С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
119 9 дек 2014, 17:59, 68723 прочитания

"Гражданските таксита" Uber заработиха в София (обновена)

Компанията вече предлага нискотарифната си услуга в столицата срещу 40 стотинки на километър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След близо година спекулации мобилното приложение за споделен превоз Uber навлезе в България. Американската компания официално започна да предлага нискотарифната си услуга UberX в София. Потребителите в столицата могат да изтеглят мобилното приложение, да се регистрират и да повикат кола, която да ги откара до желаното място.

За разлика от традиционните таксита автомобилите са на частни лица – потребители, които са решили да се запишат като шофьори за Uber. От компанията потвърдиха пред "Капитал", че именно те стоят зад кампанията в социалната мрежа Facebook и интернет страница Kola v grada, която набираше шофьори през последните две седмици и предлагаше заплащане от 12 лева на час(толкова са изчислили от компанията, че могат да си докарат шофьорите от сметките за превоз - бел. ред.). Изискванията на сайта се припокриваха с тези на Uber, както и адресът за кореспонденция съвпадаше с този на софийския офис на американската компания.


Как работи

Потребителите, които искат да ползват услугите на автомобилите UberX, трябва да свалят мобилното приложение, което е налично за трите най-популярни операционни системи – iOS, Android и Windows Phone. След това трябва да се регистрират, като се изискват име, фамилия, номер на мобилния телефон и валидна кредитна/дебитна карта. За да работи приложението, трябва да се включи GPS приемникът на смартфона. То намира най-близката кола на Uber при повикване. Потребителят може да види модела на колата, имената и снимката на шофьора и рейтинга, ако предишните му клиенти са го оценили. Тарифата се изчислява на базата на изминатото разстояние по данни на GPS-а на клиента и шофьора, като накрая на пътуването плащането става автоматично от въведената карта. Uber удържа комисион, а останалото остава за шофьора.

Колко струва



Макар очакванията да бяха за по-високи цени от тези, които предлагат таксиметровите превозвачи, американската компания излезе с по-евтини тарифи. Цената на Uber е 70 ст. за повикване плюс 40 ст. за изминат километър, както и 20 ст. за минута. Тарифата се изчислява, като се събере таксата за повикване и се добавят парите за изминато разстояние и времето, за което сте стигнали до крайната точка. Минималната цена за превоз е 3 лв., която потребителите могат да платят. Също толкова е и таксата за отменена поръчка. Uber предлага специална промоция за първите три месеца от ползване на услугата. Всички новорегистрирани потребители имат право на две безплатни пътувания в рамките на 30 лева всяко, като офертата важи до 20 февруари. За да активират промоцията, в изтегленото приложение се въвежда промокодът UBERXSOFIA.  

От Uber не уточняват колко точно шофьори ще използват след пускането на услугата.

"Все още сме в тестова фаза и наличните Uber са ограничен брой, но работим усилено да изкараме повече коли на пътя", обявиха от компанията в прессъобщение до медиите.

Кой може да стане шофьор

Макар че се води приложение за споделено пътуване, за да може да станете шофьор на Uber, трябва първо да бъдете одобрени от компанията. Базовите изисквания са притежаването на изправен автомобил, производство след 2005 г., който да е седан с четири врати. Шофьорите трябва да са навършили 24 години, да имат валидна шофьорска книжка и да преминат през проверка на компанията.
 
Местните опасения
 
Uber се представя като мобилно приложение за споделени превози. Но реално компанията избира кои могат да стават шофьори и да предлагат подобен тип услуга. Което я поставя доста близо до таксиметровите оператори. В България всички таксиметрови дружества, за да работят като такива, трябва да получат лиценз от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство. Водачите пък трябва да разполагат със специално удостоверение и да са преминали тест, че са психологически годни за тази работа. През подобен тест шофьорите на Uber не преминават. Проблемите идват от факта, че законът в страната не позволява да се превозват пътници срещу заплащане без нужните регистрации. Но "Автомобилна администрация" може да спира и санкционира леки коли само ако са таксита. Тоест, за да се провери кола, инспекторите трябва да действат съвместно с КАТ. За да се докаже, че превозът е срещу заплащане, а не на приятелски начала, са необходими показания от свидетели. Наказанията са шест месеца наказателен паркинг за автомобила и 1500 лв. глоба за водача, като актовете могат да се обжалват в съда. При повторно нарушение времето на наказателен паркинг и глобата се умножават по две.
 
Международните проблеми
 

Uber вече изпитва на гърба си проблеми с регулаторите в различни държави и градове. Услугата беше забранена в редица градове като Брюксел, Берлин, а властите в редица страни наложиха глоби на компанията под претекст, че действа като нелегална таксиметров оператор. Последните подобни действия бяха предприети от властите в Индия, след като неин шофьор е обвинен в изнасилване на 26-годишна потребителка на мобилното приложение. Дейността на Uber в Делхи е преустановена, докато тече полицейското разследване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За кожата на един гайджин За кожата на един гайджин

Бившият автомагнат Карлос Гон избра да е беглец от японската правосъдна система, но животът му тепърва ще става по-сложен

17 яну 2020, 737 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 740 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 2442 прочитания

17 яну 2020, 1631 прочитания

17 яну 2020, 1549 прочитания

17 яну 2020, 1404 прочитания

17 яну 2020, 1340 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Как ЕСО нагласи поръчка и какви са щетите

Държавната енергийна фирма избра за победител компания без опит и изисквания оборот. Първата доставка завърши с инцидент

Още от Капитал
По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10