С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 15 дек 2014, 18:32, 6370 прочитания

България е на 44-то място по условия за предприемачество

Глобално изследване показва, че у нас се развиват най-добри бизнес умения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България е на 44-то място в света по условия за предприемачество, а по два от анализираните 14 критерия страната получава най-висока оценка. Това показват резултатите от Световния индекс на предприемачество. Страната ни за пръв път се включва в изследването, което се прави от Световния институт за предприемачество и развитие (GEDI). Първите три места в класацията заемат държавите САЩ, Канада и Австралия. България получава най-висока оценка в разделите "Усет за възможности за бизнес" и "Предприемачески умения", а най-лошо се представяме в "Усвояване на технологии". Резултатите от изследването бяха представени на събитие, организирано от "Джуниър ачийвмънт България" съвместно с фондация "Америка за България".

През последните години предприемаческата екосистема в България започна да се развива с бързи темпове. Страхът от неуспех видимо намалява, а на негово място идва амбицията за създаване на иновации. В резултат на това все повече млади хора се осмеляват да реализират идеите си, стартирайки собствен бизнес. Несъмнено важна роля в този процес изиграха и българските инвестиционни фондове, които срещу миноритарен процент финансират най-добрите и перспективни проекти. На национално ниво всичко това звучи много обещаващо.


Къде обаче се намираме в световен мащаб и колко развита всъщност е бизнес екосистемата ни? За да придобием реална представа, тази година за пръв път България се включи в глобалното изследване, оценяващо бизнес условията в 130 държави.

Изготвяне на бизнес оценка

Индексът дава оценка на бизнес средата в определена държава и се определя според оценка на 14 критерия, базирани на 34 измерими величини (виж графиката). В общата предприемаческа оценка България заема 44-то място. Страната е на първо място в света по два от критериите – "Усет за възможности за бизнес" и "Предприемачески умения". Това показва, че повечето българи, които започват нов бизнес, знаят в кой сектор той би бил най-успешен и съответно имат капацитета да го развият. Най-нисък резултат е отчетен в раздела "Усвояване на технологии". Макар повечето български стартъп-и да се фокусират върху проекти в дигиталната област, оценката на страната по този критерии е над два пъти по-ниска от тази за региона. Световният индекс на предприемачество за България до голяма степен се обуславя на осреднени резултати на държави близки до нашето икономическо и геополитическо положение. Поради тази причина оценките по критериите са приблизителни.



От Световния институт за предприемачество и развитие съветват България да се присъедини към Global Entrepreneurship Monitor (GEM) - организация, провеждаща специализирани проучвания и анализи в сферата на бизнеса. Освен за по-точни оценки това присъединяване е наложително и заради решението на Европейската комисия да замени Евробарометъра с данните от GEM като основен източник на информация за държавите.

Илюстрация



Други анализи на предприемаческата ни екосистема

Освен Световния индекс на предпримачество по време на събитието бяха представени и данни за проблемните области в българската предприемаческа екосистема. Проучване, проведено от Industry Watch, показа, че общо 11 млн. евро са инвестирани в 600 нови компании по оперативна програма "Конкурентоспособност". Рамковата стратегия на програмата обаче е била да финансира близо 10 хил. начинаещи предприятия. Чрез европейската инициатива JEREMIE двата най-разпознаваеми инвестиционни фонда – Eleven и LAUNCHub, усилено инвестират в стартъпи най-вече в областта на високите технологии. Компаниите от останалите индустрии съответно срещат по-малка подкрепа, което води до забавяне на секторните иновации.

Друг проблем, който беше представен, е големият брой нови компании, опериращи само в
София. По този начин цялостната предприемаческа екосистема се концентрира в столицата, което се отразява негативно на по-малките градове. Анализаторската и консултантска компания предложи решение на проблемите чрез подобряване на имиджа на предприемача в България, мотивиране на останалите градове и усилена работа с университетите за изграждане на бизнес култура и мислене.

Беше засегната и ролята на образователната система в България за изграждането на предприемачески умения. Заместник-министърът на образованието и науката Ваня Кастрева заяви, че предприемачеството има място в сферата на средното образование. Тя го определи като стил на поведение и ключ на общуване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Веригата Lafka затвори 8 Веригата Lafka затвори

На пазара прогнозират, че държавата в лицето на спортния тотализатор или "Български пощи", ще придобие веригата до седмици

22 фев 2020, 8288 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Консорциум купи веригата PetSmart за 8.7 млрд. долара

Сделката за магазините за домашни любимци е най-голямата със заемни средства през годината

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10