Индия – невъзможният пазар или пазарът на неограничените възможности
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Индия – невъзможният пазар или пазарът на неограничените възможности

През ноември беше открит заводът за пакетиране на пътен битум във варели до Мумбай, като инвестицията е на българска компания съвместно с индийския мастодонт "Хиндустан петролиум корпорейшън"

Индия – невъзможният пазар или пазарът на неограничените възможности

Кои български компании стъпиха на далечния пазар и как успяха

13818 прочитания

През ноември беше открит заводът за пакетиране на пътен битум във варели до Мумбай, като инвестицията е на българска компания съвместно с индийския мастодонт "Хиндустан петролиум корпорейшън"

© Капитал


Технология на българска компания за ускоряване на интернет достъпа е в експлоатация в над 25 доставчика и обслужва над 1 милион крайни потребители в цяла Индия.

Тъмна Индия. Индия на контрастите. Индия на цветовете, на подправките, на горещината и мусонните дъждове, на праха и влагата, на филмите, на индустрията, на бедността. Но и Индия на мултимилиардерите, на необятния пазар, на неограничените възможности, на огромната средна класа, съпоставима по възможности с тази на САЩ. Това вероятно са най-честите първи представи за всеки от нас, когато споменем Индия. Но къде в този пейзаж е българският бизнес и има ли местни компании, които вече са успели на този далечен, непознат, труден пазар?

Търпеливо подготвени

При идея за бизнес с Индия или по-скоро с Делхи, с Мумбай, с Бангалор или с Хайдерабад трябва да се знае, че мащабите на всяка една от тези столици щати се равняват на една или по-често на няколко европейски държави. Първите и най-важни качества, с които трябва да се въоръжим, са търпение и целенасоченост на усилията, както и готовност за инвестиции – в командировки, в срещи на място и в намиране на местен представител, който да се грижи всекидневно за интересите и присъствието на българската компания тук. Индия открай време е с определено затворена икономика, чиито високи тарифни и нетарифни бариери често се оказват пречка пред чуждестранните компании. Високите вносни мита и тежките административни процедури правят изключително труден вноса на готови продукти, превръщайки ги в скъпи и на практика непродаваеми стоки. Тук основната цел на държавата е да стимулира и предпазва местното производство и по този начин да повишава заетостта и намалява безработицата. Наред с високите вносни мита при внос от ЕС (например при внос на автомобили – 127 %, на алкохолни напитки – 150 %) в Индия съществуват и редица допълнителни бюрократични препятствия - например необходимост от специфични регистрации при внос на храни, изисквания към етикетировката и др. Съществуват и множество допълнителни данъци в отделните щати.

Първите в Индия

Независимо от споменатите трудности съществуват български компании, които имат успехи на индийския пазар от години. Компанията с най-големи традиции в Индия безспорно е българският търговец на специална продукция "Кинтекс", която има свое представителство в Делхи повече от 35 години. Дружеството работи активно по многобройни договори и нови проекти за доставки на продукция за редица силови ведомства на Индия. Оръжейният производител "Арсенал" също има договори за доставка на специална продукция, като компанията има амбиции за съвместни джоинтвенчър проекти с индийски партньори.

Успешен пример за правене на български бизнес в Индия от 6 години насам е "Екстрийм броудбанд сървисис" (Extream Broadband Services), която разработва и внедрява технологии за ускоряване на интернет достъпа за крайни потребители. Платформата на компанията е позната под търговската марка Extreme Peering, въведена е в експлоатация в над 25 доставчика на широколентов интернет (ISP) и обслужва над 1 милион крайни потребители в цяла Индия. Според собствениците на компания Николай Горчилов и Виктор Франсез, познати в България като основатели на "Орбител", огромното население на Индия в комбинация с все още ниското проникване на интернет услуги създават предпоставки за огромен ръст в близките години в интернет областта. Допълнителен стимулиращ фактор в това отношение е използването на английски език като официален в страната. Последното е било сред решаващите първоначални мотиви фирмата да стартира свой бизнес в Делхи в последните дни на 2008 г. "Индия е коренно различно място от всичко, което сме виждали преди това в САЩ, Европа и в България. Тук персоналните взаимоотношения са преди бизнеса. Затова не трябва да се очаква, че с една-две командировки ще потекат реки от мед. Индия иска време - безкрайни срещи и тонове изпит чай, докато бъдеш приет в индустрията. На нас ни отне почти 3 години да сключим първата сделка, след като се бяхме преместили в Делхи със семействата си още на първата година. Нужно е постоянство. И гъвкавост на ума", описва Горчилов.

Опитът на българските интернет-предприемачи показва, че да си българин в Индия, е по-лесно отколкото ако си западноевропеец например. "За нас е по-естествено да работим в една по-неструктурирана среда, в която неписаните правила са повече от писаните", допълва Горчилов. Според него обаче има и други специфични особености при правенето на бизнес в Индия: "Две чисто български черти, които задължително трябва да оставим вкъщи, преди да се запътим към Индия, са нетърпеливостта ни и нетърпимостта към различното. Например метафората "успех за 800 дни" в Индия гарантирано не работи, тук няма бързи резултати."

Най-новият български успех в Индия и още един повод за наша гордост е спечеленият през 2013 г. от българска компания чрез индийското си партньорско дружество търг на индийския мастодонт "Хиндустан петролиум корпорейшън" за изграждане и опериране на терминал и завод за пакетиране на пътен битум във варели. Българско-индийската инвестиция в изграждането на завода, разположен на 25 км от финансовата и икономическата столица на Индия – Мумбай, завърши и откриването на  новия завод беше в края на ноември.

Туристическо начало

Нов е и интересът за профилирани български туроператори към индийския туристически изходящ пазар. Европа всяка година се посещава от над 1 млн. индийски туристи. За наша радост България попадна в полезрението на местните туроператори, специализирани медии и корпорации, изпращащи корпоративни туристи. И това бе постигнато от началото на 2013 г., когато България и български туроператори за пръв път участваха в най-голямото туристическо изложение в Индия SATTE (South Asia Travel and Tourism Event), последвано от участие през 2014 г. и предстоящо участие през януари 2015 г.

В резултат на проведеното дотук налагане на дестинация България през 2013 г. и 2014 г. само за броени месеци постигнахме първите индийски организирани туристически групи да дойдат в България, главно корпоративни (MICЕ) туристи, което се отрази в ръст от 15% на индийските туристи през 2013 г. спрямо 2012 г. През 2014 г. (януари - август) България отчита ръст от над 60.5% в броя на индийските туристи.

В заключение - Индия, която често определят като страна с трудна бизнес среда, е по-вярно да се квалифицира като държава с различна от познатата и традиционна за българските компании бизнес среда. Тук не е лесно, но добре, че е така, защото, ако бизнес начинанията в Индия се постигаха с желаната от нас лекота и бързина, едва ли щеше да има толкова много все още нереализирани възможности и незаети ниши за успешен международен бизнес. Това на практика се доказва от растящия брой български компании с успехи на индийския пазар.

* Ръководител на Службата по търговско-икономически въпроси в Делхи, главен специалист в дирекция "Външноикономическа политика" в Министерството на икономиката

Технология на българска компания за ускоряване на интернет достъпа е в експлоатация в над 25 доставчика и обслужва над 1 милион крайни потребители в цяла Индия.

Тъмна Индия. Индия на контрастите. Индия на цветовете, на подправките, на горещината и мусонните дъждове, на праха и влагата, на филмите, на индустрията, на бедността. Но и Индия на мултимилиардерите, на необятния пазар, на неограничените възможности, на огромната средна класа, съпоставима по възможности с тази на САЩ. Това вероятно са най-честите първи представи за всеки от нас, когато споменем Индия. Но къде в този пейзаж е българският бизнес и има ли местни компании, които вече са успели на този далечен, непознат, труден пазар?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Добри новини. Възможностите на България на големите пазари са в производства тип бутик, тясно специализирани и насочени към определени ниши. Корпоративният туризъм, комбиниран с други европейски столици, например Атина, е добра идея, той дава възможност за запознаване с елитни български вина, както и с други български производства. Разбира се трябва добре да поработим с нашите хотелиери, ресторантьори и останалите по веригата защото с малко катран, например коментар от типа "нахални цигани" може много лесно да се развали кацата с мед.

  • 2
    jazz avatar :-|
    jazz

    Добре написано Стефане, браво!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK