С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 ное 2014, 14:58, 6849 прочитания

Пазарът на камиони в България има добър потенциал

Мартин Писко, директор продажби за Централна и Източна Европа и Томас Макдоналд, директор бизнес услуги за региона във Volvo Financial Services, пред в. Капитал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нов играч при лизинга на товарни автомобили
След скоростния ръст в годините на икономически бум, от 2008 г. насам пазарът на камиони в България също толкова бързо се сви. От миналата година обаче тенденцията отново се обърна - продажбите на влекачи, макар и не с темпа си от преди кризата, отново се увеличават. И макар в по-голямата си част те да са за употребявани камиони, сделките за нови също растат. По данни на МВР за първите шест месеца на 2014 г. в България са регистрирани 876 нови влекача (при 3115 втора употреба). Най-често прилаганата схема за финансиране на покупките остава лизингът, като според статистиката на БНБ вземанията на дружествата от сектора по финансов лизинг на товарни и лекотоварни автомобили към края на септември са 821 млн. лв. срещу 797 млн. лв. към същия момент на миналата година - при положение, че ръст при лизинга на камиони като нов бизнес имаше и миналата година. Най-големи в нишата на този тип финансиране са "Уникредит лизинг", "Интерлийз" и SoGelease.
От декември на пазара навлиза и специализираната компания на Volvo Group - Volvo Financial Services (VFS), която си поставя за цел още през 2015 г. да финансира 40% от сделките за камиони и строителна техника на Volvo и Renault в страната. Дружеството "ВФС България" е в процес на регистрация в БНБ и ще започне дейност веднага след като я получи. То ще предлага отворен и затворен финансов лизинг с фиксиран и плаващ лихвен процент и застрахователни услуги в сътрудничество с брокер. VFS работи в 40 държави, основата е през 2001 г., а активите й са близо 18 млрд. долара. За 2013 г. доставените камиони Volvo и Renault в България са 362, а за 2014 г. до момента - 466.


Защо решихте точно сега да отворите компания за финансови услуги в България?


Мартин Писко: Подготвяме се за навлизане в страната ви от близо две години. Виждаме, че България, а и много от другите държави в региона излизат от глобалната криза и компаниите оздравяват дейността си. Според нас България има потенциал да расте, а оттам и продажбите на Volvo Trucks, Renault Trucks, Volvo Сonstruction Еquipment. И ние ще сме на линия, за да подкрепим този растеж.

Какви са наблюденията ви за пазара в България след забавянето през последните години?

М.П.: - Според мен никога няма да достигне отново висините от бума през 2007-2008 г. Но пък сега наблюдаваме далеч по-здравословен растеж – компаниите, както и ние, научихме урока си.



Томас Макдоналд: България се възстановява, макар и по-бавно, отколкото ни се иска. Но получаваме точните сигнали. А и както каза Мартин, планираме тази стъпка от доста време насам и сме подготвени – не решихме да навлезем просто така преди няколко месеца. Целта ни е да подкрепим продажбите на камиони и строителна техника. Другата ни цел е да изградим здраво и стабилно портфолио в България.

Как се развива България спрямо другите пазари в региона?

М.П.: Бих я сравнил с Румъния и Унгария като пазарни специфики - по доставки и видове клиенти. Очакваме малки по обем продажби на малки и средни компании, не толкова продажби на цели флотилии. В Румъния доставките ще са около 1000 общо на Volvo и Renault, в България около 450 - 500 през 2015 г. Така че са съпоставими спрямо размера на икономиката и населението. В Румъния и Унгария сме от доста години. Присъстваме и в балтийските държави, където пазарът е различен – продават се основно големи флотилии. Полша пък е най-големият ни пазар в региона – носи около 40% от продажбите ни в общо осем държави. България ще бъде деветата. В тази група е и Украйна, където, разбираемо, продажбите ни са много ниски в момента.

Т.М.: Само да добавя, че на всички пазари, на които присъстваме, около 30-40% от общите продажби на товарни превозни средства от марките ни са финансирани от нас. Така че очакваме да постигнем такова равнище и в България. Вече определихме вида клиенти, които искаме – правим това на всеки пазар. Ще наблягаме на работа с утвърдени компании, когато правим оценката на риска – колко дълго фирмата е била в бизнеса, какви са активностите й, финансовото представяне и очаквания. Разбира се, това не означава, че няма да финансираме и нови компании. Но основно ще работим с такива фирми.

Ще работите ли с местни банки?

М.П. Засега нямаме планове да си сътрудничим с местни банки. Финансираме се през Volvo Group, така че не се нуждаeм от нови финансови ресурси, особено когато започваме бизнес тук с наши продукти. Ще стартираме с базови продукти, но мисля, че те ще покрият нуждите на пазара. В бъдеще може да помислим и за нови продукти като оперативен лизинг.

Т.М.: Нямаме такива планове в краткосрочен план. След няколко години с развитие на бизнеса може и да помислим за някакво стратегическо сътрудничество с местни институции, но засега това не стои на дневен ред.

А в другите държави имате ли такива партньорства?

М.П.: - Не бих казал. В някои държави може да се наложи, и то само ако има бизнес смисъл при много големи сделки. Но в държави като България не се нуждаем от такова външно финансиране.

Какви ще са споменатите от вас продукти, които ще предлагате на българския пазар?

М.П.: Започваме с финансов лизинг с отворен (бел. авт. - опция да придобиеш или не актива) и затворен край. Ще предлагаме фиксирана и плаваща лихва. Така че мисля, че ще предлагаме достатъчно опции.

Т.М.: Обмисляме след време да предлагаме и оперативен лизинг, но искаме да навлезем първо с финансовия, поне през първите 12 месеца.

Какви срокове на лизинговите договори ще предлагате?

М.П.: Общо взето, стандартните на пазара - между четири и пет години. Естествено искаме да сме конкурентни и няма да се ограничаваме само с тях. Предимството ни е, че познаваме продуктите на Volvo Trucks и Renault Trucks много добре и може за подготвим специализирани предложения за клиентите, а в случай на криза можем и да ги подкрепим. Основната ни цел е да сме бързи и гъвкави.

Т.М.: Бързината на бизнес решенията е много важна и по тази причина чрез опитния ни екип в Полша можем да реагираме много бързо на изискванията на клиентите ни.

Какви са очакванията ви за първата година?

М.П. - Както казах, очакваме около 450 - 500 сделки и около 40% финансово проникване през 2015 г. Смятаме, че това е реалистична цел. Ако профилът на клиентите ни е според очакванията ни, смятаме, че бързо ще постигнем целите.

Как ще промотирате продуктите си?

М.П.: Основно чрез търговските ни партньори - Volvo Trucks и Renault Trucks, често дори ни бъркат с тях и смятат производителя и финансовото дружество за една и съща компания. За определени машини може да има по-широки кампании.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-рентабилните динамични компании: Все още силно печеливши Най-рентабилните динамични компании: Все още силно печеливши

Нормата на печалба на растящите малки и средни предприятия продължава да се увеличава, но вече се забелязват признаци на забавяне

9 дек 2019, 557 прочитания

Repsol си постави за цел да стане въглеродно неутрална до 2050 г. Repsol си постави за цел да стане въглеродно неутрална до 2050 г.

Инвеститорите настояват и другите петролни компании да последват примера й

9 дек 2019, 259 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Моят скъп iPhone 6

Първите два месеца от живота на умния телефон в България бяха белязани от ценови срив и дефицит

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10