Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 28 ное 2014, 16:34, 7624 прочитания

3% тъмно

Зимният сезон носи приход на пивоварите от 15 млн. лв. от продажба на тъмна бира

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако нямаше тъмна бира, пивоварите трябваше да спят зимен сън. Но продуктът го има и осмисля и студените месеци за производителите. Продажбите не са величествени - от порядъка на 15 млн. лв. на сезон. Добър детайл за компаниите в сектора е и, че тъмната напитка струва малко повече от светлата. А има и устойчиви продажби.

Малко, но по-добре от нищо

Оценката на мултинационалните пивоварни в страната за размера на пазара на тъмна бира варира. Обяснението е различният период, за който се отнасят цитираните данни. "Според AC Nielsen този пазар е около 6.5 милиона литра, или 14 милиона лева", посочва Теодор Несторов, бранд мениджър "Шуменско" в "Карлсберг България". От "Загорка" също цитират AC Nielsen и посочват: "За 2013 г. пазарът на тъмна бира е с обем от близо 80 000 хектолитра, което в стойност е близо 17 млн. лв." Ясен Любенов, директор "Маркетинг" в "Каменица", конкретизира, че специално за периода октомври 2013 – март 2014 сегментът на тъмната бира по данни на AC Nielsen се изчислява на 60 078 хектолитра, или 12.5 млн. лева.


Продажбите на тъмно пиво не са големи на фона на целия пазар на бира в страната - около 3-4%, тъй като по данни на браншовата организация "през миналата година са реализирани 511.6 млн. литра бира за 433 млн. лева", уточнява Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите.

Защо през зимата

Тъмната бира е нишова - в България тя се консумира почти само през зимния сезон. Близо 90% от годишните количества се продават в периода октомври – март, уточняват от "Загорка". Тази тенденция се налага от местните пивовари, които произвеждат и продават тъмно пиво само в есенно-зимните месеци.



Обяснението за интереса през студените дни е в по-плътния вкус и по-високия градус на тъмното пиво, коментира Теодор Несторов. Освен това, за да могат се усетят качествата й, тъмната бира трябва да е с по-висока температура – между 10 и 12 градуса, допълва Радина Шкутова, маркетинг мениджър в "Загорка". Казано с други думи - напитката трябва да бъде с няколко градуса по-топла в сравнение със светлото пиво, за което е препоръчително да бъде изстудено от 5 до 7 градуса.

Тези интензивни зимни продажби обаче не могат да компенсират спада в покупките на бира - резултат от ниските температури през лятото. Маркетинговите проучвания показват, че две трети от продажбите се случват през по-топлите месеци на годината. Според Ясен Любенов целият пивоварен пазар е "крайно чувствителен към климатичните промени и към нестабилността, която се наблюдава в страната". "Икономическите и политически сътресения влияят еднакво на всички сегменти - те водят до общо свиване на потреблението, а оттам и до намалена консумация на бира. Без значение каква е тя", категоричен е той.

Какъв е трендът

През годините се наблюдават увеличения и спадове в търсенето на тъмна бира – резултат от средните температури през студените месеци, но като цяло този сегмент е относително постоянен през последните години, отчита Теодор Несторов. Топлата зима през миналата година обаче не стимулира продажбите. Затова AC Nielsen отчете спад от близо 5% на пазара на тъмна бира в обем спрямо 2012 г., посочват от "Загорка" и уточняват, че това намаление е било по-значително от спада на целия бирен пазар в страната.

Къде и кой консумира

Местните марки тъмна бира са най-популярни – те формират 92% от продажбите. Останалата част от предложенията са вносни бири в луксозния ценови сегмент, които се продават целогодишно, твърди Теодор Несторов. Според Радина Шкутова най-продаваната тъмна бира в България от 2009 г. насам е "Ариана Тъмно". В топ 3 следват "Kamenitza Тъмно" и "Astika Тъмно".

И в този сегмент най-предпочитани са PET бутилките (пластмасови опаковки). Те заемат повече от 60% от целия пазар на бира и тенденцията е към укрепване на позициите им, отчетат от Съюза на пивоварите.

Цената на тъмната бира е с от 2% до 5% по-висока в зависимост от опаковката и разфасовката в сравнение със светлото пиво, уточнява Радина Шкутова. При търговците на едро дистанцията в цените е около 10% при големите опаковки.

Тъмно пиво се пие най-вече у дома (над 80%) и това е отчетлива тенденция през последните три години. По данни на AC Nielsen за периода 2011-2014 година в хорека (хотели, ресторанти, кафетерии) канала се реализират между 15% и 21% от продажбите, посочва Ясен Любенов.

Всеобщо е мнението на бранд мениджърите на мултинационалните пивоварни в страната, че консуматорите на тъмна бира са любители и на светлото пиво. Това са хора, които обичат да пият бира през цялата година. Ясен Любенов допълва, че тъмната бира привлича фенове и на други напитки - по данни на GfK (Consumer Panel Services) тя е предпочитана и от голям брой консуматори на минерална вода и газирани напитки и в по-малка степен - от фенове на плодови сокове и негазирани напитки.

Накъде

Сегментът на тъмното пиво е силно зависим от температурата през зимните месеци – колкото "по-люта" зима, толкова повече тъмна бира се консумира, посочват от "Загорка". Пазарът на тъмна бира ще запази дела си, казва Теодор Несторов. Или поне такива са прогнозите засега.

Карамелена разлика

Обикновено цветът на тъмната бира е чернокафяв до бледи нотки на тъмночервено заради смесването на няколко вида малцове, сред които е карамеленият, обяснява Радина Шкутова, маркетинг мениджър в "Загорка". Малцът се препича за разлика от технологията при светлото пиво. При този процес естествените захари започват да се карамелизират и именно това води до тъмния цвят и аромата на кафе, карамелената сладост и ясно изразения малцов вкус, уточнява Ясен Любенов.

"Приятният карамелен вкус и по-голямата плътност на тъмната бира я правят изключително ценна и екстравагантна съставка и в кулинарията. Нещо, което като тенденция се наблюдава напоследък и в България", посочва Радина Шкутова.

В много държави тъмната бира се купува целогодишно. Според традициите на типичните бирени държави като Белгия и Германия една от добрите комбинации е тъмно пиво да се дегустира с шоколад, за да се усетят изцяло неговите качества. По правило тъмното пиво се налива по-бавно и спокойно, като пяната не трябва да излиза извън ръба на чашата, посочват от "Загорка". "Изключение от общите правила прави единствената bock бира (подсилена, плътна бира) на българския пазар - Stolichno Bock. Тя се сервира охладена до 5 градуса, като най-подходящата чаша за това е тип "лале" - наподобяваша чаша за коняк", обясни Радина Шкутова.

Тази година Kamenitza постави началото на развитието на нов сегмент – на нискоалкохолната плодова тъмна бира, и пусна на пазара "Kamenitza тъмно Cherry", която е с 2.2% алкохолно съдържание.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България", пред "Капитал"

5 апр 2020, 47 прочитания

Институтът IFO очаква стотици милиарди производствени загуби в Европа Институтът IFO очаква стотици милиарди производствени загуби в Европа

Ако блокирането на дейността продължи над месец, щетите ще са рекордни за ЕС

5 апр 2020, 389 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Uber под прикритие

Платформата за алтернативни таксиметрови превози приближава момента на навлизането си в България

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10