Черният петък в САЩ постави нови рекорди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Черният петък в САЩ постави нови рекорди

Денят се превърна в най-голямото събитие в историята на американското електронно пазаруване

Черният петък в САЩ постави нови рекорди

Онлайн потреблението се е увеличило с 20.6% спрямо миналата година

3449 прочитания

Денят се превърна в най-голямото събитие в историята на американското електронно пазаруване

© Reuters


Фактите:

Над 100 млн. американци са купили поне една стока по интернет на този ден

Повече от 40 млрд. долара са похарчени в електронната търговия

За пръв път в Деня на благодарността са направени повече покупки през мобилни устройства, отколкото през настолни компютри

Черният петък в САЩ се превърна в деня с най-голяма електронна търговия в историята на страната. Над 100 млн. потребители са направили покупки за над 40 млрд. долара онлайн, съобщава Forbes, цитирайки данни от Custora E-Commerce Pulse. Това е ръст от 20.6% спрямо предходната година. Денят след Деня на благодарността в САЩ се смята за начало на коледното пазаруване и е най-голямото събитие за повечето големи американски търговци на дребно.

Повече онлайн пазаруване

Според данните на IBM Digital Analytics всяка четвърта покупка е била извършена чрез мобилно устройство, като за двата дни - четвъртък и петък, онлайн пазаруването се е увеличило с близо 23%. Главният изпълнителен директор на Target Брайън Корнел каза, че компанията е отчела рекордни продажби онлайн в четвъртък при намалено търсене в магазините ѝ. Той посочи, че веригата е продавала по 1800 телевизора в минута между 18.00 и 20.00 часа местно време. За пръв път в четвъртък пазаруването с мобилни устройства е изпреварило покупките, извършени чрез настолни компютри, като oт IBM Digital Analytics посочиха, че те са формирали 52.1% от целия трафик през Деня на благодарността. В петък пазаруването през мобилни устройства е съставлявало 49.6% от целия онлайн трафик, което е ръст от 25% спрямо 2013 г.

Нови тенденции

Тълпите в моловете на САЩ в петък бяха относително оскъдни. Това е поредният знак, че масовото пазаруване се случва в нощта на Деня на благодарността и че все повече хора пазаруват онлайн, посочва Reuters. Повечето големи вериги вече отварят в четвъртък вечерта и вместо да имат промоции само за един ден, те включват Черния петък като част от по-дългата си промоционална кампания, по време на която потребителите правят покупки за коледните празници. В резултат на това шопингът по време на Черния петък, с който по традиция се открива сезонът за пазаруване за празниците и в миналото привличаше много хора, е значително по-спокоен. Тази година масовото пазаруване настъпи в четвъртък вечерта. В Ню Йорк повече от 15 хил. души се наредиха на опашка в очакване на отварянето на най-големия магазин на Macy's в града.

Черният петък беше най-натовареният търговски ден в страната по отношение на продажбите  и трафика от 2005 г. насам. Но с нарастването на потреблението в четвъртък вечерта и дори по-рано през месеца изследователската фирма ShopperTrak предвижда, че Супер съботата на 20 декември тази година ще бъде денят с най-висока търговска активност през годината. "Беше като всеки друг уикенд. Тълпите, които сме свикнали да виждаме, липсваха тази година", каза Анджела Оливера пред Reuters. Акциите на най-големите вериги, включително Macy's, Walmart и Target, затвориха с ръст от 2-3% в петък вечерта, след като ентусиазмът на инвеститорите нарасна вследствие на дългите опашки от потребители в четвъртък.

Деликатен бойкот

Все още има компании, които пренебрегват този ден или са изключително дискретни за промоциите, които предлагат, съобщава Bloomberg. Tiffany & Co., Dollar Tree Inc. и T.J. Maxx са сред веригите, които не предлагат намаления на сайтовете си по време на Черния петък. Избягвайки бума на промоциите, луксозните марки се опитват да запазят своята репутация, смята Кийт Йелинек, експерт от FTI Consulting в Бостън. От друга страна, веригите за масови стоки са уверени, че потребителите вече ги асоциират с възможността да купят нещо изгодно. Apple също е сред компаниите, които не отдават голямо значение на Черния петък. Компанията предложи карти за iTunes като подарък за клиентите, които купят определени продукти от магазините ѝ. Събраните средства ще отидат за Световния фонд за борба със СПИН. "Нека направим петъка нещо повече от старт на сезона на пазаруването", посочва компанията в уебсайта си. Веригата за облекла T.J. Maxx, която е собственост на TJX Cox., е включила коледни цветове в дизайна на сайта си, въпреки че не споменава Черния петък. Магазините на TJX останаха затворени в Деня на благодарността, противно на тенденцията търговските обекти да работят по това време на годината.

Някои компании буквално бойкотираха Черния петък тази година. Организация, наречена Blackout for Human Rights, призовава купувачите да пропуснат пазаруването в знак на протест срещу полицейската бруталност. Група, наречена Our Walmart, проведе стачки в Wal-Mart по време на Черния петък, настоявайки за по-високи заплати за служителите на веригата магазини. Говорителят на компанията Брук Бюкянън заяви, че "протестиращите са основно платени синдикалисти и те не представляват мнението на 1.3 млн. служители", които работят за най-големият частен работодател в страната.

Фактите:

Над 100 млн. американци са купили поне една стока по интернет на този ден

Повече от 40 млрд. долара са похарчени в електронната търговия

За пръв път в Деня на благодарността са направени повече покупки през мобилни устройства, отколкото през настолни компютри

Черният петък в САЩ се превърна в деня с най-голяма електронна търговия в историята на страната. Над 100 млн. потребители са направили покупки за над 40 млрд. долара онлайн, съобщава Forbes, цитирайки данни от Custora E-Commerce Pulse. Това е ръст от 20.6% спрямо предходната година. Денят след Деня на благодарността в САЩ се смята за начало на коледното пазаруване и е най-голямото събитие за повечето големи американски търговци на дребно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.