С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 дек 2014, 15:25, 13714 прочитания

Радина Банкова: Секторът расте и тази година, но по-слабо от 2013 г.

Председателят на Асоциацията на производителите и износителите на облекло и текстил пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Радина Банкова е председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ) от април 2013 г.  Завършила е езикова гимназия с профил немски език в Ловеч и специалност МИО в УНСС. Владее три езика и е дългогодишен член на управителния съвет на БАПИОТ. Радина Банкова е управител и собственик на "Крис фешън индъстрийс" ЕАД - Ловеч. Фирмата произвежда трикотажни облекла и е една от малкото в сектора, които успешно изнасят продукция под собствена марка в Германия, Холандия, Италия и Дания.


За 2013 г. секторът отчете рекордни продажби зад граница. Каква беше тази година за производителите на облекло и текстил?


- Годината беше като цяло добра, но още нямаме обобщени официални статистически данни. Моето лично мнение е, че ще има ръст, но вероятно няма да можем да постигнем резултата от 7-8% през 2013 г. Прогнозирам, че браншът ще отчете 3-4% процента ръст, за 5% не смея да кажа. В конфекцията нещата се движат много сериозно, фирмите са доста натоварени. Там се работи твърдо само на ишлеме, което е добре, защото е много по-сложно да организираш верига на доставки, както и да разработваш модели. Още повече че сериите с облекла са къси, а сроковете за доставка – кратки. При трикотажа поръчките са доста по-клатушкащи се, там има леко затишие или по-скоро уравновесяване. Причината е, че все по-трудно идват клиенти, които искат работа на ишлеме, повечето очакват от нас да правим готов продукт. Смятам, че 2014 г. ще е пак добра за бранша.

Прибавиха ли българските производители на облекло и текстил нови пазари за изделията си?

- Поръчките за руския пазар тръгнаха много добре в началото на годината, докато политическата криза не се задълбочи тотално. Проблемът идва от страха на клиентите да не бъде въведено ембарго в Русия и за вноса на дрехи от ЕС, защото в такъв случай те няма да си получат поръчката, за която са платили авансово. Политическата криза замрази бизнес отношенията, но руският пазар е много голям и има бъдеще.



Какво се случва с продажбите на облекло и текстил на българския пазар, на който също беше отчетен ръст през 2013 г.?

- През 2014 г. няма да има ръст на вътрешния пазар на произведените облекла. Обяснението е в нерегламентираният внос на изделия от Далечния изток, при който се крият ДДС и мита. Но това е практика от години. Почти няма град в страната без магазин за дрехи втора употреба и за дрехи на безценица от внос. Няма друга логика за тези цени, особено като се знае, че магазинът обикновено си слага 150 - 200% върху цената, за да може да си покрие разходите за наем и т.н.

Печеливша стратегия ли е да имаш собствена марка облекла?

- Печеливша е, но е много рискова. Проблемът при собствената марка е, че трябва да анализираш модните тенденции, потреблението, социалния статут на клиента, защо и как вървят продажбите на дребно... Нужна е креативност, трябва да дефинираш много добре профила на клиентската си група. На практика, ако нямаш голямо производство на ишлеме, не можеш да финансираш и собствената си марка.

Продължава ли отливът от Китай на европейски възложители на поръчки?

- Да, твърдо. Самата китайска държава няма интерес да работи с европейски възложители на поръчка, защото сериите с облекла са малки, сроковете на доставка са кратки, изискванията за качество са високи, а и възложителите натискат цените. С вдигането на заплатите в Китай се увеличава и вътрешното потребление, така че самият китайски пазар вече е консуматор на продукта. В момента най-голямата дестинация за производство на поръчки от европейските възложители е Бангладеш, а не Китай. Всички западноевропейски големи компании за облекла смятаха, че като си изтеглят поръчките от Китай и ги прехвърлят във Виетнам и Бангладеш, ще бъде също толкова просто, колкото и в Китай. Само че не се получи, тъй като организацията на предприятията в тези държави е коренно различна от Китай, а и бизнес културата е друга. В Бангладеш можеш да получиш много ниски цени, но за много ниско качество. Тази тенденция на отлив е добре дошла за българските производители, които сега получават повече поръчки от западни възложители. Китай обаче залива целия свят с продукция, освен това купува шивашки предприятия в Европа, произвежда тук и продава там.

Има ли интерес за покупка и на български фирми?

- Засега не съм чула. Дано да има. За съжаление България продължава да си остава несигурно място - трудовото законодателство е много остаряло, бюрокрацията е огромна, администрацията работи трудно.

Как се чувстват тези инвеститори, които вече са изградили и обновили шивашки фабрики в страната?

- Основният проблем на всички фирми в бранша е професионалната квалификация и образованието на кадрите. Образователната ни система е много остаряла. И това е проблем номер едно за много сектори. Практически в момента няма система, от която да направим извод, че след пет години ще имаме професионално квалифицирани кадри. Всички казват: "Обучавайте си ги, бе." Наистина, професионалната квалификация може да става и след завършване на образованието, но са изгубени години, в които младите хора е трябвало да получат професионална ориентация и да трупат трудови навици. Няма връзка между образователната система и бизнеса. Липсват не само шивачи, но и елинженери, елтехници, монтьори, които да поддържат техниката и машините.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Брикел" иска ново комплексно разрешително, за да гори RDF 1 "Брикел" иска ново комплексно разрешително, за да гори RDF

Апелативният съд в Стара Загора отмени решението на екоинспекцията да не се прави ОВОС за искането на централата

28 яну 2020, 302 прочитания

БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания

От първото тримесечие на 2021 г. потребителите ще могат да превеждат средства между банкови сметки в рамките на секунди

27 яну 2020, 1579 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ниските лихви на Фед са надули балон в енергетиката

Компаниите в сектора са получили финансиране за 550 млрд. долара през последните години

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10