Шопинг в мрежата на здрача
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шопинг в мрежата на здрача

Шопинг в мрежата на здрача

Електронната търговия с дрехи и парфюми търпи бум в момента, но държи скромен дял от пазара

Радостина Маркова, Паулина Михайлова
14498 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Нали знаете кога ще блокира световният интернет? Когато блондинките разберат, че пускат евтини парфюми. Доказано е - намаленията в електронните магазини по време на Черния петък преди седмица доведоха до пълен блокаж на куп сайтове, при това не само с "блондински" стоки. И вероятно единствената причина станалото напоследък масово "наводнение" от дрехи, обувки, чанти, парфюми и козметика с намаления в интернет да не е предизвикало срив на мрежата, е, че клиент(к)ите често нямат гаранция дали те са истински.

Шегата настрана - пазаруването на модни стоки доставя удоволствие, а то се съдържа не само в притежаването им, а и в избирането, разглеждането, търсенето, пробването. Именно този факт, съчетан с известната доза недоверие по темата с оригиналността на марките, може би стои в основата на сравнително слабото проникване на електронната търговия в сегмента на дрехите и парфюмите в България.

Онлайн пазарът на мода и обувки в страната е богат на оферти, но не много голям като обем. Общите годишни приходи на десетките сайтове, които ежедневно пълнят мейлите с предложения за пазаруване на дрехи и обувки, са сравними с тези на голям търговец от ранга на H&M или LC Waikiki, т.е. около 50 млн. лв. Според участници на пазара електронната търговия с модни стоки в момента в страната търпи бум, но в числа е сравнително скромен на фона на традиционната търговия. И колкото може да се каже, че й пречи, толкова и помага.

За зло и за добро

Когато говорим за световни модни марки, техните официални представители и вносители в България, от една страна, смятат, че електронната търговия (която не се съобразява с граници) уврежда продажбите им, защото представлява заобикалящ ги канал, но от друга - признават, че тя ги и подпомага, защото налага допълнително същите тези марки. И да - традиционните дистрибутори може би биха продавали повече, ако електронните магазини ги нямаше, но не е много сигурно дали алтернативният начин за доставка не добавя повече, отколкото отнема. Защото също рекламира съответната марка в мрежата, прави я по-популярна, а в крайна сметка вероятно отнема пазар от други ниши.

Точна статистика за онлайн продажбите на дрехи и парфюми в България няма, отчасти защото много от играчите са в сивия сектор. Според проучванията на Българската асоциация за електронна търговия (БАЕТ) годишно модните сайтове за дрехи и обувки в България правят общи обеми от порядъка на 50 млн. лв., а тези на парфюми - около 20-25 млн. лв.

Така, макар и продажбите им в интернет да са малки на фона на тези в магазините на модните марки, дрехите и обувките се очертават като най-купуваните стоки онлайн. Обемът им се равнява на близо една четвърт от общите в електронната мрежа, които по данни на БАЕТ са приблизително за 200 млн. лв. годишно. Като се има предвид, че по-големите търговци като Fashion Days, Koketna, VM Zona продават стока за 35-40 млн. лв., за десетките други сайтове за дрехи и обувки остават не повече от 10-15 млн. лв.

Председателят на БАЕТ и собственик на store.bg Петър Ванчев описва електронните магазини за мода като бизнес, който с редки изключения е в ръцете на малки фирми, управлявани от апартаменти и гаражи. Той обаче избуя през последните две-три години подобно на вълната от сайтове за колективно пазаруване преди това. Основната причина за набиращите популярност онлайн продажби на дрехи е манията за ниски цени и отстъпки, която често може да бъде задоволена именно с поръчка от мрежата. Освен това за част от хората, особено живеещите в по-малки населени места, електронните магазини дават достъп до големи и популярни модни марки, които иначе нямат близки планове да покрият с обекти съответните райони на страната.

Оказва се обаче, че пейзажът и при онлайн пазара на мода не е толкова безоблачен. Ако излезем извън традиционния проблем с фалшификатите, който практически няма пълно решение, бизнесът е доста рисков. В основата са увеличаващата се конкуренция и високите разходи - например за изработка и поддръжка на сайт, както и за маркетинг, които в много случаи са съизмерими с тези за физическите магазини. Затова и прогнозата на Петър Ванчев е, че манията по онлайн магазините за мода ще приключи също така бързо, както и предишните, и до година-две ще оцелеят единични играчи.

Колкото търговци, толкова модели

Трудно е да се вкара в общ модел схемата на работа на десетките сайтове за онлайн продажби, още повече когато става въпрос за правата върху продаваните марки. Някои от търговците договарят продажбите си директно с централите на големите марки или с техни представители по места. По-масовата практика обаче, особено при офертите с големи отстъпки, е паралелният внос - на оригинални стоки, но от фирма, която не е официален дистрибутор на производителя за страната.

Според представители на сектора в тези случаи най-често се предлагат дрехи и обувки от стари колекции, останали след всички продажби и разпродажби. Количества от такива стоки минават през различни дистрибутори или се озовават на специализирани борси, откъдето потеглят към онлайн платформи, аутлети, дори магазини за дрехи втора ръка.

Някои от по-големите онлайн търговци като Fashion Days договарят и директно колекции от минали сезони с централите на марките. Те обаче имат голям мащаб, тъй като оперират на много пазари (седем в случая). Докато в масовата практика каналът за снабдяване с намалени продукти в българските сайтове е описаният по-горе.

Друг източник, който захранва бизнеса с намалени дрехи, е свръхпроизводството. Всяка марка залага по-големи количества от дадена серия, за да си гарантира необходимите бройки, след като мине качествен контрол. Остатъкът обикновено се блокира от възложителя за около година, след което му се търси реализация.

Проблем за продажбата на подобни продукти няма, тъй като става въпрос за паралелен внос на оригинали, който е разрешен в ЕС.

"Нямаме право да спрем подобни партиди, стига стоката да не е фалшива", коментира Венцислав Николов, оперативен мениджър на "Еф Еф груп", официален представител на Nike за България. Според него повечето продукти на марката, които се предлагат в електронните магазини, са именно от стари колекции, влезли през паралелен внос. "От нас никой не пазарува с изключение на Sport Depot", коментира Николов.

По думите му обаче повечето онлайн търговци не са сериозен конкурент, тъй като предлагат стари колекции, а актуалните са в магазините на марката. "Преди години имаше бум на покупките от sportsdirect, но започнаха да пристигат по две десни обувки, а разходите по рекламацията са големи и вълната отмря", смята Николов.

Пътят на модата

Значително по-рядко в онлайн търговията се среща другият тип отношение - договаряне с централите на марките или с техни представители. Причината е, че в този случай се предлагат стоки на редовна цена, а това в онлайн сектора не е популярно.

"Електронната търговия е изключително ценово ориентирана. Няма смисъл да продаваш на цени като в магазина, защото хората ще отидат там и ще пазаруват", смята Петър Ванчев от store.bg.

Това обаче не е съвсем така, ако говорим за живеещите извън София и два-три големи града. Затова някои марки, които нямат онлайн магазини, нерядко разчитат и на електронните платформи.

"За някои от тях сме конкурент, за други сме допълнителен канал за продажби", обобщава Ева Вучева, регионален директор на Fashion Days. Платформата на едноименната швейцарска група започна бизнеса си като сайт за flash sales - ограничени във времето кампании за продажба на аутлет колекции с големи отстъпки. Напоследък обаче се развива и като стандартен онлайн магазин.

Според Ева Вучева компанията се възприема като конкурент основно от местни представители на големи брандове. Ако присъстват директно на пазара, те по-скоро смятат Fashion Days за партньор. Сред примерите е Mango, която тази есен влезе директно с магазини в София, а догодина ще се продава и през онлайн платформата.

Това обаче не е общо правило. H&M например третира Fashion Days и подобните на него за конкуренти и вече обяви, че през 2015 г. започва собствени електронни продажби.

За други, като полската група LPP (Reserved, Cropp Town, House, Mohito), които нямат подобни планове за българския пазар към момента обаче, сътрудничеството с онлайн търговци е добър вариант. Оперативният директор на "Ел Пи Пи ритейл България" Злати Иванов посочи, че компанията вече работи с два електронни магазина под марките shopzone и megamodamag и така разширява пазарното си присъствие. За LPP, която има магазини в четири софийски мола и един във Варна, продажбите през интернет са начин да покрие и други населени места без риск и инвестиции. Практиката е след като подпишат договори, електронните търговци да получават нейните продукти с 15% до 25% отстъпка и да ги предлагат в сайтовете си на контролирани от групата цени.

"За момента делът на тези продажби не е голям. Ако на ден в наши магазини се продадат сто артикула, в партньорските ни сайтове ще се продадат 6-7 до 10", казва Злати Иванов.

Един от съдружниците в Megamodamag Росен Арсeнов също описва бизнеса като малък - на ден обслужва между пет и 20 поръчки, но има и дни без нито една. Собствениците на онлайн магазина сами решават кои продукти да снимат и да предлагат. При поръчка резервират стоките в магазините на LPP и организират доставката - за София в рамките на ден, в страната - до три дни. По подобен начин са организирани отношенията и с другите марки, предлагани на сайта.

Според Ева Вучева от Fashion Days отношенията с марките до голяма степен зависят от тяхната политика за даден пазар. Порталът например без проблем продава брандове като Vero Moda и One, въпреки че паралелно с това присъстват в България и като част от асортимента на Peek&Cloppenburg. В същото време обаче дълги години нямаше право да предлага марките на групата Benetton (United Colors of Benetton, Sisley, Playlife), тъй като тя държеше на отношенията с носителя на правата за българския пазар - MDL.

В момента марките на Benetton се продават във Fashion Days, като онлайн платформата предлага само аутлет колекции, а актуалните за сезона излизат в магазините на местния партньор (изречението е  променено на 10 декември).

С мирис на имитация

Случаят с парфюмите е малко по-различен. За разлика от дрехите и обувките тук основната част от продажбите онлайн се падат на имитациите и откровените фалшификати.

Продаваните в сайтовете парфюми са или паралелен внос, или просто нещо течно с аромат. Като цяло утвърдените марки в парфюмерията не насърчават онлайн продажбите, защото при т.нар. селективна козметика ексклузивността е важна именно за да се поддържа цена.

В случая с паралелния внос онлайн магазините просто купуват определени количества парфюми от търговци на едро в чужбина (Италия, Франция, Унгария) и ги продават тук с отстъпка. При втория модел (фалшификатите) те обикновено са произведени в Източна Азия и Близкия изток и нямат никакъв допир с реалната марка.

Разликата между първия и втория тип продукти, продавани онлайн, е лесно видима по цената. Когато става въпрос за паралелен внос, даден парфюм може да струва по-евтино от същия в традиционен магазин, но сравнително малко по-евтино. При драстични разлики в цената няма как продуктът да е оригинален, каза Десислава Христова, мениджър "Селективна козметика" в "Сарантис България" - официален представител в България на множество марки. По думите й разходите на традиционните търговци за наеми, заплати, осигуровки и всичко останало не са чак толкова големи, за да може спестяването на част от тях при онлайн модела да доведе до драстично намаляване на крайните цени.

Голяма част от електронната търговия с парфюми е в сивия сектор, като нарушенията стават по обичайния начин - деклариране на занижени количества на митниците, твърдят официалните представители на марките.

"Не усещаме да има какъвто и да било контрол върху този алтернативен тип продажби, докато в магазините на нашите клиенти проверки има често", казва Десислава Христова.

По думите на Огнян Младенов, мениджър на "Нотос" (също официален представител на множество световни марки), ежегодно фирмата му рапортува на производителите за интернет сайтове, които продават в България имитации на техни продукти, но контролът, очаквано, е доста труден. И по общо мнение на Младенов и Христова спирането на фалшификатите се случва без почти никакво съдействие на институциите.

"При онлайн търговията продавачът няма ангажимент към носителя на марката да инвестира определен процент от оборота си в реклама, докато при нас това е абсолютно задължение", казва Огнян Младенов. Въпросните проценти варират около 10-20 от продажбите на съответна група марки. И според Младенов обаче разликата в разходите на традиционните и електронните търговци не е толкова значима, че да доведе до намаление на крайната цена в пъти, каквото има често при онлайн офертите.

С една дума - купувайки си много евтин парфюм от световна марка през интернет портал, клиентът има точно толкова гаранция, че е оригинален, колкото и ако го вземе от торбата на обикалящ по плажа "търговец".

Различна, очаквано, е гледната точка на някои онлайн оператори. По думите на Филип Филипов, директор маркетинг и реклама на parfimo.bg, проблемът с наводняването на пазара с реплики и фалшификати е валиден за всички продажби, защото такива се купуват и от молове и скъпи магазини. "Първоначално хората подхождат недоверчиво и ние все още се доказваме. Но този проблем изчезва след първата поръчка", казва Филипов.

"Ние не работим с реплики или ментета. Всеки може да ви каже всичко, но клиентът сам се уверява. Най-добрата реклама при нас е от клиент на клиент. Разбира се, никой не вярва само на нашите уверения колко добри са парфюмите ни. Показателно е, че имаме клиенти от години", казва Дарина Желязкова, управител на друг онлайн търговец - "Вамарт".

По темата работи Десислава Николова

Нали знаете кога ще блокира световният интернет? Когато блондинките разберат, че пускат евтини парфюми. Доказано е - намаленията в електронните магазини по време на Черния петък преди седмица доведоха до пълен блокаж на куп сайтове, при това не само с "блондински" стоки. И вероятно единствената причина станалото напоследък масово "наводнение" от дрехи, обувки, чанти, парфюми и козметика с намаления в интернет да не е предизвикало срив на мрежата, е, че клиент(к)ите често нямат гаранция дали те са истински.

Шегата настрана - пазаруването на модни стоки доставя удоволствие, а то се съдържа не само в притежаването им, а и в избирането, разглеждането, търсенето, пробването. Именно този факт, съчетан с известната доза недоверие по темата с оригиналността на марките, може би стои в основата на сравнително слабото проникване на електронната търговия в сегмента на дрехите и парфюмите в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Аз въпросния Венци от Nike го познавам лично, но това за двете десни обувки от Sportsdirect са глупости. Правил съм няколко десетки поръчки и няма проблем. Нещо повече, може да купиш модел с до 80% по-ниска цена отколкото в България. Отделно че новите модели на Nike по 350 лв могат да си ги позволят единици у нас, но балъците сред тях са още по-малко. Съвсем отделен е въпроса че малко хора държат да са с актуалния модел, това са глупости за наивници.

  • 2
    nogica avatar :-P
    nogica

    Амазон само стари колекции продават.

  • 3
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "При онлайн търговията продавачът няма ангажимент към носителя на марката да инвестира определен процент от оборота си в реклама, докато при нас това е абсолютно задължение", казва Огнян Младенов."

    Какъв ви е проблема? Нали доставчика ви ги покрива, пък и медиите ви връщат оонякога нещо под масата...

  • 4
    quebecer avatar :-|
    Quebecer

    Мислех, че статията ще е за пълната пародия, която са българските онлайн магазини като цяло. За всеки празник, рожден ден, Коледа, преравяме българския нет да търсим магазин, от който да изпратим играчки на племенниците в България, платими - о, чудо нечувано - с най-обикновена кредитна карта. Повечето магазини имат само опция за наложен платеж и евентуално банков превод, тук-таме ипей ( но не пейпал). Има изключения, но са малко. Да искаш да харчиш в България и да не можеш :(

  • 5
    avgustina avatar :-|
    Avgustina

    Купувам си парфюми от Бюти зоун и Дъглас - досега не съм попадала на менте, и подобни подозрения ми изглеждат несериозни. Още повече марките, които харесвам, не ги фалшифицират -очевидно не се познават толкова от масовия вкус. Досега не съм купувала парфюм от сайт - плащам си за удоволствието да се наслаждавам на скъпоценната течност, без да ме измъчват съмнения. Когато не ми се дават много пари, си взимам нещо от Рефан.Смешни са ми предубеждения от сорта: "Ама как купуваш от България, тук се продават само ментета", и то от хора, които имат по един тригодишен парфюм, донесен им от някой безмитен магазин. Компетентни сме по всичко и ще надхитрим системата....

  • 6
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    До коментар [#4] от "quebecer":

    Предполагам този начин на плащане изисква определени организационни разходи, които не са по силите на повечето сайтове.

  • 7
    i_petrov avatar :-|
    i_petrov

    до 5: А срока на годност видя ли го щото и двата магазина продават стари парфюми на атрактивни цени.Срока на годност е 10 години а съм засичал особено по това време и парфюми чиито срок на годност изтича след 8 месеца.

  • 8
    avgustina avatar :-|
    Avgustina

    До коментар [#7] от "i_petrov":

    Няма да те лъжа - не съм гледала. Но занапред ще гледам.

  • 9
    s0f1a avatar :-|
    s0f1a

    скромен, но с тенденция постоянно да расте. все повече хора пазаруват онлайн и спестяват ценно време и нерви

  • 10
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123

    До коментар [#5] от "Avgustina":

    Учудвате ме? Пазарувате от едни безумно скъпи места и от едни безумно фалшиви такива??? Има достатъчно магазини, продаващи оригинални парфюми на цени с 40-100 лева по евтини от споменатите от вас! А в Рефан никой не знае, колко пъти е разреден "парфюма, а и често аромата няма нищо общо с оригинала! Там за 10 мл. плащате около 4 лева. Или за недобра фалшификация за 100 мл. плащате 40 лв.?? Има толкова добри аналози на селективните парфюми за цени от 7-8 лева до 20-тина, като ясно е указано, че са аналози. А и трайността на тези аналози много често е съпоставим с тази на оригиналите!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK