С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 9 дек 2014, 21:00, 16746 прочитания

Как ЕСО нагласи поръчка и какви са щетите

Държавната енергийна фирма избра за победител компания без опит и изисквания оборот. Първата доставка завърши с инцидент

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От ЕСО не отговориха защо кандидатът не е отстранен, след като няма нужните минимални приходи.
Една малка поръчка за няколко хиляди лева свършва с инцидент. Историята обаче е по-показателна с друго - как държавна енергийна компания прави обществена поръчка, погазвайки закона. И отново повдига въпроса как се харчат милиардите на ведомства и дружества.

Поръчката


В края на февруари 2014 г. Електроенергийният системен оператор (ЕСО) обявява поръчка с предмет "Транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори до 110 Kv" с прогнозна стойност от 400 хил. лв. Условията по нея са стандартни и изискват от кандидатите да представят документи за реализиран оборот за последните три години (от 2011 до 2013 г.) включващ транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори за най-малко 60 хил. лв. Участниците трябва да докажат и техническите си възможности да изпълнят такава поръчка, като предоставят списък с минимум два договора за извършване на услуги, включващи транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори, изпълнени през последните 3 години, придружен от препоръки за добро изпълнение.
Поръчката е възложена през август 2014 г. на фирмата "Стройинженеринг – В", която е класирана от оценителната комисия на ЕСО на първо място пред останалите два кандидата – "Централна енергоремонтна база" (ЦЕРБ) и "Енергоремонт – холдинг".
В решението на ЕСО за класиране на участниците, с което "Капитал Daiy" разполага, се вижда, че "Стройинженеринг – В" е избрана, защото е предложила най-ниска цена на извършен транспорт от 19.5 хил. лв. Останалите два кандидата са предложили съответно по 20.68 хил. лв. и 24.89 хил. лв.

Как се заобикаля законът

Ниската цена, която "Стройинженеринг – В" предлага, реално е единственият критерии, на който фирмата отговаря, за да бъде класирана на първо място. Проверка в Търговския регистър показа, че дружеството е регистрирано на 31 май 2013 г. в село Баните, Смолянско, и е с внесен капитал от 10 лв., с едноличен собственик на капитала и управител на дружеството 21-годишният Валери Солаков, а от базата ДАКСИ се вижда, че компанията има един служител на трудов договор. Дотук нищо нередно. Проверка на годишния финансов отчет на дружеството за 2013 г., публикуван в Търговския регистър, обаче показва, че "Стройинженеринг – В" има приходи от 7 хил. лв. от дейности в строителството, както и разходи на същата стойност. От тези финансови параметри е видно, че кандидатът няма как да отговори на изискването на ЕСО да докаже оборот от 60 хил. лв., което поставя въпроса защо този участник изобщо е бил допуснат в процедурата. От ЕСО не отговориха в продължение на седмица на поставените от "Капитал Daily" въпроси, като заявиха, че на този етап не могат да ни предоставят информация.



Оценителната комисия на държавното дружество обаче допуска и друго нарушение при класирането на фирмата изпълнител. "Стройинженеринг – В" реално няма опит в дейности, включващи транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори, какъвто се изисква.

Проверка на "Капитал Daily" показа, че през есента на тази година дружеството има спечелена поръчка за ремонт на джамията в община Ардино, като от решението на общината не става ясно защо "Стройинженеринг – В" е предпочетена пред другия кандидат в процедурата. Фирмата е спечелила поръчка и за ремонт на градинка в град Берковица, в която е предложена доста по-ниска цена от останалите участници от близо 54 хил. лв.

От финансовия отчет на "Стройинженеринг – В" също се вижда, че фирмата няма технически възможности да се справи с подобна поръчка, тъй като не разполага с необходимите материални активи за демонтаж и транспорт на трансформатори, тежащи между 55 и 70 тона.
Освен това в решението за възлагането на обществената поръчка е записано, че изпълнителят няма да ползва подизпълнители. Представителят на "Стройинженеринг – В" не беше открит, за да обясни как смята да осъществи транспорта на трансформаторите.
"Капитал Daily" обаче се свърза с един от отстранените участници - "Енергоремонтна база", откъдето коментираха, че избраният изпълнител е направил запитване към тях да се включат като подизпълнител, но тъй като нямат внедрена система за управление на качеството, са му отказали. Подобно запитване е било отправено и към "Енергоремонт - холдинг".

Първа доставка, първи инцидент

Вероятно поръчката на ЕСО щеше да мине в графата успешно възложени, но вследствие на липсата на опит на фирмата изпълнител се случва неприятно произшествие. В края на октомври в съответствие с подписания договор с ЕСО "Стройинженеринг – В" трябва да транспортира чисто нов трансформатор KONCAR тип TRP 50000 – 123/F (чиято цена е между 800 хил. и 1 млн. лв.), който се намира на площадката на ВЕЦ "Алеко", близо до Пазарджик, и да го монтира в подстанция "Лазур" във Варна. При повдигането на трансформатора за неговото натоварване той се подхлъзва и пада. Резултатът е, че е сериозно деформиран и не може да влезе в експлоатация, ще трябва ремонт и щетите ще трябва да се оценят допълнително, става ясно от документ.
Вероятно една от причините за инцидента е, че използваното транспортно средство не е отговаряло на техническите изисквания. Според експерти при превоз на товар, чийто обем е по-голям от този на превозващите ремаркета и влекачи, съществува реална опасност за застрашаване на живота както на превозващия персонал, така и на останалите участници в движението. В обществената поръчка на ЕСО обаче няма изискване за описание на техническото оборудване и мерките за осигуряване на качеството, както се изисква в Закона за обществените поръчки.
Интересно е също така, че трансформаторът е бил товарен в 20.30 часа вечерта. Става въпрос за извънгабаритен товар, който тежи близо 70 тона, какъвто е забранено да се превозва през тъмната част от денонощието.
Така единственото добро, което може да се извлече от тази история, е, че никой не е пострадал при падането на трансформатора. Друг е въпросът, че въпреки инцидента и нарушенията при избора ЕСО продължава да работи с фирмата. От целия казус личи, че трудно може да става въпрос за непознаване на закона, тогава съмненията са за договор с допълнителен интерес, не обществения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Софарма" увеличи дела си в лекарствения бизнес в Молдова "Софарма" увеличи дела си в лекарствения бизнес в Молдова

Компанията ще гласува дивидент за първото шестмесечие на 2019 г.

17 ное 2019, 544 прочитания

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 1291 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Календар на панаирите и изложенията

Предстоящи делови прояви през януари - март 2015

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10