Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 10 дек 2014, 19:42, 6581 прочитания

Транспортният министър поиска жп субсидиите да надскочат 500 млн. лв.

Ивайло Московски предупреди, че ако догодина железницата не получи 40 млн. лв. над заложените 472 млн. лв., ще съкращава влакове и служители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Данъкоплатците за поредна година ще дадат над 200 млн. лв. субсидия на БДЖ. Но според министъра на транспорта Ивайло Московски и това не е достатъчно. И ако бюджетната инжекция за пътническите превози не се увеличи с 40 млн. лв., ще трябва да се съкратят 200 - 220 влака и 1500 - 2000 служители. Това заяви пред депутатите в транспортната парламентарна комисия министърът.

За 2015 г. субсидията не е свита, просто е преразпределена. Московски обясни, че 40 млн. лв. от парите, с които разполагаше досега пътническото поделение за компенсиране на социалните пътувания, ще отидат за погасяване на задълженията към кредиторите. Те от доста време не могат да си съберат парите от държавната компания и вече предупредиха, че могат да осребрят обезпеченията по кредитите, т.е. вагони и мотриси на БДЖ.


При предишното си управление Московски беше доста по-реформаторски настроен и бяха съкратени 138 губещи влака. При Орешарски обаче част от тях са били върнати на жп картата на железницата, обясни министърът. Сега обаче Московски не е конкретен за ново преразглеждане на ефективността на влаковете, а иска директно повече пари.

Едновременно с това последният финансов отчет на пътническата компания показва, че и субсидия от 175 млн. лв. е почти два пъти по-голяма от събраните от бизнес дейността приходи от под 100 млн. лв. И на всичко отгоре компанията е на загуба от 12 млн. лв.

Почти половин милиард не стигат
Общо за жп транспорта през 2015 г. държавата е заделила 472 млн. лв. За тази година предвидените в бюджета пари за БДЖ за дотации на намалените билети бяха 180 млн. лв. Отделно пътническата компания получи и 30 млн. лв. капиталов трансфер. Сега в бюджет 2015 предвидените пари за доплащане на билетите са 140 млн. лв., пак се предвижда капиталов трансфер от 30 млн. лв., а отделно холдингът майка ще получи 40 млн. лв. за разплащане с кредиторите.



Към "Национална компания  "Железопътна инфраструктура" ще отидат 135 млн. лв. субсидии и 105 млн. лв. капиталов трансфер. Отделно за железопътен транспорт бюджетът предвижда още 22 млн. лв. в категорията на субсидиите, но с неизвестен получател.

Субсидията като решение
Московски обаче пропусна да спомене пред депутатите, че до момента финансовата всеотдайност на държавата към БДЖ не може да се похвали като много печеливша стратегия. През 2013 г. въпреки сериозните субсидии към "БДЖ - Пътнически превози" от 175 млн. лв. компанията е на загуба от 12 млн. лв. Общо приходите на дружеството за 2013 г. са 278 млн. лв. Традиционно обаче от тях компанията реализира самостоятелно от продажби едва около 30%, като всичко останало са държавните дотации. В доклада на одитора пък се говори за "значителна несигурност, която може да породи съществено съмнение относно възможността на дружеството да продължи да функционира като действащо предприятие".

Картината стана известна, когато преди две години държавата опита да мотивира свиването на нерентабилните линии. Данните тогава бяха, че най-ефективните влакове на БДЖ, т.е. експресните, които не са предмет на договора с държавата за извършване на социалната услуга, покриват разходите си едва на около 50%. При всички останали (бързите, крайградските) ефективността пада, като при регионалните влакове, обслужващи малки населени места по главни линии, покритието на разходите вече е само 21%, а при прегионалните, движещи се по второстепенни линии, то пада до едва 12%.

Ясно е, че черната дупка БДЖ може да погълне още милиони субсидии. Но истинското решение е да се намери по-печеливш бизнес модел. За такива промени обаче министърът не заговори.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 652 прочитания

Онлайн търговията – с добър имунитет Онлайн търговията – с добър имунитет

Интернет бе сочен за бъдещето на ритейла и преди кризата. Сега значението му рязко се увеличи

3 апр 2020, 1079 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Банка "Виктория" отваря врати в петък (допълнена)

Клиентите ще имат достъп до вложенията си, след като бяха осигурени средства от продажба на обособени части от кредитния й портфейл

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10