С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
46 30 ное 2014, 17:30, 24273 прочитания

КЗК глоби eMag за заблуждаваща реклама

Електронният търговец трябва да плати 750 хил. лева заради миналогодишната си кампания по Черния петък и промоция с кафе машини

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Еуфорията около денят за намаления Черния петък (Black Friday) в САЩ е голяма, а с него започват и големите коледни продажби. В България доскоро нямаше подобна практика, но постепенно и тя навлиза в страната в моловете или се възприема от някои онлайн търговци. Един от пионерите в тази практика е онлайн магазинът eMag.bg, собственост на румънската "Данте интернешънъл". За поредна година той организира големи намаления на ограничено количество стоки в рамките на Черния петък, които са съпроводени с мащабна рекламна кампания. Докато румънската компания следеше всичко да мине изрядно по време на мащабните намаления на техния сайт, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че й налага две глоби на обща стойност над 750 хил. лева.

Първата е свързана именно с провеждането на миналогодишната търговска кампания за Черния петък, а втората е по повод специално предложение, при което клиентите, ако закупят две кафе машини от определена марка, получават едната безплатно. Проверката е след сигнал на потребители, но комисията се е самосезирала.


Санкцията на антимонополния регулатор привлича вниманието поради няколко факта. Първо, това е най-голямата глоба, наложена на регистрирано в чужбина дружество. Второ, решението на КЗК е обявено в същия ден, в който eMag провежда намаленията и продажбите по тазгодишната си кампания за Черния петък. И трето, чрез санкцията регулаторът всъщност дава възможност да се разкрият приходите на компанията, реализирани в страната, тъй като глобата е наложена като процент от постъпленията за изминалата година (виж карето).

Намаления на увеличена база

13.78
млн. лв .са проходите на еMag за миналата година в България, изчислени според глобата на КЗК
 
По-голямата санкция е наложена заради рекламната кампания и намаленията, направени от eMag по време на Черния петък през изминалата година. КЗК глобява румънската компания с 4% от годишните й приходи в България за 2013 г., или 551.55 хил. лева, заради заблуждаваща реклама. Проблемът, който констатира регулатора, е, че eMag създава впечатлението, че по време на Черния петък тя прави "най-големите" намаления и продава продуктите на "най-изгодни" цени. В същото време в деня на промоцията цените на стоките, които тя обхваща, се повишават. По този начин всъщност се компенсират, макар и и частично, големите намаления или позволяват да се сложат висока отбивка от новата цена с по 50 до 70%. В сигнала до комисията се посочват конкретно осем продукта (основно бяла техника), при които е забелязана подобна практика. Според КЗК това се е случилo със седем от осемте изследвани от комисията и посочени в сигнала продукта, при които стойността им е увеличена в деня на промоцията, а при осмия това е направено два дни по-рано.



Антимонополният регулатор счита, че е невярно твърдението на рекламата за "най-голямото намаление", защото "отстъпката и съответно окончателната цена за потребителя е начислена върху предварително завишената първоначална цена на съответния продукт в сравнение с цената, която е имал ден преди кампанията", пише в становището на комисията. Според КЗК по този начин "клиентите на дружеството са подведени, че купуват съответния продукт на най-ниската цена".

В становището на "Данте интернешънъл" в документите на КЗК се посочва, че увеличението на цените на обявените в сигнала продукти е незначително, а при единия от тях е допусната техническа грешка при формирането на цената. От компанията допълват, че при други продукти на миналогодишната кампания "Черен петък" е било направено точно обратното – в деня на промоцията базовата цена е била намалена. Антимонополният регулатор посочва, че увеличението не е толкова незначително, но в публикуването на сайта на комисията решение конкретните стойности са заличени.

1+1=1?

Другата санкция, която налага КЗК на "Данте интернешънъл", е за 206.8 хил. лева, или 1.5% от годишните приходи. Тя е за рекламната кампания от март тази година "1+1 гратис Tassimo", при която eMag предлага на потребителите при закупуването на две кафе машини Bosch Tassimo едната да я получат безплатно. От комисията смятат, че предоставянето на втора идентична машина като добавка е недопустимо от закона. В него според регулатора е упоменато, че подобни бонус добавки при закупуването на даден продукт могат да се направят в три случая. Първият е за рекламни предмети с незначителна стойност и с ясно посочване, че става въпрос за рекламна кампания. Вторият е за предмети или услуги, които са принадлежност към съответната закупена стока, а при третия става въпрос при продажба в големи количества или на едро. Според комисията предоставянето на безплатна втора кафе машина може да се приеме като "подарък", а не намаление, което не покрива посочените в закона критерии за такъв. От "Данте интернешънъл" се аргументират в становището си, изпратено до КЗК, че тази кампания има за цел да се продадат по-бързо залежали продукти. По думите на компанията тя е имала слаб успех, като се осъществени само шест сделки.

Обжалване в съда

Представител на "Данте интернешънъл" коментира пред "Дневник", че глобата е очаквана, но изрази недоумение, че налагането й се обявява именно в деня на кампанията с големите намаления. При сегашната кампания нередностите са изгладени, а размерът на глобата ще бъде обжалван във Върховния административен съд, допълват от компанията. В официалната позиция на румънското дружество се посочва, че 95% от потребителите, участвали в миналогодишната кампания за Черния петък на eMag, са останали доволни от своите поръчки, като фирмата цитира свое вътрешно изследване. КЗК от своя страна не намери нарушения по трети случай с eMag, при който компанията е раздавала електронни ваучери по случай една година от встъпването й на българския пазар.

Силни продажби срещу слаби сървъри
Въпреки факта, че новината за санкцията на КЗК, наложена на eMag, дойде в петък, компанията отчете силни посещения и продажби през заветния ден. От румънското дружество обявиха, че към 16 часа в петък са направени 90 хил. поръчки на обща стойност 11 млн. лева. Това е по-добър резултат от миналогодишната кампания за Черния петък, когато eMag обяви 52 хил. закупени продукта на обща стойност от 7 млн. лева. Според изпълнителният директор на "Данте интернешънъл" това надвишава продажбите, реализирани през цялата 2013 г. до деня за големите намаления. Оборотът на компанията за изминалата година е 13.788 млн. лева, изчислени на базата на наложената санкция от 551.5 хил. лева, които са 4% от годишните й приходи. Това означава, че през 2013 г. само в деня на Черния петък компанията е направила половината от годишните си приходи. В същото време според интернет разработчика "Студио Уеб" много от онлайн търговците на потребителска техника в България имаха проблеми със своите страници в петък заради намаленията, които пуснаха. В определени часове проблеми имаше със сайтовете на  "Техномаркет", PCstore.bg и "Технополис" заради многобройните посещения на потребители.

 
 
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ББР започва да продава активи на "Спарки Елтос" 2 ББР започва да продава активи на "Спарки Елтос"

По един от отпуснатите кредити държавната банка има да прибира 8.6 млн. евро

27 фев 2020, 484 прочитания

Летище Пловдив пак ще се концесионира 1 Летище Пловдив пак ще се концесионира

Решението е взето на днешното заседание на Министерския съвет

27 фев 2020, 464 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ипотеките на "Петрол" в КТБ са заличени

Компанията е учредила нови обезпечения в полза на Първа инвестиционна банка

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10