"Нет инфо" подаде жалба в КЗК срещу YouTube и Google
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Нет инфо" подаде жалба в КЗК срещу YouTube и Google

Изпълнителният директор на "Нет инфо" Христо Христов

"Нет инфо" подаде жалба в КЗК срещу YouTube и Google

Причината е неясна тарифа за предизборни клипове в сайта за видеосподеляне

52770 прочитания

Изпълнителният директор на "Нет инфо" Христо Христов

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


В Комисията за защита на конкуренцията е заведена жалба за нелоялна конкуренция от страна на "Нет инфо" и "Ви бокс", стана ясно от съобщение на сайта на регулатора. Но далеч по-интересни са ответниците в производството - интернет гигантът Google и сайтът му за споделяне на видео YouTube.

Клип след клип

Причина за казуса е последната предизборна кампания в България и начина, по който са били излъчвани клипове на партии в нея. "Тогава забелязахме, че в YouTube се излъчват политически реклами на различни български партии и кандидати, които предхождат клиповете на потребителите", казва Христо Христов, изпълнителен директор на "Нет инфо". Според него, докато всички български медии са длъжни да са напълно прозрачни с предизборната реклама, тарифите за излъчваните в YouTube клипове остават неясни.

"Длъжни сме да се съобразяваме със законодателството и да обявяваме тарифите и условията в ЦИК и Сметната палата, докато при Google не е така", допълва Христов. Той твърди, че по този начин се размиват целите на изборния закон - по-голямата прозрачност на политическите субекти и колко пари харчат партиите за предизборната си кампания. "Например всяко едно лице, несвързано с дадена партия, може да инвестира примерно 10 млн. лв. в политически реклами в YouTube", казва мениджърът.

Изборният закон не покрива социалните мрежи, но според Христов YouTube не може да бъде считана за социална мрежа, въпреки че в сайта се споделя потребителско съдържание. По тази причина от "Нет инфо" решили да включат като съинициатор на жалбата в КЗК и компанията си "Ви бокс", която стои зад най-големия български сайт за видеосподеляне Vbox7, който пряко се конкурира с YouTube в България. "Тогава ще кажем, че и Vbox7 е социална мрежа", казва изпълнителният директор на "Нет инфо".

Всеки може да рекламира в Google и YouTube през автоматизираната система AdWords. Тя позволява клиентът да насочва рекламите си към определени потребители и групи. Колкото повече пари отдели за акаунта си в AdWords за видео, толкова по-показвана ще е и рекламата.

Интернет гигантът няма български офис и по тази причина жалбата е срещу Google Ireland и Google Inc. Според КЗК процедурата при подобни случаи е същата, както и при български компании - регулаторът се свързва с фирмата и изисква нужната информация. Единственото условие към Google е да отговори с официално преведени на български документи.   

Скъпа кампания

По изчисления на Института за развитие на публичната среда платената предизборна агитация в медиите на последния парламентарен вот е около 4 млн. лв. Според кодекса медиите трябва да публикуват оферти за отразяване 40 дни преди изборния ден. Информацията за сключените договори между тях и участници в изборите се публикуват в тридневен срок след подписване на договорите и се премахват не по-рано от обявяване на резултатите от вота. "Казусът с Google е на всички български медии, не само на "Нетинфо", казва Христов.

Силна интернет група

"Нет инфо" е интернет групата на "Нова" и "Дарик нюз". През април 2013 г. "Дарик нюз" придоби "Нет инфо" от Sanoma International, а през септември същата година беше създадено съвместно дружество с "Нова броудкастинг груп", което да обедини онлайн бизнесите на двете компании. То първоначално се наричаше "Дарик нет", но след известно време се преименува обратно на "Нет инфо", което е притежание 70% от "Нова" и 30% за "Дарик". По този сложен начин беше завършено изграждането на една силна интернет група, в чието портфолио влизат сайтове като abv.bg, vbox7.com, vesti.bg, netinfo.bg, dariknews.bg, gong.bg и др., като оценката при сделката беше 23.7 млн. лева.

В Комисията за защита на конкуренцията е заведена жалба за нелоялна конкуренция от страна на "Нет инфо" и "Ви бокс", стана ясно от съобщение на сайта на регулатора. Но далеч по-интересни са ответниците в производството - интернет гигантът Google и сайтът му за споделяне на видео YouTube.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    true_original avatar :-|
    true_original

    Превод - опитваме се да изкараме някой лев от тези жалби , чакаме оферта да ги оттеглим. Адвокати селски хитреци ни увериха в успеха.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    tato avatar :-|
    Петър

    Тцъ. Не ме кефят тия. Гугъл и те не ме кефят, ама тия направо сами се унижават.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Тия пък.. смешници.. Той сайта www.shumen.com има по-голям шанс от вас бе... Отдавна не сте в бизнеса другари от ....нетинфо..

  • 4
    miroslavb avatar :-|
    miroslavb

    "Тогава забелязахме, че в YouTube се излъчват политически реклами на различни български партии и кандидати преди клиповете на потребителите"

    Моля за превод?

  • 5
    ccg52385687 avatar :-|
    Ivan Popov

    За всички е ясно че Нетинфо са фалит! Продуктите им са трагедия, трафика им пада, приходите са най-ниските за последните 5 години. Обърнете внимание на топ продуктите им:
    ABV.bg се конкурира с Gmail.com !!! Та всеки потребител na ANDROID телефон е със e-mail в Gmail. За сравнение между двете пощи и дума не може да става. Смешно е.
    Vbox7.com се конкурира с YouTube!!! - а YouTube е на всеки ANDROID телефон. Кое е по-доброто :) да не коментираме :)
    Страхотна покупка са направили MTG :) обнадеждаваща е :)
    Сега ще съдят Google-WTF!!! Боже, боже :) Ако така са намислили да наместят приходната част, са се объркали.
    Нови метрики, гръмки ПРи, грандиозни финансови успехи но без да се цитират числата за България и какви ли не глупости се сипят всеки ден .. но нека да лапат мухите тези които искат.
    Амин Нетинфо!

  • 6
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Гугъл прави, от реклама на година, колкото всички вестници и списания по света не правят.

    Парите от реклама са такава огромна сума, че се равнява на половината от световната телевизионна реклама за една година.

    Само компютърно неграмотните гледат телевизия....

    Всички други вече гледат видео през смартфоните си. И все повече стават.

    Наистина се чудя как е възможно предприемачите да рекламират в телевизиите, когато има таргетирана реклама във Фейсбук, която е измерима, по-печеливша (ако се направи професионално от дигитална рекламна агенция) и 1000 пъти по-евтина?

    PLANET GOOGLE: How One Company Dominates Digital [SLIDE DECK]:

    http://www.businessinsider.com.au/planet-google-how-one-company-dominates-digital-slide-deck-2014-12#-1

  • 7
    daks avatar :-|
    ДАКС

    От шестимата коментирали до тук четирима не разбират важността на тази жалба, а един се нуждае от превод. Според мен тази "статистика" не на последно място се дължи на зле написания материал.

    Нека сме наясно. И аз не съм фен на Нетинфо. Това обаче не е основание да си затваряме очите пред казуса, като подменяме темата с други - като качеството на услугите на Нетинфо.

  • 8
    gh0s7r1d3r avatar :-|
    gh0s7r1d3r

    При всички положения, тарифата им е същата, каквато и през останалото време от годината, за разлика от всички скапани, контролирани български медии, които надуват цените винаги по избори...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    unsworth avatar :-|
    unsworth

    До коментар [#7] от "ДАКС":

    Материалът (статията) си е постничък, но Материалът (коментиращите дотук) е под всякаква критика. И да, в тази новина има два плана.

    Първото и по-важно е, че декларираните разходи за предизборни кампании са силно занижени заради невъзможността на закона да обхване световните социални мрежи като Google, Facebook и YouTube. Като се има предвид значимостта и ползваемостта им, лесно е да се направи обосновано предположение, че разходите на партиите за реклама там също са съществени. Както и Христо Христов казва, лице Х може да налее милиони в Google, но тези пари не попадат в общия счет на партиите.

    Вторият важен план е защитата от монополи. Либертарианството е хубаво нещо, свободната конкуренция също, но в национален интерес е да се защитават местните компании посредством привеждане на националното законодателство в действие срещу всички, в това число и срещу чуждите компании.

  • 10
    ivanix avatar :-|

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK