С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 9 дек 2014, 21:00, 16528 прочитания

Как ЕСО нагласи поръчка и какви са щетите

Държавната енергийна фирма избра за победител компания без опит и изисквания оборот. Първата доставка завърши с инцидент

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От ЕСО не отговориха защо кандидатът не е отстранен, след като няма нужните минимални приходи.
Една малка поръчка за няколко хиляди лева свършва с инцидент. Историята обаче е по-показателна с друго - как държавна енергийна компания прави обществена поръчка, погазвайки закона. И отново повдига въпроса как се харчат милиардите на ведомства и дружества.

Поръчката


В края на февруари 2014 г. Електроенергийният системен оператор (ЕСО) обявява поръчка с предмет "Транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори до 110 Kv" с прогнозна стойност от 400 хил. лв. Условията по нея са стандартни и изискват от кандидатите да представят документи за реализиран оборот за последните три години (от 2011 до 2013 г.) включващ транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори за най-малко 60 хил. лв. Участниците трябва да докажат и техническите си възможности да изпълнят такава поръчка, като предоставят списък с минимум два договора за извършване на услуги, включващи транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори, изпълнени през последните 3 години, придружен от препоръки за добро изпълнение.
Поръчката е възложена през август 2014 г. на фирмата "Стройинженеринг – В", която е класирана от оценителната комисия на ЕСО на първо място пред останалите два кандидата – "Централна енергоремонтна база" (ЦЕРБ) и "Енергоремонт – холдинг".
В решението на ЕСО за класиране на участниците, с което "Капитал Daiy" разполага, се вижда, че "Стройинженеринг – В" е избрана, защото е предложила най-ниска цена на извършен транспорт от 19.5 хил. лв. Останалите два кандидата са предложили съответно по 20.68 хил. лв. и 24.89 хил. лв.

Как се заобикаля законът

Ниската цена, която "Стройинженеринг – В" предлага, реално е единственият критерии, на който фирмата отговаря, за да бъде класирана на първо място. Проверка в Търговския регистър показа, че дружеството е регистрирано на 31 май 2013 г. в село Баните, Смолянско, и е с внесен капитал от 10 лв., с едноличен собственик на капитала и управител на дружеството 21-годишният Валери Солаков, а от базата ДАКСИ се вижда, че компанията има един служител на трудов договор. Дотук нищо нередно. Проверка на годишния финансов отчет на дружеството за 2013 г., публикуван в Търговския регистър, обаче показва, че "Стройинженеринг – В" има приходи от 7 хил. лв. от дейности в строителството, както и разходи на същата стойност. От тези финансови параметри е видно, че кандидатът няма как да отговори на изискването на ЕСО да докаже оборот от 60 хил. лв., което поставя въпроса защо този участник изобщо е бил допуснат в процедурата. От ЕСО не отговориха в продължение на седмица на поставените от "Капитал Daily" въпроси, като заявиха, че на този етап не могат да ни предоставят информация.



Оценителната комисия на държавното дружество обаче допуска и друго нарушение при класирането на фирмата изпълнител. "Стройинженеринг – В" реално няма опит в дейности, включващи транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори, какъвто се изисква.

Проверка на "Капитал Daily" показа, че през есента на тази година дружеството има спечелена поръчка за ремонт на джамията в община Ардино, като от решението на общината не става ясно защо "Стройинженеринг – В" е предпочетена пред другия кандидат в процедурата. Фирмата е спечелила поръчка и за ремонт на градинка в град Берковица, в която е предложена доста по-ниска цена от останалите участници от близо 54 хил. лв.

От финансовия отчет на "Стройинженеринг – В" също се вижда, че фирмата няма технически възможности да се справи с подобна поръчка, тъй като не разполага с необходимите материални активи за демонтаж и транспорт на трансформатори, тежащи между 55 и 70 тона.
Освен това в решението за възлагането на обществената поръчка е записано, че изпълнителят няма да ползва подизпълнители. Представителят на "Стройинженеринг – В" не беше открит, за да обясни как смята да осъществи транспорта на трансформаторите.
"Капитал Daily" обаче се свърза с един от отстранените участници - "Енергоремонтна база", откъдето коментираха, че избраният изпълнител е направил запитване към тях да се включат като подизпълнител, но тъй като нямат внедрена система за управление на качеството, са му отказали. Подобно запитване е било отправено и към "Енергоремонт - холдинг".

Първа доставка, първи инцидент

Вероятно поръчката на ЕСО щеше да мине в графата успешно възложени, но вследствие на липсата на опит на фирмата изпълнител се случва неприятно произшествие. В края на октомври в съответствие с подписания договор с ЕСО "Стройинженеринг – В" трябва да транспортира чисто нов трансформатор KONCAR тип TRP 50000 – 123/F (чиято цена е между 800 хил. и 1 млн. лв.), който се намира на площадката на ВЕЦ "Алеко", близо до Пазарджик, и да го монтира в подстанция "Лазур" във Варна. При повдигането на трансформатора за неговото натоварване той се подхлъзва и пада. Резултатът е, че е сериозно деформиран и не може да влезе в експлоатация, ще трябва ремонт и щетите ще трябва да се оценят допълнително, става ясно от документ.
Вероятно една от причините за инцидента е, че използваното транспортно средство не е отговаряло на техническите изисквания. Според експерти при превоз на товар, чийто обем е по-голям от този на превозващите ремаркета и влекачи, съществува реална опасност за застрашаване на живота както на превозващия персонал, така и на останалите участници в движението. В обществената поръчка на ЕСО обаче няма изискване за описание на техническото оборудване и мерките за осигуряване на качеството, както се изисква в Закона за обществените поръчки.
Интересно е също така, че трансформаторът е бил товарен в 20.30 часа вечерта. Става въпрос за извънгабаритен товар, който тежи близо 70 тона, какъвто е забранено да се превозва през тъмната част от денонощието.
Така единственото добро, което може да се извлече от тази история, е, че никой не е пострадал при падането на трансформатора. Друг е въпросът, че въпреки инцидента и нарушенията при избора ЕСО продължава да работи с фирмата. От целия казус личи, че трудно може да става въпрос за непознаване на закона, тогава съмненията са за договор с допълнителен интерес, не обществения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой взима летище София Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта.

19 юли 2019, 2485 прочитания

Строителството на голям туристически комплекс край Самоков започва догодина Строителството на голям туристически комплекс край Самоков започва догодина

Дъщерно дружество на "Маркан холдинг" ще инвестира около 60 млн. евро само в първия етап на проекта

18 юли 2019, 4161 прочитания

24 часа 7 дни

19 юли 2019, 2654 прочитания

19 юли 2019, 2340 прочитания

19 юли 2019, 2167 прочитания

19 юли 2019, 1827 прочитания

19 юли 2019, 1695 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Календар на панаирите и изложенията

Предстоящи делови прояви през януари - март 2015

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика

Конфронтацията между Анкара и Никозия е лоша новина за възможността за алтернативни доставки за Европа, включително за България

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността