Това е технологичен процес, който отнема време. Ако съберем оборотите на двете вериги, те стават четвърти в търговията с бързооборотни стоки. Към каква позиция се прицелва новата структура и кои са основните конкуренти?

- Различни са сегментите. В този на хипермаркетите основният конкурент е Kaufland, при супермаркетите – Billa и "Фантастико" в София. Като цяло обаче нашият пазар е малък и за да сме успешни, трябва да сме номер едно или две. Така че амбициите ни са за по-челна позиция.

Ще растете ли чрез покупки на още вериги?

- Оперираме в силно конкурентен пазар с доста участници и вериги. При тези обстоятелства смятаме, че сливанията и придобиванията на по-слаби от по-силни компании е естествен резултат. Включително и в момента водим разговори.

За национална верига или за регионална става въпрос?

- И за двете. И за голяма регионална и за такава, представена в София, но засега не мога да кажа повече.

Какви са перспективите пред т.нар. модерна търговия, ще увеличава ли дела си още?

- Според мен, да. Въпросът е търговците да намерим подходящите локации, точните продукти и цени, така че ефективно да решаваме нуждите на клиента според възможностите му. България не може да остане изолирана от процесите, които текат в други страни. Въпрос на време е. Някой едва ли си е мислил преди години, когато влязоха Metro и Billa, че след тях ще дойдат толкова чужди вериги.

Като мениджър на търговска верига как оценявате бизнес средата?

- Средата е силно конкурентна и това я прави несигурна за бизнеса. Доходите и потреблението остават свити и това се отразява на продажбите в търговията на дребно. Както знаете, голяма част от компаниите в нашия сектор са на загуба, защото хората не смеят да пазаруват. Ако са служители в държавната администрация, се притесняват дали ще ги съкратят, ако са в частния бизнес – как ще са продажбите и приходите им... Единици са компаниите, които работят за износ и се справят добре. Надявам се сега, като приключи казусът с КТБ, да се усети лек ръст на потреблението. Най-малкото защото лихвите по депозитите ще паднат и с това изчезва стимулът хората да държат пари в банките.

Какъв финансов резултат очаквате за новата структура през 2015 г.? Кога ще излезете на печалба?

- В рамките на следващата година очаквам да сме на минимална загуба, защото предстоят много преструктурирания и извънредни разходи, свързани с тях. Но през 2016 г. очаквам да излезем на положителен резултат.

Ще затваряте ли магазини?

- За момента няма такива планове, но в бъдеще всичко ще зависи от продажбите. Няма да крия, че има локации, които не се справят добре и ги наблюдаваме. Но все още не сме достатъчно ефективни в покупките и в мениджмънта и би било погрешно да затваряме обекти, защото до момента не са показали резултат. Още не се виждат ефектите от новия начин на работа и от синергията с Carrefour. Когато това стане, ще вземем решение за всеки обект поотделно. Като цяло бихме предприели подобна стъпка само като крайна мярка за даден магазин.

Интервюто взеха Радостина Маркова и Паулина Михайлова

Визитка

Таня Косева-Бошова е изпълнителен директор на веригата "Пикадили" от средата на годината. Преди това ръководеше офисния комплекс European Trade Center (ETC). Била е изпълнителен директор на "Лендмарк България", на Burgas Plaza - първия мол в Бургас, както и на първия търговски парк в Пловдив – Retail Park Plovdiv. Осем години е работила в международната консултантска компания Colliers, като четири от тях е била главен директор на българския офис. Възпитаник е на Американския университет в България с магистърска степен в специалностите "Икономика" и "Бизнес администрация".

С нея разговаряме по повод очакваното приключване на сделката по обединяване на "Пикадили" и Carrefour в България. В новата група тя ще управлява бизнеса на оперативно ниво заедно с мениджъра на Carrefour в страната Милош Ристич.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

49 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-?
    2.5

    "Докато пазим двата бранда поотделно, всеки от тях ще запази и профила си.
    Ще преговаряте като една компания с доставчиците?
    - Да.”

    :-)
    Отсега съм песимист за бъдещето на този бързооборотен Франкенщайн!
    Все пак доставчиците не са идиоти!
    Въпросът е на кого ще се опитат да препродадат безмислената покупка след някоя година? Поредният мощен бизнесмен, който не е виждал данъчни освен по ресторанти и бардаци?!

  • 2
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    до 2 години лидл и кауфланд ще са ги напълно фалирали

  • 3
    bezhanetsa avatar :-|
    bezhanetsa

    "...Както знаете, голяма част от компаниите в нашия сектор са на загуба, защото хората не смеят да пазаруват. Ако са служители в държавната администрация, се притесняват дали ще ги съкратят, ако са в частния бизнес – как ще са продажбите и приходите им... "
    Това да го заяви изпълнителен директор на търговска верига е много непрофесионално, да не кажа некадърно нагло. Били на загуба, защото хората не смеели да пазаруват. Малеееее!

  • 5
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    До коментар [#1] от "2.5":

    Мдааа, меко казано странна политика още повече, че двете компании ще продължат да са ориентирани към различни клиенти, ниша и ценова група (по нейните собствени думи). Нека поживеем и видим до къде ще я докарат така...

    До коментар [#2] от "toshiro":

    И аз не ги харесвам тези двете, но това вашето са си чиста проба мечти и то от онзи невероятният вид.

    До коментар [#3] от "bezhanetsa":

    А може и да е просто чистата истина? ;) Не знам за София, но за съжаление в провинцията виждам точно мнооого ниска покупвателна способност. Дали е заради несигурността или нещо друго не знам, но фактите са такива. Също доколкото знам в Пловдив масово се вземат 350-500 лв., което изобщо не ми е ясно до къде стига...

    До коментар [#4] от "big_papa":

    Не я знам от къде е излязла жената, но с такива коментари вие самият се приравнявате към тези, които се опитвате да осмеете...

  • 6
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    До коментар [#5] от "Sinergy":

    това е истина ,а иначе Пикадили са много скъпа верига ,имам жилище във Варна край техен магазин ,лошото е ,че и другите наоколо продават на цени като за милионери , въпрос на време е Лидъл да направят магазин в района на Траката и да лапнат целия оборот на квартала ,същото е положението и в Русе и другите градове ,Карефур е добра марка ,но не винаги цените съвпадат с качеството ,според мен сега Лидъл постигат на нашия обрулен и беден пазар най добро представяне

  • 7
    bezhanetsa avatar :-|
    bezhanetsa

    До коментар [#5] от "Sinergy":

    В моя пост не става дума за покупателната способност, а за "професионалното" обяснение на директора за печалба-загуба. Нито една търговска верига от навлизането им през 1999 досега не е обявила счетоводна печалба. Но никой директор не е плещил подобни. Пикадили беше перфектно замислена и създадена, докато варненци не я продадоха. Имаше подбрани стоки, имаше атмосфера, обслужване. Липсата на гъвкавост в цените и асортиментната политика след това ги пусна надолу. Стоките залежаваха и сроковете им изтичаха. Лишиха се от асортимент, който липсваше другаде и започнаха да се борят с дискаунтерите с ниски цени и собствени марки. Което не е тшхната сила. Ако не подберат асортимент и не си оправят ценовата политика спасение няма. Има клиенти, които не влизат в Кауфланд. отвращават се от стоките там :)

  • 9
    smoothcriminal avatar :-|
    scmj

    Пикадили трябва да се цели в асортимент с високо качество.

  • 10
    antoni avatar :-|
    У Чен

    Докато Орешарски беше на власт тате имаше пари и му купи пикадили, сега парите нещо взеха да свършват и започнаха да се сливат. Няма го вече и миро найденов да им прокарва далаверките, трудни времена настават!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK