Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 5 дек 2014, 17:37, 14177 прочитания

Шопинг в мрежата на здрача

Електронната търговия с дрехи и парфюми търпи бум в момента, но държи скромен дял от пазара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Нали знаете кога ще блокира световният интернет? Когато блондинките разберат, че пускат евтини парфюми. Доказано е - намаленията в електронните магазини по време на Черния петък преди седмица доведоха до пълен блокаж на куп сайтове, при това не само с "блондински" стоки. И вероятно единствената причина станалото напоследък масово "наводнение" от дрехи, обувки, чанти, парфюми и козметика с намаления в интернет да не е предизвикало срив на мрежата, е, че клиент(к)ите често нямат гаранция дали те са истински.

Шегата настрана - пазаруването на модни стоки доставя удоволствие, а то се съдържа не само в притежаването им, а и в избирането, разглеждането, търсенето, пробването. Именно този факт, съчетан с известната доза недоверие по темата с оригиналността на марките, може би стои в основата на сравнително слабото проникване на електронната търговия в сегмента на дрехите и парфюмите в България.


Онлайн пазарът на мода и обувки в страната е богат на оферти, но не много голям като обем. Общите годишни приходи на десетките сайтове, които ежедневно пълнят мейлите с предложения за пазаруване на дрехи и обувки, са сравними с тези на голям търговец от ранга на H&M или LC Waikiki, т.е. около 50 млн. лв. Според участници на пазара електронната търговия с модни стоки в момента в страната търпи бум, но в числа е сравнително скромен на фона на традиционната търговия. И колкото може да се каже, че й пречи, толкова и помага.

За зло и за добро

Когато говорим за световни модни марки, техните официални представители и вносители в България, от една страна, смятат, че електронната търговия (която не се съобразява с граници) уврежда продажбите им, защото представлява заобикалящ ги канал, но от друга - признават, че тя ги и подпомага, защото налага допълнително същите тези марки. И да - традиционните дистрибутори може би биха продавали повече, ако електронните магазини ги нямаше, но не е много сигурно дали алтернативният начин за доставка не добавя повече, отколкото отнема. Защото също рекламира съответната марка в мрежата, прави я по-популярна, а в крайна сметка вероятно отнема пазар от други ниши.

Точна статистика за онлайн продажбите на дрехи и парфюми в България няма, отчасти защото много от играчите са в сивия сектор. Според проучванията на Българската асоциация за електронна търговия (БАЕТ) годишно модните сайтове за дрехи и обувки в България правят общи обеми от порядъка на 50 млн. лв., а тези на парфюми - около 20-25 млн. лв.



Така, макар и продажбите им в интернет да са малки на фона на тези в магазините на модните марки, дрехите и обувките се очертават като най-купуваните стоки онлайн. Обемът им се равнява на близо една четвърт от общите в електронната мрежа, които по данни на БАЕТ са приблизително за 200 млн. лв. годишно. Като се има предвид, че по-големите търговци като Fashion Days, Koketna, VM Zona продават стока за 35-40 млн. лв., за десетките други сайтове за дрехи и обувки остават не повече от 10-15 млн. лв.
Председателят на БАЕТ и собственик на store.bg Петър Ванчев описва електронните магазини за мода като бизнес, който с редки изключения е в ръцете на малки фирми, управлявани от апартаменти и гаражи. Той обаче избуя през последните две-три години подобно на вълната от сайтове за колективно пазаруване преди това. Основната причина за набиращите популярност онлайн продажби на дрехи е манията за ниски цени и отстъпки, която често може да бъде задоволена именно с поръчка от мрежата. Освен това за част от хората, особено живеещите в по-малки населени места, електронните магазини дават достъп до големи и популярни модни марки, които иначе нямат близки планове да покрият с обекти съответните райони на страната.

Оказва се обаче, че пейзажът и при онлайн пазара на мода не е толкова безоблачен. Ако излезем извън традиционния проблем с фалшификатите, който практически няма пълно решение, бизнесът е доста рисков. В основата са увеличаващата се конкуренция и високите разходи - например за изработка и поддръжка на сайт, както и за маркетинг, които в много случаи са съизмерими с тези за физическите магазини. Затова и прогнозата на Петър Ванчев е, че манията по онлайн магазините за мода ще приключи също така бързо, както и предишните, и до година-две ще оцелеят единични играчи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Здравата организация поставя хората на първо място Здравата организация поставя хората на първо място

Компаниите, които подхождат с грижа към служителите си, следват наложените превантивни мерки и успешно дефинират новата дистанционна култура на работа, са тези, които продължават напред

29 май 2020, 681 прочитания

Ресторанти на корона диета Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

29 май 2020, 1412 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бавното изплуване на рибния бизнес

Секторът е все още дребен и сив, но напоследък леко расте

Още от Капитал
Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10