Uber набира шофьори в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Uber набира шофьори в България

Компанията си навлече гнева на таксиметровите компании в Европа

Uber набира шофьори в България

Акцията е ясен сигнал, че платформата подготвя навлизане на местния таксиметров пазар

Калина Горанова
25008 прочитания

Компанията си навлече гнева на таксиметровите компании в Европа

© reuters


Платформата за алтернативен таксиметров превоз Uber започна да набира шофьори в България. Макар и без логото на компанията, от няколко дни в социалната мрежа Facebook се разпространява обява, от която става ясно, че Uber има намерение да стартира дейност в страната съвсем скоро. Страницата, озаглавена Kola v Grada, твърди, че това е "нов революционен начин да превозваш хора в София, използвайки собствената си кола". Официални представители на Uber не бяха открити за коментар, а служителка на дадения телефон за връзка отказваше друга информация освен "насочваме ви да попълните формуляра на страницата".

Uber или не

Линк на страницата във Facebook препраща към подробностите към обявата за допълнителна работа - как можеш да спечелиш пари, карайки собствената си кола и определяйки собственото си работно време. Първо условие е кандидатите да имат навършени поне 24 години. Изисква се те да имат кола с четири врати, произведена през 2005 г. или след това - параметри, покриващи модела на Uber. Съвпаденията обаче не свършват дотам - адресът на фирмата, посочен на Facebook страницата, съвпада с този на "Юбер България", посочен в Търговския регистър. Тоест вероятността да става въпрос за имитатор на Uber е минимална.

Първоначално в профила във Facebook имаше и номер на мобилен телефон, който обаче в сряда следобед изчезна от там. При обаждане на въпросния номер се оказа, че той все пак работи, като любезна дама е упълномощена само и единствено да насочва всеки желаещ контакт към формуляра за кандидатстване като шофьор. По същия начин тя реагира и на опитите на "Капитал Daily" да получи повече информация кой е подател на обявата. "Аз нямам такава информация. Моля, попълнете формуляра", отговаряше дамата на всички въпроси.

Живот на ръба

Американската компания е създадена през 2009 г. в Сан Франциско, но реално работи от 2010 г. Представя се като start-up. Услугата, която предлага, е платформа, на която могат да се засекат търсещите и предлагащите превози в града. Това става с помощта на приложението за мобилни устройства на компанията. GPS мрежа локализира потребителя и му показва кои са най-близките до него автомобили, които могат да го закарат някъде. Клиентът избира една от колите и на екрана на телефона си следи в реално време нейното пристигане. Преди да поръча транспорта, клиентът вижда колко приблизително ще му струва услугата. От другата страна са шофьорите, т.е. собствениците на автомобилите.

Американската компания си навлече доста противници при навлизането си в Европа заради обвиненията в нелоялна конкуренция от страна на таксиметровите компании. Дейността й предизвика стачки на таксиметрови шофьори в редица европейски градове като Лондон, Париж, Берлин, Мадрид и Рим. Наскоро компанията предизвика и скандали от друг тип, които вредят на имиджа й, а и създават рискове клиенти и инвеститори да бъдат отблъснати. 

Едно тихо навлизане

На фона на гнева срещу Uber в чужбина плановете й за навлизане в България са обвити по-скоро в мълчание. За идеите й за навлизане обаче се знае отдавна, а от март тази година е регистрирано и дружеството "Юбер България". Предметът на дейност на местното дружество според Търговския регистър е да подпомага други компании при предоставянето при поискване на услуги чрез мобилни устройства и уеб базиран интерфейс, както и всякаква друга дейност, която не е забранена със закон. Едноличен собственик на капитала е Uber International Holding B.V., регистрирано в Нидерландия.

През лятото на тази година на конференцията на "Капитал" DigitalK ръководителят на Uber за Европа Джамбу Паланиапан намекна, че компанията има планове да навлезе на мастния пазар, но не се ангажира със срокове. Впоследствие на официалния сайт на Uber бяха публикувани обяви за софтуерен инженер, който да осигури необходимото техническо обезпечение, както за генерален мениджър и мениджър по логистиката и дейността. Сега процесът явно продължава.

Повече по темата четете в седмичния брой на "Капитал"

Платформата за алтернативен таксиметров превоз Uber започна да набира шофьори в България. Макар и без логото на компанията, от няколко дни в социалната мрежа Facebook се разпространява обява, от която става ясно, че Uber има намерение да стартира дейност в страната съвсем скоро. Страницата, озаглавена Kola v Grada, твърди, че това е "нов революционен начин да превозваш хора в София, използвайки собствената си кола". Официални представители на Uber не бяха открити за коментар, а служителка на дадения телефон за връзка отказваше друга информация освен "насочваме ви да попълните формуляра на страницата".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

66 коментара
  • 1
    arax avatar :-|
    arax

    пожелавам им успех!

  • 2
    bst avatar :-|
    Стефан
    • -78
    • +121

    До колкото разбирам, ще ме вози шофьор който никое не знае дали вчера не се е напушил или напил, в кола, която никой не знае в какво състояние е и ако стане някой инцидент, ще търся компания на другия край на света. Първите две си ги имаме и при нашите таксиметрови компании, но третото ми идва малко в повече.

  • 3
    naffoo avatar :-|
    naffoo
    • -41
    • +146

    Смятам, че всеки един шофьор е по-нормален, по-трезвен от който и да е таксиджия в София! Нямам никакви притеснения отностно трезвеността ... но това е конкуренция и удър върху таксиметровия картел, така че очаквам куп гневни публикации срещу тази идея, клиентите да имат все повече избор!

  • 4
    razbi.r_v.am avatar :-|
    razbi.r_v.am

    До коментар [#2] от "Стефан":

    имат офис в БГ

  • 6
    blockblock avatar :-|
    block
    • -148
    • +105

    никой не кара никого насила да си поръчва юбер.
    ако искаш такси - взимаш си такси
    ако искаш юбер - взимаш си юбер

    не е толкова сложно.

    разбира се, ще чакам с интерес пр-те на бакшишите какви чудеса ще изпишат тука следващите дни :)

  • 7
    slalev avatar :-|
    Kurti
    • -31
    • +117

    Ъбър нищо няма да направят, защото не могат да предложат цена.
    Тъй като разплащанията при тях стават само с карти, това предполага цена над 1.50 лв на км. От тях 30 ст ДДС, 30% за Ъбър - 40ст, и за шофьора със собствена кола остават 80ст, колкото ако кара такси. С тази разлика, че ще получава, декларирани, обявени доходи, и ще трябва да плаща и данъци и осигуровки. Пък и клиентите не ми се вярва да се избият да се возят на тази цена.
    От друга страна обаче, тъй като основния бизнес на Ъбър,всъщност е помпане на ПР с цел предсоящото ИПО на борсата, нищо чудно да работят на загуба, само и само, да отчетат Българския пазар като "завладян".

  • 8
    daskal1 avatar :-P
    daskal1

    "Едноличен собственик на капитала е Uber International Holding B.V., регистрирано в Нидерландия" - това в Холандия ли беше?

  • 9
    petianp avatar :-|
    petianp

    До коментар [#7] от "Kurti":

    В САЩ в момента всички плачат от конкуренцията на Юбер, но преди да започнат да работят всички ги подценяваха, че едва ли не щели да работят на загуба!

  • 10
    bst avatar :-|
    Стефан

    В сферата на услугите, благодарение на регулациите се постига качество и безопасност, а цената не е най-важното.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK