Франция забранява дейността на Uber от 1 януари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Франция забранява дейността на Uber от 1 януари

Reuters

Франция забранява дейността на Uber от 1 януари

Новият закон за регулация на такситата ще влезе в сила през 2015 г. и ще е още по-рестриктивен

Юлиян Арнаудов
16657 прочитания

Reuters

© CHARLES PLATIAU


Мобилното приложение и услуга за такси превоз Uber ще бъде забранена във Франция от 1 януари следващата година, обяви Министерството на вътрешните работи на страната, цитирано от Reuters. Забраната засяга най-евтината услуга UberPop, която оперира в страната. Това е поредният опит на регулаторите да ограничат работата на приложението и шофьорите, които го ползват, защото ги разглеждат като "нерегламентирани таксита". Компанията пусна услугата си в София миналата седмица, като от дружеството не пожелаха да обявяват колко точно коли оперират в столицата.

Профсъюзите на таксиметровите шофьори във Франция организираха протестни действия срещу Uber в понеделник, като блокираха 260 км пътища около Париж по време на сутрешния пиков час.

"Не само, че е незаконно да се предоставя такава услуга, но тук налице е и истинска заплаха за клиентите", коментира говорителят на вътрешното министерство Пиер-Анри Бранде и добави, че шофьорите често нямат важни застраховки. Бранде съобщи, че новият закон за регулация на такситата, гласуван тази година, ще влезе в сила от 2015 г. и "е дори по-рестриктивен от предишните". През октомври френското подразделение на Uber беше глобено със 100 хил. евро за "измамнически бизнес практики", след като съд установи, че UberPop се рекламира като мрежа за споделяне на автомобили, a не като платена транспортна услуга. Профсъюзът "Такси де Франс" призова таксиметровите шофьори да реагират с "нетърпимост и твърдост срещу несправедливостите". "Нека излезем, за да защитим труда си, това е много важен момент", заяви президентът на профсъюза Ибрахим Сила. 

Заобикаляне на закона

Това е поредният регион, в който американската компания среща съпротива на властите и таксиметровите шофьори.

Основният проблем е, че Uber се представя като мобилна платформа, която свързва потребителите с шофьорите и не предоставя реални таксиметрови услуги. По този начин компанията и водачите, които работят за нея, избягват стриктните регулации на такси услугите по света. Но реално тя извършва подбора на шофьорите, които не просто "споделят" пътуването, а работят и получават пари за превоза. Но докато в България таксиметровият пазар е силно конкурентен и не се знае колко успех ще пожъне, то в САЩ и голяма част от Западна Европа разрешението за каране на такси може да струва десетки хиляди и дори милиони долари.

Дъжд от забрани

Uber осъществява активна експанзия в нови градове по света, която обаче е съпътствана от скандали и забрани (виж графиката). Дейностите на компанията бяха забранени в Делхи и Мадрид, а в други градове продължават разследвания срещу шофьори на компанията, включително и в Рио де Жанейро.

Компанията се отличава с агресивното си поведение, с което често се замесва в скандали. Такива имаше с конкурентите си Lyft, с които се обвиняваха взаимно в извършването на фалшиви поръчки. След това се зароди и недоволство към фирмата от страна на таксиметровите шофьори.

Недоволството започна с протести на шофьори на таксита в Лондон, които обвиниха компанията в нелоялна конкуренция. Такива протести имаше и в други градове в Европа. В Холандия пък съдът забрани на Uber да извършва услугата UberPop, която е представена като споделено пътуване, при което всички в колата си поделят разходите. Миналата седмица Uber беше забранена в Делхи, след като шофьор на компанията беше обвинен в изнасилване на клиентка. Шофьор на Uber в Сан Франциско пък е обвинен в убийството на шестгодишно момиче навръх Нова година миналата година.

Мобилното приложение и услуга за такси превоз Uber ще бъде забранена във Франция от 1 януари следващата година, обяви Министерството на вътрешните работи на страната, цитирано от Reuters. Забраната засяга най-евтината услуга UberPop, която оперира в страната. Това е поредният опит на регулаторите да ограничат работата на приложението и шофьорите, които го ползват, защото ги разглеждат като "нерегламентирани таксита". Компанията пусна услугата си в София миналата седмица, като от дружеството не пожелаха да обявяват колко точно коли оперират в столицата.

Профсъюзите на таксиметровите шофьори във Франция организираха протестни действия срещу Uber в понеделник, като блокираха 260 км пътища около Париж по време на сутрешния пиков час.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

42 коментара
  • 1
    todorov_g avatar :-|
    todorov_g

    Аз не мога да разбера защо Капитал толкова е пощурял с този Uber. От три седмици само за това се пише.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#1] от "todorov_g":

    И за мен е странно.
    Държавата - това са регламентите и правилата. Силните държави налагат спазването на правилата, България - налага неглижирането им.
    Обществените услуги (и транспортните включително) се подчиняват на принципи като функционалност, безопасност, икономическа ефективност. Обществото чрез своите институции има възможности да накара всяка обществена услуга да отговаря на правилата.

    Това, че българското общество не може да накара своите систеви да работят по правилата, не бива да ни мами, че Юбер ще ни разреши проблемите чрез споделено пътуване. Самият факт, че масово ги забраняват, трябва да говори достатъчно.

  • 3
    kapitalcho avatar :-|
    kapitalcho

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Забраняват ги масово защото:
    -бутат по хитър начин всякакъв начин безмислените лицензии и регулации
    -компания пеленаче завладява пазари,които десетки години с а били доминирани от едни играчи
    -Същите тези играчи са на ти с местните бюрократи и политици и подкупите и услугите се размменят и от двете страни
    -Премахва монопола на местните играчи
    -Удря значително по печалбите им,като им взема клиентите и смъква цените.
    -Всичките "защити" от синдикати и подобни показват колко с полезни-без защита от държавата,тези хора в свободна икономика ще бъдат смачкани-твърде скъпи,мудни,бавни и неефективни са-без синдикатите и държавата зад тях-те са нищо.
    Само това стига да има мощна съпротива срещу тях.

  • 4
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Побъркани... европейски - антипазар..

    След 4-5 години ще ги позволят - ама ще е много късно..

  • 5
    vtl53383951 avatar :-|
    vtl53383951

    Някой не е прочел точно новината и е превел както му изнася.
    Става въпрос за uber pop!!! В париж има uberPOP, uberX, uberBerline и uberVAN!!!

  • 6
    gligi avatar :-|
    gligi

    Един юбер ще забранят, а на негово място ще се появят 10-15, които освен с такситата ще се конкурират и между себе си. Рано или късно нещата ще си дойдат по местата - шофьорите ще карат, а пътниците ще се возят - срещу нищожна комисионна за организиране на услугата. Таксиметровите фирми в сегашния си вид ще са история, а бюрократите ще регулират услуги само в задния си двор...

  • 7
    yerdna avatar :-|
    Crux

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Мда, БДЖ-то е нагледен пример за това как държавата се грижи за функционалността, безопасността и ефективността на обществения транспорт.

  • 8
    marin92 avatar :-|
    Marin Nikolov

    На българският пазар за таксиметрови услуги няма реална конкуренция, примерно във Варна има няколко фирми, предлагащи една и съща тарифа.

  • 9
    lmy13504670 avatar :-|
    lmy13504670

    Статията е грешно написана. Юбер предлага във Франция няколко услуги - ЮберПоп (Всеки може да бъде шофьор), ЮберБлак (луксозни автомобили), ЮберХ (бюджетен).. в случая правителството застана на страната на таксиметровите шофьори срещу ЮберПоп, но не и срещу останалите услуги на фирмата. Следователно спират само него.
    Проблемът е следния - лиценз за такси в Париж струва 200.000 евро + разходите по изпити, кола и пр. Отделно на това - има фирми монополисти, които очевидно нямат интерес от това Юбер да е на пазара и съответно създават напрежение, правят се стачки и пр. В крайна сметка... това е бъдещето и таксиметровите фирми започват да го разбират. Проблема за държави като Франция със силна разпределителна функция е да се намери начин да се таксува... явно още не са го измислили, за това и забраняват

  • 10
    klimentm avatar :-|
    klimentm

    До коментар [#3] от "kapitalcho":

    Много си прав.Лиценз за такси в Ню Йорк струва $2ооК,скоро имаше търг организиран от общината за мисля още 1000 лиценза цените стигнаха до 300к .Как няма да протестират срещу Юбер! Закрива се една златна мина за администрацията само защото ти забиват на предния капак метална табелка че си лицензиран.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK