Тайната тарифа на Nova
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тайната тарифа на Nova

Главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел намекна за предстоящо увеличение на цените към операторите преди две седмици

Тайната тарифа на Nova

Телевизията вдига от 1 януари цените към кабелните и сателитните оператори

Паулина Михайлова
19613 прочитания

Главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел намекна за предстоящо увеличение на цените към операторите преди две седмици

© велко ангелов


X минус Y е равно на Z. Това е формулата, по която се изчисляват таксите, плащани от операторите, доставящи телевизия до крайните клиенти, на самите телевизионни компании. Звучи просто и логично. Във формулата X е тарифата на телевизията към разпространителите, Y - отстъпката, която те получават за обем (брой абонати), а Z - таксата на месец на абонат.

А сега внимавайте. В тази формула неизвестното не е едно. Два са. Официална тарифа на телевизията няма. Тя е тайна. Отстъпките не се изчисляват по конкретна скала, а се договарят с всеки разпространител поотделно, пак при затворени врати. А най-тайно е полученото накрая число - таксата на месец на абонат. Телевизиите държат на тази секретност по разбираеми причини - принципът "Разделяй и владей" в случая за тях означава възможност за по-високи такси. Ако не знаеш колко плаща другият, няма как да поискаш същото или по-малко за себе си.

А сега се замислете за поне една причина операторите да не намалят коефициента (да го наречем n) - броя на абонатите, за които ще платят. По същата логика, по която няма контрол върху тарифите на телевизиите и те са тайна, няма и работеща регулация върху информацията кой оператор колко клиента има. И след като едната страна крие, то другата прави същото.

Въпросното надлъгване се разиграва периодично, когато договорите на телевизиите за разпространение изтекат. Сега, на 1 януари 2015 г., изтичат тези на "Нова броудкастинг груп", или поне основната част от тях. И компанията вдига цените към операторите. С колко? Официално е тайна. На практика - не толкова.

Нова оферта на екрана

Към част от партньорите си "Нова броудкастинг груп" вече е изпратила оферта за цените на каналите си от 1 януари. Според документа, подписан от директора "Разпространение и нови медии" в компанията Маринела Димитрова, срокът му се предвижда да е три години - от 1 януари 2015 г. до 31 декември 2017 г., като за всяка следваща година след предстоящата се предлага увеличение на описаните нови такси с по 10%.

В офертата се предлага лицензионните права за разпространение на каналите "Диема", "Диема фемили", "Кино Нова" и "Нова спорт" (програмите, създавани от "Нова броудкастинг труп") да струват 2.10 лв. на месец на абонат. Тук на практика влиза и основният канал на "Нова" - традиционно той е безплатен, но върви в пакет с останалите и няма как да бъде получен самостоятелно. Предлага се обаче разделяне на пакета за изброените четири канала: всеки от тях може да бъде получен срещу 0.85 лв. на абонат - възможност, която явно няма да предизвика особен интерес.

Що се отнася до документалните и филмови канали на MTG - компанията - майка на "Нова", пакет Viasat Explore, Viasat History и TV 1000 в офертата се предлага за 0.50 евро на абонат на месец, а пакет от трите програми плюс Viasat Nature - за 0.55 евро  (като цените за "българските" канали са без ДДС, а тези за "вносните" - крайни). Увеличението от по 10% от 1 януари 2016 и 2017 г. важи за всички позиции. Музикалните канали на MTG Trace urban и Trace Nature струват по 0.05 евро на абонат на месец.

Най-интересна в случая е първата част от офертата - най-важната за платените разпространители - тази, без която има риск те да изгубят абонати. Официални коментари на офертата, с която "Капитал" разполага, няма. В договорите, подписани от операторите, винаги фигурира и клауза за конфиденциалност, заради която те предпочитат имената им да не се споменават. Според доста представители на доставчици обаче увеличението в новата тарифа спрямо сегашните такси, плащани от тях, е около 30 до 40%.

На тъмно и още по-тъмно

От самата "Нова броудкастинг груп" не отговориха на поставените от "Капитал" въпроси какво налага увеличението, за кого колко ще са отстъпките и каква част от приходите на компанията се формират от реклама и каква от такси на разпространители. Информация за последното няма нито в отчета на дружеството в Търговския регистър, нито в този на MTG на сайта на компанията. В телефонен разговор от отдела на телевизията за връзки с медиите обясниха, че тази информация касае търговски отношения и не може да бъде коментирана.

Реално таксите, които в момента различните разпространители плащат за първия пакет на "Нова" - с каналите с местно съдържание, варират между 1.20 и 1.50 лв. на абонат на месец според големината им (броя абонати, които са декларирали). "Ако се приложат отстъпките, които в момента знаем, че се дават за обем, към новата тарифа, тя реално може да падне най-много от 2.10 на 1.70 лв.", изчисли отлично запознат с въпросните търговски отношения източник. За момента не е ясно и дали ще се запази възможността за т.нар. плоска тарифа, която в момента важи за някои оператори - да плащат някаква обща сума на година, без да се държи сметка колко са клиентите им. Тази опция сега е валидна само за някои от по-големите разпространители.

Всъщност влизането в сила на новите цени няма да е за всички оператори едновременно. При "Близу" например договорът е до края на януари, а при БТК подобно на много други споразумения на оператора и този е сключван за определен брой години от старта на съответната му дейност и изтича в края на следващата година. Нова оферта не е изпращана и до "Булсатком" и "Мобилтел", макар че и техните договори, както и тези на малките оператори изтичат на 31 януари 2014 г. И от двата телекома и сателитния доставчик категорично отказаха да предоставят информация колко плащат на "Нова броудкастинг в момента". Според източници на "Капитал" обаче сумите и при тях се равняват на между 1.20 и 1.50 на абонат на месец.

Колко струва Гарет Бейл

Частично за предстоящото поскъпване на каналите на "Нова" за разпространителите, както и за аргументите защо то се налага, беше загатнато от представители на компанията на годишната среща на Българската асоциация на кабелните комуникационни оператори (БАККО) в Правец преди две седмици. Тогава главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел призна, че цените за разпространителите не само няма да намаляват, а неизбежно ще се увеличават.

Според мениджъри на компании, участващи на този пазар от години, основните причини са две.

Първо - за да компенсират спадналите бюджети на рекламодателите и да не позволят тяхното намаление да повлияе на приходите и финансовите им резултати, телевизиите просто се стремят да вземат повече пари от другото основно перо - разпространението. Компаниите майки както на bTV, така и на "Нова" са публични и всеки спад в приходите и финансовия резултат означава още изгубени пари за акционерите заради стойността на книжата им. След като bTV преди почти две години вдигна цените за платените оператори в България, това повлия добре на приходите й. В момента явно "Нова" се опитва да направи същото.

И второ - лицензионните права, които самите създатели на съдържание плащат, също непрекъснато се вдигат. В случая с "Нова броудкастинг груп" основен такъв разход са таксите за излъчване на английската футболна Висша лига. Там лицензионните права се договарят именно на календарна година, което е и причината договорите на телевизията да са на същия принцип. Или казано направо - за да може футболните клубове да си позволят трансфери от порядъка на няколко десетки милиони евро за един играч, за гледането му на малкия екран трябва да се плаща и напрежението върви по цялата верига. Стигайки и до българския тв пазар, който по официални данни е 257 млн. лв. за 2013 г. (всъщност малко повече от легендарните 100 млн. евро, спрягани като трансферна сума за Гарет Бейл например).

Затова английският Премиершип е не само коз на "Нова" при преговорите й с операторите, но и основен неин разход, твърдят запознати с бизнеса. По тази причина вътре в компанията е обсъждано на някои оператори да се предложи част от мачовете от Висшата лига да бъдат отделени в специален канал, за който да се плаща допълнително от потребителите. Тъй като срещите от Премиершип понякога вървят паралелно и съответно не всички от тях се излъчват в каналите на "Нова", идеята е в новия канал да се пускат по-второстепенните мачове, но който има желание - да доплаща за тях. Подобен ход обаче, ако се предприеме, е рискован, тъй като преценката за по-ключови и по-атрактивни срещи трудно може да е обективна.

И колко струва телевизията на село

Сравнението на трансферните суми в големия футбол с общия размер на приходите на разпространителите в България за година всъщност показва едно. При ниските цени за краен клиент на тв доставката в България общата "черга" на парите в сектора, която всеки дърпа към себе си, просто е много къса. При конкуренция между няколкостотин малки и средни оператора, два големи специализирани такива и два комплексни телекома, инвестиращи целенасочено в проникването си на този пазар, той достигна нива, при които оцеляването, особено на малките доставчици, е поставено под въпрос.

За вдигане на тарифи при тази наситеност на пазара обаче за момента не може и дума да става. В резултат големите оператори обвиняват малките, че работят "на сиво", а малките твърдят, че телекомите кроссубсидират телевизионните си оферти с приходите от мобилния сегмент. Телевизиите пък искат своето под формата на периодично увеличаващи се такси за съдържание. Ситуацията обаче е такава, че дава категорично преимущество на създателите на това съдържание. На пазара има две големи телевизионни групи от едната страна и много на брой платени оператори от другата. Логично по-силни са собствениците на каналите. При евентуална консолидация на разпространителския пазар (към което всъщност ходът на събитията води) това разпределение ще се промени в обратната посока и позициите на телевизиите няма да са същите. Затова и за тях така нареченото прочистване на пазара не е особено изгодно. Към момента обаче действията им работят именно в тази посока.

Разбира се, никой по цялата верига на тв бизнеса засега не говори открито с предложения за регулация от страна на държавата. По-скоро призивите на операторите са за прозрачност при определяне на таксите за излъчване на тв каналите - тоест да има официални тарифи за всяка програма, макар и с отстъпки от нея. Призивите на телевизиите пък са за изсветляване на бизнеса на разпространителите - тоест да спрат лъжите в декларирания брой абонати. Доколкото обаче първото е обвито в умишлено спусната мъгла, има логика и второто да тъне в мрак. Тоест, когато сам криеш всичко възможно, не можеш да се сърдиш, че отсрещната страна прави същото.

X минус Y е равно на Z. Това е формулата, по която се изчисляват таксите, плащани от операторите, доставящи телевизия до крайните клиенти, на самите телевизионни компании. Звучи просто и логично. Във формулата X е тарифата на телевизията към разпространителите, Y - отстъпката, която те получават за обем (брой абонати), а Z - таксата на месец на абонат.

А сега внимавайте. В тази формула неизвестното не е едно. Два са. Официална тарифа на телевизията няма. Тя е тайна. Отстъпките не се изчисляват по конкретна скала, а се договарят с всеки разпространител поотделно, пак при затворени врати. А най-тайно е полученото накрая число - таксата на месец на абонат. Телевизиите държат на тази секретност по разбираеми причини - принципът "Разделяй и владей" в случая за тях означава възможност за по-високи такси. Ако не знаеш колко плаща другият, няма как да поискаш същото или по-малко за себе си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

37 коментара
  • 1
    geoprofi avatar :-|
    Geo

    Хубава статия. Единственото, при което повдигнах вежди е споменаването на държавната регулация накрая? Ни в клин ни в ръкав. Откога държавата е добра в правенето на каквото и да е и още повече в решаването на търговски, т.е. икономически въпроси?

  • 2
    krumstrashnii avatar :-|
    Strahil Ivanov

    Отлична статия - кой друг ако не Капитал.Както винаги прекомерната алчност изяжда главата на телевизиите и големите оператори.

  • 3
    today avatar :-|
    today

    Не трябва ли да са поставени всички при равни условия? Така някой оператор ако е гъст с някои от по-гледаните телевизии ще му дадат по-добри условия, и има опасност да погълне конкурентите си и да наложи монопол.

  • 4
    sulio_parvi avatar :-P
    sulio_parvi

    Да ги вдигат още много докато най сетне ултратъпия народ не се научи да НЕ гледа тъпи телевизии. Имат толкова много алтернативи...

  • 5
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov

    Ще се съглася с коментара на # 4, с уговорката, че звучи доста каруцарски.
    А истината е, че и телевизиите и операторите си правят сметките без кръчмаря, т.е. зрителя. При все по обедняваща нация (за съжаление) тенденцията ще е все повече от абонатите да минат на безплатната ефирна телевизия. (единственото останало евтино забавление в сивото ежедневие). И тогава всички сметки на инвеститорите в този бизнес ще отидат в канала. А на хората които преживяват с 200-300 лв на месец ще им остане само бутилката с пърцуца и лабута на жената. За съжаление.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Аз гледам телевизия ефирно (10-12 канала) и хич не ми липсват десетки различни канали, та и да плащам за тях.

  • 7
    fred avatar :-|
    Fred

    Аз пък гледам безплатно по Интернет на компютъра руска телевизия. Общо 400 канала включително всички основни световни като Discоvеry, NG, Viasat и т.н. Като вдигат цените няма да им гледам телевизиите и готово.

  • 8
    eminem9876 avatar :-|
    eminem9876

    До коментар [#4] от "sulio_parvi":

    Аз не гледам телевизии. Тегля от Замунда най-новите епизоди на сериалите. В България телевизиите не струват и една стотинка. Няма смисъл да се плаща за нещо което не е качествено.

  • 9
    eminem9876 avatar :-|
    eminem9876

    Сега в Сащ е ерата на стрийминга на сериали, филми и шоута. Имат си различни платформи за стрийминг като Хулу, Амазон прайм, Нетфликс, НВО гол и други. Целта е клиентите да платят ниска такса и да гледат срещу тази такса каквото искат. Избират си сериал и му гледат всичките епизоди когато имат време. В България функционира само НВО гол но за да се ползва трябва да плащаш за тъпи български кабелни канали. В Сащ обмислят НВО гол да се плаща само с карта без да трябва да си абонат на кабелна телевизия. Другите платформи като Хулу, Амазон прайм, Нетфликс се плащат само с карта и предоставят невероятно качество на ниска цена. Нетфликс имат над 53 милиона абоната в световен мащаб и през декември ще пуснат сериала Марко Поло.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK