С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
46 12 дек 2014, 15:41, 21096 прочитания

Планът на Uber е да имаме инженерен хъб в София

Патрик Щуденер, ръководител "Експанзия" за Централна и Източна Европа на компанията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


След близо година спекулации и няколко седмици на мистериозна кампания за набиране на шофьори в интернет, технологичната компания Uber пусна своята услуга в България. Тя стои зад едноименното мобилно приложение, което позволява на потребителите да намират свободни до тях шофьори, които да ги закарат до желаната дестинация срещу определена сума. В същото време хората, които решат да станат шофьори, могат да изкарат добри пари срещу предоставянето на тази услуга, като използват своите лични автомобили. Предимството пред традиционните таксиметрови коли е, че всичко става през мобилното приложение на смартфона – от повикването, през проследяването на колата, след качване то изчислява на базата на местоположение и времетраене на пътуването колко да е сумата за превоза, до плащането, което автоматично се разпределя между шофьора и Uber. Накрая потребителите и шофьорите могат да дадат обратна връзка със специална възможност за рейтинг.

Във вторник компанията официално обяви, че пуска най-нискотарифната си услуга UberX в България. За момента тя ще е налична само в рамките на София, като потребителите могат да се регистрират. Цените са фиксирани – 0.70 лева за повикване, 0.40 лева за изминат километър и 0.20 лева за минута превоз. Крайната сума се изчислява, като към еднократната такса за повикване се прибавят таксите за изминато разстояние и колко време е отнело цялото пътуване. Така цените на Uber колите може да се окажат дори по-високи спрямо най-масовите таксита, ако се ползват на по-средни разстояния в силен трафик.


Uber разтърси таксиметровия бизнес по света. В много държави и градове има стриктни правила и ограничения за хората, които искат да станат таксиметрови шофьори. Например в Ню Йорк – мегаполис с население от 8.4 млн. души, разполага с едва 13.6 хил. издадени разрешения за такси. За справка, в повече от четири пъти по-малка София те са около 6-7 хил. Медальоните, които дават право за превоз на пътници в големите градове на САЩ струват много скъпо (понякога могат да достигнат до един милион долара) и се предоставят пожизнено на лицензирани водачи. Uber предлага услуга, която се опитва да избегне тежкия регулаторен режим, като предоставя на обикновени потребители с личните им автомобили (но преминали през стабилна селекция) да превозват пътници срещу заплащане. Така реално всеки, който отговаря на изискванията на компанията,  може да стане шофьор и да изкарва пари със собствената си кола. Концепцията е част от т.нар. икономика на споделянето и моделът е близък до приложенията за предоставяне на квартири под наем за няколко нощи AirBNB. Uber разчита на голям успех най-вече на пазари с много тежка регулация, където ограниченията намаляват броя на такситата и задържат цените високи.
Навлизането на американската компания в България беше предшествано от близо година подготовка. Горе-долу преди толкова време беше регистрирано местното звено, а през лятото на тази година, на конференцията на "Капитал" DigitalK ръководителят на Uber за Европа Джамбу Паланиапан намекна, че компанията има планове да навлезе на местния пазар, но не се ангажира със срокове. Впоследствие на официалния сайт на Uber бяха публикувани обяви за софтуерен инженер, който да осигури необходимото техническо обезпечение, както и за генерален мениджър и мениджър по логистиката и дейността.

Две седмици преди официалния старт във Facebook се появи страница с линк към сайта Kola v grada, която предлагаше "нов революционен начин да превозваш хора в София, използвайки собствената си кола". Изискванията и моделът се припокриваха с тези на Uber, като и адресът за връзка беше един и същ. Но до вторник нямаше потвърждение, че технологичната компания стои зад сайта и Facebook страницата, които след пускането на услугата бяха премахнати.

Докато Uber навлиза в София и други градове по света, дружеството е подложено на вълна от забрани от страна на регулаторите и властите в редица пазари, където то вече оперира. Освен това компанията беше въвлечена в редица скандали със следене на журналисти, събиране на прекалено много лична информация и потенциални пропуски при подбирането на шофьори. За сметка на това Uber осигури нов кръг от финансиране в края на изминалата седмица, когато привлече нови 1.2 млрд. долара от инвеститори.



Преди пускането на услугата, "Капитал" разговаря с Патрик Щуденер, ръководител "Експанзия" за Централна и Източна Европа на Uber.

Патрик Щуденер е ръководител на звено "Експанзия" за Централна и Източна Европа на Uber. Той е от Виена, но казва за себе си, че е израснал в международна среда. Завършва университета North Carolina в Чапъл Хил, САЩ, като специалностите му са "Икономика" и "Бизнес". Екипът на Патрик наскоро е открил поделенията на американската компания и в Прага, Варшава и Будапеща.

Може ли да кажете с колко шофьори започвате?
Ние нямаме шофьори, ние сме платформа, която свързва хората.

Колко хора са попълнили формулярите за кандидатстване за шофьори?
Скоро започнахме, така че в първите дни и седмици бъдете търпеливи, ако не дойде кола при вас веднага. Това е платформа, не знам и нямам контрол върху това колко души ще карат във всеки даден момент. Сигурен съм, че ситуацията ще бъде различна след два месеца, като засега ще е интересно да видим хиляди хора да използват приложението в София през първите дни от пускането на услугата. Имаме данните, с радост бих ги споделил, но ние сме частна компания и не можем да разкриваме такава търговска информация. Публично не можем да разкрием колко потребители имаме, защото очевидно това е чувствителна информация. Това, което виждаме в другите европейски градове и глобално, е темпото, с което платформата расте, което е доста впечатляващо.

Имате ли планове и за други градове в страната след София?
Да, абсолютно. В повечето страни започваме първо с най-големите градове, така че влизането в София е напълно разбираемо. Също вече наехме доста инженери в София. София ще бъде доста интересен град за нас. Вече сме наели 13 инженери и планираме през следващата година да имаме 30 - 40. Планът е да имаме инженерен хъб в София. Извън Сан Франциско, където имаме доста инженери, местата с такива центрове са само няколко в света, като София ще бъде първото в Европа.

Докъде стигна сформирането на мениджърския екип?
Назначихме няколко души вече. Все още си търсим генерален директор за България. 

Проверявате ли какво е психическото състояние на шофьорите?
Проверяваме криминалното им досие, както и шофьорското им минало и дали имат инциденти на пътя, защото искаме сигурни шофьори в платформата. Всяко пътуване е оценка на шофьора, защото в края на всяко пътуване шофьорът се оценява от клиента, а клиентът се оценява от шофьора.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 946 прочитания

Трудни времена за SoftBank Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

15 ное 2019, 1457 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Когато Lafka не превзе София

Веригата приключва с агресивната експанзия и залага на франчайза

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10