С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
37 28 ное 2014, 17:27, 18962 прочитания

Тайната тарифа на Nova

Телевизията вдига от 1 януари цените към кабелните и сателитните оператори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


X минус Y е равно на Z. Това е формулата, по която се изчисляват таксите, плащани от операторите, доставящи телевизия до крайните клиенти, на самите телевизионни компании. Звучи просто и логично. Във формулата X е тарифата на телевизията към разпространителите, Y - отстъпката, която те получават за обем (брой абонати), а Z - таксата на месец на абонат.

А сега внимавайте. В тази формула неизвестното не е едно. Два са. Официална тарифа на телевизията няма. Тя е тайна. Отстъпките не се изчисляват по конкретна скала, а се договарят с всеки разпространител поотделно, пак при затворени врати. А най-тайно е полученото накрая число - таксата на месец на абонат. Телевизиите държат на тази секретност по разбираеми причини - принципът "Разделяй и владей" в случая за тях означава възможност за по-високи такси. Ако не знаеш колко плаща другият, няма как да поискаш същото или по-малко за себе си.


А сега се замислете за поне една причина операторите да не намалят коефициента (да го наречем n) - броя на абонатите, за които ще платят. По същата логика, по която няма контрол върху тарифите на телевизиите и те са тайна, няма и работеща регулация върху информацията кой оператор колко клиента има. И след като едната страна крие, то другата прави същото.

Въпросното надлъгване се разиграва периодично, когато договорите на телевизиите за разпространение изтекат. Сега, на 1 януари 2015 г., изтичат тези на "Нова броудкастинг груп", или поне основната част от тях. И компанията вдига цените към операторите. С колко? Официално е тайна. На практика - не толкова.

Нова оферта на екрана



Към част от партньорите си "Нова броудкастинг груп" вече е изпратила оферта за цените на каналите си от 1 януари. Според документа, подписан от директора "Разпространение и нови медии" в компанията Маринела Димитрова, срокът му се предвижда да е три години - от 1 януари 2015 г. до 31 декември 2017 г., като за всяка следваща година след предстоящата се предлага увеличение на описаните нови такси с по 10%.

В офертата се предлага лицензионните права за разпространение на каналите "Диема", "Диема фемили", "Кино Нова" и "Нова спорт" (програмите, създавани от "Нова броудкастинг труп") да струват 2.10 лв. на месец на абонат. Тук на практика влиза и основният канал на "Нова" - традиционно той е безплатен, но върви в пакет с останалите и няма как да бъде получен самостоятелно. Предлага се обаче разделяне на пакета за изброените четири канала: всеки от тях може да бъде получен срещу 0.85 лв. на абонат - възможност, която явно няма да предизвика особен интерес.

Що се отнася до документалните и филмови канали на MTG - компанията - майка на "Нова", пакет Viasat Explore, Viasat History и TV 1000 в офертата се предлага за 0.50 евро на абонат на месец, а пакет от трите програми плюс Viasat Nature - за 0.55 евро  (като цените за "българските" канали са без ДДС, а тези за "вносните" - крайни). Увеличението от по 10% от 1 януари 2016 и 2017 г. важи за всички позиции. Музикалните канали на MTG Trace urban и Trace Nature струват по 0.05 евро на абонат на месец.

Най-интересна в случая е първата част от офертата - най-важната за платените разпространители - тази, без която има риск те да изгубят абонати. Официални коментари на офертата, с която "Капитал" разполага, няма. В договорите, подписани от операторите, винаги фигурира и клауза за конфиденциалност, заради която те предпочитат имената им да не се споменават. Според доста представители на доставчици обаче увеличението в новата тарифа спрямо сегашните такси, плащани от тях, е около 30 до 40%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

HP обяви мащабно изкупуване на акции, за да попречи на Xerox да я придобие HP обяви мащабно изкупуване на акции, за да попречи на Xerox да я придобие

Компанията планира да придобие книжа за 16 млрд. долара, което е около половината от капитализацията й

27 фев 2020, 17 прочитания

Diageo предупреждава за по-ниска печалба заради коронавируса Diageo предупреждава за по-ниска печалба заради коронавируса

Разпространението на болестта в Азия удари търсенето на алкохол на континента

27 фев 2020, 172 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Четири компании са манипулирали цените на платината и паладия

Goldman Sachs, HSBC, Standard Bank и BASF са се възползвали от вътрешна информация в продължение на 8 години, реши съд в Ню Йорк

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10