С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 дек 2014, 18:25, 14122 прочитания

Кои са иновативните предприятия на 2014 г.

Компаниите правят повече нововъведения, включително и в традиционни отрасли

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Девет компании бяха отличени в Националния конкурс за иновативно предприятие на 2014 г., който се организира за десета поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации".

Първите две

Две дружества събраха най-много гласове на журито за своята иновативна дейност. За "Иновативни технологии в традиционни сектори" наградата за "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Аглика трейд" - текстилно предприятие с близо 50-годишна история с производствени бази във Велико Търново и Твърдица. Компанията е разработила и патентовала иновативна структура на хавлиен плат, позволяваща дигитален печат върху хавлиените изделия с фотографско качество, което й осигурява сериозно предимство пред останалите конкуренти на световния пазар. Клиенти на фирмата са известни световни дизайнерски марки, рекламни агенции и корпорации. От 2014 г. дружеството създаде своя производствена база и във Флорида, САЩ.


Като "Иновационен визионер" наградата за "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Онтотекст". Това е една от водещите фирми в семантичните технологии за интелигентен анализ на текст в световен мащаб, която се конкурира успешно с IBM Watson, Oracle и Temis. Компанията е разработила водеща в света инфраструктура за семантична база данни, която предоставя гъвкави възможности за анализ, обработка и визуализация на информация от големи структурирани и неструктурирани информационни масиви, така че да се откриват нови взаимовръзки, значения, хипотези и релации. Сред клиентите на фирмата са BBC при отразяването на олимпийските игри в Лондон 2012 г. и Британският музей. "Онтотекст" е национален шампион по спечелени научноизследователски проекти по рамковите програми за наука и технологии на Европейската комисия.

Останалите награди

Отличието за "Иновативно новостартирало предприятие" получи "Смол фут" - създател и производител на патентовани надуваеми снегоходки, предназначени за планински спасителни служби, полярни експедиции и хора, практикуващи екстремни зимни спортове. Продуктът вече се продава в Европа, САЩ, Канада, Япония и Хонконг.



За "Иновативна дигитална игра" беше отличена фирмата "Крайтек блек сий". Най-новата онлайн мултиплейър игра на компанията - Arena of faith, преобръща множество традиции в жанра. Освен това дава възможност на играчите да избират аватари сред известни личности от историята и персонажи от световната литература и фолклора вместо сред фентъзи герои.

За иновация в областта "Качество на живот" наградата получи "Курабийница". Фирмата е създател и производител на Roo’bar – енергиен биодесерт от сушени плодове, ядки и суперхрани. Само за две години продуктът става популярен сред любителите на
здравословното хранене в над 36 държави. Марката е пазарен лидер за Европа и се продава успешно по целия свят, включително в Русия и Австралия.

"Джъмпидо" получи отличие за "Социална иновация". Фирмата създава и разпространява софтуер, с който децата в началните училища учат математика с помощта на интерактивни игри. При решаването на задачи отговорите изискват движение на цялото тяло и са подходящи за деца със специфични образователни потребности. Освен това игрите допринасят за внедряването на информационните технологии в учебната среда и позволяват на учителите сами да създават математически задачи. Продуктът няма конкурент на световния пазар, има мобилно приложение и се използва в над 300 училища в цял свят.

На "Мусала софт" беше връчена награда за "Устойчиво иновативно поведение". Компанията е водеща в изграждането на цялостни софтуерни решения, интеграция на информационни системи, разработка на мобилни приложения и ИТ консултиране. През 2008 г. фирмата създаде свое научноизследователско звено, което работи съвместно със световни иновационни лидери като IBM. Над 40% от печалбата на компанията се реинвестира в научни разработки.

Фирмата "Балбок инженеринг" беше отличена за "Зелена иновация". Дружеството работи в областта на екологичната сигурност и предоставя зелена услуга на общините за събиране, обработка и пълно унищожаване на опасни битови отпадъци – например лекарства. Услугата се финансира в рамките на такса смет и спестява значителни инвестиции за инфраструктура. Фирмата разполага със сертифицирани мобилни станции, които обслужват цялата страна по заявка на гражданите чрез безплатен телефонен номер или при организирани кампании, и работи активно със Столичната община и общините Пловдив, Шумен и Сливен.

За "Иновативни решения за устойчива енергия" отличие получи "Топлик" - инженерингова компания за проектиране и изграждане на енергоспестяващи решения за отопление и климатизация на обществени и жилищни сгради. Фирмата е разработила проект за интерактивен шоурум с "топла" и "студена" стая с вградени иновативни инсталации за отопление и охлаждане, които дават възможност на потребителите да направят симулация на най-ефективните за тях решения.

Общата среда

Българските компании продължават да създават и внедряват иновации въпреки неособено благоприятната икономическа среда. През 2014 г. 75% от иновативните компании в страната извършват едновременно повече от един тип иновация (при дял от 62.5% през 2009 г.), обобщи Руслан Стефанов, ръководител на групата експерти, която за 10-а поредна година изготвя доклада "Иновации.бг". Близо 15% от фирмите извършват и четирите вида иновации - продуктови, производствени, маркетингови и организационни. Това е близо два пъти повече в сравнение с 2009 г. Преобладаващият тип иновации са продуктовите, които изискват повече усилия и ресурси, следвани от маркетинговите. Доминирането на продуктовите нововъведения се дължи на фирмите износителки, които разработват и инвестират в новости, за отговорят на определени потребителски търсения зад граница, подчерта Руслан Стефанов. Дори и в традиционни сектори, като текстилния например, компаниите намират ниши и получават патенти за новаторските си усилия.

Налице са обаче и традиционни негативи, при някои от които тенденцията е към влошаване. Публичният ресурс, който се отделя за научноизследователска и развойна дейност и за иновации, се използва некоординирано, нецеленасочено, неустойчиво и неефективно, отчита докладът "Иновации.бг" за 2014. Добрите практики в това отношение са по-скоро изключение. Налице е недостатъчно финансиране във всички институционални сектори и най-вече в рамките на висшето образование, както и влошаващо се технологично портфолио на университетите. Преобладават нагласите за замяна на публичното финансиране и ангажимент от страна на държавата при насърчаване на иновациите с европейско финансиране. Наблюдава се изключителна концентрация на иновационен потенциал в Югозападния район за планиране и неглижиране на регионалните иновационни системи в останалите райони.


През януари "Капитал Daily" ще представи проектите и бизнес историята на наградените фирми
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

По торбичката посрещат 4 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 3468 прочитания

Най-динамичните компании за машини и оборудване: Отличниците са тук Най-динамичните компании за машини и оборудване: Отличниците са тук

Общите приходи в секторната класация в "Гепард" са скочили с над 68% до 263 млн. лв.

21 яну 2020, 637 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Тева България" ще пусне пет нови лекарства през следващата година

Световният генеричен лидер все още е на 18-о място в страната, но расте с темпове над пазарните

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10