Транспортните фирми виждат голям потенциал в сектора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортните фирми виждат голям потенциал в сектора

Предизвикателство пред транспорта е намаляването на зависимостта от петрола

Транспортните фирми виждат голям потенциал в сектора

Отношенията между сектора и държавата обаче все така буксуват

Калина Горанова
13062 прочитания

Предизвикателство пред транспорта е намаляването на зависимостта от петрола

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Съществува огромна пропаст между реалността и това в главите на българските чиновници. Това заяви изпълнителният директор на  "Юнимастърс лоджистикс" Николай Божилов на първата годишна конференция на "Капитал" "Логистика и транспорт". Около 1000 компании работят в България и реализират ръст с по 20% на година, като частната индустрия се опитва да компенсира всичко, което липсва от страна на държавата, заяви още той.

Или за пореден път транспортно-логистичният бранш, виждащ в себе си сериозен потенциал, потвърди, че държавата припознава ролята си основно в изпълнението на оперативна програма "Транспорт", без да вниква по-детайлно в проблемите на бизнеса. От страна на държавата председателят на транспортната парламентарна комисия Гроздан Караджов заяви, че ще предаде на изпълнителната власт какви са пречките пред бранша.

Един от липсващите елементи по думите на бизнеса е интермодалността на превозите, която успешно се практикува от Турция например. Друга голяма липса е тази на стратегически инвеститор по пристанищата на страната, които бяха отдадени на бързо и на тъмно основно по време на предишното управление на ГЕРБ, като оттук насетне предстоят концесии на по-скоро малки обекти. Едновременно с това дългогодишните представители на сектора помнят редица истории за абсурдни ситуации пред бизнеса по вина на държавата. Така например преди години кабел се е оказал непреодолима пречка за влизането на голям кораб в пристанище Варна-запад, а отказът въпросът да бъде разрешен срещу 150 хил. евро е довел до нереализирането на три пъти по-големи приходи за пристанището. Съхранението на тръбите за "Южен поток" пък е възпрепятствало нормалното посрещане на корабите на пристанище Варна, като това е довело до значително увеличаване на разходите им за престой при товарене и разтоварване, разказаха от бранша. 

Бранш без измерение

"Няма никакви данни за транспортно-логистичния сектор. Знае се само, че има 67 хил. лиценза, но колко камиона стоят зад тях не е ясно, но са поне половината, като приходите на камион на година са около 3 млн. евро, и при 30 хил. камиона това прави колкото целия туризъм, а автомобилните превози са само една част от целия транспортно-логистичен сектор", изчислява Христо Христов, собственик на "Дискордия" и член на управителния съвет на КРИБ. Една от целите на Христов е традиционната представа за транспорта да бъде променена, тъй като бизнесът се развива модерно, има огромен потенциал и може да стане един от приоритетните сектори, за който да се изготви дългосрочна и ясна визия.

Христов е на мнение, че по отношение на постоянните транспортни проблеми с турската страна, които са довели до спад на българските превози от и за южната съседка с 20%, Европейският съюз трябва да действа по-скоро координирано или общи действия да имат поне държавите по източната периферия на съюза, попадащи на пътя на транзитните коридори. Според него компаниите трябва да се възползват от големите възможности на европейския транспортно-логистичен пазар, който се изчислява на 1 трлн. евро.

Възможности за растеж

"Нашият бизнес има възможности за растеж", смята и Веселин Стоянов, генерален мениджър на Transpress. "Тенденцията за развитие на сектора даже е твърде оптимистична", продължава той, като според него няма нужда да се налагат всевъзможни ограничения върху движението на камионите, тъй като те така или иначе няма да са достатъчни след години. Отделно браншът отчита изоставане на броя на водачите спрямо броя на камионите, като един от вариантите за решаване на този проблем са интермодалните превози, като ролята на водача се концентрира в по-малък периметър от мястото му на отседналост. Друг важен момент е транспортните компании да осигуряват по-благоприятна среда за шофьорите, както и обучения, които могат да спестят последващи ресурси. 

Основен акцент върху ресурсите поставят и от Volvo Group Trucks в контекста на ръста на автомобилния трафик и европейската политика за намаляване на емисиите въглероден диоксид от транспортния сектор с 60% към 2050 г., намаляване на зависимостта от петрола посредством алтернативните горива и създаване на инфраструктура за електромобилност. 

Съществува огромна пропаст между реалността и това в главите на българските чиновници. Това заяви изпълнителният директор на  "Юнимастърс лоджистикс" Николай Божилов на първата годишна конференция на "Капитал" "Логистика и транспорт". Около 1000 компании работят в България и реализират ръст с по 20% на година, като частната индустрия се опитва да компенсира всичко, което липсва от страна на държавата, заяви още той.

Или за пореден път транспортно-логистичният бранш, виждащ в себе си сериозен потенциал, потвърди, че държавата припознава ролята си основно в изпълнението на оперативна програма "Транспорт", без да вниква по-детайлно в проблемите на бизнеса. От страна на държавата председателят на транспортната парламентарна комисия Гроздан Караджов заяви, че ще предаде на изпълнителната власт какви са пречките пред бранша.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    romolus avatar :-|
    Додо

    И какво сега, вече липсват и шофьори..
    Интересно, значи, след софтуера, и тук ,в транспорт и логистика има добри новини. Това е добре

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    " приходите на камион на година са около 3 млн. евро, и при 30 хил. камиона това прави колкото целия туризъм", изчислява Христо Христов

    >>> Боже, какви глупости се търкалят по смятаните за сериозни икономически издания.

  • 3
    hsf03382044 avatar :-P
    ТИР-АДЖИЯТА

    1. Няма съмнение в цифрите- за 20г. в транспорта съм запълнил с пари 2/3 от Швейцарските банки и 1/5 по офшорните зони;
    2. Виждам "колоси" на транспорта да се изказват - едните са мръсни педали, другите не ги кефи да плащат..,ама обличат костюми и словоблудстват, което обикновенно правят всеки ден; Не ме кефи да бачкам за Д и за Ю!;
    3. Др. Стоянов е обективен;
    4. ВОЛВО да не търсят публичност в подобен форум - смешно е!
    5. КАПИТАЛ, ако искате да сте професионални по темата не пишете глупости , а съберете обективна информация и я поднесете професионално!

  • 4
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Какви очи имат да се оплакват тираджиите? 20% годишен ръст, и пак недостатъчни им се струват. И това по време на криза. За отношенията с турция съм съгласен - ЕС трябва да се задейства по въпроса, че агите много много се вземат на сериозно.

    И като се барат за лобисти, защо не ходият да говорят с АПИта, министерства, ББ, а и в Брюксел, да се пускат повече средства за интермодалната свързаност, както и работата по коридорите със западните балкани - Черно море - София - Скопие - Адриатика трябва да им е тотален приоритет ако исат да развиват потенцяла си като БГ компании в страна която реално граничи с два континета и осигурява юго-източната връзка с Кавказ и Азия.

  • 5
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov

    "като приходите на камион на година са около 3 млн. евро, и при 30 хил. камиона това прави колкото целия туризъм, а автомобилните "
    Не за пръп път Капитал публикува данни, които очевидно не са верни. От написаното излиза, че проходите в транспорта са 90 млрд. Евро годишно. Явно добавените 00 са многозначителни.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    comandante avatar :-|

    Едно добро начало е да се вдигнат цените на винетките за турски тирове и да се изравнят с Унгария например!

  • 7
    mallorca avatar :-?
    mallorca

    Изобщо не са глупости, понеже въпросният господин Христов е собственик на една от най-големите спедиторски компании в България и ме съмнява да говори празни приказки.

  • 8
    cuam4o avatar :-P
    Ангел

    Е то хубаво 3 милиона евро на камион, но това е за ТИР. Надали чичката с лекотоварния бус де изхвърля строителни отпадъци сънува такива цифри. Тоест от тези 67 000 разрешителни за превозвачи я има 5000 ТИР-а я няма.

  • 9
    plamen.iankov avatar :-|
    plamen.iankov

    3 милиона евро на камион е меко, ама много меко казано тъпотия.

    3 000 000 / 365 дни =8200 на ден. НА ДЕН!
    Дори и в лева е невъзможно да се постигне.

    Капитал, или редакторите ви са некадърни неграмотници или Христов е опаткал няколко аператива преди конференцията

  • 10
    petarpetarpetar avatar :-|
    petarpetarpetar

    През 2013 г. БВП възлиза на 78 115 млн. лв. по текущи цени. Преизчислен в евро, БВП е съответно 39 940 млн. евро.
    При заявените от менталния дефицит Христов 30000 камиона по 3 000 000 евро годишно това прави 90 000 000 000 евро.
    Ми то това е два пъти повече от БВП на България.
    Значи НСИ играе в отбора на Сивия сектор и крие от БВП.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK