Транспортният министър поиска жп субсидиите да надскочат 500 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортният министър поиска жп субсидиите да надскочат 500 млн. лв.

Ако бюджетната инжекция за пътническите превози не се увеличи, ще трябва да се съкратят 200 - 220 влака и 1500 - 2000 служители, обяви министър Московски

Транспортният министър поиска жп субсидиите да надскочат 500 млн. лв.

Ивайло Московски предупреди, че ако догодина железницата не получи 40 млн. лв. над заложените 472 млн. лв., ще съкращава влакове и служители

Калина Горанова
6766 прочитания

Ако бюджетната инжекция за пътническите превози не се увеличи, ще трябва да се съкратят 200 - 220 влака и 1500 - 2000 служители, обяви министър Московски

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Данъкоплатците за поредна година ще дадат над 200 млн. лв. субсидия на БДЖ. Но според министъра на транспорта Ивайло Московски и това не е достатъчно. И ако бюджетната инжекция за пътническите превози не се увеличи с 40 млн. лв., ще трябва да се съкратят 200 - 220 влака и 1500 - 2000 служители. Това заяви пред депутатите в транспортната парламентарна комисия министърът.

За 2015 г. субсидията не е свита, просто е преразпределена. Московски обясни, че 40 млн. лв. от парите, с които разполагаше досега пътническото поделение за компенсиране на социалните пътувания, ще отидат за погасяване на задълженията към кредиторите. Те от доста време не могат да си съберат парите от държавната компания и вече предупредиха, че могат да осребрят обезпеченията по кредитите, т.е. вагони и мотриси на БДЖ.

При предишното си управление Московски беше доста по-реформаторски настроен и бяха съкратени 138 губещи влака. При Орешарски обаче част от тях са били върнати на жп картата на железницата, обясни министърът. Сега обаче Московски не е конкретен за ново преразглеждане на ефективността на влаковете, а иска директно повече пари.

Едновременно с това последният финансов отчет на пътническата компания показва, че и субсидия от 175 млн. лв. е почти два пъти по-голяма от събраните от бизнес дейността приходи от под 100 млн. лв. И на всичко отгоре компанията е на загуба от 12 млн. лв.

Почти половин милиард не стигат

Общо за жп транспорта през 2015 г. държавата е заделила 472 млн. лв. За тази година предвидените в бюджета пари за БДЖ за дотации на намалените билети бяха 180 млн. лв. Отделно пътническата компания получи и 30 млн. лв. капиталов трансфер. Сега в бюджет 2015 предвидените пари за доплащане на билетите са 140 млн. лв., пак се предвижда капиталов трансфер от 30 млн. лв., а отделно холдингът майка ще получи 40 млн. лв. за разплащане с кредиторите.

Към "Национална компания  "Железопътна инфраструктура" ще отидат 135 млн. лв. субсидии и 105 млн. лв. капиталов трансфер. Отделно за железопътен транспорт бюджетът предвижда още 22 млн. лв. в категорията на субсидиите, но с неизвестен получател.

Субсидията като решение

Московски обаче пропусна да спомене пред депутатите, че до момента финансовата всеотдайност на държавата към БДЖ не може да се похвали като много печеливша стратегия. През 2013 г. въпреки сериозните субсидии към "БДЖ - Пътнически превози" от 175 млн. лв. компанията е на загуба от 12 млн. лв. Общо приходите на дружеството за 2013 г. са 278 млн. лв. Традиционно обаче от тях компанията реализира самостоятелно от продажби едва около 30%, като всичко останало са държавните дотации. В доклада на одитора пък се говори за "значителна несигурност, която може да породи съществено съмнение относно възможността на дружеството да продължи да функционира като действащо предприятие".

Картината стана известна, когато преди две години държавата опита да мотивира свиването на нерентабилните линии. Данните тогава бяха, че най-ефективните влакове на БДЖ, т.е. експресните, които не са предмет на договора с държавата за извършване на социалната услуга, покриват разходите си едва на около 50%. При всички останали (бързите, крайградските) ефективността пада, като при регионалните влакове, обслужващи малки населени места по главни линии, покритието на разходите вече е само 21%, а при прегионалните, движещи се по второстепенни линии, то пада до едва 12%.

Ясно е, че черната дупка БДЖ може да погълне още милиони субсидии. Но истинското решение е да се намери по-печеливш бизнес модел. За такива промени обаче министърът не заговори.

Данъкоплатците за поредна година ще дадат над 200 млн. лв. субсидия на БДЖ. Но според министъра на транспорта Ивайло Московски и това не е достатъчно. И ако бюджетната инжекция за пътническите превози не се увеличи с 40 млн. лв., ще трябва да се съкратят 200 - 220 влака и 1500 - 2000 служители. Това заяви пред депутатите в транспортната парламентарна комисия министърът.

За 2015 г. субсидията не е свита, просто е преразпределена. Московски обясни, че 40 млн. лв. от парите, с които разполагаше досега пътническото поделение за компенсиране на социалните пътувания, ще отидат за погасяване на задълженията към кредиторите. Те от доста време не могат да си съберат парите от държавната компания и вече предупредиха, че могат да осребрят обезпеченията по кредитите, т.е. вагони и мотриси на БДЖ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    simo87 avatar :-|
    simo87

    Половин милиард лева годишна субсидия и железниците ни са на това трагично ниво. Нито лев повече отгоре над и без това огромната субсидия! Съкращение на влакове, на линии, на персонал, пресичане на кражбите, пускане на по-малки и по-икономични влакове, подобряване на безопасността и хигиената, автоматизация на системите.

  • 2
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    При приватизация на БДЖ, всичко ще се оправи.И влаковете ще са бързи, чисти и модерни, и пътниците няма да са основно цигани гратисчии.

    Проблемът е, че пазителите на реда от Атака и подобните им нещастници няма да позволят на нео либералите и юдео масоните да откраднат перлата на българската държава, както откраднаха електроразпределителната ни мрежа (макар и леко разпадаща се).

  • 3
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    докато не се реши къде ще се инвестира - само ще наливаме.

    Ясно е, че шнфраструктурата е публична. Там - ОК. При това доста. За да може да има базата за скорост и качество на път.

    останалото може да се даде на инициативата.

  • 4
    longin avatar :-|
    longin

    последната отломка на социализма - пример не за реформи, а за липсата на такива

  • 5
    nxl1415437695381604 avatar :-|
    Stoyo Tetevenski

    До petergriffin:
    Понеже с приватизацията на ЕРП-тата работата се оправи :)

  • 6
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    До коментар [#5] от "Stoyo Tetevenski":

    Със сигурност е по-добре, отколкото да са в безхаберните държавни ръце.Тогава да видиш ти спиране на тока при всеки лек ръмеж.

  • 7
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    До коментар [#5] от "Stoyo Tetevenski":

    П.С. Работата на държавата е да ги регулира, тя и тва не може и не иска да направи щото политиците и администраторите са страшно корумпирани.

    Та за това и дават на ЕРП-тата да ни шибат.А представи си сега, ако държавни чиновници са мениджъри (по нашенски - директори) на ЧЕЗ примерно.Ми то ше е в постоянна загуба бе брат ми, и ше си говорим за бездънната нереформирана яма чез.

    Или си го представяш по друг начин?

  • 8
    nxl1415437695381604 avatar :-|
    Stoyo Tetevenski

    До коментар [#7] от "petergriffin":

    Представям си го, че в Англия плащаш по паунд на километър. Да ти имам и удобството, да ти имам и скоростта.

    За това има автобуси, който иска да му е удобно, да плаща. Ние ученици и студенти предпочитаме миризливите влакове на ниска цена :)

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    Aз съм си сложил на десктопа един файл за копи/пейст и всеки път и като прочета за сетния вопъл на БДЖ за нова субсидия, съчетана със заплаха за закриване на отсечки, копирам и пускам един и същи въпрос:

    Защо не се обяви търг, ето каква субсидия плащаме в момента за тази и тази ЖП отсечка, ето какво е и разписанието, има ли желаещи частни компании да го поддържат срещу по-ниска субсидия?

    Лично впечатление: няма начин да не се намерят такива, защото никой друг няма да бута два полупразни вагона пътници с 80-тонен локомотив, както прави БДЖ. БДЖ-пътнически превози вози на 99% собственото си тегло.

  • 10
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Стига с тези субсидии за БДЖ. Крайно време е да почне да се реформира с правене предварително на бизнес план/модел, първоначално с пилотни проекти. При доказване на ефективност да се приложи повсеместно.
    От друга страна всички които ползват намаления (например студентски, пенсионери и т.н.), вместо да плащат (например) 50%, то да плащат 60 до 75% от цената.
    Също така, бившите служители да не пътуват безплатно, а да си плащат изцяло билета и/или ако са пенсионери - наравно с остналите пенсионери, например 60-70%.
    Крайно врмеме е и хигиената и поддръжката да влакове и вагони да се подобри значително и едва тогава да се качат и цените на билетите с 5 до 10%...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK