С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
46 30 ное 2014, 17:30, 23821 прочитания

КЗК глоби eMag за заблуждаваща реклама

Електронният търговец трябва да плати 750 хил. лева заради миналогодишната си кампания по Черния петък и промоция с кафе машини

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Еуфорията около денят за намаления Черния петък (Black Friday) в САЩ е голяма, а с него започват и големите коледни продажби. В България доскоро нямаше подобна практика, но постепенно и тя навлиза в страната в моловете или се възприема от някои онлайн търговци. Един от пионерите в тази практика е онлайн магазинът eMag.bg, собственост на румънската "Данте интернешънъл". За поредна година той организира големи намаления на ограничено количество стоки в рамките на Черния петък, които са съпроводени с мащабна рекламна кампания. Докато румънската компания следеше всичко да мине изрядно по време на мащабните намаления на техния сайт, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че й налага две глоби на обща стойност над 750 хил. лева.

Първата е свързана именно с провеждането на миналогодишната търговска кампания за Черния петък, а втората е по повод специално предложение, при което клиентите, ако закупят две кафе машини от определена марка, получават едната безплатно. Проверката е след сигнал на потребители, но комисията се е самосезирала.


Санкцията на антимонополния регулатор привлича вниманието поради няколко факта. Първо, това е най-голямата глоба, наложена на регистрирано в чужбина дружество. Второ, решението на КЗК е обявено в същия ден, в който eMag провежда намаленията и продажбите по тазгодишната си кампания за Черния петък. И трето, чрез санкцията регулаторът всъщност дава възможност да се разкрият приходите на компанията, реализирани в страната, тъй като глобата е наложена като процент от постъпленията за изминалата година (виж карето).

Намаления на увеличена база

13.78
млн. лв .са проходите на еMag за миналата година в България, изчислени според глобата на КЗК
 
По-голямата санкция е наложена заради рекламната кампания и намаленията, направени от eMag по време на Черния петък през изминалата година. КЗК глобява румънската компания с 4% от годишните й приходи в България за 2013 г., или 551.55 хил. лева, заради заблуждаваща реклама. Проблемът, който констатира регулатора, е, че eMag създава впечатлението, че по време на Черния петък тя прави "най-големите" намаления и продава продуктите на "най-изгодни" цени. В същото време в деня на промоцията цените на стоките, които тя обхваща, се повишават. По този начин всъщност се компенсират, макар и и частично, големите намаления или позволяват да се сложат висока отбивка от новата цена с по 50 до 70%. В сигнала до комисията се посочват конкретно осем продукта (основно бяла техника), при които е забелязана подобна практика. Според КЗК това се е случилo със седем от осемте изследвани от комисията и посочени в сигнала продукта, при които стойността им е увеличена в деня на промоцията, а при осмия това е направено два дни по-рано.



Антимонополният регулатор счита, че е невярно твърдението на рекламата за "най-голямото намаление", защото "отстъпката и съответно окончателната цена за потребителя е начислена върху предварително завишената първоначална цена на съответния продукт в сравнение с цената, която е имал ден преди кампанията", пише в становището на комисията. Според КЗК по този начин "клиентите на дружеството са подведени, че купуват съответния продукт на най-ниската цена".

В становището на "Данте интернешънъл" в документите на КЗК се посочва, че увеличението на цените на обявените в сигнала продукти е незначително, а при единия от тях е допусната техническа грешка при формирането на цената. От компанията допълват, че при други продукти на миналогодишната кампания "Черен петък" е било направено точно обратното – в деня на промоцията базовата цена е била намалена. Антимонополният регулатор посочва, че увеличението не е толкова незначително, но в публикуването на сайта на комисията решение конкретните стойности са заличени.

1+1=1?

Другата санкция, която налага КЗК на "Данте интернешънъл", е за 206.8 хил. лева, или 1.5% от годишните приходи. Тя е за рекламната кампания от март тази година "1+1 гратис Tassimo", при която eMag предлага на потребителите при закупуването на две кафе машини Bosch Tassimo едната да я получат безплатно. От комисията смятат, че предоставянето на втора идентична машина като добавка е недопустимо от закона. В него според регулатора е упоменато, че подобни бонус добавки при закупуването на даден продукт могат да се направят в три случая. Първият е за рекламни предмети с незначителна стойност и с ясно посочване, че става въпрос за рекламна кампания. Вторият е за предмети или услуги, които са принадлежност към съответната закупена стока, а при третия става въпрос при продажба в големи количества или на едро. Според комисията предоставянето на безплатна втора кафе машина може да се приеме като "подарък", а не намаление, което не покрива посочените в закона критерии за такъв. От "Данте интернешънъл" се аргументират в становището си, изпратено до КЗК, че тази кампания има за цел да се продадат по-бързо залежали продукти. По думите на компанията тя е имала слаб успех, като се осъществени само шест сделки.

Обжалване в съда

Представител на "Данте интернешънъл" коментира пред "Дневник", че глобата е очаквана, но изрази недоумение, че налагането й се обявява именно в деня на кампанията с големите намаления. При сегашната кампания нередностите са изгладени, а размерът на глобата ще бъде обжалван във Върховния административен съд, допълват от компанията. В официалната позиция на румънското дружество се посочва, че 95% от потребителите, участвали в миналогодишната кампания за Черния петък на eMag, са останали доволни от своите поръчки, като фирмата цитира свое вътрешно изследване. КЗК от своя страна не намери нарушения по трети случай с eMag, при който компанията е раздавала електронни ваучери по случай една година от встъпването й на българския пазар.

Силни продажби срещу слаби сървъри
Въпреки факта, че новината за санкцията на КЗК, наложена на eMag, дойде в петък, компанията отчете силни посещения и продажби през заветния ден. От румънското дружество обявиха, че към 16 часа в петък са направени 90 хил. поръчки на обща стойност 11 млн. лева. Това е по-добър резултат от миналогодишната кампания за Черния петък, когато eMag обяви 52 хил. закупени продукта на обща стойност от 7 млн. лева. Според изпълнителният директор на "Данте интернешънъл" това надвишава продажбите, реализирани през цялата 2013 г. до деня за големите намаления. Оборотът на компанията за изминалата година е 13.788 млн. лева, изчислени на базата на наложената санкция от 551.5 хил. лева, които са 4% от годишните й приходи. Това означава, че през 2013 г. само в деня на Черния петък компанията е направила половината от годишните си приходи. В същото време според интернет разработчика "Студио Уеб" много от онлайн търговците на потребителска техника в България имаха проблеми със своите страници в петък заради намаленията, които пуснаха. В определени часове проблеми имаше със сайтовете на  "Техномаркет", PCstore.bg и "Технополис" заради многобройните посещения на потребители.

 
 
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции

Гарантирана доходност, атрактивни цени и възможността за семейна ваканция в домашен уют са сред основните фактори, които движат пазара

14 дек 2019, 506 прочитания

Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни 2 Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят

13 дек 2019, 1689 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ипотеките на "Петрол" в КТБ са заличени

Компанията е учредила нови обезпечения в полза на Първа инвестиционна банка

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10