КЗК глоби eMag за заблуждаваща реклама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК глоби eMag за заблуждаваща реклама

КЗК глоби eMag за заблуждаваща реклама

Електронният търговец трябва да плати 750 хил. лева заради миналогодишната си кампания по Черния петък и промоция с кафе машини

Юлиян Арнаудов
24871 прочитания

© eMag.bg


Еуфорията около денят за намаления Черния петък (Black Friday) в САЩ е голяма, а с него започват и големите коледни продажби. В България доскоро нямаше подобна практика, но постепенно и тя навлиза в страната в моловете или се възприема от някои онлайн търговци. Един от пионерите в тази практика е онлайн магазинът eMag.bg, собственост на румънската "Данте интернешънъл". За поредна година той организира големи намаления на ограничено количество стоки в рамките на Черния петък, които са съпроводени с мащабна рекламна кампания. Докато румънската компания следеше всичко да мине изрядно по време на мащабните намаления на техния сайт, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че й налага две глоби на обща стойност над 750 хил. лева.

Първата е свързана именно с провеждането на миналогодишната търговска кампания за Черния петък, а втората е по повод специално предложение, при което клиентите, ако закупят две кафе машини от определена марка, получават едната безплатно. Проверката е след сигнал на потребители, но комисията се е самосезирала.

Санкцията на антимонополния регулатор привлича вниманието поради няколко факта. Първо, това е най-голямата глоба, наложена на регистрирано в чужбина дружество. Второ, решението на КЗК е обявено в същия ден, в който eMag провежда намаленията и продажбите по тазгодишната си кампания за Черния петък. И трето, чрез санкцията регулаторът всъщност дава възможност да се разкрият приходите на компанията, реализирани в страната, тъй като глобата е наложена като процент от постъпленията за изминалата година (виж карето).

Намаления на увеличена база

13.78

млн. лв .са проходите на еMag за миналата година в България, изчислени според глобата на КЗК

 

По-голямата санкция е наложена заради рекламната кампания и намаленията, направени от eMag по време на Черния петък през изминалата година. КЗК глобява румънската компания с 4% от годишните й приходи в България за 2013 г., или 551.55 хил. лева, заради заблуждаваща реклама. Проблемът, който констатира регулатора, е, че eMag създава впечатлението, че по време на Черния петък тя прави "най-големите" намаления и продава продуктите на "най-изгодни" цени. В същото време в деня на промоцията цените на стоките, които тя обхваща, се повишават. По този начин всъщност се компенсират, макар и и частично, големите намаления или позволяват да се сложат висока отбивка от новата цена с по 50 до 70%. В сигнала до комисията се посочват конкретно осем продукта (основно бяла техника), при които е забелязана подобна практика. Според КЗК това се е случилo със седем от осемте изследвани от комисията и посочени в сигнала продукта, при които стойността им е увеличена в деня на промоцията, а при осмия това е направено два дни по-рано.

Антимонополният регулатор счита, че е невярно твърдението на рекламата за "най-голямото намаление", защото "отстъпката и съответно окончателната цена за потребителя е начислена върху предварително завишената първоначална цена на съответния продукт в сравнение с цената, която е имал ден преди кампанията", пише в становището на комисията. Според КЗК по този начин "клиентите на дружеството са подведени, че купуват съответния продукт на най-ниската цена".

В становището на "Данте интернешънъл" в документите на КЗК се посочва, че увеличението на цените на обявените в сигнала продукти е незначително, а при единия от тях е допусната техническа грешка при формирането на цената. От компанията допълват, че при други продукти на миналогодишната кампания "Черен петък" е било направено точно обратното – в деня на промоцията базовата цена е била намалена. Антимонополният регулатор посочва, че увеличението не е толкова незначително, но в публикуването на сайта на комисията решение конкретните стойности са заличени.

1+1=1?

Другата санкция, която налага КЗК на "Данте интернешънъл", е за 206.8 хил. лева, или 1.5% от годишните приходи. Тя е за рекламната кампания от март тази година "1+1 гратис Tassimo", при която eMag предлага на потребителите при закупуването на две кафе машини Bosch Tassimo едната да я получат безплатно. От комисията смятат, че предоставянето на втора идентична машина като добавка е недопустимо от закона. В него според регулатора е упоменато, че подобни бонус добавки при закупуването на даден продукт могат да се направят в три случая. Първият е за рекламни предмети с незначителна стойност и с ясно посочване, че става въпрос за рекламна кампания. Вторият е за предмети или услуги, които са принадлежност към съответната закупена стока, а при третия става въпрос при продажба в големи количества или на едро. Според комисията предоставянето на безплатна втора кафе машина може да се приеме като "подарък", а не намаление, което не покрива посочените в закона критерии за такъв. От "Данте интернешънъл" се аргументират в становището си, изпратено до КЗК, че тази кампания има за цел да се продадат по-бързо залежали продукти. По думите на компанията тя е имала слаб успех, като се осъществени само шест сделки.

Обжалване в съда

Представител на "Данте интернешънъл" коментира пред "Дневник", че глобата е очаквана, но изрази недоумение, че налагането й се обявява именно в деня на кампанията с големите намаления. При сегашната кампания нередностите са изгладени, а размерът на глобата ще бъде обжалван във Върховния административен съд, допълват от компанията. В официалната позиция на румънското дружество се посочва, че 95% от потребителите, участвали в миналогодишната кампания за Черния петък на eMag, са останали доволни от своите поръчки, като фирмата цитира свое вътрешно изследване. КЗК от своя страна не намери нарушения по трети случай с eMag, при който компанията е раздавала електронни ваучери по случай една година от встъпването й на българския пазар.

Силни продажби срещу слаби сървъри

Въпреки факта, че новината за санкцията на КЗК, наложена на eMag, дойде в петък, компанията отчете силни посещения и продажби през заветния ден. От румънското дружество обявиха, че към 16 часа в петък са направени 90 хил. поръчки на обща стойност 11 млн. лева. Това е по-добър резултат от миналогодишната кампания за Черния петък, когато eMag обяви 52 хил. закупени продукта на обща стойност от 7 млн. лева. Според изпълнителният директор на "Данте интернешънъл" това надвишава продажбите, реализирани през цялата 2013 г. до деня за големите намаления. Оборотът на компанията за изминалата година е 13.788 млн. лева, изчислени на базата на наложената санкция от 551.5 хил. лева, които са 4% от годишните й приходи. Това означава, че през 2013 г. само в деня на Черния петък компанията е направила половината от годишните си приходи. В същото време според интернет разработчика "Студио Уеб" много от онлайн търговците на потребителска техника в България имаха проблеми със своите страници в петък заради намаленията, които пуснаха. В определени часове проблеми имаше със сайтовете на  "Техномаркет", PCstore.bg и "Технополис" заради многобройните посещения на потребители.

 

 

Еуфорията около денят за намаления Черния петък (Black Friday) в САЩ е голяма, а с него започват и големите коледни продажби. В България доскоро нямаше подобна практика, но постепенно и тя навлиза в страната в моловете или се възприема от някои онлайн търговци. Един от пионерите в тази практика е онлайн магазинът eMag.bg, собственост на румънската "Данте интернешънъл". За поредна година той организира големи намаления на ограничено количество стоки в рамките на Черния петък, които са съпроводени с мащабна рекламна кампания. Докато румънската компания следеше всичко да мине изрядно по време на мащабните намаления на техния сайт, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че й налага две глоби на обща стойност над 750 хил. лева.

Първата е свързана именно с провеждането на миналогодишната търговска кампания за Черния петък, а втората е по повод специално предложение, при което клиентите, ако закупят две кафе машини от определена марка, получават едната безплатно. Проверката е след сигнал на потребители, но комисията се е самосезирала.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

46 коментара
  • 1
    plamen.iv.ivanov avatar :-|
    Plamen
    • -13
    • +149

    Лошо впечатление прави, когато зад решения на дадена комисия/институция и тн прозират интереси в полза на трети лица отвъд обикновенния потребител. После защо чуждите инвеститори бягали от България. Последен аз ще защитавам румънците, но при такава аргументация на комисията, а и отчитайки факта,че всички знаем какъв е контролът в магазините с намаленията, един търговец само да го отнесе един милион без четвърт е безумно. Това, което исках да си купя беше с реално намаление за разлика от псевдо намаленията на редица други сайтове (да не говорим за моловете), които просто се опитаха да яхнат вълната, която именно емаг създаде след миналогодишната кампания

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    lollymajik avatar :-|
    michael

    До коментар [#1] от "Plamen Ivanov":

    точно си говорихме онзи ден, че в България търговците мразят намаленията и най-обичат да продават нещо, което струва два лева за петдесет ако може и колко е хубаво, че чрез емаг и тук може да има нещо като истински черен петък. естествено е нашите мизерници вместо да вземат пример как се работи на световно ниво да започнат с мръсни номера и простотии.

  • 3
    cuam4o avatar :-?
    Ангел

    До коментар [#1] от "Plamen Ivanov":


    До коментар [#2] от "michael":

    Комисията се е задействала по сигнал на потребител - ако вие имате проблем с някой търговец не мрънкайте тук ами сигнализирайте! Аз съм го правил и то срещу голяма търговска верига - бяха глобени и продукта беше изтеглен от продажба докато отстранят нередностите.

    Сега доколко глобата е съизмерима с нарушението не мога да преценя, но е факт че еМАG са стъпили накриво и то доста грозно, това да увеличиш цените в деня на промоцията с 50% и после да дадеш 55% отстъпка си е грозна история.

  • 4
    ogidogi avatar :-|
    ogidogi

    Както гласи един виц от петък: "Шокиращи новини, емаг толкова са намалили iPhone 6 за черния петък, че е станал на нормалната си цена !"

  • 5
    lollymajik avatar :-|
    michael

    До коментар [#3] от "Ангел":

    това с потребителя е ясно, прав си, че ако имаш проблем подаваш жалба или просто не купуваш.
    факт е, че сравнихме цените на стоки, които ни интересуват с цени в щатите(защото бяха американски продукт) и наистина в емаг бяха със сериозно намалени в сравнение с редовната цена. за айфоните не мога да кажа нищо, защото не ме интересуват, но имаше таблет айфон мини за 250лв., който свърши веднага и още някакъв не помня марката за 50лв, те свършиха първи

  • 6
    arax avatar :-|
    arax

    КЗК е собственост на Пеевски - като всичко в България ;) Браво на румънците - сайта им издържа на невероятния за България трафик. Същото не може да се каже за сайта-магазина на Пеевски - още в 7 и нещо се влачеше...Идеята на черния петък по принцип е, че се пускат малко неща на намалени цени. Който е станал рано и си е направил проучването - кое колко струва и какво желае да купи си е свършил работа и е доволен ;)
    p.s. Искам да видя как emag ще платят глобата. Според мен това няма да се случи. Също искам да видя как някога ще бъдат глобени и някои маркети и полиси в България. Ама това е научна фантастика....

  • 7
    ogidogi avatar :-|
    ogidogi

    Само за информация да уточня, че макар да са регистрирани в Румъния, еМаг не са румънци. Истинските собственици са южно-африканци. Същите притежават и бившия Продавалник, сега OLX.

  • 8
    plamen.iv.ivanov avatar :-|
    Plamen

    До коментар [#3] от "Ангел":

    Или се правиш, че не разбираш истинския проблем, или просто имаш интерес да не го правиш. Отказвам да приема, че трезвомислещ човек може да изрази такова мнение.
    Въпросът не е в глобата (пак потребителите ще я платят), нито в това дали цената е вдигната с 20%, а после намалена с 30%.
    На никого не му пука за това - щом купувачът е можел да направи достатъчно информиран избор относно покупката си, а това няма как да не е така след като покупката е онлайн (за секунди проверяваш реалната, пазарна цена на стоката в други сайтове), то тогава няма абсолютно никакво значение каква е била цената вчера или преди 2 месеца, нито каква ще бъде след 2 дни. Изборът е твой - съзнателен, информиран и обективен. Никой не може да ме подведе с подарък кафемашина, солница или кебапче, може да ме стимулира да направя избор в една или друга посока, но не може да ме подведе, не виждам заблуда в това. Нито в това, ако една стока е намалена с по-малко отколкото реално е била вчера. Не купувам стоки, защото на тях пише -120%, купувам ги заради факта, че цената задоволява изискванията ми за качество и прочие.

    Въпросът е в това, че ако до вчера гет.бг беше най-големият сайт за онлайн продажби, а техномаркет и технополис монополисти в продажбата на техника, то вече не са. И в това няма нищо лошо, а напротив, аз виждам само позитиви...или може би има за ня#кой.

  • 9
    plamen.iv.ivanov avatar :-|
    Plamen

    До коментар [#3] от "Ангел":

    Да добавя последно и спирам с писането за днес. "Сигнал на потребител" в държава, в която могат да тикнат в ареста някой с обвинение за убийство на база пусната анонимка - да ме прощават от комисията, но върви само за пред форумните герои в определени медии.

  • 10
    xyha avatar :-P
    xyha

    За 6 продадени машини няколкос стотин , така се кърпи бюджет. Те румънците защо въобще са се регистрирали като данъкопладци в бг. И от Румъния могат да си продават , както правят западните онлайн.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK