Когато хлопне Високата порта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато хлопне Високата порта

От 1 януари българските превози за и от Турция със сигурност ще намалеят.

Когато хлопне Високата порта

Турция въвежда нови мерки, за да изхвърли българските товарни превозвачи от пазара си

Паулина Михайлова, Калина Горанова
10472 прочитания

От 1 януари българските превози за и от Турция със сигурност ще намалеят.

© БТА


"Стоим на същия този път, за който навремето рицарите са давали живота си. И сега разбираме, че някой е издигнал на него плътен зид, с подкрепата на нашата пълна липса на адекватност." Така с няколко думи съсобственикът на "Дискордиа" Христо Христов, по време на конференцията "Логистика и транспорт" организирана "Капитал", описа ситуацията, в която се намират в момента българските товарни превозвачи на трасето за и от Турция. Думите му не са изненада за никого от транспортната индустрия - вече близо две години блокадите на българо-турската граница, опашките от камиони и забавянето на товари са ежедневие, което от време на време се прокрадва и в новинарските емисии с някоя допълнителна бюрократична спънка. Плахите опити на българската администрация да се пребори с проблемите се увенчават с различен успех, вариращ от нулата до малко под нея, независимо дали се изразяват в кротко изпълнение на всички турски условия или обратното - в резки реципрочни ограничения.

Накратко - Турция съвсем открито и последователно пази интересите на собствената си тежкотоварна флотилия, правейки всичко възможно именно тя да поеме товарите от и за страната. И ако това минава през прегазване на българските конкуренти, го поощрява. Сега, от 1 януари, югоизточната ни съседка въвежда поредна доза ограничения за чуждестранни камиони. И това макар и нечестно, не е нито странно, нито незаконно. Лошо би било, ако България не намери начина да подкрепи своята транспортна индустрия.

Новата бариера

Доколко българската транспортна администрация ще се окаже отзивчива към идеите на транспортния сектор - предстои да видим. Фактът е, че турските власти например очевидно работят в синхрон с браншовите съюзи на местната индустрия. И ефектът е видим.

"Стоим на същия този път, за който навремето рицарите са давали живота си. И сега разбираме, че някой е издигнал на него плътен зид, с подкрепата на нашата пълна липса на адекватност." Така с няколко думи съсобственикът на "Дискордиа" Христо Христов, по време на конференцията "Логистика и транспорт" организирана "Капитал", описа ситуацията, в която се намират в момента българските товарни превозвачи на трасето за и от Турция. Думите му не са изненада за никого от транспортната индустрия - вече близо две години блокадите на българо-турската граница, опашките от камиони и забавянето на товари са ежедневие, което от време на време се прокрадва и в новинарските емисии с някоя допълнителна бюрократична спънка. Плахите опити на българската администрация да се пребори с проблемите се увенчават с различен успех, вариращ от нулата до малко под нея, независимо дали се изразяват в кротко изпълнение на всички турски условия или обратното - в резки реципрочни ограничения.

Накратко - Турция съвсем открито и последователно пази интересите на собствената си тежкотоварна флотилия, правейки всичко възможно именно тя да поеме товарите от и за страната. И ако това минава през прегазване на българските конкуренти, го поощрява. Сега, от 1 януари, югоизточната ни съседка въвежда поредна доза ограничения за чуждестранни камиони. И това макар и нечестно, не е нито странно, нито незаконно. Лошо би било, ако България не намери начина да подкрепи своята транспортна индустрия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    avalanche avatar :-?
    avalanche

    Формално погледнато, това може да се заобиколи - браншовата организация да наеме един склад в Одрин и един в Свиленград, където превозвачите си оставят стоката, и правят по един бърз фиктивен курс с доставка бг-турция ...или някаква подобна схема..

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Само едно мога да кажа: турците добре са изследвали ограниченията въведени от САЩ за мексиканските превозвачи в рамките на НАФТА. Да се надяваме че големите европейски икономики които имат сериозен бизнес в Турция ще помогнат за решаване на казуса.

  • 3
    pirocorp avatar :-|
    Piroman

    Просто нашите да спрат да пропускат турски тираджии за 72 часа в турция като стане опашката 15-20 км и ще клекнат!

  • 4
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    " И това макар и нечестно, не е нито странно, нито незаконно."
    Как може да е нечестно,но законно.Или на нас така ни е изгодно.Ами пазят си интереса хората.Ако и ние мислехме толкова за нашите интереси,какво по-хубаво от това.

  • 5
    peni1948 avatar :-|
    Peni Radulov

    Може би ако 20полицейски автомобила ескортират неофициално турските тираджии т.е.да спазват скоростните ограничения в двете посоки.То съответно турските тир-превозвачи няма да смогват да превозват всички техни товари!?!

  • 6
    nogica avatar :-|
    nogica

    не просто БГ митница трябва да си гледа работата на 100% и да спре рушвета и Турция ще клекне.

  • 7
    gost22 avatar :-P
    gost22

    До коментар [#2] от "daskal1":

    А най-лесно е да се качат всички камиони на БДЖ, за да не разбиват магистралите, и нещо свързано с екологията. Ах, да, таксите за камиони от страни извън ЕС, ще са убийствени, но от друга страна, БДЖ-то ще трябва да плаща зелената енергия (която да излезе от микса на българските граждани)... но ако нещо не им харесва на съседите около забавянето, около регистарциите и квотите за вагони, винаги може да предоговорим разни неща срещу други отстъпки, примерно облекчение за българските превозвачи (стига да не пакостят незаконно)...

  • 9
    jordan_vasilev avatar :-|
    DL

    До коментар [#8] от "aircraft_carrier":

    Явно имаш особена слабост към турските тираджии... Българските явно са те пренебрегнали...

  • 10
    wyg53365051 avatar :-|
    Българофилъ

    До коментар [#8] от "aircraft_carrier":

    Мен ме дразнят боклукчиите с тая шумотевица сутрин. Да ги спрат ли сега, щото не са ми удобни? Само че къде ще си хвърлям боклука?
    Същото и с камионите, с дронове ли ще се разкарват всички стоки?


    Аз друго съм си мислел - щом техните съюзи на тираджии са гъсти с властите, защо и нашите не се сгъстят, правят барикади на входа, властта не се намесва и като Адидас, Найк и наркокартелите спрат да си получават стоката, ще получим интересни обаждания от вси страни. Тогава вече може да се сяда на маса за преговори или да се лобира в ЕС за единни правила.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Остани практичен

Остани практичен

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK