"Гражданските таксита" Uber заработиха в София (обновена)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Гражданските таксита" Uber заработиха в София (обновена)

Uber

"Гражданските таксита" Uber заработиха в София (обновена)

Компанията вече предлага нискотарифната си услуга в столицата срещу 40 стотинки на километър

Юлиян Арнаудов
70234 прочитания

Uber

© Uber


След близо година спекулации мобилното приложение за споделен превоз Uber навлезе в България. Американската компания официално започна да предлага нискотарифната си услуга UberX в София. Потребителите в столицата могат да изтеглят мобилното приложение, да се регистрират и да повикат кола, която да ги откара до желаното място.

За разлика от традиционните таксита автомобилите са на частни лица – потребители, които са решили да се запишат като шофьори за Uber. От компанията потвърдиха пред "Капитал", че именно те стоят зад кампанията в социалната мрежа Facebook и интернет страница Kola v grada, която набираше шофьори през последните две седмици и предлагаше заплащане от 12 лева на час(толкова са изчислили от компанията, че могат да си докарат шофьорите от сметките за превоз - бел. ред.). Изискванията на сайта се припокриваха с тези на Uber, както и адресът за кореспонденция съвпадаше с този на софийския офис на американската компания.

Как работи

Потребителите, които искат да ползват услугите на автомобилите UberX, трябва да свалят мобилното приложение, което е налично за трите най-популярни операционни системи – iOS, Android и Windows Phone. След това трябва да се регистрират, като се изискват име, фамилия, номер на мобилния телефон и валидна кредитна/дебитна карта. За да работи приложението, трябва да се включи GPS приемникът на смартфона. То намира най-близката кола на Uber при повикване. Потребителят може да види модела на колата, имената и снимката на шофьора и рейтинга, ако предишните му клиенти са го оценили. Тарифата се изчислява на базата на изминатото разстояние по данни на GPS-а на клиента и шофьора, като накрая на пътуването плащането става автоматично от въведената карта. Uber удържа комисион, а останалото остава за шофьора.

Колко струва

Макар очакванията да бяха за по-високи цени от тези, които предлагат таксиметровите превозвачи, американската компания излезе с по-евтини тарифи. Цената на Uber е 70 ст. за повикване плюс 40 ст. за изминат километър, както и 20 ст. за минута. Тарифата се изчислява, като се събере таксата за повикване и се добавят парите за изминато разстояние и времето, за което сте стигнали до крайната точка. Минималната цена за превоз е 3 лв., която потребителите могат да платят. Също толкова е и таксата за отменена поръчка. Uber предлага специална промоция за първите три месеца от ползване на услугата. Всички новорегистрирани потребители имат право на две безплатни пътувания в рамките на 30 лева всяко, като офертата важи до 20 февруари. За да активират промоцията, в изтегленото приложение се въвежда промокодът UBERXSOFIA.  

От Uber не уточняват колко точно шофьори ще използват след пускането на услугата.

"Все още сме в тестова фаза и наличните Uber са ограничен брой, но работим усилено да изкараме повече коли на пътя", обявиха от компанията в прессъобщение до медиите.

Кой може да стане шофьор

Макар че се води приложение за споделено пътуване, за да може да станете шофьор на Uber, трябва първо да бъдете одобрени от компанията. Базовите изисквания са притежаването на изправен автомобил, производство след 2005 г., който да е седан с четири врати. Шофьорите трябва да са навършили 24 години, да имат валидна шофьорска книжка и да преминат през проверка на компанията.

Местните опасения

Uber се представя като мобилно приложение за споделени превози. Но реално компанията избира кои могат да стават шофьори и да предлагат подобен тип услуга. Което я поставя доста близо до таксиметровите оператори. В България всички таксиметрови дружества, за да работят като такива, трябва да получат лиценз от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство. Водачите пък трябва да разполагат със специално удостоверение и да са преминали тест, че са психологически годни за тази работа. През подобен тест шофьорите на Uber не преминават. Проблемите идват от факта, че законът в страната не позволява да се превозват пътници срещу заплащане без нужните регистрации. Но "Автомобилна администрация" може да спира и санкционира леки коли само ако са таксита. Тоест, за да се провери кола, инспекторите трябва да действат съвместно с КАТ. За да се докаже, че превозът е срещу заплащане, а не на приятелски начала, са необходими показания от свидетели. Наказанията са шест месеца наказателен паркинг за автомобила и 1500 лв. глоба за водача, като актовете могат да се обжалват в съда. При повторно нарушение времето на наказателен паркинг и глобата се умножават по две.

  Международните проблеми

 

Uber вече изпитва на гърба си проблеми с регулаторите в различни държави и градове. Услугата беше забранена в редица градове като Брюксел, Берлин, а властите в редица страни наложиха глоби на компанията под претекст, че действа като нелегална таксиметров оператор. Последните подобни действия бяха предприети от властите в Индия, след като неин шофьор е обвинен в изнасилване на 26-годишна потребителка на мобилното приложение. Дейността на Uber в Делхи е преустановена, докато тече полицейското разследване.

След близо година спекулации мобилното приложение за споделен превоз Uber навлезе в България. Американската компания официално започна да предлага нискотарифната си услуга UberX в София. Потребителите в столицата могат да изтеглят мобилното приложение, да се регистрират и да повикат кола, която да ги откара до желаното място.

За разлика от традиционните таксита автомобилите са на частни лица – потребители, които са решили да се запишат като шофьори за Uber. От компанията потвърдиха пред "Капитал", че именно те стоят зад кампанията в социалната мрежа Facebook и интернет страница Kola v grada, която набираше шофьори през последните две седмици и предлагаше заплащане от 12 лева на час(толкова са изчислили от компанията, че могат да си докарат шофьорите от сметките за превоз - бел. ред.). Изискванията на сайта се припокриваха с тези на Uber, както и адресът за кореспонденция съвпадаше с този на софийския офис на американската компания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

119 коментара
  • 1
    keipax avatar :-P
    keipax
    • -12
    • +247

    искам да видя какъв вой на линейки ще настане от засегнатите интереси и подопечните им регулаторните органи!

  • 2
    vassillun avatar :-|
    vassillun
    • -20
    • +105

    Интересно дали цената е 0.20 лв на минута престой или на минута пътуване. Това май е различно от стандартните таксита.

    Примерно, ако пътувам от Младост до Люлин (20 км, 40 мин, 10 от които престой), сметките биха били:

    0.70 + 20 * 0.40 + 40 * 0.20 = 16.70
    0.70 + 20 * 0.40 + 10 * 0.20 = 10.70 (ако е престой, т.е. едва ли)
    0.70 + 20 * 0.79 + 10 * 0.22 = 18.70 (ОК супертранс) (с бакшиша 19 или 20)

    Пак е по-евтино от такси, но разликата вече е малка.

    И да, от Младост до Люлин най-вероятно ще отида с метро.

  • 3
    pag avatar :-?
    pag
    • -38
    • +100

    12 лева на час (без комисионните) ще се получат при изминати почти 30 км (не смятам първоначалната такса, но и движението няма да е непрекъснато, така че приемам, че се компенсират).
    За София това е горе-долу средната скорост в по-централните части.
    Разходът на гориво (да кажем на метан, че е най-евтино) е около 1.50 на килограм, разходът - примерно 6 кг/100 или за 30 км - 2 кг = 3 лева
    Останаха 9 лева х 8 часа х 21 дни = 1500 лева.
    Обаче колата иска и някои други разходи.......
    Кола втора ръка 2006 година - около 10 хил. лева. Остатъчен ресурс - много оптимистично 200 хил. км, като за това време ще се дадат още 3-4-5 хил. (нека са 4 хил) за ремонти, минимум 1.5 хил за обслужване, минимум 3 хил. за гуми, или грубо 18-19 хил. Плюс по 1000 лева на година пълно каско и данък - грубо 20 хил.
    200 хил км ще стигнат за 3 години каране, значи по близо 600 лева на месец разходи по колата.
    Останаха 900 лева.
    Ами осигуровки?
    А комисионната на "работодателя"?
    Тази схема може да работи там, където тарифите са високи или такситата - малко (и се налага да чакаш - Париж, например), но тук.......
    Желая успех на мераклиите да си трошат колите срещу нищо.......

  • 4
    1024 avatar :-|
    1024

    Предвиждам, че много настоящи таксиджии ще се пробват с втора частна кола. Дано подборът е читав, и отсеят средно статистическия индивид бакшиш - джапанки, потник, анцуНг и цигара в купето.

    Интересно ми е как са решили въпросът с осигуровките и другите плащания към НАП. ДАИ и пр. регулатори не могат да ги пипнат (за момента). Вероятно ще водят шофьорите на граждански договор.

  • 5
    todorov_g avatar :-|
    todorov_g

    На мен идеята малко ми убягва.
    Ако е споделено пътуване най- вероятно приложението ще намери кола наблизо в същата посока. Дотук горе- долу ясно. Посоката обаче може да е същата, но крайните точки да са различни. Тогава колата ще ме закара до моята крайна точка ли? Ако е така, това е частично споделено пътуване. И въобще при тези ниски цени на такситата в България (без някои отделни случаи) не мисля, че тази услуга ще направи някакъв бум. Единствено за пътуване на дълги разстояния извън града може да има успех.

  • 6
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#5] от "todorov_g":

    Не, не е споделено пътуване.
    Просто си заявяваш кола и тя ще те откара до твоята крайна точка.

    Дали ще има или няма да има клиенти ще покажа пазара.
    Все пак се съмнявам Uber да не са направили предварително проучване...
    Все пак е добре появяването им, колкото повече конкуренция, токова повече печели крайният потребител.

  • 7
    mmeezzoojj avatar :-|
    mmeezzoojj
    • -17
    • +139

    Ползвал съм Убер в Виена много пъти. Там работи перфектно - колите са светощо чисти и цената е наполовина от цената на бакшишите - пробвал съм го на едни и същи маршрути.

    С една дума да се стяга тази долна прослойка - бакшишите, че скоро май ще стават безработни голяма част от тях.

  • 8
    anuwar avatar :-|
    anuwar

    Как се казва мобилното приложение?
    При търсене излиза само Убер, за България същото ли е или някоя нашенска модификация?

  • 9
    mapuhcku avatar :-|
    mapuhcku

    Дестинацията от Дружба до Овча купел смело си ми начисли 14,20 за таски. Подавам му 20 лв, връща ми 5 и ми вика веднага "Айде, лека вечер". Дори не ме остави да му кажа "задръжте рестото", при все че курса който прави не е малък. Мисля че това с Uber няма как стане.

  • 10
    beatkido avatar :-|
    beatkido

    Все ще се намери няКОЙ да си плати и да ги забранят. Класика.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK