"Гражданските таксита" Uber заработиха в София (обновена)

Компанията вече предлага нискотарифната си услуга в столицата срещу 40 стотинки на километър

След близо година спекулации мобилното приложение за споделен превоз Uber навлезе в България. Американската компания официално започна да предлага нискотарифната си услуга UberX в София. Потребителите в столицата могат да изтеглят мобилното приложение, да се регистрират и да повикат кола, която да ги откара до желаното място.

За разлика от традиционните таксита автомобилите са на частни лица – потребители, които са решили да се запишат като шофьори за Uber. От компанията потвърдиха пред "Капитал", че именно те стоят зад кампанията в социалната мрежа Facebook и интернет страница Kola v grada, която набираше шофьори през последните две седмици и предлагаше заплащане от 12 лева на час(толкова са изчислили от компанията, че могат да си докарат шофьорите от сметките за превоз - бел. ред.). Изискванията на сайта се припокриваха с тези на Uber, както и адресът за кореспонденция съвпадаше с този на софийския офис на американската компания.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
119 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    keipax avatar :-P
    keipax
    • - 12
    • + 247

    искам да видя какъв вой на линейки ще настане от засегнатите интереси и подопечните им регулаторните органи!

    Нередност?
  • 2
    vassillun avatar :-|
    vassillun
    • - 20
    • + 105

    Интересно дали цената е 0.20 лв на минута престой или на минута пътуване. Това май е различно от стандартните таксита.

    Примерно, ако пътувам от Младост до Люлин (20 км, 40 мин, 10 от които престой), сметките биха били:

    0.70 + 20 * 0.40 + 40 * 0.20 = 16.70
    0.70 + 20 * 0.40 + 10 * 0.20 = 10.70 (ако е престой, т.е. едва ли)
    0.70 + 20 * 0.79 + 10 * 0.22 = 18.70 (ОК супертранс) (с бакшиша 19 или 20)

    Пак е по-евтино от такси, но разликата вече е малка.

    И да, от Младост до Люлин най-вероятно ще отида с метро.

    Нередност?
  • 3
    pag avatar :-?
    pag
    • - 38
    • + 100

    12 лева на час (без комисионните) ще се получат при изминати почти 30 км (не смятам първоначалната такса, но и движението няма да е непрекъснато, така че приемам, че се компенсират).
    За София това е горе-долу средната скорост в по-централните части.
    Разходът на гориво (да кажем на метан, че е най-евтино) е около 1.50 на килограм, разходът - примерно 6 кг/100 или за 30 км - 2 кг = 3 лева
    Останаха 9 лева х 8 часа х 21 дни = 1500 лева.
    Обаче колата иска и някои други разходи.......
    Кола втора ръка 2006 година - около 10 хил. лева. Остатъчен ресурс - много оптимистично 200 хил. км, като за това време ще се дадат още 3-4-5 хил. (нека са 4 хил) за ремонти, минимум 1.5 хил за обслужване, минимум 3 хил. за гуми, или грубо 18-19 хил. Плюс по 1000 лева на година пълно каско и данък - грубо 20 хил.
    200 хил км ще стигнат за 3 години каране, значи по близо 600 лева на месец разходи по колата.
    Останаха 900 лева.
    Ами осигуровки?
    А комисионната на "работодателя"?
    Тази схема може да работи там, където тарифите са високи или такситата - малко (и се налага да чакаш - Париж, например), но тук.......
    Желая успех на мераклиите да си трошат колите срещу нищо.......

    Нередност?
  • 4
    oft231057892 avatar :-|
    oft231057892
    • - 4
    • + 141

    Предвиждам, че много настоящи таксиджии ще се пробват с втора частна кола. Дано подборът е читав, и отсеят средно статистическия индивид бакшиш - джапанки, потник, анцуНг и цигара в купето.

    Интересно ми е как са решили въпросът с осигуровките и другите плащания към НАП. ДАИ и пр. регулатори не могат да ги пипнат (за момента). Вероятно ще водят шофьорите на граждански договор.

    Нередност?
  • 5
    todorov_g avatar :-|
    todorov_g
    • - 35
    • + 26

    На мен идеята малко ми убягва.
    Ако е споделено пътуване най- вероятно приложението ще намери кола наблизо в същата посока. Дотук горе- долу ясно. Посоката обаче може да е същата, но крайните точки да са различни. Тогава колата ще ме закара до моята крайна точка ли? Ако е така, това е частично споделено пътуване. И въобще при тези ниски цени на такситата в България (без някои отделни случаи) не мисля, че тази услуга ще направи някакъв бум. Единствено за пътуване на дълги разстояния извън града може да има успех.

    Нередност?
  • 6
    kireto avatar :-|
    Кирето
    • - 3
    • + 126

    До коментар [#5] от "todorov_g":

    Не, не е споделено пътуване.
    Просто си заявяваш кола и тя ще те откара до твоята крайна точка.

    Дали ще има или няма да има клиенти ще покажа пазара.
    Все пак се съмнявам Uber да не са направили предварително проучване...
    Все пак е добре появяването им, колкото повече конкуренция, токова повече печели крайният потребител.

    Нередност?
  • 7
    mmeezzoojj avatar :-|
    mmeezzoojj
    • - 17
    • + 139

    Ползвал съм Убер в Виена много пъти. Там работи перфектно - колите са светощо чисти и цената е наполовина от цената на бакшишите - пробвал съм го на едни и същи маршрути.

    С една дума да се стяга тази долна прослойка - бакшишите, че скоро май ще стават безработни голяма част от тях.

    Нередност?
  • 8
    anuwar avatar :-|
    anuwar
    • - 4
    • + 29

    Как се казва мобилното приложение?
    При търсене излиза само Убер, за България същото ли е или някоя нашенска модификация?

    Нередност?
  • 9
    mapuhcku avatar :-|
    mapuhcku
    • - 6
    • + 135

    Дестинацията от Дружба до Овча купел смело си ми начисли 14,20 за таски. Подавам му 20 лв, връща ми 5 и ми вика веднага "Айде, лека вечер". Дори не ме остави да му кажа "задръжте рестото", при все че курса който прави не е малък. Мисля че това с Uber няма как стане.

    Нередност?
  • 10
    beatkido avatar :-|
    beatkido
    • - 3
    • + 82

    Все ще се намери няКОЙ да си плати и да ги забранят. Класика.

    Нередност?
Нов коментар