// K2: Бизнесът / Компании
КЗК глоби eMag за заблуждаваща реклама
Електронният търговец трябва да плати 750 хил. лева заради миналогодишната си кампания по Черния петък и промоция с кафе машини
Първата е свързана именно с провеждането на миналогодишната търговска кампания за Черния петък, а втората е по повод специално предложение, при което клиентите, ако закупят две кафе машини от определена марка, получават едната безплатно. Проверката е след сигнал на потребители, но комисията се е самосезирала.
Намаления на увеличена база
13.78 млн. лв .са проходите на еMag за миналата година в България, изчислени според глобата на КЗК |
Антимонополният регулатор счита, че е невярно твърдението на рекламата за "най-голямото намаление", защото "отстъпката и съответно окончателната цена за потребителя е начислена върху предварително завишената първоначална цена на съответния продукт в сравнение с цената, която е имал ден преди кампанията", пише в становището на комисията. Според КЗК по този начин "клиентите на дружеството са подведени, че купуват съответния продукт на най-ниската цена".
В становището на "Данте интернешънъл" в документите на КЗК се посочва, че увеличението на цените на обявените в сигнала продукти е незначително, а при единия от тях е допусната техническа грешка при формирането на цената. От компанията допълват, че при други продукти на миналогодишната кампания "Черен петък" е било направено точно обратното – в деня на промоцията базовата цена е била намалена. Антимонополният регулатор посочва, че увеличението не е толкова незначително, но в публикуването на сайта на комисията решение конкретните стойности са заличени.
1+1=1?
Другата санкция, която налага КЗК на "Данте интернешънъл", е за 206.8 хил. лева, или 1.5% от годишните приходи. Тя е за рекламната кампания от март тази година "1+1 гратис Tassimo", при която eMag предлага на потребителите при закупуването на две кафе машини Bosch Tassimo едната да я получат безплатно. От комисията смятат, че предоставянето на втора идентична машина като добавка е недопустимо от закона. В него според регулатора е упоменато, че подобни бонус добавки при закупуването на даден продукт могат да се направят в три случая. Първият е за рекламни предмети с незначителна стойност и с ясно посочване, че става въпрос за рекламна кампания. Вторият е за предмети или услуги, които са принадлежност към съответната закупена стока, а при третия става въпрос при продажба в големи количества или на едро. Според комисията предоставянето на безплатна втора кафе машина може да се приеме като "подарък", а не намаление, което не покрива посочените в закона критерии за такъв. От "Данте интернешънъл" се аргументират в становището си, изпратено до КЗК, че тази кампания има за цел да се продадат по-бързо залежали продукти. По думите на компанията тя е имала слаб успех, като се осъществени само шест сделки.
Обжалване в съда
Представител на "Данте интернешънъл" коментира пред "Дневник", че глобата е очаквана, но изрази недоумение, че налагането й се обявява именно в деня на кампанията с големите намаления. При сегашната кампания нередностите са изгладени, а размерът на глобата ще бъде обжалван във Върховния административен съд, допълват от компанията. В официалната позиция на румънското дружество се посочва, че 95% от потребителите, участвали в миналогодишната кампания за Черния петък на eMag, са останали доволни от своите поръчки, като фирмата цитира свое вътрешно изследване. КЗК от своя страна не намери нарушения по трети случай с eMag, при който компанията е раздавала електронни ваучери по случай една година от встъпването й на българския пазар.
Силни продажби срещу слаби сървъри Въпреки факта, че новината за санкцията на КЗК, наложена на eMag, дойде в петък, компанията отчете силни посещения и продажби през заветния ден. От румънското дружество обявиха, че към 16 часа в петък са направени 90 хил. поръчки на обща стойност 11 млн. лева. Това е по-добър резултат от миналогодишната кампания за Черния петък, когато eMag обяви 52 хил. закупени продукта на обща стойност от 7 млн. лева. Според изпълнителният директор на "Данте интернешънъл" това надвишава продажбите, реализирани през цялата 2013 г. до деня за големите намаления. Оборотът на компанията за изминалата година е 13.788 млн. лева, изчислени на базата на наложената санкция от 551.5 хил. лева, които са 4% от годишните й приходи. Това означава, че през 2013 г. само в деня на Черния петък компанията е направила половината от годишните си приходи. В същото време според интернет разработчика "Студио Уеб" много от онлайн търговците на потребителска техника в България имаха проблеми със своите страници в петък заради намаленията, които пуснаха. В определени часове проблеми имаше със сайтовете на "Техномаркет", PCstore.bg и "Технополис" заради многобройните посещения на потребители. |
Още по темата
Искаме бизнесът ни в България да носи 250 млн. лв. приходи до пет години
Изпълнителният директор на еMAG Юлиян Станчу пред в. "Капитал"
27 май 2016Трета глоба от КЗК за онлайн търговеца eMag
Новият случай е за почивка награда, която надвишава с 9% разрешения законов праг
16 мар 2015По-скромен киберпонеделник в САЩ
Ръстът на продажбите се забави до 8.1%, защото хората пазаруват повече дни
2 дек 2014По-лесни искове за вреди от нарушения на конкуренцията
България трябва да въведе директивата до две години
1 дек 2014Потребителите на OLX.bg са 1 млн. души
Бъдещият растеж на сайта за обяви ще идва от мобилните устройства.
18 ное 2014Сайтът Fashion Days вече ще работи със стоки на склад и значително по-кратък срок за изпращане на покупките
14 ное 2014КЗК ще разследва ИКЕА и eMAG за заблуждаващи реклами
По закон компаниите може да бъдат глобени до 10% от годишния си оборот
18 сеп 2014Компютърният пазар: свит, но с доза оптимизъм
Продажбите се движат от евтини лаптопи, промоция на Microsoft, повече онлайн покупки и непрестанен ръст при таблетите
22 авг 2014Да се завърнеш в "Техномаркет"
Основателят на търговската верига Николай Китов застана отново начело на компанията с нови съдружници
19 юли 2014Румънският онлайн търговец eMAG навлезе на българския пазар на потребителска електроника агресивно и с високи очаквания
29 ное 2013
Гарантирана доходност, атрактивни цени и възможността за семейна ваканция в домашен уют са сред основните фактори, които движат пазара
14 дек 2019, 506 прочитания

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят
13 дек 2019, 1689 прочитания
13 дек 2019, 8285 прочитания
13 дек 2019, 4758 прочитания
13 дек 2019, 2790 прочитания
13 дек 2019, 2165 прочитания
13 дек 2019, 1645 прочитания
Компанията е учредила нови обезпечения в полза на Първа инвестиционна банка