Кои са иновативните предприятия на 2014 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кои са иновативните предприятия на 2014 г.

Награди получиха девет компании

Кои са иновативните предприятия на 2014 г.

Компаниите правят повече нововъведения, включително и в традиционни отрасли

Мара Георгиева
14543 прочитания

Награди получиха девет компании

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Девет компании бяха отличени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2014 г., който се организира за десета поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации".

Първите две

Две дружества събраха най-много гласове на журито за своята иновативна дейност. За "Иновативни технологии в традиционни сектори" наградата за "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Аглика трейд" - текстилно предприятие с близо 50-годишна история с производствени бази във Велико Търново и Твърдица. Компанията е разработила и патентовала иновативна структура на хавлиен плат, позволяваща дигитален печат върху хавлиените изделия с фотографско качество, което й осигурява сериозно предимство пред останалите конкуренти на световния пазар. Клиенти на фирмата са известни световни дизайнерски марки, рекламни агенции и корпорации. От 2014 г. дружеството създаде своя производствена база и във Флорида, САЩ.

Като "Иновационен визионер" наградата за "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Онтотекст". Това е една от водещите фирми в семантичните технологии за интелигентен анализ на текст в световен мащаб, която се конкурира успешно с IBM Watson, Oracle и Temis. Компанията е разработила водеща в света инфраструктура за семантична база данни, която предоставя гъвкави възможности за анализ, обработка и визуализация на информация от големи структурирани и неструктурирани информационни масиви, така че да се откриват нови взаимовръзки, значения, хипотези и релации. Сред клиентите на фирмата са BBC при отразяването на олимпийските игри в Лондон 2012 г. и Британският музей. "Онтотекст" е национален шампион по спечелени научноизследователски проекти по рамковите програми за наука и технологии на Европейската комисия.

Останалите награди

Отличието за "Иновативно новостартирало предприятие" получи "Смол фут" - създател и производител на патентовани надуваеми снегоходки, предназначени за планински спасителни служби, полярни експедиции и хора, практикуващи екстремни зимни спортове. Продуктът вече се продава в Европа, САЩ, Канада, Япония и Хонконг.

За "Иновативна дигитална игра" беше отличена фирмата "Крайтек блек сий". Най-новата онлайн мултиплейър игра на компанията - Arena of faith, преобръща множество традиции в жанра. Освен това дава възможност на играчите да избират аватари сред известни личности от историята и персонажи от световната литература и фолклора вместо сред фентъзи герои.

За иновация в областта "Качество на живот" наградата получи "Курабийница". Фирмата е създател и производител на Roo’bar – енергиен биодесерт от сушени плодове, ядки и суперхрани. Само за две години продуктът става популярен сред любителите на

здравословното хранене в над 36 държави. Марката е пазарен лидер за Европа и се продава успешно по целия свят, включително в Русия и Австралия.

"Джъмпидо" получи отличие за "Социална иновация". Фирмата създава и разпространява софтуер, с който децата в началните училища учат математика с помощта на интерактивни игри. При решаването на задачи отговорите изискват движение на цялото тяло и са подходящи за деца със специфични образователни потребности. Освен това игрите допринасят за внедряването на информационните технологии в учебната среда и позволяват на учителите сами да създават математически задачи. Продуктът няма конкурент на световния пазар, има мобилно приложение и се използва в над 300 училища в цял свят.

На "Мусала софт" беше връчена награда за "Устойчиво иновативно поведение". Компанията е водеща в изграждането на цялостни софтуерни решения, интеграция на информационни системи, разработка на мобилни приложения и ИТ консултиране. През 2008 г. фирмата създаде свое научноизследователско звено, което работи съвместно със световни иновационни лидери като IBM. Над 40% от печалбата на компанията се реинвестира в научни разработки.

Фирмата "Балбок инженеринг" беше отличена за "Зелена иновация". Дружеството работи в областта на екологичната сигурност и предоставя зелена услуга на общините за събиране, обработка и пълно унищожаване на опасни битови отпадъци – например лекарства. Услугата се финансира в рамките на такса смет и спестява значителни инвестиции за инфраструктура. Фирмата разполага със сертифицирани мобилни станции, които обслужват цялата страна по заявка на гражданите чрез безплатен телефонен номер или при организирани кампании, и работи активно със Столичната община и общините Пловдив, Шумен и Сливен.

За "Иновативни решения за устойчива енергия" отличие получи "Топлик" - инженерингова компания за проектиране и изграждане на енергоспестяващи решения за отопление и климатизация на обществени и жилищни сгради. Фирмата е разработила проект за интерактивен шоурум с "топла" и "студена" стая с вградени иновативни инсталации за отопление и охлаждане, които дават възможност на потребителите да направят симулация на най-ефективните за тях решения.

Общата среда

Българските компании продължават да създават и внедряват иновации въпреки неособено благоприятната икономическа среда. През 2014 г. 75% от иновативните компании в страната извършват едновременно повече от един тип иновация (при дял от 62.5% през 2009 г.), обобщи Руслан Стефанов, ръководител на групата експерти, която за 10-а поредна година изготвя доклада "Иновации.бг". Близо 15% от фирмите извършват и четирите вида иновации - продуктови, производствени, маркетингови и организационни. Това е близо два пъти повече в сравнение с 2009 г. Преобладаващият тип иновации са продуктовите, които изискват повече усилия и ресурси, следвани от маркетинговите. Доминирането на продуктовите нововъведения се дължи на фирмите износителки, които разработват и инвестират в новости, за отговорят на определени потребителски търсения зад граница, подчерта Руслан Стефанов. Дори и в традиционни сектори, като текстилния например, компаниите намират ниши и получават патенти за новаторските си усилия.

Налице са обаче и традиционни негативи, при някои от които тенденцията е към влошаване. Публичният ресурс, който се отделя за научноизследователска и развойна дейност и за иновации, се използва некоординирано, нецеленасочено, неустойчиво и неефективно, отчита докладът "Иновации.бг" за 2014. Добрите практики в това отношение са по-скоро изключение. Налице е недостатъчно финансиране във всички институционални сектори и най-вече в рамките на висшето образование, както и влошаващо се технологично портфолио на университетите. Преобладават нагласите за замяна на публичното финансиране и ангажимент от страна на държавата при насърчаване на иновациите с европейско финансиране. Наблюдава се изключителна концентрация на иновационен потенциал в Югозападния район за планиране и неглижиране на регионалните иновационни системи в останалите райони.

През януари "Капитал Daily" ще представи проектите и бизнес историята на наградените фирми

Девет компании бяха отличени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2014 г., който се организира за десета поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK