3% тъмно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

3% тъмно

3% тъмно

Зимният сезон носи приход на пивоварите от 15 млн. лв. от продажба на тъмна бира

Мара Георгиева
7780 прочитания

© shutterstock


Ако нямаше тъмна бира, пивоварите трябваше да спят зимен сън. Но продуктът го има и осмисля и студените месеци за производителите. Продажбите не са величествени - от порядъка на 15 млн. лв. на сезон. Добър детайл за компаниите в сектора е и, че тъмната напитка струва малко повече от светлата. А има и устойчиви продажби.

Малко, но по-добре от нищо

Оценката на мултинационалните пивоварни в страната за размера на пазара на тъмна бира варира. Обяснението е различният период, за който се отнасят цитираните данни. "Според AC Nielsen този пазар е около 6.5 милиона литра, или 14 милиона лева", посочва Теодор Несторов, бранд мениджър "Шуменско" в "Карлсберг България". От "Загорка" също цитират AC Nielsen и посочват: "За 2013 г. пазарът на тъмна бира е с обем от близо 80 000 хектолитра, което в стойност е близо 17 млн. лв." Ясен Любенов, директор "Маркетинг" в "Каменица", конкретизира, че специално за периода октомври 2013 – март 2014 сегментът на тъмната бира по данни на AC Nielsen се изчислява на 60 078 хектолитра, или 12.5 млн. лева.

Продажбите на тъмно пиво не са големи на фона на целия пазар на бира в страната - около 3-4%, тъй като по данни на браншовата организация "през миналата година са реализирани 511.6 млн. литра бира за 433 млн. лева", уточнява Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите.

Защо през зимата

Тъмната бира е нишова - в България тя се консумира почти само през зимния сезон. Близо 90% от годишните количества се продават в периода октомври – март, уточняват от "Загорка". Тази тенденция се налага от местните пивовари, които произвеждат и продават тъмно пиво само в есенно-зимните месеци.

Обяснението за интереса през студените дни е в по-плътния вкус и по-високия градус на тъмното пиво, коментира Теодор Несторов. Освен това, за да могат се усетят качествата й, тъмната бира трябва да е с по-висока температура – между 10 и 12 градуса, допълва Радина Шкутова, маркетинг мениджър в "Загорка". Казано с други думи - напитката трябва да бъде с няколко градуса по-топла в сравнение със светлото пиво, за което е препоръчително да бъде изстудено от 5 до 7 градуса.

Тези интензивни зимни продажби обаче не могат да компенсират спада в покупките на бира - резултат от ниските температури през лятото. Маркетинговите проучвания показват, че две трети от продажбите се случват през по-топлите месеци на годината. Според Ясен Любенов целият пивоварен пазар е "крайно чувствителен към климатичните промени и към нестабилността, която се наблюдава в страната". "Икономическите и политически сътресения влияят еднакво на всички сегменти - те водят до общо свиване на потреблението, а оттам и до намалена консумация на бира. Без значение каква е тя", категоричен е той.

Какъв е трендът

През годините се наблюдават увеличения и спадове в търсенето на тъмна бира – резултат от средните температури през студените месеци, но като цяло този сегмент е относително постоянен през последните години, отчита Теодор Несторов. Топлата зима през миналата година обаче не стимулира продажбите. Затова AC Nielsen отчете спад от близо 5% на пазара на тъмна бира в обем спрямо 2012 г., посочват от "Загорка" и уточняват, че това намаление е било по-значително от спада на целия бирен пазар в страната.

Къде и кой консумира

Местните марки тъмна бира са най-популярни – те формират 92% от продажбите. Останалата част от предложенията са вносни бири в луксозния ценови сегмент, които се продават целогодишно, твърди Теодор Несторов. Според Радина Шкутова най-продаваната тъмна бира в България от 2009 г. насам е "Ариана Тъмно". В топ 3 следват "Kamenitza Тъмно" и "Astika Тъмно".

И в този сегмент най-предпочитани са PET бутилките (пластмасови опаковки). Те заемат повече от 60% от целия пазар на бира и тенденцията е към укрепване на позициите им, отчетат от Съюза на пивоварите.

Цената на тъмната бира е с от 2% до 5% по-висока в зависимост от опаковката и разфасовката в сравнение със светлото пиво, уточнява Радина Шкутова. При търговците на едро дистанцията в цените е около 10% при големите опаковки.

Тъмно пиво се пие най-вече у дома (над 80%) и това е отчетлива тенденция през последните три години. По данни на AC Nielsen за периода 2011-2014 година в хорека (хотели, ресторанти, кафетерии) канала се реализират между 15% и 21% от продажбите, посочва Ясен Любенов.

Всеобщо е мнението на бранд мениджърите на мултинационалните пивоварни в страната, че консуматорите на тъмна бира са любители и на светлото пиво. Това са хора, които обичат да пият бира през цялата година. Ясен Любенов допълва, че тъмната бира привлича фенове и на други напитки - по данни на GfK (Consumer Panel Services) тя е предпочитана и от голям брой консуматори на минерална вода и газирани напитки и в по-малка степен - от фенове на плодови сокове и негазирани напитки.

Накъде

Сегментът на тъмното пиво е силно зависим от температурата през зимните месеци – колкото "по-люта" зима, толкова повече тъмна бира се консумира, посочват от "Загорка". Пазарът на тъмна бира ще запази дела си, казва Теодор Несторов. Или поне такива са прогнозите засега.

Карамелена разлика

Обикновено цветът на тъмната бира е чернокафяв до бледи нотки на тъмночервено заради смесването на няколко вида малцове, сред които е карамеленият, обяснява Радина Шкутова, маркетинг мениджър в "Загорка". Малцът се препича за разлика от технологията при светлото пиво. При този процес естествените захари започват да се карамелизират и именно това води до тъмния цвят и аромата на кафе, карамелената сладост и ясно изразения малцов вкус, уточнява Ясен Любенов.

"Приятният карамелен вкус и по-голямата плътност на тъмната бира я правят изключително ценна и екстравагантна съставка и в кулинарията. Нещо, което като тенденция се наблюдава напоследък и в България", посочва Радина Шкутова.

В много държави тъмната бира се купува целогодишно. Според традициите на типичните бирени държави като Белгия и Германия една от добрите комбинации е тъмно пиво да се дегустира с шоколад, за да се усетят изцяло неговите качества. По правило тъмното пиво се налива по-бавно и спокойно, като пяната не трябва да излиза извън ръба на чашата, посочват от "Загорка". "Изключение от общите правила прави единствената bock бира (подсилена, плътна бира) на българския пазар - Stolichno Bock. Тя се сервира охладена до 5 градуса, като най-подходящата чаша за това е тип "лале" - наподобяваша чаша за коняк", обясни Радина Шкутова.

Тази година Kamenitza постави началото на развитието на нов сегмент – на нискоалкохолната плодова тъмна бира, и пусна на пазара "Kamenitza тъмно Cherry", която е с 2.2% алкохолно съдържание.

Ако нямаше тъмна бира, пивоварите трябваше да спят зимен сън. Но продуктът го има и осмисля и студените месеци за производителите. Продажбите не са величествени - от порядъка на 15 млн. лв. на сезон. Добър детайл за компаниите в сектора е и, че тъмната напитка струва малко повече от светлата. А има и устойчиви продажби.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    Stolichno Bock - наздраве. Любима ми е.

  • 2
    bora_bora avatar :-|
    bora bora

    И аз обичам "тъмно", но в България няма марка която да задоволи вкуса ми!

  • 3
    georgievmg avatar :-|
    Милен Георгиев

    Загорка резерва. Другите са компромисни варианти...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn

    Столично тъмно е отлично пиво! Иначе обичам да пия Старопрамен тъмно целогодишно, вкл. в летните жеги, чудесно питие за всякакви постни и местни мезелъци.. :)!

  • 5
    aspet avatar :-|
    aspet

    До коментар [#2] от "Да бе да":

    Това е защото в България не препичат малц, а карамелизират захар. Но пък могат да ти опишат правилната технология :)

  • 6
    epoc avatar :-|
    epoc

    Столично тъмно наливно е единственото, което ми харесва от българските. Жалко, че не се намира винаги и навсякъде. Каменица и ариана просто не стават (в РЕТ още по-малко).

    До коментар [#3] от "georgievmg":

    Загорка резерва нито е тъмно, нито е бира. Да не говорим, че го има само около Коледа. Ако ти харесва - пробвай Kriek - има го целогодишно.

  • 7
    nefto avatar :-|
    AZ

    Единствената бира, произвеждана в БГ, която става за пиене е тъмната и то само Столично, жалко че заведенията спират да я продават лятото. Вкусът й е невероятен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK